Färg eller svart-vit?

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
FredrikLähnn
Fine
Inlägg: 269
Blev medlem: sön 17 aug 2008, 07:53
Ort: Fjelie

Re: Färg eller svart-vit?

Inlägg av FredrikLähnn »

Conan, Fantomen, Modesty och ett gäng "liknande" gör sig ABSOLUT bäst i svart/vitt.
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Färg eller svart-vit?

Inlägg av APenny4YourThoughts »

FredrikLähnn skrev:Conan, Fantomen, Modesty och ett gäng "liknande" gör sig ABSOLUT bäst i svart/vitt.


Under förutsättning att originalet är s/v.
Dark Horse nya take på Conan (från 2005) gör sig väldigt bra i färg.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Färg eller svart-vit?

Inlägg av Isegrim »

Som jag ser det är det mer jobb med att få en serie i färg bra och det är mer som kan gå fel, det behöver kanske inte vara lättare att jobba svartvitt; men svartvitt är lättare att kontrollera (reproduktionen av).
/-/3/\/ •••———•••
WE ARE THE BORG. YOUR CULTURE WILL ADAPT TO SERVICE US.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Färg eller svart-vit?

Inlägg av Peral »

Jag tycker SV är mycket svårare än färg. Färgserier ger mycket mer alternativa lösningar.
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Färg eller svart-vit?

Inlägg av Isegrim »

Peral skrev:Jag tycker SV är mycket svårare än färg. Färgserier ger mycket mer alternativa lösningar.


Hmm, jo så kan det också vara. Tänkte på att de fler val man har också kan orsaka fler felval.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Färg eller svart-vit?

Inlägg av Peral »

Självklart är det så. Men djupet i bilderna blir så mycket enklare i färg. Det är också mycket enklare att framhäva figurer och detaljer i färg.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Färg eller svart-vit?

Inlägg av Agentum »

Med dagens tryckteknik, papper och datafärgläggning så ka nmycket se helt otroligtut, det är tråkigt med äldre serier främst för att trycktekniken och sånt var dåligt helt enkelt.

Det går inet tat göra ett val här på alla serier, det är helt vansinnigt tat påstå at tdte ska var svartvitt bara, isf måste också tecknaren ha gjort serien efter det, det är en vesäntlig skuillnad, ta en 60-tals superserie bort med färgerna så förstår du, platt och tråkigt är bara förnamnet, de lyfter en hel del i färg, iofs kanske för tat just superserier ofta är färgsprakande.

Det finns helt nekelt inget rätt eller fel här, Warrens horrorserier tex. jag vill inet ha dem färglagda, de är ju alla gjorda med tanke på svartvitt och månag tecknare har ansträngt sig extra just för det.

Mörka serier som då tex skräckserier med mycket tusch gör sig ju bar utan färg ofta, och vissa tecknare var duktigare än andra med skuggor, Gene Colan brukas tas upp där tex, där kan man tveka, ser Dracula bättre ut utan färg än med liksom.

Mren i många många fall i de här essentoials osv så blir de förbannat platta utan färg och bar om de är någorlunda underhålande kan man överse med saken annars ledsnar man väldigt snart jämfört om man sitter där mked en modern färgreproduktion, det är iaf min upplevelse.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar