Stora Bamse - tråden

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Stora Bamse - tråden

Inlägg av Magnus »

Nitro74 skrev:Hur många av dessa som tillhör målgruppen för Bamse vet jag inte, men en rimlig gissning är kanske 2-3000.


Lägg därtill några hundra samlare.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Stora Bamse - tråden

Inlägg av burnout »

Sen att den kommer ut i minst 3 länder(No-Sv-Fi). Lägg där till att den säljs bara på vissa ställen och är till stor del beställningsvara. Nu vet jag inte vad Bamse har för pris men denna kostar 59:- + portot vid beställning och är helt oläslig för större delen av samlarkretsarna. [:o)] Nr 2 har kommit med.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora Bamse - tråden

Inlägg av AndreasEriksson »

Nitro74 skrev:Med tanke på översättningskostnader och liknande går man väl knappast ens runt ekonomiskt med den upplagan?


Att utgivningen kommit igång är ju tack vare ekonomiskt stöd från Sametinget:

Bamse – nu på samiska
Världens starkaste björn Bamse översätts till samiska. Enligt ett pressmeddelande från Egmont förlag, som ger ut Bamse i Sverige, har det norska sametinget
tilldelat förlaget ABC Company E-skuvla AS stöd för att översätta serietidningen till nordsamiska.
– Jag har själv läst Bamse för mina barn, och har då tänkt att det skulle vara roligt att få läsa Bamse på vårt eget språk. Därför sökte vi stöd hos norska sametinget för att ge ut tidningen.
Norska sametinget vill stärka det samiska språket. Ett sätt att göra detta är att publicera spännande och roliga berättelser som barn kan läsa själva och som de vuxna kan
läsa för barnen, säger Kirsti Paltto som är redaktör för Bamse på nordsamiska
Från och med Bamse nummer åtta, som kom ut 28 maj, översätts den svenska utgåvan. (TT Spektra)

Kom gärna med förslag på fler lämpliga serier att ge ut på samiska. Jag är i kontakt med förlaget E-Skuvla och ska i sommar sammanställa ett förslag på hur de skulle kunna bredda sin serieutgivning. Serier som kan bli lönsamma utan ekonomiskt stöd vore ju det bästa, eftersom man då slipper vara beroende av bidragspengar utan kanske vågar sätta igång direkt. Men marknaden är ju begränsad som sagt, så det kan vara svårt att tro att nån serie skulle vara lönsam att ge ut på samiska direkt från start.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Stora Bamse - tråden

Inlägg av Cadial »

Det kanns verkligen som ett viktigt projekt!
Ar Bamse utgiven pa nordsamiska eller sydsamiska?
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Stora Bamse - tråden

Inlägg av larsa66 »

AndreasEriksson skrev:
Nitro74 skrev:
Kom gärna med förslag på fler lämpliga serier att ge ut på samiska. Jag är i kontakt med förlaget E-Skuvla och ska i sommar sammanställa ett förslag på hur de skulle kunna bredda sin serieutgivning. Serier som kan bli lönsamma utan ekonomiskt stöd vore ju det bästa, eftersom man då slipper vara beroende av bidragspengar utan kanske vågar sätta igång direkt. Men marknaden är ju begränsad som sagt, så det kan vara svårt att tro att nån serie skulle vara lönsam att ge ut på samiska direkt från start.


När det gäller Bamse hoppas jag att man börjar från början. Rune Andreassons "Bamse" har så mycket hjärta i sig att det berör även vuxna läsare. Missförstå mig inte, även dom nyproducerade håller fanan högt.

Min dotter, som nu är 14, tyckte om Bamse innan hon kunde läsa. När jag sedan introducerade henne inför dom klassiska verken tog det verkligen skruv. Hon fick prenumerera på Bamsebiblioteket i många år och många äventyr läste vi tillsammans. Bamse är en av dom serier som lämpar sig utmärkt för högläsning, tycker jag. Jag tror att det är den som ligger grund för hennes serieintresse.
Roligt att dom gör en samisk satsning.

Man kanske har lite fördomar men jag tror att samer skulle uppskatta vissa westernserier. T.ex "Buddy Longway" "Comanche" realistiska serier där sympatierna för indianerna och deras kultur genomstrålar berättelserna. Det finns säkert nyare modernare serier i samma genre.
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Stora Bamse - tråden

Inlägg av APenny4YourThoughts »

OT:

Igenkänningen borde vara hög, men om verket håller någon sorts kvalitet har jag inga synpunkter kring.
http://www.seriekatalogen.se/index.php?v=2068
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Egmont
Very Good
Inlägg: 93
Blev medlem: mån 06 okt 2008, 09:36

Re: Stora Bamse - tråden

Inlägg av Egmont »

larsa66 skrev:När det gäller Bamse hoppas jag att man börjar från början.


Deras tidningar har samma serier som de aktuella svenskspråkiga utgåvorna. Inga introduktionsnummer med gamla klassiker, som när Bamse Europa-lanserades på 90-talet alltså.
/Joakim på Bamse-redaktionen.
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora Bamse - tråden

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

Kan nämna att Bamse börjat som veckoserie igen. Från och med nummer 5 i år så går serien med en halvsida i veckan i Hemmets Journal. Först ut är en åtta veckor lång följetong av Kenneth och Kerstin Hamberg: Bamse och Elaxus.
Förutom själva serien så finns det pyssel med Bamse & co överst på samma sida.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Stora Bamse - tråden

Inlägg av larsa66 »

Joakim Gunnarsson skrev:Kan nämna att Bamse börjat som veckoserie igen. Från och med nummer 5 i år så går serien med en halvsida i veckan i Hemmets Journal. Först ut är en åtta veckor lång följetong av Kenneth och Kerstin Hamberg: Bamse och Elaxus.
Förutom själva serien så finns det pyssel med Bamse & co överst på samma sida.


kul att höra :)
När ungarna var små körde dom Andreassons i Folkbladets lördagsbilaga.
En av höjdpunkterna att läsa tillsammans med dom på Lördagsmorgonen
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Stora Bamse - tråden

Inlägg av Sir-L »

Joakim Gunnarsson skrev:Kan nämna att Bamse börjat som veckoserie igen. Från och med nummer 5 i år så går serien med en halvsida i veckan i Hemmets Journal. Först ut är en åtta veckor lång följetong av Kenneth och Kerstin Hamberg: Bamse och Elaxus.
Förutom själva serien så finns det pyssel med Bamse & co överst på samma sida.

Kul! Finns det någon chans att detta kommer samlas i något album senare?
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora Bamse - tråden

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

Med tanke på hur lång tid det tog innan Runes veckoserier samlades ska du nog inte hålla andan...
Säkraste sättet att få tag på dem är att prenumerera på HJ, men jag hoppas att serierna ska kunna samlas på nåt sätt i framtiden. Har förresten själv skrivit ett avsnitt som håller på att tecknas just nu av Joaquín och Santanach. "Bamse och glassvagnen" är den rafflande titeln.
Dessutom har jag skrivit synopsis till ytterligare två: "Bamse i vishetens grotta" och "Bamse och den mekaniska fågeln". Susanne Adolfsson har gjort de färdiga manusen till dem. I ett veckotidningsställ inom kort...
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora Bamse - tråden

Inlägg av Wakuran »

Det finns väl minst två stk Bamsetidningar som ges ut regelbundet nu? Då borde väl de där veckoserierna kunna publiceras på något sätt, tycker man.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora Bamse - tråden

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

Det finns för närvarande 5 Bamse-publikationer som utkommer regelbundet, men veckoserien platsar inte riktigt i någon av dem. Det är formatet som ställer till det. Precis som med de gamla veckosidorna gör de här i ett liggande format.
Men kanske att man skulle kunna köra dem som de är, utan att bryta om dem, genom att trycka dem så att läsarna får vrida på tidningen 90 grader när de läser. Ska hålla det i bakhuvudet till Bamses äventyr. [:)]
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora Bamse - tråden

Inlägg av Wakuran »

Jo, ni har väl publicerat "vridna" serier i den tidningen tidigare, eller minns jag fel?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Egmont
Very Good
Inlägg: 93
Blev medlem: mån 06 okt 2008, 09:36

Re: Stora Bamse - tråden

Inlägg av Egmont »

Kort info som jag hoppas kan klassas som "konsumentupplysning".
I Bamses äventyr 51, som finns i butik nu, kör vi hela "Kalle Bolund"-tidningen!
Ni vet, reklamtidningen från 1955. Eftersom den är så ruskigt svår att hitta tyckte jag att den förtjänade att tryckas om.
Inlagan var i originalutgåvan tryckt i blått och vitt, men har här kolorerats.
Kan vara värd att införskaffa om man är sugen på att läsa den utan att bli barskrapad.

/Joakim.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Stora Bamse - tråden

Inlägg av Grumme »

Egmont skrev:Kort info som jag hoppas kan klassas som "konsumentupplysning".
I Bamses äventyr 51, som finns i butik nu, kör vi hela "Kalle Bolund"-tidningen!
Ni vet, reklamtidningen från 1955. Eftersom den är så ruskigt svår att hitta tyckte jag att den förtjänade att tryckas om.
Inlagan var i originalutgåvan tryckt i blått och vitt, men har här kolorerats.
Kan vara värd att införskaffa om man är sugen på att läsa den utan att bli barskrapad.

/Joakim.


Ursäkta en oinsatt, men vad är "Kalle Bolund-tidningen"?
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Jocke
Fine
Inlägg: 407
Blev medlem: lör 23 jul 2005, 18:40
Ort: Saint Lucia
Kontakt:

Re: Stora Bamse - tråden

Inlägg av Jocke »

Om jag fick en krona för varje hjärna du inte har Svampbob, skulle jag ha en krona!
Jocke @ Bamsesamlarna.com - http://www.bamsesamlarna.com - Sökes: Bobo 1978-80 i bra skick!
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Stora Bamse - tråden

Inlägg av Looding »

Egmont skrev:Kan vara värd att införskaffa om man är sugen på att läsa den utan att bli barskrapad.

/Joakim.

Svårt att bli barskrapad när den aldrig säljs :-) Har aldrig sett den till salu, men om den kommer ut finns det många spekulanter vill jag tro.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Stora Bamse - tråden

Inlägg av Magnus »

Looding skrev:
Egmont skrev:Kan vara värd att införskaffa om man är sugen på att läsa den utan att bli barskrapad.

/Joakim.

Svårt att bli barskrapad när den aldrig säljs :-) Har aldrig sett den till salu, men om den kommer ut finns det många spekulanter vill jag tro.


Såg en senast för ca 10 år sedan på tradera, från Nore Norolds samling.

Verkar som steele kanske inte hade den. Där hade jag förväntat mig att den fanns också.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Stora Bamse - tråden

Inlägg av Sir-L »

Vet inte riktigt om du Joakim är inblandad i Bamse för de yngsta. Men jag undrar lite hur det är tänkt med 4 repriser resten av året nu? Jag fattar att det kanske är svårt att fylla tidningen med nytt och att det trots allt är 4 år sedan de kördes, men det finns de av oss som prenumererar. Nu är visserligen mitt barn, som prenumererar, lite för gammal för tidningen och mitt yngsta lite för liten. Så det är väl bara att bryta prenumerationen. Men kan jag avbryta mitt i en prenumeration och få tillbaks pengar eller måste jag "rida" ut prenumerationen och "förlora" pengarna på skåpmat som vi redan har? Och vi hade gärna haft kvar prenumerationen då han håller på att lära sig läsa och tidningen ju är perfekt för detta, men som sagt jag lägger hellre pengarna på annat än serietidningar vi redan har.
Du Joakim får gärna vidarebefodra detta till lämplig ansvarig. Jag kunde iof bara maila men jag ville ha en öppen diskussion även för denna tidningen - även om den "bara" är för "småbarn".
Skriv svar