Stora - 91:an tråden

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Rufus »

Nu har jag varit och köpt senaste numret av 91:an (halva priset idag hos Pressbyrån). Jag har inte hunnit läsa den ännu, men ser fram emot det imorgon eller när det nu blir.
Användarvisningsbild
Erik
Very Good
Inlägg: 101
Blev medlem: tis 26 jul 2005, 13:05
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Erik »

I min värld är Egerbrandts 91:an helt fantastisk. Mer Egerbrandt!

Angående Natacha säger jag nej. Det blir bara utfyllnad i en tidning som 91:an, jag är tämligen säker på att 91:ans läsarkrets tröttnar ganska snart. 91:ans målgrupp måste vara densamma som alltid, de som vill läsa humoristiska, lagom långa 91:an-äventyr och Kronblom. Natacha tilltalar en helt annan målgrupp.

Jag tycker man borde fundera på att reprisera svenska klassiker istället, varför inte variera lite? Typ Torsten Bjarres "Oskar", Gunnar Perssons "Herr Larsson", Egerbrandts "Frisk och Rask", familjen Perssons "Agust och Lotta", Krister Peterssons "Vi å pappa"...

Genom att variera svenska klassiker tror jag att läsarna känner att det blir mer spännande med repriser och svenska humorklassiker är helt i enlighet med 91:ans målgrupp.

Annars kan man ju diskutera att korta ner tidningen med 4-8 sidor. Jag tror att läsarna hellre har en tunnare tidning än känner att de måste bläddra förbi serier som inte intresserar dem...
JKarlsson
Good
Inlägg: 26
Blev medlem: tor 16 maj 2013, 08:36

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av JKarlsson »

Håller med. Föregående inlägg. Jag har lite svårt med uppdelade långa äventyr. Gillar mer kortare serier med humor, där jag inte behöver vänta veckor på en fortsättning.
JKarlsson
Good
Inlägg: 26
Blev medlem: tor 16 maj 2013, 08:36

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av JKarlsson »

Är lite nyfiken på i vilken ordning man håller serierna i 91:an. Själv har jag alltid gillat just 91:an mest. Ut i vår hage och vi och pappa är andra favoriter. Min tolvåriga son läser alltid livet hemmavid först, frugan har också den som favorit.
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

Vi på 91:an-redaktionen håller på med 1972 års årgångsböcker, men saknar bilagan "Lumparschack" som satt fastlimmad på omslaget till nummer 14.
Finns det någon forumit som kan hjälpa oss med den?
Vi vill gärna få böckerna så kompletta som möjligt, och den här bilagan saknas på samtliga ex vi har.
Användarvisningsbild
Bear
Very Good
Inlägg: 118
Blev medlem: mån 28 mar 2005, 22:32
Ort: Sweden

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Bear »

Jag köper lösnummer av 91:an ibland, först efter att ha bläddrat igenom i affären för att se om det lockar. När jag tittade på sista sidan i det nummer som är ute nu och man får lite reklam inför nästa nummer, såg det ut som Jonas Darnells stil. Medverkar han i nästa nummer med en ny serie?
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

Bear skrev:Medverkar han i nästa nummer med en ny serie?
Jag har semester nu och har varken det nya numret tillgängligt eller full koll på innehållslistorna för kommande nummer, men ... Jonas har gjort ett par nya 91:an-serier för oss så det kan mycket väl vara en av dem som dyker upp i nästa nummer!
Användarvisningsbild
Bear
Very Good
Inlägg: 118
Blev medlem: mån 28 mar 2005, 22:32
Ort: Sweden

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Bear »

I nya numret medverkar både Lozell och Darnell, två favoriter. Dessvärre gillar jag personligen inte riktigt Darnells nya stil, eller rättare sagt, föredrar väl mer hans tidigare stil i 91:an, men det är ju en smaksak.

Kul att svenska serier är tillbaka med den gamla loggan, serien var väl sådär, men så var ju svenska serier med, bra serier ibland, mindre bra serier andra gånger.

Kul att Jonas Perssons serier mer och mer börjar likna Gunnars, Även om jag anser att Gunnar är oslagbar när det gäller Kronblom. Men ett av de bättre numren på länge.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Wakuran »

Bear skrev:Kul att svenska serier är tillbaka med den gamla loggan, serien var väl sådär, men så var ju svenska serier med, bra serier ibland, mindre bra serier andra gånger.

Alltså Svenska Serier? Egmonts nysatsning/ reboot på den gamla Semic-tidningen?

Det hade jag helt missat...

Det måste jag ta och kolla in, i så fall... Vilka andra tidningar har mer Svenska Serier-tidningen?

Edit. Eller är det bara en enda gästserie i 91:an-tidningen?...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Bear
Very Good
Inlägg: 118
Blev medlem: mån 28 mar 2005, 22:32
Ort: Sweden

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Bear »

Som jag förstått det så kan man skicka in sina serier till 91:an och om man har tur, får dem publicerade där. I detta nummer var det en serie på fyra sidor om några stadsbor som flyttat till landet. Gissar på att det blir en ny serie i nästa nummer.

Har jag fel får ni gärna rätta mig.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Wakuran »

Jag hade ju hoppats att det skulle komma ut åtminstone något mer nummer i den här satsningen, men Egmont kanske inte kände att det var värt det...

http://www.toppraffel.se/2015/09/serier ... 12015.html

https://seriewikin.serieframjandet.se/i ... 5.E2.80.93
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av AndreasEriksson »

Det är vilande för att Mikael Sol som driver projektet är föräldraledig.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

Angående "Svenska Serier" i 91:an så "kidnappade" jag den titeln under Mikaels föräldraledighet. Kanske blir det fler bilagor när han är tillbaka.
Om det blir fler gästserier under den här titeln hänger helt och hållet på om vi får in material. En serie till är planerad att gå under hösten i alla fall.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Wakuran »

AndreasEriksson skrev:Det är vilande för att Mikael Sol som driver projektet är föräldraledig.

Tack för info. Litet synd att en sån satsning i princip står och faller med en enda person, men sånt händer väl ofta i Seriesverige... Får väl hoppas på något mer till 2017, åtminstone...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av BoJustBo »

Joakim Gunnarsson skrev:Angående "Svenska Serier" i 91:an så "kidnappade" jag den titeln under Mikaels föräldraledighet. Kanske blir det fler bilagor när han är tillbaka.
Om det blir fler gästserier under den här titeln hänger helt och hållet på om vi får in material. En serie till är planerad att gå under hösten i alla fall.

Är det bara humorserier som kan antas till 91:an versionen?

Edit: rena humorserier alltså, alla mina serier har ju lite humor i sig så det är inte problemet.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av RioGrande »

Eftersom den komiska ÄVENTYRSSERIEN Natascha (kallad Natacha där) går i 91an nu, så är nog även komiska äventyrsserier okej (om de inte är så långa).
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av BoJustBo »

Men komiska skräck serier ala EC comics? =P
RioGrande skrev:Natascha (kallad Natacha där)

Original namn, mer serier borde göra sig av med de svenskifierade namnen de fått i tidigare decennier.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av RioGrande »

Nej.
Det utarmar kulturen. Läderlappen! Musse Pigg! Lisa Och Sluggo! Tjalle Tvärvigg. Linda och Valentin. De SKA HETA SÅ!
Ska vi säga de bibliska namnen på hebreiska och grekiska också???? Tror inte det! :o
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Wakuran »

Fler klassiker!:

Snurre Sprätt
Jan Långben
Karl Kalkyl
Pellevin
Kloakula
Knallhatten
Get-Inga
Snobbar som jobbar
En värsting till syster
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Agentum »

Inte skånska kriget i album?

Som med 30åriga kriget.

Inse att sånt funkar, även jag rekomnderar sånt liksom.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar