Stora - 91:an tråden

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av AndreasEriksson »

Elvira-serierna funkade bra, men jag reagerade på den konstiga loggan [:)]

Serierna från försvarmakten stack inte ut på något negativt sätt i alla fall. Hur publicerades de ursprungligen? I en specialpublikation?

Ola Nybergs gästspel var lite skakigt, men i ett utökat nummer finns det utrymmer för experimenterande tycker jag.

Och Jonny Nordlund passar fortfarande utmärkt som Åsa-Nissetecknare!
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Egmont
Very Good
Inlägg: 93
Blev medlem: mån 06 okt 2008, 09:36

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Egmont »

Tack för feedback Serieankan och Andreas!
När det gäller serierna för försvarsmakten så vet jag faktiskt inte hur de publicerades. De togs inte fram av redaktionen och jag har inte sett dem publicerade i tryckt form. Kanske var det en digital utgåva.

Jag har en fråga till minnesgoda 91:an läsare:
I vilket nummer fanns Egerbrandts Klackamo-karta med? Den kommer spela en central roll i en serie till jul och jag funderar på om det vore läge att ha med den igen. All hjälp mottages tacksamt, om det så bara är vilken årgång det rör sig om.

/Joakim, på 91:an-redktionen.
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Erik S »

Här står det att kartan följde med nr 24/81:
http://serienytt.se/2010/04/20/det-kom-en-lank/

Har läst senaste numret och det blev min första bekantskap med Nordlunds Åsa-Nisse. Jag blev positivt överraskad av hans teckningsarbete - riktigt stiligt, och troget Gummessons stil. Med det sagt hoppas jag dock fortfarande på att få läsa fler Åsa-Nisse-serier av den eminente Mikael Grahn. Är det några sådana på gång? (eller har jag till och med råkat missa något avsnitt, har det publicerats flera sedan Melodifestival-avsnittet?)
Användarvisningsbild
Egmont
Very Good
Inlägg: 93
Blev medlem: mån 06 okt 2008, 09:36

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Egmont »

Erik S: Tusen tack för info! Ska kolla om vi har kvar nåt ex eller tryckfilmer på arkivet, att scanna ifrån.

Grahn är på gång med mer serier för 91:an! Men det är inget som är färdigtecknat än.

/Joakim.
Användarvisningsbild
Serieankan
Very Good
Inlägg: 56
Blev medlem: ons 09 apr 2014, 13:08

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Serieankan »

Kul att se en serie tecknad av Patrik Norrman i senaste numret(13 -2014).
Jag gillar hans 91:an-tecknarstilstil och hoppas att han ska teckna mer 91:an framöver. [^]
Användarvisningsbild
Egmont
Very Good
Inlägg: 93
Blev medlem: mån 06 okt 2008, 09:36

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Egmont »

Serieankan:
Kul att du gillar Patriks stil!
Här är de serier han gjort den här omgången (2012-) :

Kod - Titel - Publicerad i
NIE12017 Det nappar 22/2012
NIE12026 Sträckläsning 12/2014
NIE12119 Iskall (Tecknad. Ej publicerad än)
NIE12086 En hund begraven… (Ska tecknas)

/Joakim.
Användarvisningsbild
Egmont
Very Good
Inlägg: 93
Blev medlem: mån 06 okt 2008, 09:36

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Egmont »

Hej!

Jag har en efterlysning av seriesidor ur Levande Livet.
Som de flesta av er säkert vet kör vi Rudolf Petersons veckoserie kronologiskt i tidningen nu. I år betar vi av 1957 års årgång och nästa år 1958. Till dessa två årgångar har jag lyckats lokalisera material i en eller annan form.
Men till kommande årgångar saknar vi en del sidor. Om det finns några 91:an-fans där ute som kan hjälpa oss att lokalisera följande sidor vore det toppen! Kanske har någon en klippsamling till låns/till salu?
(Vet ni om de publicerats i tidningen eller något julalbum så vill vi också gärna veta. Då kan vi se om sidorna finns som svartvita reprokopior eller filmer på vårt arkiv.)
1959 saknar vi sidorna som gick i Levande Livet: 24, 30, 40-43 och 49-52.
1960 saknar vi sidorna som gick i Levande Livet: 2-18, 20, 25-27, 34-36, 40, 46 och 48-52
1961 saknar vi sidorna som gick i Levande Livet: 1, 19 och 31

Vår mejladress är: 91an@egmont.se
Vi hoppas att vi ska kunna fortsätta publiceringen utan att behöva hoppa över några avsnitt. Håller tummarna!

/Joakim på 91:an-redaktionen.
Användarvisningsbild
Erik
Very Good
Inlägg: 101
Blev medlem: tis 26 jul 2005, 13:05
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Erik »

Hej,

Jag vill upplysa alla om att 91an.net har bytt plattform, vilket främst innebär att det går att kommentera artiklar och söka på sidan.

Lite längre fram kommer jag publicera en artikel om tidningens utveckling de senaste åren och skulle vilja ha en läsarpanel som svarar på några frågor. Det är en fördel är om man har läst 91:an i minst tio år, eller har läst äldre årgångar i efterhand.

Vore jättetacksam om några av er vore intresserade att delta, skicka i så fall ett PM till mig här på forumet eller maila till erik(snabel-a)91an.net
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

Tänkte bara nämna att de två korta serierna "Försvarets nya tält" och "Mobilt förband" i nummer 19-20 är två av de fem serier som Claes och Gert gjorde till försvarsmakten. Den infon finns tyvärr inte med i tidningen. Återstår en serie av dessa specialare. Gissar att den dyker upp under 2015.
Samma nummer innehåller förresten första delen av serierna om Skånska kriget och en serie som utspelar sig på Bokmässan.
Det här numret skulle också innehållit lite bonusmaterial från Levande Livet 1957. Bla ett omslag som hör till serien på sid 70. Men förhoppningsvis kommer det dyka upp vid ett senare tillfälle.

/Joakim, för tillfället tjänstledig från 91:an-redaktionen.
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Erik S »

Spännande att Skånska kriget-serien har dragit igång! Jag tycker att den här formen av serier är ett mycket kul sätt att få tidningen att fortsätta kännas relevant och intressant. Och allmänbildande (kanske skulle man kunna komplettera serierna med Reimerthi-skrivna faktaartiklar i stil med de tidigare flitigt förekommande "Fantomen fakta"-texterna i samband med historiska Fantomenserier, för att ge serien djupare kontext?). Just detta första avsnitt kändes i och för sig lite grann som en halvtrög introduktion, lite seg i början men kul de sista sidorna. Kan även tycka att det var lite underligt att 91:an överhuvudtaget inte syntes i detta första avsnitt av serien (annat än i ramberättelsen i början). Det ska hursomhelst bli roligt att följa detta uppfriskande och (förhoppningsvis) ambitiösa projekt! Jag blir lite ledsen att jag har min 91:an-samling flytt-nedplockad så att jag inte kan läsa om 30-åriga kriget-serien.

Wallins och Kamieniarczyks långa, fartfyllda Bokmässa-serie var rolig att läsa, mycket träffsäkert skriven och stiligt tecknad. Tycker i och för sig inte att Wallins försök att modernisera 91:an och placera serien i samtiden, med kändisar och allt, är lika lyckat som Mikael Grahns strålande uppvisning på Åsa-Nisse-serien i samband med Melodifestivalen (några fler Grahn-serier på gång?). Detta främst för att Grahn lyckades hantera karaktärerna och bevara (eller t.o.m. återuppliva) seriens stämning på ett närmast friktionslöst vis, hans version av Nisse var fortfarande den bonnigt nonkonformistiske och energiske upptågsmakare som man känner igen från Gummessons serier och det uppjagade berättartempot följde en tradition från de klassiska Nisse-serierna från 60- och 70-talet. Det här skrev jag ju om när Melodifestival-serien kom, så jag ska inte återupprepa mig själv mera. När det gäller Wallin tycker jag hur som helst att den fartfyllda samtids-91:an känns lite mer krystad, men jag tror att det beror mer på att jag är ovan med att läsa 91:an på det här sättet (när det gällde Åsa-Nisse följde "moderniseringen", som sagt, seriens tradition på ett annat vis) än på brister i Wallins serieberättande. Karaktärernas grundläggande egenskaper och beteenden bevaras ju faktiskt ganska bra av Wallin, tycker jag.

Hursomhelst måste jag konstatera att det två överlägset bästa bidragsgivarna i det senaste numret heter Nils Egerbrandt och Rudolf Petersson. Jag menar inte att förringa de moderna serieskaparnas insatser, men oj vilken underbart rolig och mysig serie 91:an kunde vara när dessa gamla serieskaparmästare var som bäst. Jag är väldigt svag för den lite mer söta och varma 91:an som framför allt Egerbrandt låg bakom, inte minst i den fantastiskt charmiga serien "Slank anka" i slutet av numret. En underbar uppvisning i att det går att göra väldigt trevliga och roliga 91:an-serier utan att egentligen bry sig om några slutpoänger eller punchlines. Det är även något särskilt med 91:an och djur. Både i den nämnda Egerbrandt-serien och RP:s nästan lika charmiga älgserie på sid 71 bjuds vi som läsare på ljuvliga små skildringar av den djupt godhjärtade bondsonen Mandel Karlssons täta band med djur av olika slag, det är snudd på hjärtevärmande. Jag förundras för övrigt av hur Egerbandt lyckas teckna en anka som är så söt men ändå så ogulligt tecknad. Det finns en djup värme och en imponerande uttrycksfullhet i hans teckningar, trots hans opolerade och ganska robusta teckningsstil som man inte alls förknippar med gullighet vid första anblicken.

Förresten, när jag ändå skriver vill jag påpeka att jag tyckte att nykomligen Valter Hagström gjorde en väldigt fint inhopp på Åsa-Nisse i nr 16 (som var det senaste numret jag köpte innan det nyutgivna). Kul serie på lite samma sätt som Grahns och Bengts Linders fartfyllda, lättsamt samtidsförankrade Nisse-serier, i detta fall gällde det MMA som Hagström skrev en rolig serie om. Jag måste även säga att jag tycker att Olle Nilsson har växt in i rollen som Åsa-Nisse-tecknare på ett bra vis. Hans kantiga men välpolerade stil är faktiskt ganska charmig.
Användarvisningsbild
Jan Milou
Good
Inlägg: 34
Blev medlem: tor 04 okt 2007, 15:04

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Jan Milou »

Hände mycket kul i nr 19-20. Skånska kriget börjar lovande men undrar precis som Erik S var 91:an tog vägen. Hoppas han dyker upp i nästa avsnitt. Wallins & Kamieniarczyks Bokmässa-serie var ännu ett kul, uppfriskande inslag även om poängen var lite svag. Kamieniarczyks 91:an och 87:an ser dock konstiga ut fortfarande med stora, märkliga huvuden. I övrigt var det på det stora taget ett bra innehåll. Livet hemmavid är nästan alltid bra. Fergusson också. Med "En brat i skogen" känns det tyvärr tvärtom.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av K-E Lindkvist »

Vad Lisa Medin sysslar med just nu enligt hennes instagramkonto. [:o)]
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Kattmannen »

K-E Lindkvist skrev:Vad Lisa Medin sysslar med just nu enligt hennes instagramkonto. [:o)]


Länken funkar inte. Men det kanske är så att man måste vara med i Instagram för att det ska funka?
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Grumme »

Kattmannen skrev:
K-E Lindkvist skrev:Vad Lisa Medin sysslar med just nu enligt hennes instagramkonto. [:o)]


Länken funkar inte. Men det kanske är så att man måste vara med i Instagram för att det ska funka?


Länken fungerar bra för mig. (Jag har inte instagram)
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av K-E Lindkvist »

Kattmannen skrev:Länken funkar inte. Men det kanske är så att man måste vara med i Instagram för att det ska funka?

Tror jag inte. Jag är inte medlem och jag hade inga problem med den. Men grejen är i vilket fall som helst att Lisa numera är 91:an-redaktör på deltid i Joakims frånvaro. Hon får alltså läsa fortsättningen på Skånska kriget före alla andra! Jag är lätt avundsjuk! [:X]
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Kattmannen »

K-E Lindkvist skrev:
Kattmannen skrev:Länken funkar inte. Men det kanske är så att man måste vara med i Instagram för att det ska funka?

Tror jag inte. Jag är inte medlem och jag hade inga problem med den. Men grejen är i vilket fall som helst att Lisa numera är 91:an-redaktör på deltid i Joakims frånvaro. Hon får alltså läsa fortsättningen på Skånska kriget före alla andra! Jag är lätt avundsjuk! [:X]


Nu funkade länken [:)]
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av larsa66 »

På tal om skånska kriget. Är det någon som vet om den serien kommer att samlas i ett album så småningom?
Jag trodde nästan det när jag sett inslag om det på FB. Sen såg Jag att den gick som följetong i tidningen men nu har man ju missat dom första delarna :/
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Wakuran »

larsa66 skrev:På tal om skånska kriget. Är det någon som vet om den serien kommer att samlas i ett album så småningom?
Jag trodde nästan det när jag sett inslag om det på FB. Sen såg Jag att den gick som följetong i tidningen men nu har man ju missat dom första delarna :/

Låter som en ypperlig satsning inför julhandeln.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Erik S »

Det tog ju ungefär tio år för 30-åriga kriget-serierna att samlas i album... Men nu när man har dragit igång presentboksserien så kanske man kan gissa att det kommer gå snabbare att få ut serien om Skånska kriget i det formatet. Redan nästa jul kanske?
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av RioGrande »

Bild Nu blev jag lite sugen på att skaffa den här.... gör det kanske...
Skriv svar