Tales from the Crypt - Stora Skräcktråden

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint

Re: Tales from the Crypt - Stora Skräcktråden

Inlägg av Magnus »

Wakuran skrev:Ungefär så som jag har hört också. De första seriefanzinen innehöll inte egna serier, utan det var nördar som släppte noggranna index över alla EC:s tidningar...

Smågrabbar som försökte få grepp om vad som egentligen hade getts ut åren innan. De gjorde listor och försökte komplettera sina samlingar. Sen kom mer analytiska fanzine och även egna serier.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inlägg av Agentum »

Magnus skrev:
Agentum skrev:Weird Fantasy som de undviker att ge ut nu innehåller många sånna adaptioner som det talas om..

Antagligen därför att W/F nästan är identisk med den andra titeln, Weird Science.

Jag är glad att jag har mina svart/vita reprints från 80-talet. De är kompletta.

Jo men det är ju inet samma berättelser och de har ju givit ut fler horoor och fler av warböckerna, så ge mig för fasen Wierd Fantasy med, jag håller sci-fi blaskorna minst lika högt som de bra horror.

Jo EC var först med tat göra hjältar av sina tecknare osv, det kom brevsidor, så folk kunde tycka till, jag trro de var först med detta.

Så absolut de förstod att serier kunde engagera mer helt eneklt än bara en liten stunds tidsfördriv för ett barn som särskilt superhero utgivarna menade.

Jag är inne i en period av pre-code horror, crime och sci-fi nu.

Även crime är intresssant tycker jag CRIME does not pay börjar ges ut nu på allvar, dn har ju en udda historia bakom sig med.
De nena av dem bakom dem mördade nämligen den kvinna han hängde ihop med på ett hotell och åkte in, blev skyldig folk ståkar och blev medtagen på sin sista resa med dessa och kastade död ut längs en väg.

Han slog ihjäl henne med ett strykjärn, bådavar kronfulla, han var alkis egentlien och på fyllan var han galen, berättelser finns om hur han offentligt gav flickvänner stryk helt enkelt.

En av de här historierna bakom jag älskar med amerikansk seriehistoria, de tfins så månag öden och konstiga saker som hänt.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint

Inlägg av Magnus »

Jag fastnar för Stora Skräckboken, som utgavs 1974. (19 år efter the code.)

Det var första gången serier från EC publicerades i Sverige, albumet innehåller både skräck-, crime- och s/f-serier, 128 sidor.

Boken satte igång hela mitt intresse för skräcken.
Den var mycket prisvärd, på sin tid.

Det är lite nedslående att se att boken inte är indexerad på GCD ännu...

Vem översatte serierna för albumet 1974?
Sture Hegerfors skrev förordet, kanske gjorde han alla översättningar också?

Stora Skräckboken innehåller ett riktigt bra urval av EC serier.
Härligt stort format också.

Håller med dig, Agentum, crime-serierna är intressanta.
De innehåller också ännu mer "gore", jämfört med skräckserierna.
Tycker "Shock Suspenstories" har det bästa urvalet av intressanta serier, bättre än "Crime Suspenstories".
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inlägg av Agentum »

Jag har dn boken jag med och visst den är bra, ett urval över hur det kunde se ut.

Som du skriver översätare är inte nämnd nånstans, jag gissar att han översatte den själv, det tycks som att de låg honom ganska varmt om hjärtat när man läser hans förord (jo jag glodde i boken nyss bar för att kolla).

Jag var dock ine temd i dne svängen Warrens serier läste jag tidigt då i begagnade Chock so mmin kusin samlade intensivt på.

EC i form av skräck såg jag först rint 1990 får jag skämmas att säga, då gavs lite reprinter ut i Sverige i serietidningsformat, hette typ Kalla Kårar tror jag iaf.

Dock får jag försvara mig med att jag inte var påtänkt på 50-talet ens och jag tror den här stora skräckboiken är så gammal att jag typ låg och jollrade i nån barnvagn möjligen.

Men dt är aldrig för sent, det rä tråkigt tat den här Geppi skulel förstöra allt den här omgången, jag förstod att det skulle gå så.
Tänk att fått sett allt igen, kanske tom det obskyra som trycktes förra gången och som glöms bort.

Även Panic tycker jag de kunde dra av, MAD tycks få sina 4 böcker av DC äntligen iaf, dessa täcker då alla år den var serietidning, klart underskattade år som driver mycket med serier och filmgenreer tex, olik den MAD som senare kom i magasinformat och blev så stor att den sålde mer än vad alla horrorserier hos EC hade sålt som bäst tillsammans.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inlägg av Wakuran »

Kommer ihåg att jag läste någon gammal kriminalserie på en blogg eller något någon gång om några småskurkar som typ lämnar en kvinna i ett brinnande hus, men hon flyr halvbränd iväg och ringer polisen. Den var inte ens särskilt bra, bara spekulativ, mer som ett exempel på att det fanns en anledning till att Comics Code uppkom från början...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inlägg av Agentum »

CRIME serier börjades skrivas redan runt 1942 och det finns många sånna du skriver om, en hel del är helt eneklt mer eller mindre beskrivningar av brotts som hänt på riktigt, ett problem är kanske att de har CRIME med bokstäver stora som halva tidningen på framsidan "does not pay" har pyttetext, och berättelseerna kan klart ge sken av att dte är ganska coolt att vara en gangster absolut.

Men det är ju bara kul idag att läsa imo.

Jag ger inet mycket för den där anledningen tyvärr, men det är en personlig sak, everything goes var ordet under den här perioden, så det finns de mest underliga serier kan jag säga, en del ytters intressanta personer bakom dem, folk som plågade sin familj, söp jämt, sparkade yngsta sonen ner för en trapap så han blev skadad i många år och inet kunde prata ordentligt ens.
Fletcher Hanks

http://www.youtube.com/watch?v=HXQO4DqFL14
Del 1 då och 6 til lför den som orkar, och kom sen inte och säg tat jag inte har rätt.

En historia om en person som letar rätt på dennes son då ingen vetat vad tecknaren hette tidigare ens, han åker dit med tankarna på att Fletcher Hanks som då är död sen länge(och vilket öde sen) är hans hjälte, får träffa sonen och höra hela historien från sonen, hur livet var, först tyckande att denna är ointressant men när han åker hem är det sonen som är hjälten.
IMO ett otroligt livsöde, och jag kan inte få rösten från sonen att om han hade haft ett vapen då så hade han utan att blinka dödat den satans jäveln, fortfarande med ilska i rösten efter så lång tid ur huvet.

Sonen dog kort senare, men ett livsöde blev känd som ingen kände till.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint

Inlägg av Magnus »

En uppdatering av vad jag samlar på:

Allt svenskt skräckmaterial. Komplett och avslutat.

Tryckoriginal från Red Clown. Har ni något som är till försäljning, så hör av er!

EC-boxar; Svartvita från Russ Cochran, saknar den lilla samlingsboxen Weird Science/Fantasy.

Warren; Vampirella, Creepy, Eerie. Har ganska mycket men det finns luckor. Pågående och jag kompletterar långsamt.

Marvel; Tomb of Dracula. Jag har lagt ner samlingen av lösnummer, skaffade samlingsvolymerna istället. Avslutat.

EC, riktiga tidningar; Fick ett stolleryck i början av 00-talet, började köpa 50-tals tidningar. Vilande.

Skywald; Har skaffat litteratur om förlaget. Inga tidningar ännu...Uppstartsfas. Allt av intresse.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inlägg av Agentum »

Skywald är fortfarande det stora frågetecknet, vem har rättightererna och vad väntar de på tokjäklarna?
Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine

Inlägg av MagnusR »

Agentum skrev:Skywald är fortfarande det stora frågetecknet, vem har rättightererna och vad väntar de på tokjäklarna?

Vet inte, men du påminde mig om en blogg som kanske intresserar:
http://superggraphics.blogspot.se/

/Magnus
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inlägg av Agentum »

Jovisst, altid kul med siter i ämnet som ändå är ganska smalt idag, jag köpte boken om Skywald, han som ägde bolaget är tyvärr död idag, men det kom ut en bok om företaget som jag köpte, där finns lite exempel på hur det såg ut.

Digitalt finns rubbet, men jag skulle gärna vilja ha lite fysiska serier med från dem.

Läs lite på siten ni som undrar vad Skywald var, det man ser först där är alltså en dåtida intrevju med en på Skywald en av tecknarna, man se4r fort att det här var för bra för att bara försvinna, det var inte Marvels rent värdelösa samtida försök till at tränga Warren och de här av hyllorna, deras 60-tals magasin i liknade ämnen är skräp nästan rakt igenom, som tur var missslyckades de fatalt.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inlägg av Agentum »

Allt från EC är dock inet bra jag läste tex. tidigare i kväll från Tales of the crypt 25 "Judy you're not yourself today", lika dålig som titeln är storyn som Wally Wood (tyvärr) gjort, det står iofs att Feldstein skrev i princip allt, isf sov han denna dagen.

Helt poänglös, ett försök görs att förlänga den dåliga storyn men allt blir bara helt mer oförklarligt dåligt, och försöken att lappa ihop det med presentatörhäxan misslyckas helt då det verkar som den som skrivit den texten inte läst storyn (vilket jag iofs kan förstå).
En story utan poäng och där ingen ironi eller vinst finns, ingen skrattar ut den gamla kärringen som byter kropp med den yngre damens, ändå påpekar presentatören att man inte ska ha roligt åt gamla kärringar.

Obegriplig, de måste ha nått botten på stapeln med material där dn gången, 0 poäng av 5.

Sitter och funderar ännu över den där, hur kan häxan prata död nedgrävd och hur kan tjejn sen häxfan bytt kropp med henne igen lyckas leva och gräva sig upp frpån att var begravd i tet havår och hur.............NU fattar jag.

Det måste var själva historien som är det som är det hemska, den är så oförklarlig och dålig att man blir förskräckt.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inlägg av Agentum »

Tänker på en sak till som är en svaghet för EC, just det som också kan var styrkan, berättelserna är uppenbart bestämda att bara vara ett visst antal sidor, ganska få faktiskt utan undantag.

Det gör att många byggs upp fint och sen har de bar plats för en sida till och avslutar det hela dåligt bara för att inte ta upp mer plats, flera berättelser är orättvisa vilket jag absolut står ut med, här finns ju inga regler at den gode eller den med rätten på sin sida ska vinna, men månag av dem avslutas korkat av nåt helt ovidkommande bar för att ta slut, i stället kunde många av dme haft några sidor till där personen faller på eget grepp för en starkare berättelse i stället för att avsluta med en slump bara så att det är The End.

Här har Warren et styort övertag helt nekelt, det är inte så bestämt i längd, det kan tom fortsätta senare om det måste, men ok nu är ju Warren minst i mitten av 60-tal, men de förbättrade just sånna saker måste jag säga.

Nu menar jag inte att Warrens horror alltid var bra men de hade alltid möjligheten iaf, ingen måste förlängas ekller förkortas för at få till antal beräättelser och sidor lika.

En punkt till som är lite orelaterad ECs krigsserier är faktikst inget vidare, det är fortfarnde amerika som har rätten på sin sida bvad än de handlar om, de vågar inte ge sig på sitt land, gör nån fel är den en fiende eller en som blivit galen som person, de är fega imo.
Dock var det ju 50-tal Koreakrig ochj lääsarna tänkte inte som jag, men de(serierna) har klarat sig dåligt helt enkelt och är mer eller mindre iaf inte värda de pengar de kostar idag, betal inte nåt för några sammlingar om de inte är skitbilliga.
De historiska berättelserns är tyvärr lika dåliga då de ju är skrivna av amerikaner på 50-tal, de vet inget om historia, och man visste givetvis även totalt sett bara bråkdelen vad vi vet idag, så stora riktiga kända slag käns hopplösa att läsa, de är felaktiga från början till slut, som Slaget vid Agincourt tex. hahaha komiskt felaktig, men de trodde så att långbågen var ett supervapen och vann slaget, de tär trams vet vi idag, vädret var boven.

Warrren är här överlägsna men så blev de ju bojkottade av USAS militär och hotade om de inet la ner tidningen också, och det var de tvugna att göra med, den visar nämligen för troligen första gången perspektivet hur tex. en Vietnamesisk bonde anser om kriget om USA som förstör hans grödor genom att köra på dem med fordonen och hur de struntar i civilbefolkningen då det bar är politik och krigfgande som är intressant, SÅ fick man inte tycka, om man ens får det idag, men de kan väl inte direkt förbjuda nåt idag, men jag vet även moderna berättelser i ämnet där det är mycket arga röster om att de är förädare, kommunistyer, jävla utlänningar(de kanske kommer från tex UK eller Irland).

En lustig sak med Warrens krigserier att de blev förödande sanna efter kriget(långt efter de seriena tvingats tas bort) när jänkarna lagt benen på ryggen och åkt hem och kommunisterna fortsatte kriget många många år till, givetvis skule en amerikan av normalsorten förneka nåt sånt, men vilken hjälp var de till egentligen?
Möjlugen att ha ihjäl en hel hög av sina egna soldater i onödan bara, dat var ju det sista krig USA hade modet att gå in med marktrupper på okänt område, idag bombar man ut allting och går in med enorma styrkor, ofta dock lika menlöst men uatn så stora egna förluster.

Bara som notering, jag ar massor mer att läsa, även från andra bolag.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inlägg av Agentum »

Tjatig idag.

Hur gick det med Dell/Gold Keys utgivning av tex. horror, jag vet att Boris väl fått en del böcker och att Dr. Spektor med har några.
Men det andar som de gav ut då? de måste ju ha gjort mer Horror och kanske sci-fi?

Jag har för mig tat nån sa att de lagt ner det, men det är mysko då visa titlar där jag nämnde kommer ut än.
Har de bara helt enkelt lagt ner nån vidare utveckling av det, trots allt anser jag som har några av dem att de är för dyra då de är mindre och har sämre kvalitet än Archives från Warren eller liknade.

Nån nämnde fler titlar de hade förr i original.

Övrigt vad nytt i sånt här, många utgivare fanns ju, DC är ointressanta för mig jag tycker de är för tama helt eneklt från den tiden.

Marvels Atlas då är de nåt bra på riktigt, man har ju läst en del 50-tal därifrån som ärligt talat var rätt värdelöst och bar Ditko och Kirby kändes överhuvudtaget intressanta.?

Några andra? och jag menar just samlingar av serier från 60-70-tal då, har så dålig koll märker jag?

Pre-code är jag rätt inne på och vet ungefär vad som finns och vad som åtminstonde sägs komma Dark Horse hade visst säkrat nåt där tex. som var udda.

De engelska utgivarna har jag nämnt, d med Harveys serier som också var Pre-code.

EC hade en marknadsandel som var väldigt liten gällande antal titlar, naturligtvis var det mesta annat skit, men inte allt.

Finns det nån site där de har koll på vad i form av samlingar av äldre material som finns och som är på gång?

Det är jättesvårt att bara allmänsöka på tex. Amazon då man ju måste veta exakt vad man söker, vissa originalutgivare har ju tom splittras så reprinterna ges ut av säg 2 olika förlag idag.

alltid bar tat lägga upp det på listan så man har det i minnet, jag glömmer annars och missar allt och sen är allt slutsålt när jag väl snubblar in på det.
Och ibland kan begagnat ge en utbrott då det ju för fasn är reprintböcker men ändå kräver de löjliga priser för dem.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inlägg av Wakuran »

Hmm, jag har inte läst så mycket av EC:s krigsserier, och om jag läst fler kanske jag skulle förstå poängen bättre, men de jag har läst känns mer anti-krigiska i allmänhet än politiska. Tanken var väl också att de skulle kännas skrivna utifrån soldaters synvinkel, och soldater tvivlar väl inte så ofta på bakomliggande syften (?)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inlägg av Agentum »

Tankemn möjligen, men USA har rätten på sin sida det ifrågasätts inte, så möjligen är de speciella för sin tid och för amerikaner, för oss som inte växt upp med dem är det förutom teckningarna ointressanta, dessa har inte klarat tidens gång så bar och jag rankar de lägst av de tvanliga EC New Trend materialet.

Jag skaffad de jag har i bokväg så billigt jag kunde bara för at äga dem, och jag tcker inet de är bra, som prova på EC skule jag inte rekomendera dem.

Shock Suspensstories tex. är överlägsen fast man kanske kan tro anat när man botaniserar bland det som fins.
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint

Inlägg av Nima »

Är det dessa det är tal om?

Bild

Vilken av titlarna skulle ni säga är mest stabilt? Mest "skrämmande"?
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inlägg av Agentum »

Beror på berättelsen i sig all de där är egentligen bra exempel utom de 2 Two Fisted Taled imo som inte är så intressanta.

Skrämande är svårt tat prat om idag so mä en helt anna värld, vissa har dock en väldigt bra "pacing" så på de får sidor de har ofta runt 7 til max 10 sidor så har de lagt berättarrutor, bilder och pratbubblor perfekt i fas så man måste använda sig av alla tre för att förstå berättelsen ens, dvs ett otroligt bra utnytjande av så få sidor då dessa olikt med tex. The Spirit inte har en masa plutterutor på var sida.

En del snubblar då de inte tänkt på "pacingen" utan skrivit nåt för 15 sidor som fick 8 sidor, och det kan börja bra men sen hastigt bar var slut utan att var så bra.

De var dock ganska unga många av de inblandade och många kunde teckna men kanske inte var så bra på att lägga upp arbetet bra i de fall de hade mer fria händer, detta berodde på vem som förberedde berättelserna för dem.

Vissa är lysande ännu idag och går inte tat slå med att byta ut allt till nåt modrnt i stil osv, det bar går inet då det rä rtidigt 50-tal allt ser ut som den tiden, och jag tycker att idag ger det en dimmension till då de tser mer möjligt ut med en del saker än om det stod laptops lite här och var och folk hade mobilteelfoner osv.

Wierd Sciense är mina personliga favoriter, Tales fron the Crypt den mest populära av skräcktitlarna, nr1 har dock var it slut i evigheter.

Shock som sagt är en crimebok med en horror ton i och är imo mycket bättre än vad folk gissar av att bar se på böckerna, de verkar mest obskyra om mna bar ser på dem så, men de är riktigt ok.
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint

Inlägg av Nima »

Jo, "Tales fron the Crypt" är väl den som skulle vara intressantast för mig.
Det får väl bli någon gång.

Har nog läst någonstans att historierna ofta har en twist i slutet. Det gillar vi.
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inlägg av Agentum »

Som sagt Vol1 som ju alla var nyfikna på sålde slut fort och de tryckte aldrig om den så 2 och 3 finns bar idag i gamla lager, utgivaren kraschade då Steve Geppi inte kan sköta sina affärer, de har dock försökt sparka igång det igen via andra vägar, men ärligt talat om det här blir komplett är tveksamt.

Det finns fler horrortitlar med The Haunt of Fear tex. ochVauölt of horror, nån av dem finns kvar önnu.

Om de koimmer tryckas om i modern tid är okänt, jag litar inet på det för mycket iaf.

Jag hadre velat se Weird Fantasy så gärna och den allra sista Weird Sience, så nära 3 böcker utgivna men skiter i den sista, förjäkjligt, för då är hela utgivningen komplett Grrrr
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inlägg av Wakuran »

"Twisten" var ju framför alt det som bildade skola för skräckserierna. Det kanske nästan är en nödvändighet när man skriver så korta serier, iofs.
Skriv svar