Tales from the Crypt - Stora Skräcktråden

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Tales from the Crypt - Stora Skräcktråden

Inlägg av Agentum »

Absolut, pacingen och twisten är viktig, därfrö kan en del var så bra som det bara går ooch de tgår inte att gör den bättre idag.

Dock som jag skrivit tidigare vissa är bedrövliga.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Tales from the Crypt - Stora Skräcktråden

Inlägg av Agentum »

http://www.amazon.co.uk/gp/product/1595 ... d_i=468294

Kan bli intressant Dark Horse sägs komma med en del pre-code i snygt format, det rullar på.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Tales from the Crypt - Stora Skräcktråden

Inlägg av Agentum »

Är det nån som fattar vad som händer med EC Archives. Ja Gemstone gick ju under här pga dåliga affärsverksamhet, en del tryckt kunde de inte ens betala för så man undar vad som hände med de böckerna.

Men Russ Cochran dvs eldsjälen i detta påstås ha startat ett nytt bolag CG pres LLC eller nåt liknande, dessa påstås redan givit ut et tpar böcker, emn dessa fins inte att köpa.

Samtliga man hittar är ur Gemstones utgivning som la av för iaf 3 år sen.

Hunt of Fear och vad det nu var för nån mer skulle komam tidigt 2012, man kan se dem på specialsidor med pris och så, men existerar de verkligen, de har aldrig funnits på Amazon mer än som bild, de ha raldrig sålts.

Skapade de ett nytt bolag bara för nästan inget eller?

Man undra ju då nu andra går in och gör egna EC samlingar som ni ser, men då specialinriktade på säg Woods Sci-fi eller liknade.

Det verkar väldigt trögt ta verkligen få ur sig nåt, åtminstonde till allmänheten, ville de att man registerar sig direkt hos dem liksom och köper den vägen? isf kan ju upplagorna inte var stora doirekt och de tkomer ju ändå bli stopp förr eller senare då det ju inte gr nåt för alla som vill.

Nån som fattat vad som händer?

EC pre-code är inet precis bottenlöst, många har färre än ens 30 blaskor innan det är slut, borde var klart möjligt att avsluta tycker jag, ett par böcker eller nåt om året kan de väl iaf fixa, interna samlingar käns ju som trams, då jag antar at tde som är så intresserade ha rallt i en tidigare form i vilket fall.

Och För H***te tryck om Tales from the Crypt 1 då den kom ut först ochh alla med det minsta intressee ville kolla den = slut fort.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Tales from the Crypt - Stora Skräcktråden

Inlägg av Agentum »

Hmm bara jag som läser sånt här tror jag.

Har läste en del Bob Powell för Harvey pre-code, de är lite som EC mörka baksida, de är blodigare, förvridna och konstigare, de saknar nån humor osv. lyckas ibland ändå vettigt.

Atlas: jobbigt hookade på dem med tyvärr är inte mycket skräck släpt som konkurrerade med EC bara Menace som är komplett och släppt.
De andra är mer av typen suspense eller sci-fityp pre-code är lite fulare och hårdare sen kommer code som gjorde at sånt som Menace lades ner omedelbart de titlar som fortsatte blir överlöjligt fåniga tet tag innan bar tecknare som Kirby, Ditko och Romita mfl tecknar de om än ganska fåniga historierna så de är kul att läsa bara för att de är så speciella teckningsmässigt.
En del skit med förstås som Atlas heroes eller black knight etc, det blir nog omöjligt nog att försöka få ihop de som finns övrigt, är inte troligt kanske, ja gkommer in sent som vanigt och pank hehe.

Har inte skaffat Omnibusen med Amazing Fanatsy ännu där Ditko och Lee sopade rent, den rä slut men nån finns kvar hoppas jag några månader till.

Även så har Dark Hordse släppt CRIME does not pay vo0l 1 från 42-43 och det är inet svårt att se varför det här blev en strykpojke senare, oväntat bra material för sin ålder, en del är enerverande dock tex. gamal västernfigurer som det ska berättas om och de typ har någar få saker de vet, allt annat är komplett påhitt, ja gvet inte om de inet visste bättre då eller vad det är om.

Darmatisering sker ju på de modernare gansgsterstorysarna med men de ligger klart närmare de riktiga historierna.

OCH tja det är coolt att var en gangster och ha pengar och ta vad man vill ha, jag börjar förstå det nu, inte kan det här var så farligt att läsa va?:-)

Nåväl förutom en del osäkerhet först så är det bra för att vara så gammalt.

Nu är det här ingen crime tråd men det är precode iaf. tidningen sålde enorma mängder på sin tid och var en av de som de eldade upp senare i masshysteri, där de på nåt sätt fick ungarna att förstöra tidningarna med.

Det finsn en foilm om det såg jag, klart underlig, de visar hur en bunt ungar sitter i skogen och läser precode skräck och efter et tga blir de irriteradre rent allmänt och börjar bete sig våldsamt mot saker i omgivningen och sen står en unge och funderar om han ska slå ihjäl nån med en sten, OCH det presenteras av codefolket som en faktafilm typ, helt otroligt.

Så ser man hur de kastar tusentals tidningar och sliter sönder dem osv, vrålandes hysteriskt.

En del bryde sig dock aldrig om coden Dell dvs Western Publishing var då världens största serieutgivare använde den aldrig på sian tidningar och efter splittring i de leden så fortsatte Gold Key utan med, dok had de ganska tja milda tidningar redan.

Coden upphörde tydligen så sent som 2002 då den inte var mer än en stämpel längre, den hade förstört så mycket men trotsats då och då av bla Warren och dylika utgivare som ignorerad den på sina magasin.
Annars var tex odöda, vampyrer och liknade förbjudna att ha i serier annars blev de inte godkända och stämplade.

runt 1970 så mildrades reglerna och nu fick man ha vampyrer och odörda mfl igen därav Marvels start av diverse sånna tidningar efter detta, typ Tomb Of Dracula eller Zombie.

Var en kul intervju med Bill Gaines med, han menade att de kvittade på den tiden vad de gjorde vilket steg de en tog så hittade de på att det var farligt för ungarna, superhjältar som Superman farlig, ungarna tror de kan flyga och hoppar från tak, så vad de än vände sig nästan så var det farligt, ungarna skulle bli missanpassade illiterära och mördare.

Gains pressade genom en serie bara på jävulskap den där en människa i rymddräkt hjälper robotar på en planet till fred, då typ gröna robotar hatar de röda och tvärtom, i sista rutan tar han först av sig hjälmen och man ser att han är svart, denna vägrade codefolket godkänna först och då drog Gains det till rättegång då det ju var mot det amerikanska grundsystemet(som de så stolt viftar med än idag men följt så mycket sämre även då), han vann med rent ekonomiskt var det en förlust, men han ville liksom bita dem en sista gång :-)

Varför håller DC inne med sitt de hade tex, House och Mystery redan 51 trro jag, dvs pre-code ändå har jag iaf inte sett nånting från tiden publicerat
de här Showcasearna är långt nyare i materialet, snygare förstås men tja inte så speciella.

Undvik precode warserier de suger.
Senast redigerad av 1 Agentum, redigerad totalt 0 gånger.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Tales from the Crypt - Stora Skräcktråden

Inlägg av Wakuran »

Den där svarta astronauten, ja. Har för mig att Gaines fick ett erbjudande om att serien kunde publiceras ifall man tecknade om astronauten vit(!) och efter ett långt och lönlöst telefonsamtal där han argumenterade för att det var själva poängen med serien la han till slut på luren med ett "Well, fuck you!" och publicerade den ändå.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Tales from the Crypt - Stora Skräcktråden

Inlägg av Magnus »

Agentum skrev:Gains pressade genom en serie bara på jävulskap den där en människa i rymddräkt hjälper robotar på en planet till fred, då typ gröna robotar hatar de röda och tvärtom, i sista rutan tar han först av sig hjälmen och man ser att han är svart, denna vägrade codefolket godkänna först och då drog Gains det till rättegång då det ju var mot det amerikanska grundsystemet(som de så stolt viftar med än idag men följt så mycket sämre även då), han vann med rent ekonomiskt var det en förlust, men han ville liksom bita dem en sista gång :-)


Den är klassisk, "Judgment Day".
Publicerades först i Weird Fantasy #18 och sedan i det sista numret av Incredible Science Fiction #33.
Codefolket förbjöd även användandet av ordet "weird" i titeln...

Här är hela berättelsen:
http://marswillsendnomore.wordpress.com ... -comics-1/
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Tales from the Crypt - Stora Skräcktråden

Inlägg av Labrador Road 26 »

När jänkarna skulle ge ut Tintin var Hergé tvungen att teckna om svarta så de blev vita i bland annat Tintin i Amerika och Krabban med guldklorna. Måste ha varit rena skräcken med icke-vita i serier på den tiden med andra ord.
http://dardel.info/tintin/variantesE.html
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Tales from the Crypt - Stora Skräcktråden

Inlägg av Wakuran »

Det var väl framförallt i Södern man var livrädd för all sorts blandning mellan svarta och vita? Det fanns flera Tom & Jerry-filmer där "Mammy" tecknades om till en smal vit hemmafru, t.ex.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
pogono
Fine
Inlägg: 529
Blev medlem: sön 24 jan 2010, 09:58
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Tales from the Crypt - Stora Skräcktråden

Inlägg av pogono »

Jag upptäckte av en slump att Egmont ger ut en skräcktidning i Norge, Støkk.
http://www.comics.org/series/63932/
Innehåller diverse Dark Horse- och DC-material.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Tales from the Crypt - Stora Skräcktråden

Inlägg av Agentum »

Länge sen nån läste sånna här serier ser jag.
Men jag slutade inte, pre code och Warren går ännu.

Och Warren när man kommer in på 70tal så lyfter det ju igen och med spanska tecknare bla så exprimerar man en del, i princip borta är de gamla kortskräckisarna ala EC.
Det börjar gå forsättningsserier i särskilt Eerie som, Hunter, Dax the warrior osv.

En hel del av de lite kortare utspelar sig runt 1900 kanske och påminner en del om det Alan Moore mfl gör långt senare men kortare, en Tom Sutton skriver och tecknar en Fathom Haunt och hans äventyr och det bygger på Lovecraft och annat mystik och är upplagt i serierutorna så man kan tro att Moore måste läst det här, handlingen är inte lika utdragen men underlig och iaf ibland intressantast i hur de är skrivna.
Iaf det här fanns inte i våra Chock så mycket, antar att de främst togav det äldre materialet från 60tal där vi hade en hel del superkända som gjorde korthistorier och även överlevande EC tecknare.

Warrens blaskor hade juen rejäl dip i slutet av 60tal och några år, men sen lyfter devigen, jänkarna brukar gnäla på de spanska tecknarna men det är nån hemmablindhet de gör ett bra men annorlunda jobb och författarna är ju amerkaner.

Väl värtvatt läsea Eerie runt nr50 och nyare, syndatt Skywald aldrigtycks få nån som vill reprinta deras material, de ör de önda riktiga konkurenterna då tex Marvels satsningar ju är bra men är mycket Marvel vilket inte alltid ärven fördel imo.

Undrar om de komer ge ut allt Warrenmaterial, det betyder väl fram mot 1985 npnstans och Archives över nr 20.

I var fall om ni så tjuvläser så är det värt att kollain den andra vågen hos Warren.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Tales from the Crypt - Stora Skräcktråden

Inlägg av Sir-L »

OT:
Wakuran skrev:Det var väl framförallt i Södern man var livrädd för all sorts blandning mellan svarta och vita? Det fanns flera Tom & Jerry-filmer där "Mammy" tecknades om till en smal vit hemmafru, t.ex.

Har du belägg för det? Jag har då alltid sett de som två olika personer, husan "Mammy" och "matte"...

[Edit]
Hittade en sida som styrker det. Står väl inget specifikt om att orsaken skulle vara att "man var livrädd för all sorts blandning mellan svarta och vita", jag tolkar tvärtom de kommentarer som finns som att de tog bort vad som skulle kunna tolkas som nidbilder av svarta. Men det kan ju ha varit av andra orsaker (fast jag tycker det verkar konstigt då "mammy" var en "hemhjälp" och sådana hade väl även rasister i södern, eller?).

http://www.tomandjerryonline.com/censoredtnj.cfm?utm_source=tnj&utm_medium=sideNav&utm_campaign=censored

NOTE ABOUT MAMMY IN THE TOM & JERRY CARTOONS (Thanks to Randy Watts):
Regarding the black/white versions of Mammy Two-Shoes in the Tom and Jerry cartoons. The "White Mammy Two-Shoes" versions were created back in the 1960s for CBS when they were airing these cartoons. The work was done by Chuck Jones's crew when Jones was making new Tom and Jerry theatricals. I recall reading Chuck's remarks that at the time M-G-M still had most of its old animation artwork on file, so it was pretty much just a matter of retracing and repainting the original pencil animation and photographing it against recreated backgrounds. This new "White Mammy" material was then cut into dupe negatives of the cartoons in question to replace the original "Black Mammy" footage. Voice actress June Foray was brought in to redub the soundtracks. (Incidentally, that voice is supposed to be Irish.) Instances where the "White Mammy" has a "Black Mammy" voice (or vice versa) is a result of carelessness. Picture and sound elements on film masters are stored separately. What happens is simply that someone isn't paying attention and matches a newer "White Mammy" picture element to the original "Black Mammy" sound element (or vice versa).


Hittade en annan sida som har följande förklaring:

In 1954 the Supreme Court declared racial segregation unconstitutional and the results in Hollywood were quick. Because of the racial issue Mammy-Two-Shoes' last episode was in 1952 but the new court ruling put pressure on re-issuing old cartoons with her presence still in them. MGM decided to recolor and dub the old cartoons with an irish maid and the voice of June Foray. The Cartoon Network has episodes that are dubbed again with a new set of voices.


http://tomandjerrycartoons.com/tjchar.html (klicka på länken "Mammy-Two-Shoes")

Sorry för det långa OT-inlägget, gick lite väl långt kanske... :oops:
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Tales from the Crypt - Stora Skräcktråden

Inlägg av Agentum »

Ingen verkar iaf var intresserad av den här typen av serier så det gör inget, de personerna har stuckit härifrån.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Tales from the Crypt - Stora Skräcktråden

Inlägg av Agentum »

Stendött här märker jag.

Har läste en hel del 70-tals Warren och engelskutgivet 50-54 precode skräck som är mindre känt än tex EC.

PS Artbooks kallas de, lite vrånga att få tag på dock, de handlar med Amazon UK men vill inet sälja till nån utanför UK, men på deras hemsida kan man minsan köpa dem av dem, troligen är detta för att kunna salta frakten måste jag tyvärr misstänka.

De beter sig om att Europa var långt borta nånstans i världen, då ja gköper mycket annat från UK vet jag att så fungerar det inte, det är i princip knappt dyrare att skicka nåt från UK och hit än inom landet.
Men här kan de lägag på frakt per bok, fy fan vad jag hatar sånt, ta min beställning och ge mig ett ärligt fraktpris, de har väl för fan vinst på böckerna, jag tror ju knappast rättigheterna kostar mer än en spottstyver idag då de ju knappst är kända saker.

Trist då en del av dem är rätt bra faktikst och en del verkligen sinnesjuka, långt värre än det fjamsande som gav koden.

EC slutade ju tyvär att ges ut i färg, pga idiot nr 1 i serievärldens konkande, inet förvånad men grinig, nu ges billiga samlingar baserade på Skräck och en tecknare eller liknade ut i stället.

Och tyvärr står Sci-fi långt ned på listan, vilket jag aldrig förstått då mycket av det bästa EC gjorde just finns i Weird Sience (här saknades bara en jävla bok) och Weird Fantasy(som tyvärr inte kom ut ens md en bokjäkel), de kändes överlag mer seriösa än Horrorserierna, sämst som tyvärr fick en del böcker var War böckerna som är kassa nästan rakt igenom då de är lätt skitnödiga mest (det gjorde många bättre senare när de fick lite ryggrad att växa fram).

Dåligt, mycket dåligt, var glada ni som kapade hem de äldre svart/vita samlingarna, hade det inte varit för idioten hade det troligen fungerat, Gemstone hoppas jag vi aldrig hör om igen, och verksamheten med Heritage antar jag var mest nån form av penningtvätt.

Modern skräck läser jag dock inte så mycket av, jag får ut en del att det utspelar sig i dåtid, det liksom passar bättre, jag räknar ärligt inte Walking Dead som skräck.

Och allt för mycket ges ut för mig att köpa då jag ju gärna vill köpa en hel del klassiska stripserier med, grymma öde.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Tales from the Crypt - Stora Skräcktråden

Inlägg av Magnus »

Agentum skrev:Och tyvärr står Sci-fi långt ned på listan, vilket jag aldrig förstått då mycket av det bästa EC gjorde just finns i Weird Sience (här saknades bara en jävla bok) och Weird Fantasy(som tyvärr inte kom ut ens md en bokjäkel), de kändes överlag mer seriösa än Horrorserierna, sämst som tyvärr fick en del böcker var War böckerna som är kassa nästan rakt igenom då de är lätt skitnödiga mest (det gjorde många bättre senare när de fick lite ryggrad att växa fram).

Dåligt, mycket dåligt, var glada ni som kapade hem de äldre svart/vita samlingarna, hade det inte varit för idioten hade det troligen fungerat, Gemstone hoppas jag vi aldrig hör om igen, och verksamheten med Heritage antar jag var mest nån form av penningtvätt.

Modern skräck läser jag dock inte så mycket av, jag får ut en del att det utspelar sig i dåtid, det liksom passar bättre, jag räknar ärligt inte Walking Dead som skräck.

Och allt för mycket ges ut för mig att köpa då jag ju gärna vill köpa en hel del klassiska stripserier med, grymma öde.


William Gaines lär ha sagt att han var mest stolt över sci/fi-titlarna. Att de sålde dåligt var en besvikelse.

Jo, de äldre The Complete EC Library är nog det bästa sättet materialet finns tillgängligt på.

Walking Dead inte skräck? Håller med om att det är drama också, men nog är det skräck också..
Simma lugnt!
Clifton
Good
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 04 okt 2012, 23:07

Re: Tales from the Crypt - Stora Skräcktråden

Inlägg av Clifton »

Agentum skrev:EC slutade ju tyvär att ges ut i färg, pga idiot nr 1 i serievärldens konkande, inet förvånad men grinig, nu ges billiga samlingar baserade på Skräck och en tecknare eller liknade ut i stället.

Dåligt, mycket dåligt, var glada ni som kapade hem de äldre svart/vita samlingarna, hade det inte varit för idioten hade det troligen fungerat, Gemstone hoppas jag vi aldrig hör om igen, och verksamheten med Heritage antar jag var mest nån form av penningtvätt.


Hej!

Kan glädja dig med att Dark Horse kommer att fortsätta med att ge ut EC Archives i färg. Ser ut som att dom fortsätter där Gemstone slutade?
Dom har annonserat två volymer. För mer info se länken nedan.

http://www.darkhorse.com/Books/24-644/E ... olume-4-HC

--------------------
Long time reader, first time poster!
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Tales from the Crypt - Stora Skräcktråden

Inlägg av Agentum »

Ok, då kan man få lite hopp igen då.

De borde trycka om Tales from the Crypt 1 med då den sålde slut omedelbart som först ut.

Då får jag ligag på som en hök på dessa, tack för infon.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Tales from the Crypt - Stora Skräcktråden

Inlägg av Wakuran »

Apropå EC-Scifi ska Fantagraphics släppa en samling med hela Witzend under 2014, Wallace Woods egenutgivna tidning som känns litet som en länk mellan EC och undergroundvågen.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Tales from the Crypt - Stora Skräcktråden

Inlägg av Agentum »

Jo jag känner igen den, många kända bidrog till den.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Tales from the Crypt - Stora Skräcktråden

Inlägg av Labrador Road 26 »

Fanns de här i Sverige också? Jag har inget minne av att jag sett några, men jag var aldrig något superfan av skräck.

Bild
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Tales from the Crypt - Stora Skräcktråden

Inlägg av Agentum »

Jag mins dem heller inte i Sveriges utbud, de hade ju en del av det man ser i Warrens blaskor i USAA men inte allt.

Man får tänka på att "famous Monsters" inte fanns här och att Warren började redan 64 eler nåt med Creepy, Chock kom ju ingång här först på 70-tal, så det kan ju ha varit så att de inte var aktuella längre.

Barar en gissning iofs, mne jag har som sagt inte sett de här.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar