Stora - 91:an tråden

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Jan Milou
Good
Inlägg: 34
Blev medlem: tor 04 okt 2007, 15:04

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Jan Milou »

Läste nr 5 idag och reagerade över Alan Kamieniarczyks sätt att rita 91:an och 87:an vars huvuden och i 87:ans fall näsa i vissa bilder svält upp till enorma proportioner vilket gör att han ser helt grotesk ut (helt ok manus av Bergendorff till både Alans och Jonny Nordlunds avsnitt dock). Alan är ingen dålig tecknare annars men här borde väl redaktören gått in och styrt upp. Så där ser INTE 87:an ut. En annan märklig upplevelse var Åsa-Nisse av Mikael Grahn. Grahn är en mycket skicklig tecknare och det är kul att det händer något nytt med en sådan här gammal serie, men manuset var kanske lite väl utflippat. För övrigt anser jag att "En brat i skogen" inte har i 91:an att göra.
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Erik S »

Har Grahn skrivit manus själv till Nisse?
Användarvisningsbild
Egmont
Very Good
Inlägg: 93
Blev medlem: mån 06 okt 2008, 09:36

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Egmont »

Jan Milou: Tack för feedback!
Erik: Ja, manuset är hans eget.

När jag ändå skriver i tråden kan jag nämna att vi just nu kör tidiga Lilla Fridolf-sidor i stort format och oredigerade över mittuppslagen. Serierna om den unge Fjodor Axelsson har också börjat publiceras. Annars är det mesta som vanligt på 91:an fronten.

/Joakim.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av AndreasEriksson »

Japp, och det är verkligen utflippat! Men samtidigt inom ramarna för vad serien kan handla om, tycker jag.
När Bengt Linder skrev manus till Å-N kunde det också bli väldigt utflippat, inom dåtidens ramar.
Det var väldigt underhållande i alla fall, och jag ser gärna ett par avsnitt av Å-N från Micke Grahn varje år.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Wakuran »

Filmen kändes ju verkligen utflippad...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av RioGrande »

AndreasEriksson skrev:Enligt den så trycks 91:an i 28500 exemplar.

Eftersom hälften (eller nästan hälften) går tillbaks, till makulatur, borde alltså antalet läsare vara 15 000-17 000. (Man trycker alltid en överupplaga, för att titeln inte ska ta slut för snabbt i tidningstället och verka "inte finnas".)
Det är nog bland dessa som sidotitlarna köps också.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av larsa66 »

RioGrande skrev:
AndreasEriksson skrev:Enligt den så trycks 91:an i 28500 exemplar.

Eftersom hälften (eller nästan hälften) går tillbaks, till makulatur, borde alltså antalet läsare vara 15 000-17 000.


Nämen [B)] sådär räknar man väl inte.
Jag tror att tidningsbranschen multiplicerar upplagan med tre för att få fram antalet läsare. Du vet brorsan läser och kompisen...
alltså blir det 85 500 läsare.

Go 91:an, go.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Wakuran »

Jag stötte förresten på Micke Grahn nu i hastigheten på något seriearrangemang, och som jag förstod det av honom hade det varit ett väldigt medvetet val att försöka förnya serien, och man hade även tagit inspiration från senaste filmen i samband med det.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Jan Milou
Good
Inlägg: 34
Blev medlem: tor 04 okt 2007, 15:04

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Jan Milou »

Jag lät nog väl negativ om Grahns Åsa-Nisse serie och det var inte meningen. Det var helt klart underhållande, även om manuset var utflippat. Men så utflippat så det blev kul. Precis som senaste Åsa-Nisse filmen. Åsa-Nisse av Bengt Linder var ju faktiskt många gånger åt det här hållet med galna uppfinningar och dito intriger, så du har helt rätt Andreas Eriksson.
Tycker också att Den unge Fjodor är ett lovande och kul nytt inslag.

En fråga till redaktionen. Vilka tecknare är det som jobbar med tidningen nu? Gästtecknare borträknade.
Användarvisningsbild
Egmont
Very Good
Inlägg: 93
Blev medlem: mån 06 okt 2008, 09:36

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Egmont »

De tecknare som nu arbetar med tidningen (mer eller mindre regelbundet) är följande:

Jan Gissberg (91)
Mikael Grahn (ÅN)
Alan Kamieniarczyk (91)
Gert Lozell (91)
Olle Nilsson (ÅN)
Jonny Nordlund (91+ÅN)
Jonas Olsson (91)
Gunnar Persson (KRO)
Jonas Persson (KRO)
Tobias Sjölund (91+LH)
Anders Skoglind (91, VL + ÅN)
Benny Sundin (91)
Johan Wanloo (BR)
Alf Woxnerud (HIHI + FER)

Ingen glömd nu, väl?

/Joakim.
Användarvisningsbild
JonasO
Very Good
Inlägg: 55
Blev medlem: ons 27 feb 2013, 18:02
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av JonasO »

Patrik Norrman?

/JonasO
Användarvisningsbild
Egmont
Very Good
Inlägg: 93
Blev medlem: mån 06 okt 2008, 09:36

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Egmont »

Nu var det ett bra tag sedan Patrik gjorde 91:an senast. Mer än ett år sedan. Därför tog jag inte med honom på listan.
Men vi har två serier som han tecknade hösten 2012 liggande som vi kommer plocka fram och använda i år.
Gillar man hans teckningar till Åsa-Nisse så kommer de förresten att dyka upp i både årets och nästa års ÅN-julalbum.

Ola Nybergs gästspel som var avsett för 80års-jubileumet kommer förresten med i nummer 9-10.
Det numret bjuder också på ett par av de serier Gert och Claes gjorde för försvarsmakten.
Dessutom… en händelse som kanske kommer röra om i grytan lite. (Två serier av Jimmy och Alan.)

/Joakim.
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Erik S »

Då tråden väckte mitt intresse köpte jag senaste numret (gör annars inte det regelbundet längre) och har nu läst Micke Grahns Åsa-Nisse. Jag är helt klart positiv till serien, det kändes fräscht och uppfriskande med den fart och fläkt serien bjöd på, liksom den medryckande, smittande entusiasm jag tyckte mig känna från Grahn nu när han fick ta sig an figuren på ett personligt sätt. Som andra redan har nämnt kommer man att tänka på Bengt Linders Åsa-Nisse från 60-talet som också var i en liknande, fartfylld stil och där resor kors och tvärs, kändisar, raketer, tokerier, moderniteter och andra mer utflippade påfund ganska ofta figurerade. Samma sak gäller, som JM nämner, för den senaste filmatiseringen, och en stor del av innehållet även i de gamla filmklassikerna. På så sätt känns det alldeles naturligt att 2010-talets Eulalia yttrat repliken "Är det harlem shake eller tocken däringa 'twerk'?".

Sen är det klart att det inte per automatik blir bra för att man gör serien lite mer utflippad och tar med moderna referenser, men jag tycker att Grahn sköter det på ett riktigt skickligt och underhållande vis så i just den här serien fungerade det utmärkt. Jag tycker han förvaltar den gamla, härliga Åsa-Nisse-humorn (tokiga upptåg, udda energiknippen till lantisar) på ett skickligt vis, och jag föredrar helt klart den här versionen framför den generellt sett avsevärt mer stillsamma och tröttare Bergendorff-skrivna Åsa-Nisse-humorn som har präglat de senaste decennierna.

Vad gäller teckningarna vet vi ju sedan tidigare att Grahn är en mycket skicklig och driven tecknare, och därför har jag inga problem med att han inte riktigt följer den klassiska Gummesson-stilen. Porträttlikheten på karaktärerna är ju oklanderlig, och då känns det bara roligt att han använder sig av en mer fartfylld teckningsstil, som också matchar berättelsen.

Är tanken att Grahn bara ska medverka med tillfälliga gästspel på serien, eller är han tänkt att bli en mer permanent kreatör? Jag hoppas på det senare. Av detta första avsnitt att döma är åtminstone jag övertygad om att det vore kul om han fick roll som slutgiltig arvtagare till Gummesson. Om inte annat tänker jag att det vore bra för serien om man lyckades återgå till en ensam, huvudansvarig tecknare i samma roll som Gummesson hade på sin tid - har det inte känts lite skakigt när en massa olika namn har försökt sig på serien under de senaste åren, utan att någon helt har tagit över? Åsa-Nisse har ju inte samma tradition av ett varierat och flersidigt kreatörsstall som (exempelvis) 91:an-serien har.

Vad gäller övriga innehållet i tidningen så tycker jag om greppet med de gamla veckotidningsserierna med Lilla Fridolf på mittuppslaget. Bjarres och Mobergs Fridolf är en härlig och riktigt färgstark serie, och jag kan inte påminna mig om att jag sett någon återutgivning av dessa veckotidningsavsnitt någon annanstans, åtminstone inte sedan sextiotalsnummer av Fridolf-tidningen. Gamla 91:an-serier av RP och Egerbrandt är också riktigt trevligt att se. I dessa fall känns det inte alls drygt med många repriser, istället känns det självklart att redaktionen ska ägna en betydande del av tidningen till att återpublicera dessa serieklassiker av rang, 91:an-serien har en sådan fin tradition.

Nyproduktionen är en varierad kompott. I det första, längsta, avsnittet tycker jag att Bergendorffs ganska tröttsamma ordvitsmani tar överhand och blir alldeles för tjatigt. AK:s teckningar tycker jag är helt ok. Det andra Bergrendorff-avsnittet var kul. Den unge Fjodor verkar vara ett ganska intressant grepp. Om det förvaltas riktigt väl kan de ge grund för utökat karaktärsdjup till karaktären 87:an, och om inte annat kan det ju åtminstone ge grund för nya tankebanor för manusförfattarna när de ska komma på skämt.
Användarvisningsbild
Jan Milou
Good
Inlägg: 34
Blev medlem: tor 04 okt 2007, 15:04

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Jan Milou »

Noterade att 91:an fått en ny logga i nummer 7. Snyggt! :-) Återkommer med recension senare. Ska bara kort säga att jag är imponerad av nya tecknaren Benny Sundin. Trodde först det var en serie av Gissberg. Så nära i stil ligger han. Jonas Olsson funkar tyvärr inte som 91:an tecknare med sin snälla runda stil. Tror han skulle funka mycket bättre på Bamse, och det säger jag inte som något negativt.
Användarvisningsbild
JonasO
Very Good
Inlägg: 55
Blev medlem: ons 27 feb 2013, 18:02
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av JonasO »

Tack Jan Milou.
Det är väldigt intressant att läsa vad folk tycker. Självklart är smaken olika, och det är bra.
Själv tycker jag om att 91:an görs i flera stilar.

/JonasO
Användarvisningsbild
Egmont
Very Good
Inlägg: 93
Blev medlem: mån 06 okt 2008, 09:36

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Egmont »

En fråga till kalenderbitarna som har koll på veckoseries-publiceringen av 91:an.
Serien gick i Levande Livet fram till årsskiftet 1961-62 vad jag kan utröna. Någon som vet vilket sista numret var?
Kan det vara så att serien i Levande Livet 1/62 (avsedd för nummer 51/61) var den sista?
Sedan gick den i i tidningen Aktuellt. Vilket var första numret? Och hur länge gick den där innan den började i Året Runt?
Bevarade original indikerar viss förvirring ang vilken tidning de skulle publiceras i och i vilken ordning.
Vi kör ju veckoserien kronologiskt med två sidor per nummer (i år 1957) och med tanke på att en del sidor saknas i våra samlingar tänkte jag ligga långt framme för att kunna hitta det material som saknas.
/Joakim.
Användarvisningsbild
Gissberg
Good
Inlägg: 27
Blev medlem: tor 04 okt 2007, 23:12
Ort: Sverige

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Gissberg »

Under åren med 91:an har vi varit flera kreatörer som medverkat med manus och/eller teckningar. Vissa har bara gjort något enstaka inhopp som tex Tomas Lindgren. Han skrev ett avsnitt jag tecknade i nr 9 1996 "Urfattigt". I avsnittet ritade jag en lodis som jag sedan använde i andra avsnitt. Han fick senare namnet Pavan av Claes Reimerthi och figurerade i flera av hans manus och hamnade även i Klackamoposten med sitt riktiga namn - Hasse Pettersson. Men Tomas Lindgren då, skrev han något mer egentligen och vem är han? Kan det även vara så att han tittar in här på forumet ibland?
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Labrador Road 26 »

Gissberg skrev:Kan det även vara så att han tittar in här på forumet ibland?

Övriga frågor får 91:an-folket svara på, men det är väl inte helt otänkbart att han tittat in här. Söker man på serier och relaterat kommer nog forumet upp bland de första träffarna. Många medlemmar väljer dock alias så vad de heter i verkligheten vet oftast bara de själva. En semi-avlägsen släkting till mig som är en gammal räv från Semic tror jag exempelvis inte har besökt forumet.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Egmont
Very Good
Inlägg: 93
Blev medlem: mån 06 okt 2008, 09:36

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Egmont »

91:an 9-10/2014 finns ute nu och ett par veckor till,
och eftersom det händer en del grejer i det numret vore det kul att höra vad ni tycker. Bu eller bä?

För er som inte köpt tidningen (än) så kan jag berätta att Elvira säger upp sig (!!!) från tjänsten som hembiträde hos Kapten.
Från och med det här numret så har hon dessutom en egen logga (som blivit fel i det här numret men är fixad till kommande) och vi kommer få följa hennes nya liv i egna serier framöver. De nya Elvira-serierna görs av teamet Jimmy Wallin och Alan Kamieniarczyk.
Utöver den vanliga seriemixen har vi också plockat fram två av de serier Claes och Gert gjorde till Försvarsmakten för något år sedan. Om någon av er tyckte serierna på sid 49-55 kändes lite annorlunda så vet ni varför nu.
Dessutom så finns till sist Ola Nybergs gästspel, som var avsett till 80års jubileet, med i det här numret.

/Joakim på 91:an-red.
Användarvisningsbild
Serieankan
Very Good
Inlägg: 56
Blev medlem: ons 09 apr 2014, 13:08

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Serieankan »

Kul att det händer något, jag har länge funderat på varför Elvira inte skaffar sig ett bättre jobb.Med högre lön.
Men att ta bort Elvira från sitt arbete hos Kapten helt och hållet skulle ju inte fungera.

Att Elvira fått en egen logga var roligt, något som borde gälla på alla serier tycker jag, handlar serien om 87:an ska loggan vara 87:an, handlar den om Furir Revär så ska loggan vara just Furir Revär, osv.

Jag märkte inget speciellt med serierna för försvarsmakten, de var som vanliga serier.

Stort sett ett toppennummer! Stort beröm till alla som jobbar med tidningen!
Skriv svar