Stora - 91:an tråden

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
buster89
Very Good
Inlägg: 133
Blev medlem: fre 21 aug 2009, 03:41

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av buster89 »

Att låta 91:an utspela sig i Afghanistan en tid skulle vara häftigt och göra att åtminstone jag skulle vardera att börja köpa tidningen igen (numera köper jag bara lösnr. när jag besöker Sverige, mest för traditionens skull). Men jag tror att 91:an som serie och fenomen är alldeles för konservativ i själen för att idén skulle godkännas av redax (rätta mig om jag har fel). Serien skulle ju risikera få en smått politisk dimension. Förvisso blev andra världskriget nämd ibland i serien när det begav sig, men det var en annan tid, och det kriget fick ju i större utsträckning direkta konsekvenser för Sverige (även om landet inte blev ockuperad) vilket skulle gjort det nästan löjligt om man ignorerade det.
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av APenny4YourThoughts »

buster89 skrev:Att låta 91:an utspela sig i Afghanistan en tid skulle vara häftigt och göra att åtminstone jag skulle vardera att börja köpa tidningen igen (numera köper jag bara lösnr. när jag besöker Sverige, mest för traditionens skull). Men jag tror att 91:an som serie och fenomen är alldeles för konservativ i själen för att idén skulle godkännas av redax (rätta mig om jag har fel). Serien skulle ju risikera få en smått politisk dimension. Förvisso blev andra världskriget nämd ibland i serien när det begav sig, men det var en annan tid, och det kriget fick ju i större utsträckning direkta konsekvenser för Sverige (även om landet inte blev ockuperad) vilket skulle gjort det nästan löjligt om man ignorerade det.


91:an är fast i 1932. Vad kan rimligen vara kontroversiellt i den idag? Jag antar att den hittar rätt få nya läsare nu när allmänna värnplikten är borta och det inte finns dötid att slå ihjäl på logementen.

Att placera 91:an i andra miljöer än där han hör hemma blir bara pajjigt (det är nog att han lever i ett hyffsat modernt samhälle och går klädd som en 30-talsmalaj). Hoppas verkligen att redaktionen undviker anakronistiska pajjigheter som att t ex skicka honom till Afghanistan. Det vore synd på en av Sveriges äldre seriefigurer.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Labrador Road 26 »

Penny: Det är nog mer så att jag tänker mig det som en militär serie medan du nog ser det mer som en humorserie, som egentligen inte är beroende av de militära delarna, de blir mer som en fond eller kuliss. Sinnebilden för mig är närmare Patrullserien alltså alltså, eller arméns motsvarighet till Battler Britton. Det är riktningen jag tycker den borde ta istället för någon slags Åsa-Nisse i hemvärnskläder.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Wakuran »

Jag har svårt att se idén kunna funka, annat än som politisk satir. Det skulle bli mer Svejk eller Three Kings över det. Jag kan evt. se idén i något undergroundfanzin eller något.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Labrador Road 26 »

Vad menar du med funka, kommersiellt eller som krigsserie?
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Wakuran »

Som grundläggande idé, det känns märkligt att stoppa in en naiv och godhjärtad figur som 91:an, i ett verkligt och blodigt krig. Om inte serien haft sin historia av decennier med mild satir över militärreglementet, skulle det kanske känts bättre.

(Det fanns iofs vissa referenser till Vietnam under Vietnamkriget i Knasen, men det hände aldrig att någon från träsklägret valdes ut för att åka.)

Jag har iofs inte läst den där historien om 30-åriga kriget, det var ju blodigt så det förslog, men där finns det en historisk distans.
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av UlfK »

Egmont skrev:Vi kanske skulle flytta Johnny Hazard från Fantomen till 91:an. [;)]


Underbar idé! Varför inte skifta Kronblom och Johnny H, bara för ett nummer, lämpligen det som ges ut närmast första april? Bara för att se om någon märker något? [:)]
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Labrador Road 26 »

Wakuran skrev:Som grundläggande idé, det känns märkligt att stoppa in en naiv och godhjärtad figur som 91:an, i ett verkligt och blodigt krig.

Tyvärr har du nog rätt. Själv hade jag helt klart hellre sett att Pilot fortlevt och man lagt ner 91:an istället.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
mikaelsol
Fine
Inlägg: 389
Blev medlem: tor 21 apr 2011, 14:24

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av mikaelsol »

Själv vägrar jag läsa Harry Potter för handlingen utspelar sig på en trolleriskola. Numera är det få som går såna skolor, vilket de väl gjorde på Gandalfs tid.

Nä, men som nån påpekade, det militära är ju bara en sceneri egentligen och 91:an är Sveriges svar på Harry Potter!
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av RioGrande »

Blårockarna är ordentligt blodig. Samtidigt en komisk äventyrsserie som handlar om ett krig. Men 91:an i Afghanistan skulle inte behöva vara blodig. Man skulle kunna fokusera på ungefär samma aspekter som i Klackamo, men med kriget som en allvarlig "fond". Ibland kunde man ta fast någon sabotör eller spion eller prickskytt. Ett avsnitt kunde handla om hur man måste få tag i en supehemlig drönare som störtat i bergen, innan talibanerna bygger om den till "Iron Man"....

Just för att Knasen hela tiden riskerade att skickas till Korea, och senare till Vietnam, blev den serien mer allvarlig och mer verklighetsförankrad.... kanske....?
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av rkaj »

Men om man nu vill läsa en allvarlig eller komisk och aktuell äventyrsserie i krigsmiljö så kanske man ska göra det, och inte leta efter de elementen i 91:an? Om nu någon har missat det så är 91:an en svensk buskishumorserie i logementmiljö. Tänk mer Kalle på Spången och mindre Afghanistan. Det gör inte 91:an till en dålig serie, men att ändra på det skulle nog mest göra resultatet till en väldigt fånig serie.

Vill man läsa en rolig, allvarlig och satirisk modern krigsskildring rekommenderar jag Army@love.
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av mikaelbergkvist »

91'an är bara ett folklustspel av gammalt klassiskt snitt. Gillar man det gör man det. Annars inte.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Folklustspel
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av RioGrande »

Men det finns stora likheter, både i teckningstil och humor mellan tidiga Spirou och tidiga 91:an. Båda har till och med en uniform. Som bekant utvecklade sig Spirou i en helt annan riktning sedan.
Man kan göra lite vad som helst. Om man vill.
Jämför med Chick Bill som började som ANTROPOMORF figur, med nos. Efter ett tag blev han människopojke.
Det kunde kanske vara ett sätt att utveckla 91:an, att göra figurerna till möss? Befälen kunde vara katter... [:)]
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Wakuran »

...och en fruktansvärd konspiration uppenbarar sig, medan Mandel ständigt springer omkring...
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av RioGrande »

& de kunde hyra in Art Spiegelman som gästtecknare. (Som förresten, visar det sig, är född i Sverige....)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Wakuran »

"Mandel" låter ju väldigt judiskt när man väl är inne på Maus... [B)]
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Peral »

Jag håller med RG, 91:an i någon slags fredsbevarande styrka vore en intressant alternativ utveckling av serien. Många serier har haft alternativa spin-offs samtidigt som de hållit den ursprungliga serien igång. Sedan behöver det hela inte begränsas till Afghanistan där den utländska närvaron verkar vara på väg att avvecklas. Nya oroshärdar uppstår ständigt i världen, eller varför inte förlägga handlingen till ett fiktivt land.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av RioGrande »

W: Det var det jag tänkte! :)
P: Fredsbevarande styrkan, som leds av löjtnant 91, stationerad i Det glömda landet.... Där befolkningen är blå, så att inga folkslag eller kulturer ska känna sig träffade...
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Peral »

Alla gröna, oranga och grå säger vad har vi gjort för fel? Typiskt moderat tänkande RG! [;)]
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Labrador Road 26 »

RioGrande skrev:...stationerad i Det glömda landet.... Där befolkningen är blå, så att inga folkslag eller kulturer ska känna sig träffade...

Menar du Pal-ul-don och Waz-donerna?
http://4.bp.blogspot.com/_urtkY72tN9s/S ... ble005.jpg
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Skriv svar