Stora Bamse - tråden

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

[quote="Jocke"]

Magnus, du vill inte byta lite pellefanter? :-)
[/quote]

Du får gärna kontakta mej via mail så kan vi tala vidare om det.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

[quote="labrador road 26"]

F�r oss som inte �r direkta Bamse-fantaster kunde det vara kul om ni skrev lite om serien (serierna) ocks�, inte bara skick och sv�righeter med vissa nummer.
[/quote]
Jag tror det är läge att göra en annan "Stora Bamse-tråd" om serien. Detta är ju egentligen "Stora Bamse-samlartråden".
Användarvisningsbild
Elaka Ungen
Fine
Inlägg: 274
Blev medlem: tor 10 nov 2005, 17:18
Kontakt:

Inlägg av Elaka Ungen »


[/quote]
Jag tror det är läge att göra en annan "Stora Bamse-tråden" om serien. Detta är ju egentligen "Stora Bamse-samlarträden".
[/quote]

Ja! Varför inte döpa om tråden till det? Bra idé![8D]
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

Jag kan inte riktigt avgöra om ni skojar nu eller inte. Ni som gillar både att läsa och/eller samla Bamse kan väl skriva i samma tråd. Kan folk i andra "Stora tråden om..." klara att både skriva om enskilda svåra nummer, tecknare, priser/värden, bra manus och allt annat möjligt som rör just den serien så borde väl ni som gillar Bamse också klara av att samlas i en tråd. Vill ingen av er diskutera själva serien behöver ni inte göra det utan kan enbart ägna er åt själva samlarbiten.

Om det senare visar sig att denna tråd får massor med nya inlägg och att det finns en tydlig uppdelning gällande samlandet och läsandet så går det att skapa en ny tråd för detta. I dagens läge anser jag inte att det finns fog för detta. Snarare att det är lämpligare att samla allt rörande Bamse i en och samma tråd.

Jag döper alltså inte om tråden och skapar en annan för själva serien då underlaget för detta inte är tillräckligt omfattande. Hälsning LR 26 - Moderator
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Jocke
Fine
Inlägg: 407
Blev medlem: lör 23 jul 2005, 18:40
Ort: Saint Lucia
Kontakt:

Inlägg av Jocke »

Fick min 3/78 idag och är riktigt nöjd. Allt NM är godis. Tack Thomas.
Om jag fick en krona för varje hjärna du inte har Svampbob, skulle jag ha en krona!
Jocke @ Bamsesamlarna.com - http://www.bamsesamlarna.com - Sökes: Bobo 1978-80 i bra skick!
Användarvisningsbild
Seriefreak
Very Fine
Inlägg: 949
Blev medlem: fre 21 jan 2005, 17:55
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Seriefreak »

Mailstrul inläggen raderade enligt önskemål!

// Seriefreak
Användarvisningsbild
Elaka Ungen
Fine
Inlägg: 274
Blev medlem: tor 10 nov 2005, 17:18
Kontakt:

Inlägg av Elaka Ungen »

Det finns någorlunda koll på upplagorna på Bamse de olika åren [url]http://www.bamsesamlarna.com/level2-upplaga.html[/url] men däremot inte nummer för nummer.
Exempelvis är nummer 6 och 8/73 klart mer förekommande än nummer 7/73. Nr 11/73 dyker upp oftare än nummer 10/73. Nummer 2 och 4/74 är likaså klart "vanligare" än nr 3/74. Det måste bero på skillnader i upplagor mellan olika nummer.
"Extra låg" upplaga bör det även vara på nummer 1-2/73 eftersom dessa saknas väldigt ofta när någon ska kränga sin samling. (Sedan finns det förstås de nummer som har kasst papper; nr 1,8-10/74 och det är naturligtvis så att dessa är ovanligare än snittet. Men det är inte dessa jag syftar på här.)


Användarvisningsbild
Elaka Ungen
Fine
Inlägg: 274
Blev medlem: tor 10 nov 2005, 17:18
Kontakt:

Inlägg av Elaka Ungen »


Finns det någon person i detta avlånga land som sitter med en eller flera hela årgångar av olästa ex (typ nm å bättre) från åren 1977, -78 eller -79? Skriv gärna här och upplys oss, för jag är ytterst tveksam om det finns någon![;)]

Användarvisningsbild
Elaka Ungen
Fine
Inlägg: 274
Blev medlem: tor 10 nov 2005, 17:18
Kontakt:

Inlägg av Elaka Ungen »


Folk kanske tycker vi är galna som hela tiden snackar skick på Bamsetidningarna, men det är lite det som är tjusningen.
Som vi ser går en Bame78a i nm på ca 3500kr, i vg kanske 20 kronor. Sådan skillnad är det.
Alla kan samla ihop komplett Bamse i lässkick, det är ingen sport. Det är därför vi är insnöade på skick istället![:o)]

Så, nu får någon annan ta vid å skriva lite....![|)]


Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

Det är alltså lätt och relativt billigt att få tag på de första årgångarna Bamse i läsbart skick? Det kanske man skulle prova ...
Användarvisningsbild
Elaka Ungen
Fine
Inlägg: 274
Blev medlem: tor 10 nov 2005, 17:18
Kontakt:

Inlägg av Elaka Ungen »

[quote="rkaj"]

Det är alltså lätt och relativt billigt att få tag på de första årgångarna Bamse i läsbart skick? Det kanske man skulle prova ...
[/quote]

Japp, inte så svår utmaning. Däremot inte sagt att allt blir billigt. Vissa nummer blir man tvungen att betala bra för, annars blir det knepigt att samla fullt, om man inte fyndar på nån loppis förstås.
Men det går att fynda på Tradera, det gick t ex en 1/74a i hyggligt lässkick för några veckor sen på tradera för drygt 100-lappen och detta nummer räknas till en av de svårare.[^]

Användarvisningsbild
Skakben
Very Fine
Inlägg: 894
Blev medlem: tor 20 okt 2005, 17:23

Inlägg av Skakben »

[quote="Elaka Ungen"]


Så, nu får någon annan ta vid å skriva lite....![|)]
[/quote]
Då kan jag passa på att nämna att jag hittade Bamse 1-75 och 1-77 för 3kr/st Myrorna häromdagen. Det blev några Pellefant också som jag personligen tycker är mycket intressantare. Pelle är definitivt mer surrealistisk och aningen mindre moraliserande kanske?
Användarvisningsbild
Jocke
Fine
Inlägg: 407
Blev medlem: lör 23 jul 2005, 18:40
Ort: Saint Lucia
Kontakt:

Inlägg av Jocke »

Jag vet en som har en fin 73-79 samling sedan en annan som ska ha det. Syftar på 73-79 i snitt VF/NM. Annars är det torka 77-78. Folk tror sig ha en oläst rackare men kommer med en tummad FN.
Om jag fick en krona för varje hjärna du inte har Svampbob, skulle jag ha en krona!
Jocke @ Bamsesamlarna.com - http://www.bamsesamlarna.com - Sökes: Bobo 1978-80 i bra skick!
Användarvisningsbild
Elaka Ungen
Fine
Inlägg: 274
Blev medlem: tor 10 nov 2005, 17:18
Kontakt:

Inlägg av Elaka Ungen »

Lite om 1/73an. Det finns tre kända ex i mint98-99 (varav jag har det ena[8D], se länk:http://pici.se/pictures/6ScRLB.jpg ) som handplockades (mer eller mindre legalt!)på förlaget i mitten av 80-talet. Två av dessa sitter stenhårt fast i samlingar, endast mitt ex sitter aningen löst......rys![8]

Det är ytterst sällan dessa ettor i nyskick byter ägare.
Användarvisningsbild
Thomas E
Avstängd
Inlägg: 1438
Blev medlem: lör 01 okt 2005, 00:22

Inlägg av Thomas E »

En Bamse-etta i mint med löst omslag, kan bli en helt egen skick-kategori.
Användarvisningsbild
Elaka Ungen
Fine
Inlägg: 274
Blev medlem: tor 10 nov 2005, 17:18
Kontakt:

Inlägg av Elaka Ungen »

[quote="Thomas E"]

En Bamse-etta i mint med löst omslag, kan bli en helt egen skick-kategori.
[/quote]

Sådant skick kan det bli på bl a 1/74an.....omöjligt att sätta ett konkret skick på ett sådant ex. Skulle nog bli:
grundskick:mint
avvikande defekt: löst omslag.
slutskick: bedöm själva!

Tur att ryggen är ganska hållbar på 1/73an, har aldrig sett en 1/73a i nm med rygglipa, tack och lov! Däremot ganska vanligt med rygglipor på 1/73an i lägre skick (typ fn eller sämre) vilket bevisar att ryggen mår bäst av att aldrig öppnas![^]


Användarvisningsbild
Elaka Ungen
Fine
Inlägg: 274
Blev medlem: tor 10 nov 2005, 17:18
Kontakt:

Inlägg av Elaka Ungen »


Vad sägs om en dansk 1/73a och en norsk 10/74?!
Båda känns en aning svåra!

Länk: http://pici.se/pictures/xxj7d9.jpg




Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

Är utgivningen parallell i Sverige, Norge och Danmark? Dvs samma omslag, samma innehåll och olika översättning.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Jocke
Fine
Inlägg: 407
Blev medlem: lör 23 jul 2005, 18:40
Ort: Saint Lucia
Kontakt:

Inlägg av Jocke »

I norge alla omslag är lika utom 12/73.
Om jag fick en krona för varje hjärna du inte har Svampbob, skulle jag ha en krona!
Jocke @ Bamsesamlarna.com - http://www.bamsesamlarna.com - Sökes: Bobo 1978-80 i bra skick!
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

[quote="Elaka Ungen"]
Vad sägs om en dansk 1/73a och en norsk 10/74?!
Båda känns en aning svåra!

[/quote]

"Nytt Björneblad" [:o)] Vilket härligt ord för Bamse.
Skriv svar