Serietidningar är oskäligt dyra

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

De tidningar som har egenproducerat material har klart större skäl att kosta mer än reprinttidningarna som inte alls kräver samma arbetsinsats.

9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Erik S »

[quote="Agentum"]

De tidningar som har egenproducerat material har klart större skäl att kosta mer än reprinttidningarna som inte alls kräver samma arbetsinsats.
[/quote]
Absolut! Repristidningar som Åsa-Nisse och Lilla Fridolf, Schassen och Knasen, 87:an och Fantomenkrönikan som inte innehåller något nyproducerat material borde inte alls kosta så mycket! Schassen och Knasen t.ex. kostar hela 45 kr! 45 kr för en massa repriser! Helt orimligt! Visserligen är den aningen tjockare (84 sid), men det är väl inte någon anledning att nästan dubbla priset till en vanlig tidning som t.ex. Fantomen som kostar 28:-.
Användarvisningsbild
Lofty Peak
Fine
Inlägg: 535
Blev medlem: mån 06 mar 2006, 22:41
Ort: Sverige

Inlägg av Lofty Peak »

FYRTIOFEM SPÄNN FÖR EN KNASEN. [:0]
Så undrar dom varför serietidningar inte säljer....
Man kan ju få feta, glassiga livstilsmagazines för fyrtio spänn.

Jag förstår argumenten som skrivits här, men alla andra tidningar sjunker ju i pris. DN skänker ut sin blaska, man betalar bara transporten numera. Metro och City delas ut gratis på tunnelbanan. En snubbe viftade med armen mot tidningshyllan och sa till mig att alla glansiga tidningar i hyllan är egentligen redan betalda genom annonser. Vet ej om det stämmer.

Folk har i alla fall lärt sig att sånt man kan läsa numera i princip är gratis. "Det finns ju på internet". "Utdelare utanför tunnelbanan ber ju på sina bara knän att jag ska hedra dem genom att mottaga deras tidning och läsa den på min väg till jobbet, varför ska jag betala?".

Varför kan inte serietidningar hänga med prisraset?
Det är synd att det inte funkar. Vi behöver en ny läsargeneration. [:(]
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Erik S »

[quote="Lofty Peak"]

FYRTIOFEM SPÄNN FÖR EN KNASEN. [:0]
-----------------------------------
Vi behöver en ny läsargeneration. [:(]
[/quote]
Det var inte en Knasen som kostade 45 kr, utan tidniningen Schassen och Knasen (Utökade numer på 84 sidor av Knasen kostar "bara" 39 kr.).
Jag håller med om att allt man kan läsa på internet är ett hot mot serietidningarnas existens.
Jag hör väl till den nya läsargenerationen, men jag tycks vara rätt ensam.
Användarvisningsbild
Krusty
Fine
Inlägg: 685
Blev medlem: ons 08 mar 2006, 18:58
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Krusty »

Internet är väl inget direkt hot mot serietidningar, snarare sprider det tecknare/serier och skapar möjigheter att läsa massvis om man är på jakt efter något nytt. När man sen hittat sin favorit kan man köpa den i affären.

Leksaksbilagor är bara ett billigt trick, men man får ha i åtanke att serierna huvudsakliga målgrupp är barn och leksakerna kommer vara kvar i tidningarna så länge de gör barnen intresserade.

Jag hör till den nya läsargenerationen kan jag väl säga. Jag köper tidningar då & då, inte för att jag behöver något att läsa utan när jag tycker en tidning ser bra ut.
Användarvisningsbild
battra
Good
Inlägg: 8
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 21:12

Inlägg av battra »

Jag läste faktiskt bild & bubbla-numret där Ulf Granberg intervjuades. Visst låter det fantastiskt att försäljningen ökade från ca 40000 till 60000 ex., men till saken hör att leksaken han talade om var en dödskallering, som bör vara mer lockande än en generisk plastleksak, och man kan ju inte skicka med dödskalleringar med varje nummer...

Angående nerladdning av serier - allt kan väl ändå inte finnas på nätet? Jag skulle bli förvånad om nån orkade sitta och skanna in Kronblom och liknande. De fleste orkar nog inte heller läsa en serie på datorn - det är ganska tröttande jämfört med att läsa på papper.

Att Knasen kostar 45:- förvånar mig inte, däremot att det lönar sig att ge ut en tidning som den som inte känns speciellt het.
En elak text om mossiga serietidningar:
http://www.agamemnon.se/Essaer/VandrandeValnadRam.html

Tiden kanske helt enkelt är förbi för formatet serietidningar? Åtminstone den typ av serietidningar som vi har här - i Japan är ju serietidningar fortfarande masskultur, men där är det en annan sorts serietidningar, som inte bygger på samma serie som stagnerat under 50 år, utan innehåller kanske 20 olika serier som avslutas efter ett par år, på hundratals sidor och för en spottstyver.

Man kan ju också fråga sig varför man ska köpa en serietidning för 30 spänn när ett seriealbum som har en helt annan kvalitet inte kostar så värst mycket mer.


Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Det är förstås främst japanska och amerikanska tidningar som finns på nätet.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Erik S »

[quote="battra"]

Tiden kanske helt enkelt är förbi för formatet serietidningar? Åtminstone den typ av serietidningar som vi har här - i Japan är ju serietidningar fortfarande masskultur, men där är det en annan sorts serietidningar, som inte bygger på samma serie som stagnerat under 50 år, utan innehåller kanske 20 olika serier som avslutas efter ett par år, på hundratals sidor och för en spottstyver.
[/quote]
Så du menar att man ska lägga ner tidningar som funnits länge, typ Fantomen, Kalle Anka, 91:an etc., och satsa bara på nya titlar och nya serier som man gör i Japan, eller vad?
Användarvisningsbild
battra
Good
Inlägg: 8
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 21:12

Inlägg av battra »

ERIK S: För min del får gärna alla serietidningar finnas kvar i hundra år, det här var bara en sak som jag tror är en av förklaringarna till att serietidningar inte längre är något för den stora massan eller ens den stora massan av barn (och därmed har små upplagor och blir dyra).
En tidning av japansk modell skulle säkert inte funka rakt av här, eftersom folk inte är vana vid det här, däremot har deras modell visat sig vara vital, vilket den svenska varianten kanske inte är.
Hur serietidningsbranschen utvecklas kommer väl att avgöras med tiden, men det finns ju redan nu ett par tidningar med japanska serier i Sverige, t.ex. Manga Mania, som påminner om japanska serietidningar på så sätt att de är tjocka bibbor som inte har någon central serie.
Skriv svar