Stora - 91:an tråden

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av AndreasEriksson »

Det finns ju redan en bunt ensidesavsnitt producerade för 91:an-tidningen av diverse tecknare, inte minst "En dag på Klackamo". Man skulle ju kunna smyga in några sådana, åtminstone i julalbumen, för att ge lite variation och pejla intresset för 91:an av någon annan än Egerbrandt.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Sudden
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: lör 08 dec 2007, 10:30
Ort: Sverige

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Sudden »

Wakuran skrev:Aha, men om det är nyproduktion, skulle det kanske finnas efterfrågan i tidningen. Jag har svårt att tänka mig ÅR anse det berättigat att betala för nya 91:an-serier när det är så billigt att trycka om gamla...

Det har du naturligtvis rätt i, men det skulle kanske inte behöva kosta ÅR så mycket mer än det gör nu med nya sidor. Skulle de nya sidorna komma i julabumen så har jag en känsla av att många fler av tidningens prenumeranter skulle köpa det vilket gör att albumet kommer att sälja mer än de gör idag och tjäna in kostnaden för nyproduktionen.
Jag kan bara gå till mig själv för jag har slutat att köpa 91:ans julabum just pga att jag redan har läst de sidorna som kommer där. Gillar inte repriser av repriser. Skulle det däremot komma nya sidor så skulle jag självklart börja köpa dessa igen.
Användarvisningsbild
Egmont
Very Good
Inlägg: 93
Blev medlem: mån 06 okt 2008, 09:36

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Egmont »

Jag är inne på Suddens linje.
Kan vi först få ÅR att köra nya sidor och sedan använda dem i julalbumen vore det kul.
Dessutom kanske det kan bli lite sidor över som går att använda i tidningen.
Har precis pratat med Karin som håller i Julalbums-produktionen, så får vi se vad det leder till.
Men 2013 är redan spikat med repriser i ÅR, så tidigast 2014 är det vi pratar om här.

/Joakim.
Användarvisningsbild
Sudden
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: lör 08 dec 2007, 10:30
Ort: Sverige

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Sudden »

Det låter härligt i så fall! :)

Och tack för dina snabba svar här på forumet, Joakim.
Användarvisningsbild
Sudden
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: lör 08 dec 2007, 10:30
Ort: Sverige

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Sudden »

Nu när vi ändå är inne på Julalbumen så undrar jag om det inte är dags snart att börja samla ihop Alf Woxneruds serier som julalbum?
Material lär det väl finnas så det räcker vid det här laget.
Sen om det blir Ferguson, Historiska historier eller en blandning av de båda spelar kanske ingen roll, även om jag personligen tycker att HH är den bättre av dom båda serierna.

Eller tror ni inte att hans serier skulle sälja tillräckligt för en albumpublicering?
Användarvisningsbild
Egmont
Very Good
Inlägg: 93
Blev medlem: mån 06 okt 2008, 09:36

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Egmont »

Jag är inte direkt involverad i produktionen av julalbumen, men ditt förslag är nu vidarebefordrat till ansvariga. [:)]
/Joakim.
Användarvisningsbild
Jan Milou
Good
Inlägg: 34
Blev medlem: tor 04 okt 2007, 15:04

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Jan Milou »

Jag har börjat köpa 91:an regelbundet igen efter en ganska lång tids uppehåll. Klackamo är sig likt kan jag konstatera :). Någon som utvecklats enormt är Tobias Sjölund och det är kul att han även börjat göra lite längre serier som nu i nr: 25 (F.ö ett bra nummer).
Fattar jag saken rätt efter att ha läst tidigare inlägg så har 91:an en ny redaktion. Kommer detta också att innebära att serien förändras/moderniseras? Det har ju t.ex hänt en hel del inom försvaret de senaste åren så frågan är om 91:an & Co inte borde bli stamanställda istället för värnpliktiga?
Jag kan väl inte påstå att jag är så förtjust i vare sig Olle Nilssons eller Patrik Normans version av 91:an (så det var skönt att läsa att de bara är gästtecknare ;) ). Några som jag skulle vilja se mer av däremot är Janne Gissberg och Gert Lozell som jag tycker det har varit lite av på sistone, och så förstås Tobias Sjölund. Jag har noterat att Janne Gissberg har gjort en del ensides-avsnitt. Är de tänkta för julalbum i framtiden?
Användarvisningsbild
Egmont
Very Good
Inlägg: 93
Blev medlem: mån 06 okt 2008, 09:36

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Egmont »

Jan Milou: Även om redaktionen är ny så kommer nog själva 91:an serien vara sig lik. Utveckling i lagom takt alltså.
Att de skulle bli stamanställda istället för värnpliktiga är inget vi haft uppe för diskussion. Vad tycker ni andra? Är det rätt väg att gå?

Mycket Gissberg blir det i tidningen den närmaste tiden! Redan i nummer 1 blir det förresten en uppföljare till serien "Fullt klös" (nr 26/2012).
Och lite Lozell-material kommer också att dyka upp. Han och Claes har för övrigt gjort en del specialserier för försvaret i år. Funderar på om de inte skulle kunna publiceras i tidningen under 2013.
Och Gissbergs ensidingar kan mycket väl dyka upp i julalbum framöver.

/Joakim på 91:an-red.
Användarvisningsbild
Sudden
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: lör 08 dec 2007, 10:30
Ort: Sverige

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Sudden »

Egmont skrev:Jan Milou: Även om redaktionen är ny så kommer nog själva 91:an serien vara sig lik. Utveckling i lagom takt alltså.
Att de skulle bli stamanställda istället för värnpliktiga är inget vi haft uppe för diskussion. Vad tycker ni andra? Är det rätt väg att gå?/Joakim på 91:an-red.


Hela idén med 91:an serien skulle ju falla ihop om de skulle bli stamanställda. Det är något som inte jag vill se iaf.


Under förra veckan kom årets sista nummer 26/12 i brevlådan.

Ett bra nummer där två avsnitt av huvudserien har julanknytning vilket är bra. Jag gillar när serierna följer årstiderna.

Högt betyg till Daniel Boströms två korta manusbidrag. Dom var riktigt bra.
Tyvärr måste jag upprepa mig själv när det gäller Anders Skoglinds teckningar när det gäller porträttlikheten på sina figurer, den är under all kritik och han borde skärpa till sig en hel del tycker jag.

Som den Gunnar Person och Kronblomdiggare jag är så har hans teckningar försämrats betänkligt under de senaste åren, vilket inte är så konstigt med tanke på åldern. det ser mest ut som om det var skisser som blir publicerade. Kanske dags att lämna över tecknandet helt och hållet till sonen Jonas nu och koncentrera sig på manusbiten istället.

Livet hemmavid är lika bra som vanligt lika så Historiska historier.

Lilla Fridolf avsnitten kunde ha varit bättre dock. Kan ni inte leta fram lite material av Jan Gissberg så att dagens unga läsare kan få se hans teckningar i den serien. Bjarres har vi sett förr i repriser känns det som.

Och i nästa nummer kommer Johan Wanloo med en ny serie, "En Brat i skogen".
Wanloo är lite av en husgud hos mig men jag undrar ändå lite över hur ni tänkte här. Även om jag inte har sett serien ifråga än så skiljer sig hans teckningar ordentligt från det övriga innehållet om man säger så och ni har ju redan en serie i "Historiska Historier" som många läsare genom åren inte tyckt att den passar in rent teckningsmässigt. Så varför ta in en till sådan serie i tidningen?? Wanloo publiceras ju redan i ett par Egmonttidningar så varför inte ta in den i någon av dessa istället?? Vidare undrar jag hur ni kan säga att ni måste ta in repriser av 91:an-serien pga ekonomin för tidningen samtidigt som ni då tar in en helt ny serie i den?? Blir inte det lika dyrt för tidningen det??
Användarvisningsbild
Egmont
Very Good
Inlägg: 93
Blev medlem: mån 06 okt 2008, 09:36

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Egmont »

Sudden skrev:Lilla Fridolf avsnitten kunde ha varit bättre dock. Kan ni inte leta fram lite material av Jan Gissberg så att dagens unga läsare kan få se hans teckningar i den serien. Bjarres har vi sett förr i repriser känns det som.


Jag visste inte att Gissberg tecknat Lilla Fridolf. Kul! Jag ska föreslå det för Karin.
2013 års LF blir dock ett långt äventyr som löper som fortsättning över ett par nummer.

Sudden skrev:Wanloo är lite av en husgud hos mig men jag undrar ändå lite över hur ni tänkte här.


Vi tänkte "förnyelse". Vi gillar Wanloos serier och hoppas läsarna kommer göra det också. Tidningen har ju förändrats både i stil och innehåll under åren med olika bi-serier. Det här blir det senaste, men förhoppningsvis inte det sista, tillskottet till den traditionen.

Sudden skrev: Vidare undrar jag hur ni kan säga att ni måste ta in repriser av 91:an-serien pga ekonomin för tidningen samtidigt som ni då tar in en helt ny serie i den?? Blir inte det lika dyrt för tidningen det??


Antalet sidor i tidningen är ju konstant. Väldigt förenklat skulle man kunna säga att det blir en sida mindre per nummer av nån annan bi-serie nästa år. Så det blir inte dyrare att köra En brat i skogen än att ta fram en ny Åsa-Nisse sida. Och man behöver förnya och ändra då och då, så att en tidning inte stagnerar.

På tal om förändringar så kommer ett par nya namn dyka upp i årets tre första nummer.
Den första av våra nya rekryter på 91:an-serien är Jesper Karlsson som debuterar som manusförfattare.
På tecknarsidan rycker Alan Kamieniarczyk in och som både tecknare och författare hittar vi Jesper Olsson.
"91:an mot väggen" kommer fortsätta med Leif vid spakarna, men i vartannat nummer blir det "Revelj!" med info och annat smått och gott. Det blir också forumet för frågor som rör rent redaktionella frågor. Skriv gärna dit och ge oss ris eller ros för det vi gör. Adressen är "den gamla vanliga".

/Joakim.
Användarvisningsbild
Sudden
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: lör 08 dec 2007, 10:30
Ort: Sverige

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Sudden »

Visst har Gissberg tecknat Lilla Fridolf. Det var i början av 70-talet om jag inte missminner mig.
Om du läser i det här tråden från det nu sedan ett par år insomnade 91:anforumet så kan du läsa vad Janne svarade på mina och andras frågor där. Det är lite historik kring både Lilla Fridolf och gubbarna bakom 113 Bom och buster också.

http://www.91an.net/forum/viewtopic.php?id=71&p=1

Tack för en bra tidning och som jag har sagt tidigare så ser jag fram emot allt det nya med nya tecknare och manusförfattare under det kommande året.
Användarvisningsbild
Sudden
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: lör 08 dec 2007, 10:30
Ort: Sverige

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Sudden »

Ett litet prov på Gissbergs Lilla Fridolf från Seriepocket 149.

Bild
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Labrador Road 26 »

Inpassningen av sylten var verkligen inte bra på det exemplet. Ser nästan ut som en unge gått lös med en krita.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Sudden
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: lör 08 dec 2007, 10:30
Ort: Sverige

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Sudden »

Fick hem nr 1/13 idag.

Tre nyheter:
1. Åsa-Nisse med Anders Skoglind som tecknare till Bergendorffs manus. Jag föredrar helt klart Anders som tecknare än Olle Nilsson på serien även om det inte är helt perfekt. Ännu ska jag kanske tillägga. Nu har har vi i alla fall lämnat gummesson-skolan bakom oss och blir här serverad Å-N på Skoglinds detaljrika vis, vilket är trevligt. Jag hoppas på en fortsättning för honom på serien.

2. 91:an med en ny tecknare och manusförfattare i Jonas Olsson. En kort histora på 2 sidor som till manuset är riktigt bra. Teckningarna vet jag inte vad jag ska säga om egentligen. Man kanske inte ska säga så mycket och vara onödigt hård i omdömmet iom att det är ett förstlingsverk, men porträttlikheten är tyvärr inget vidare, speciellt inte revär i bild 1 sid 39. Det där måste han arbeta vidare på. Vad har Jonas jobbat med tidigare ??

3. Johan Wanloo i "en Brat i skogen". Som jag skrev tidigare så är jag en stor beundrare av Johan Wanloo men var tveksam till att hans serier inte skulle passa in i 91:an. Tyvärr så blev fick jag nog rätt i mina farhågor. Visserligen är detta bara en sida, men det finns inget roligt alls över det här. Och jag är rädd att de flesta av 91:ans traditionella köpare inte kommer att gilla den här serien om den kommer att fortsätta i samma stil som den börjat. Men vi får väl se vad som kommer i framtiden från Wanloos flitiga penna.

Sudden
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av UlfK »

Sudden skrev:3. Johan Wanloo i "en Brat i skogen". Som jag skrev tidigare så är jag en stor beundrare av Johan Wanloo men var tveksam till att hans serier inte skulle passa in i 91:an. Tyvärr så blev fick jag nog rätt i mina farhågor. Visserligen är detta bara en sida, men det finns inget roligt alls över det här. Och jag är rädd att de flesta av 91:ans traditionella köpare inte kommer att gilla den här serien om den kommer att fortsätta i samma stil som den börjat. Men vi får väl se vad som kommer i framtiden från Wanloos flitiga penna.


En del av oss tycker annorlunda. Jag själv köpte 91:an för första gången på många många år enbart för en sida Wanloo. Och - mot förmodan - en del annat i tidningen var också bra. En brat i skogen fick mig att fnissa till två gånger. På en sida. Och då är jag inte typen som skrattar högt, ens åt roliga serier. Det lovar gott inför framtiden.

Resten av tidningen var OK, så det blir fler strönummer framöver.
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Serieboden
Good
Inlägg: 25
Blev medlem: sön 20 nov 2011, 12:56

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Serieboden »

Vi har fått in ---- ---- ---- ----, ett ganska fräscht ex om någon är intresserad:)
I så fall kan ni höra av er.( Även--- --- ----- finns nu inne)

Editerat inlägg!
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Labrador Road 26 »

Tanken är nog att köpreklam hålls i i rätt avdelning.
viewforum.php?f=39
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Mithroth »

Serieboden skrev:Vi har fått in ---- ---- ---- ---, ett ganska fräscht ex om någon är intresserad:)
I så fall kan ni höra av er.( Även--- ---- ---- finns nu inne)


Precis som LR26 skriver, ingen köp/sälj-reklam i diskussionstrådarna.
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av AndreasEriksson »

Reflektioner efter årets två första nummer:

En brat i skogen är underhållande, sen om Wanloos stil inte riktigt liknar nåt annat i tidningen stör inte mig, men kanske andra läsare?

Att Olle Nilsson och Anders Skoglind bytte plats på 91:an och Åsa-Nisse tyckte jag var bra!

Nykomlingarna Jonas O och Alan K tecknar bra men lite opersonligt. Såhär en stund efter jag lagt ifrån mig tidningarna kommer jag knappt ihåg om det fanns några utmärkande drag alls, och vid ett "blindtest" skulle jag kanske inte kunna peka ut vem av dem som tecknat vad.

Kul med en liten Stomperud-artikel. Tips till redaktionen: För några år sedan tecknade Aasnes en julhistoria för publicering i norska dagstidningar. Den kanske skulle kunna gå i 91:ans utökade julnummer eller i Vinterkavalkaden? Till skillnad från övriga Stomperud-serier så har den pratbubblor!

Bild
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Sudden
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: lör 08 dec 2007, 10:30
Ort: Sverige

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Sudden »

Nummer 2/2013 är ett helt ok nummer.

Jag har alltid gillat Anders Skoglinds Viltliv och tycker att den passar fint i 91:an. Men innebär detta att serien försvinner från Humorklassiker??

En Brat i skogen var betydligt bättre i det här numret. Wanloos teckningsstil stör verkligen inte mig heller, men jag är ändå lite orolig för hur de övriga läsarna reagerar på den.

Alan K som ny tecknare får godkänt och lyckas bättre med ansiktsdragen på huvudpersonerna än sin kollega Jonas O i förra numret.

REVELJ! kan bli intressant att följa även om just Stomperud har presenterats tidigare. Bra tips från Andreas Eriksson ang Aasnes julhistoria!

Ett annat tips är att ni försöker få Gert Lozell att börja producera något eget. Med tanke på hans fina manus på 91:an och Vi å pappa så är jag övertygad om att det skulle bli en succé.

Vem är det som har tecknat den trumpetande 91:an bilden på reveljsidan?? Joakim själv kanske?
Skriv svar