Tales from the Crypt - Stora Skräcktråden

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Tales from the Crypt - Stora Skräcktråden

Inlägg av Agentum »

Jag tycker i princip allt det äldre gör sig bättre medans det moderna mest är kul att läsa om det gör komik av det hela, ok Walking Dead är väl undantaget kanske men den är också inget man köper några blaskor och läser av då den har en väldigt långsam utveckling.

Jag är inet så förtjust av amerikaniseringar av tex europeiska koncept, sånt blir alltid sämre och jag ser inte vad det tilför att sånna saker ska hända i USA, nu menar jag mnstergrejor alltså.

House of Mystery i modern variant är det mycket bättre än den gamla som ju trots allt får beskrivas som väldigt snällt comic code format?

DC Vertigo ska man väl dock inte underskatta, folk får ju utrymme att göra vad de vill i den linen, därför tycker jag det är så konstigt att inte mer görs där i stället för i den klart styltigare DCU.

Själv har jag bara läst mer Warren får jag erkänna i horrorväg, dock hade jag kunnat tänkt mig de böckerna i samma format men softcover för att sparar lite stålar trots allt är allihop svart-vita.

De har ju börjats givit ut en del 50-tals grejor med som jag skaffar vertefter de kommer, även Crime är ju på gång.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Tales from the Crypt - Stora Skräcktråden

Inlägg av Magnus »

Agentum skrev:DC Vertigo ska man väl dock inte underskatta, folk får ju utrymme att göra vad de vill i den linen, därför tycker jag det är så konstigt att inte mer görs där i stället för i den klart styltigare DCU.


Vertigo dras med väldigt dåliga upplagesiffror. Det sägs bero på att det är en line som köps av folk som verkligen läser serierna, inte som många andra samlare, köper flera ex. och stoppar i plastfickor för framtida värdetillväxt.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Nimrodil
Fine
Inlägg: 325
Blev medlem: tor 17 jul 2008, 11:06

Re: Tales from the Crypt - Stora Skräcktråden

Inlägg av Nimrodil »

Kul med lite aktivitet i favorittråden och tack för tips så här långt:-). Jag är som sagt ute och reser så min feedback blir minimal at the moment. Nu fick jag lite tid över på Roslagsbanan på väg mot grönan i alla fall:-D. Jag har inte köpt på mig så mycket än, trots riktigt trevliga besök på Comic Heaven, Alvglans och Staffars så här långt. Mest en drös svensutgivna Conan från 90-talet (fortsätter i maka takt kompletteringsprojektet som typ påbörjades runt 84;-), en tegelsten med Dylan från Dark Horse, svenska Love Hurts. Framme; återkommer med mer skräckrelaterat:-)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Tales from the Crypt - Stora Skräcktråden

Inlägg av Agentum »

Magnus skrev:
Agentum skrev:DC Vertigo ska man väl dock inte underskatta, folk får ju utrymme att göra vad de vill i den linen, därför tycker jag det är så konstigt att inte mer görs där i stället för i den klart styltigare DCU.


Vertigo dras med väldigt dåliga upplagesiffror. Det sägs bero på att det är en line som köps av folk som verkligen läser serierna, inte som många andra samlare, köper flera ex. och stoppar i plastfickor för framtida värdetillväxt.

Jo du har väl rätt, jag är läsare tyvärr.

Jag har vänt mig från i princip allt DC gör idag, jag läser absolut inga mainstrem de gör, det är ointressant, då det har så låg kvalitet imo.

Dyker det upp nåt som är läsvärt kan man lita på att det kommer som trade, så ser jag på det.

Trist att jänkare är så dumma i det här fallet, att slakta Vertiga är bedrövligt, men vi ser ju hur det gick med Marvels MAX, så fort nåt är vettigt så kan de plötsligt inte läsa längre.

Hu om det är nån som skriker ett svärord eller beter sig som de gör varanda jävla dag men inte erkänner ens för sig själva.

Pissland.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Tales from the Crypt - Stora Skräcktråden

Inlägg av Magnus »

Agentum skrev:Trist att jänkare är så dumma i det här fallet, att slakta Vertiga är bedrövligt, men vi ser ju hur det gick med Marvels MAX, så fort nåt är vettigt så kan de plötsligt inte läsa längre.


Det kom en del vettiga saker från Marvel MAX, det håller jag med om. Speciellt gillade jag Garth Ennis - The Punisher. Fan vad upprörd jag blev när jag läste "The Slavers" (handlar om trafficing). Riktigt bra, gick någongång i mitten av 00-talet.

Annars tycker jag Marvel försökte göra en Vertigo, men det tog inte riktigt fart. För många kanske som är helt aviga till Marvel.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Tales from the Crypt - Stora Skräcktråden

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Magnus skrev:
Agentum skrev:Trist att jänkare är så dumma i det här fallet, att slakta Vertiga är bedrövligt, men vi ser ju hur det gick med Marvels MAX, så fort nåt är vettigt så kan de plötsligt inte läsa längre.


Det kom en del vettiga saker från Marvel MAX, det håller jag med om. Speciellt gillade jag Garth Ennis - The Punisher. Fan vad upprörd jag blev när jag läste "The Slavers" (handlar om trafficing). Riktigt bra, gick någongång i mitten av 00-talet.

Annars tycker jag Marvel försökte göra en Vertigo, men det tog inte riktigt fart. För många kanske som är helt aviga till Marvel.


OT:
Svävade inte Vertigo iväg lite långt ut i finkulturflummeriet på slutet? Nånstans kändes det som att det var en tävling i att skriva "omöjliga" serier. Sandman, Y: The Last Man och Fables var fantastiskt välskrivet och bra i stora delar, men The Unwritten tyckte jag nog fick oförtjänt mycket hyllningar, till exempel.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Tales from the Crypt - Stora Skräcktråden

Inlägg av Agentum »

Det är möjligt, en hel del av det bra blev avslutat helt enkelt, utan uppföljare.

En hel del r ju sorterat som Vertigo idag men var det inte när det begav sig då nåt sånt inte fanns, en del kallades väl elseworlds förr då iga andra varianter av DCU fanns mer än den de använde sen mitten av 80-talet.

En evig höjdare i princip har varit Hellblazer.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine
Inlägg: 1440
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 23:47
Ort: Sverige

Re: Tales from the Crypt - Stora Skräcktråden

Inlägg av Robrocker »

Så kan det gå när man bestämde sig att sälja av alla Archives, får skylla mig själv..nu ska de fortsätta utgivningen. =)

Från Wiki: "The EC Archives publishing schedule was suspended in 2008 due to financial difficulties at Gemstone Publishing, but the line is now being revived under a new publisher. GC Press LLC, a boutique imprint established by Russ Cochran and Grant Geissman, announced in a September 1, 2011 press release that it is continuing the EC Archives series. The first new releases, The Haunt of Fear Volume 1 and The Vault of Horror Volume 2, are slated for publication in November 2011."
With great powers comes great responsibility.
Användarvisningsbild
Nimrodil
Fine
Inlägg: 325
Blev medlem: tor 17 jul 2008, 11:06

Re: Tales from the Crypt - Stora Skräcktråden

Inlägg av Nimrodil »

Tack den uppdateringen Robrocker, mycket glädjande! Jag har sneglat lite sorgset mot mina album ibland (jag har 11 plus de fyra böckerna i kasetten Pictio Fiction som Gemstone också gav ut) och att tänkt att de aldrig kommer kunna bli kompletta. Undrar om den sista jag köpte inte var Tales of the Crypt 1 av dig:-).
Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine
Inlägg: 1440
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 23:47
Ort: Sverige

Re: Tales from the Crypt - Stora Skräcktråden

Inlägg av Robrocker »

Ja, det gjorde du nog. Jag funderade faktiskt först på att köpa tillbaka alla men nu har priserna stigit och hälften av böckerna blir svåra att få tag i så jag hoppar nod, synd, för jag gillar verkligen de där gamla serierna. De borde släppas i showcase/essential-form, på 500 sidor styck, skulle funka bra för mig och prisklassen på de är ju tilltalande också. Jag har ibland undrat varför vissa titlar med tex. Marvel inte släppts som essential, typ Journey into mystery/Tales to astonish/Tales of suspense, Menace osv..skulle vara bra för de som vill läsa..
With great powers comes great responsibility.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Tales from the Crypt - Stora Skräcktråden

Inlägg av Agentum »

Amazing Fantasy tack och den sista Weird Sience med tack, det är ju bara material där till en 4de bok.

Undrar om inet jag köpte några av dig Robrocker? eller om det var av nån annan, det var ingen dum affär iaf.

Vidare så följer jag Warrens Vampirella som efter första boken som är sämst av de 3 olika de hade sen blir bäst efter det, kanske för att hon inte är genuint ond på nåt sätt och att en slags berättelse om henne är fortlöpande i serierna.

Kanske inet alltid så skrämmande direkt, men snyggt och många lite mer kluriga historier, Creepy och Eerie i alla ära men de käns lite som att de blev för de något yngre, de är så många dessutom så jag kan inte köpa dem.

Nåt som förvånar mig väldigt är at inget släpps från Warrens argaste konkurrent på den tiden Skywald, det sägs ju att de gjorde en hel del bra som också inte var för allmänt barnvänligt såsom Gold Key titlarna var tex.

En ok Gold Key är dock Doctor Spector tycker jag en story i storyn, Don Glut bakom spakarna med en mycket omedgörlig utgivare som hinder, Dell själv.

Dock Warren igen, det är lite kul med dem att se hur mycket folk det kom fram genom dem, och insända bilder och historier och så från blivande seriefolk, de måste verklitgen ha varit heta just på den biten på den tiden.

De alra äldsta är kul när man kan se vad Ditko kunde göra i svart-vitt, det liknar inte hans Spider-man direkt, jäkligt snygga grejor, kanske det bästa han någonsin gjort rent tekningsmässigt.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Tales from the Crypt - Stora Skräcktråden

Inlägg av Sir-L »

Finns samlingar med Wally Wood och Bob Powells skräckserier ute nu:

"BOB POWELL'S TERROR"

Cult favorite Powell was a master of '50s horror comics and some of his most amazing and gruesome stories are collected together here for the first time. Edited by noted historian Yoe, this includes beautifully reproduced stories, original art and notes taken from a recently discovered manuscript written by Powell himself. Beautifully designed and loaded with fiendish ghouls, beautiful girls and spine tingling suspense!
Expected: Dec

Publisher: IDW, 2011
Binding: Hardcover without dustjacket
Dimensions: 9x11.5
Pages: 148pg
Color: Full Color throughout
ISBN: #9781613770672


"WALLY WOOD'S EC STORIES: Artist's Edition"

The third IDW Artist's Edition (Following Dave Steven's Rocketeer and Walter Simonson's Thor) focuses on one of the all time greatest comic book artists, and at the absolute peak of his creative powers: Wally Wood. EC Comics was quite likely the finest comics line ever produced, and Wally Wood was one of their mainstays who set an incredibly high artistic standard. This volume will contain a wonderful selection of stories in original art form by Wood, including: My World, Came the Dawn, Mars is Heaven, He Walked Among Us, and more. Additionally, there will be a fantastic cover gallery section by Wood. If you've never seen Wood original art, you've never seen Wally Wood!
Expected: Dec

Publisher: IDW, 2011
Binding: Hardcover with dustjacket
Dimensions: 15x22
Pages: 144pg
Color: black and white
ISBN: #9781613770986
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Tales from the Crypt - Stora Skräcktråden

Inlägg av Agentum »

En UK utgivare har börjat trycka Harveys horrorserier och ACGs skräck och SF, men i små upplagor som är lite svåra tat haja då de typ är slut direkt.

Jag skaffade en av skräcktitlarna Chambers of Chills.

De här är aldrig reprintade mer än vissa i andra samlingar som finns, och de är inte EC heller, de är konstiga och ibland blodigare faktikst, jag tycker tryckningen är lite murrig så att säga.

Helt ok annars för pre-code.
http://www.pspublishing.co.uk/ps-art-books-24-c.asp

Vill man ha nåt får man nog ha koll på den här siten så det rör sig om upplagor på 1-2000 ex bara, ligger visserligen på UK amazon men blir snabbt slut och verkar inte tryckas igen, de som är vanluga HC bar ligger rubnt £25 sen finns det lyxvarianter jag då inte behöver iaf.

Det är en del som trängs nu Dark Horse ska visst trycka en del udda pre-code med.

Ditkos del 3 finns men då är det code, men han är så bar ändå så den skaffade jag, jag har de 2 första.

Fattar ännu inte varför ingen tar upp Skywald, de var de enda nästan som kunde mäta sig med Warren under silver-bronze horrorvågen.
Jag anser att Gold Key var ok, men de är mer barnvänliga helt enkelt, ägaren vägrade släppa nåt som ens utmanade code.
Där snackar vi då Boris Karloffs nightmares eller vad de heter och Doctor Spektor som jag tycker är bäst av de båda, den utgivnigen säg ha lagts ner nu.

Men jag såg Tarzan backupen från Dell/Gold Key Brothers of the Spera av Manning nyss utkommen, förstod inte det riktigt om de tänkte skrota utgivningen men men.

Slutligen som nämndes tidigare har EC böckerna startat upp igen nu utan herr Geppi som bombade allt med sin ekonomi(den karln har jag aldrig gillat, en som köpt sig till allt och klart borderline skum), nu är det en del samma folk med mer stabilt 2 nya böcker ute och en 3dje snart.

Släpper de inte sista Weird Science nu blir jag förbannad, det finns liksom bara material för en bok till sen är det komplett.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Tales from the Crypt - Stora Skräcktråden

Inlägg av Agentum »

Läste ur Tales From the Crypt #7 nyss, "The Reflection." av Al Feldstein (säkert med viss översyn av Gaines)

Tänk att den är gjord på tidigt 50-tal, den har den här boxberättargrejen som anses modern, berättelsen är satt i ett första perspektiv och bara när någon direkt säger nåt till "dig" så står det i en pratbubbla.

Jag har läst den förr men kom att tänka på att fy fan vad comic code förstörde marknaden, vad som gick förlorat där.Alla snackelisnack serier som sen blev standard.

Idag med super-överdrivna bilder och sådant, det blir inte bättre än det här iaf.

De var fan genier på EC då, inte i allt kanske men en del grejor skulle inte dyka upp på många år i nån liknade form igen.

Barr ett exempel, men det slog mig bara helt enelt, en kort historia inte så man skiter på sig av rädsla det har man ju svårt att göra av fiction iaf, men så effektiv.

Man betänker också all skit som görs idag och där allt ska vara så utdraget och långt som möjligt även i nåt motsvarande, det behövs inte de underskattar kortserierna och det är förbannad synd.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Tales from the Crypt - Stora Skräcktråden

Inlägg av Magnus »

Agentum skrev:Läste ur Tales From the Crypt #7 nyss, "The Reflection." av Al Feldstein (säkert med viss översyn av Gaines)

Tänk att den är gjord på tidigt 50-tal, den har den här boxberättargrejen som anses modern, berättelsen är satt i ett första perspektiv och bara när någon direkt säger nåt till "dig" så står det i en pratbubbla.

Jag har läst den förr men kom att tänka på att fy fan vad comic code förstörde marknaden, vad som gick förlorat där.Alla snackelisnack serier som sen blev standard.


Först måste vi reda ut vilken serie du egentligen menar.

Tales From the Crypt började på #17. Pga att man använde distributionslicenser som tidigare hade använts för någon annan tidning.

I Tales From the Crypt #23 hittar jag en serie som heter "Reflection of Death". Är det den du menar?

En fantastisk serie. Håller att läsa än idag.

==============================================================

EC Comics hade näsa för att plocka talanger, många som sedan skulle bli stora legender i branschen.
Oftast var det deras första jobb, och den konstnärliga friheten var stor.
Fantastiska förutsättningar för unga serieskapare.

Och som Agentum säger, vi talar tidigt 1950-tal, och i USA. Det är nästan utomjordiskt att tänka tanken att det var möjligt.

Sen kom censuren, runt 1955. "the comic code".
Det var inte förrän i mitten av 1960-talet som man vågade trotsa den. Då var Warren Comics tongivande.

Censur skadar, oavsett om den finns i auktoritära stater eller i "the free world".

==================================================================

EC Comics hade också en linje med S/F-titlar, under de här åren.
Gaines var väldigt stolt över dem.
Bland dem finns manus som är minst lika starka som i skräcklinjens titlar.
Det är ju samma, briljanta, killar som givetvis arbetar med flera titlar samtidigt.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Tales from the Crypt - Stora Skräcktråden

Inlägg av Wakuran »

Magnus skrev:
EC Comics hade näsa för att plocka talanger, många som sedan skulle bli stora legender i branschen.
Oftast var det deras första jobb, och den konstnärliga friheten var stor.
Fantastiska förutsättningar för unga serieskapare.

Och som Agentum säger, vi talar tidigt 1950-tal, och i USA. Det är nästan utomjordiskt att tänka tanken att det var möjligt.

Sen kom censuren, runt 1955. "the comic code".
Det var inte förrän i mitten av 1960-talet som man vågade trotsa den. Då var Warren Comics tongivande.

Censur skadar, oavsett om den finns i auktoritära stater eller i "the free world".

==================================================================

EC Comics hade också en linje med S/F-titlar, under de här åren.
Gaines var väldigt stolt över dem.
Bland dem finns manus som är minst lika starka som i skräcklinjens titlar.
Det är ju samma, briljanta, killar som givetvis arbetar med flera titlar samtidigt.

De inledde väl ett samarbete där med ansedda Ray Bradbury för att adaptera hans noveller till serier. Antagligen enklare än att ständigt behöva skriva egna, men med rätt lyckat resultat. Vissa av tecknarna, som t.ex. Wallace Wood och Al Williamson etc. lär ha varit starka SF-fans.

Seriefandomen lär f.ö. i stort ha växt ut ur SF-fandomen i både USA, Europa och Japan, och just EC fick väldigt tidigt hängivna fans.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Tales from the Crypt - Stora Skräcktråden

Inlägg av Agentum »

Weird Fantasy som de undviker att ge ut nu innehåller många sånna adaptioner som det talas om.
Jo det är The Reflection of Death och du har rätt i numreringen, de återanvände ju gamla serier numreringar för att slippa vissa kostnader.

Comic code kom 1954 några tidningar var dock klara och kom ut det året innan de blev belagda med code eller då lades ner.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Tales from the Crypt - Stora Skräcktråden

Inlägg av Magnus »

Wakuran skrev:Seriefandomen lär f.ö. i stort ha växt ut ur SF-fandomen i både USA, Europa och Japan, och just EC fick väldigt tidigt hängivna fans.


Absolut!

Två tidiga sådana killar var Fred von Bernewitz och Ted White. I "The EC Companion" finns en bild på s.14-15 där de sitter (som 13-15 åringar) på Gaines kontor och samlar information till sitt fanzine. Från december 1955.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Tales from the Crypt - Stora Skräcktråden

Inlägg av Magnus »

Agentum skrev:Weird Fantasy som de undviker att ge ut nu innehåller många sånna adaptioner som det talas om..


Antagligen därför att W/F nästan är identisk med den andra titeln, Weird Science.

Jag är glad att jag har mina svart/vita reprints från 80-talet. De är kompletta.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Tales from the Crypt - Stora Skräcktråden

Inlägg av Wakuran »

Ungefär så som jag har hört också. De första seriefanzinen innehöll inte egna serier, utan det var nördar som släppte noggranna index över alla EC:s tidningar...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar