Stora - 91:an tråden

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Bear
Very Good
Inlägg: 118
Blev medlem: mån 28 mar 2005, 22:32
Ort: Sweden

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Bear »

Nu var det längesedan man såg en insändarsida eller sida men nyheter/information/reklam om andra serier, från redaktionen.
Har detta upphört?
Användarvisningsbild
Erik
Very Good
Inlägg: 101
Blev medlem: tis 26 jul 2005, 13:05
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Erik »

Årets sommarnummer är i vanlig ordning ett dubbelnummer, men detta år passar redaktionen på att fira att 91:an fyller 91. Tidningen fylls av klassiska episoder som vävs in genom en ramberättelse tecknad av nio olika tecknare. Andra roliga grejer med numret är att omslaget är tecknat av Krister Petersson och att Tobias Sjölund tecknat nytt Livet Hemmavid för första gången på några år. Läs mer här: https://91an.net/jubileumsnummer-nar-91an-fyller-91/

Eller följ länken i min signatur och klicka er vidare.
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Erik S »

Färgstarkt kulturkrigande från comebackande Tobias Sjölund. Lite märkligt att han (om jag nu inte har missat nåt!) bara har hållit sig till Egmonts serietidningspublik, och inte försökt göra karriär som hovsatiriker i den "sverigevänliga" anti-pk-mediasfären? Hans bilder av jättejättegalna wokefeminister och transsexuella skulle väl passa fint i youtubekanalen Riks t.ex. Om han inte t.o.m. skulle kunna satsa riktigt stort och gå hem även på andra sidan pölen, hos Fox News (det är ju ändå USA som det mesta av den svenska kulturkrigarhögerns upptagenhet vid och fantasifulla skräckbilder av "woke" är direkt imporerterat ifrån).
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4096
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Rufus »

Erik S skrev:
tor 06 jul 2023, 21:14
Färgstarkt kulturkrigande från comebackande Tobias Sjölund. Lite märkligt att han (om jag nu inte har missat nåt!) bara har hållit sig till Egmonts serietidningspublik, och inte försökt göra karriär som hovsatiriker i den "sverigevänliga" anti-pk-mediasfären? Hans bilder av jättejättegalna wokefeminister och transsexuella skulle väl passa fint i youtubekanalen Riks t.ex. Om han inte t.o.m. skulle kunna satsa riktigt stort och gå hem även på andra sidan pölen, hos Fox News (det är ju ändå USA som det mesta av den svenska kulturkrigarhögerns upptagenhet vid och fantasifulla skräckbilder av "woke" är direkt imporerterat ifrån).
Nu har jag inte läst jättemycket av Tobias Sjölund, men det som jag kommer ihåg att jag har läst av just honom, har varit roligt. Jag uppfattar honom som att han gärna gör narr av sånt går att göra narr av, och att det inte handlar om något politiskt ställningstagande.
Användarvisningsbild
Erik
Very Good
Inlägg: 101
Blev medlem: tis 26 jul 2005, 13:05
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Erik »

Erik S skrev:
tor 06 jul 2023, 21:14
Färgstarkt kulturkrigande från comebackande Tobias Sjölund. Lite märkligt att han (om jag nu inte har missat nåt!) bara har hållit sig till Egmonts serietidningspublik, och inte försökt göra karriär som hovsatiriker i den "sverigevänliga" anti-pk-mediasfären? Hans bilder av jättejättegalna wokefeminister och transsexuella skulle väl passa fint i youtubekanalen Riks t.ex. Om han inte t.o.m. skulle kunna satsa riktigt stort och gå hem även på andra sidan pölen, hos Fox News (det är ju ändå USA som det mesta av den svenska kulturkrigarhögerns upptagenhet vid och fantasifulla skräckbilder av "woke" är direkt imporerterat ifrån).
https://91an.net/det-basta-fran-livet-hemmavid-ges-ut-som-bok/

Tobias har tidigare uttalat sig om humorn som förekommer i hans serier:

”Livet hemmavid som serie är ju också rätt lojt inställd till regler. Jag ogillar dumheter som blivit oskrivna regler, och att om man inte följer flockmentaliteten, så blir man stigmatiserad. Politiskt sett har ju ofta högersidan varit den klassiska antagonisten i humorvärlden, det vill säga, man ska ”sparka uppåt” mot etablissemanget, men nuförtiden anser jag att det är på vänstersidan som hyckleri och dubbelmoral frodas, och den försöker jag då ”bekämpa” i min serie, och sätta fingret på galenskapen. Lite ensamt ibland, visst, men samtidigt lite unikt, och med vissheten att jag har medhåll från många läsare.”
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Erik S »

Jo, jag såg intervjun, Erik. Inte ointressant.
Det är ironiskt att Sjölund kritiserar "flockmentaliteten" samtidigt som han själv i allra högsta grad har fogat in sig i just en stor dum "flock", av senaste Livet hemmavid att döma. Sjölund bygger sitt skruvade serieavsnitt på bilden av pride och trans och woke som mycket starka och helgalna auktoritära politiska krafter i samhället. Detta har väldigt lite med verkligheten, med verkliga maktförhållanden och med någon verklig "vänstersida", att göra. I stället är ju en sådan tänkt pride-trans-woke-"elit" något som samtidens framgångsrika högerpopulistiska eller fascistiska rörelser är väldigt upptagna vid, och målar upp som en samhällsförstörande fiendesymbol som är skrämmande och som man älskar att förfasas över. Det kan ju då finnas olika korn av verklighetsförankring i verkliga "woke:a" utspel eller frågor som kan kritiseras, men saken skruvas till och det hetsas bortom alla proportioner, och somliga blir livrädda för och/eller svinarga på trans/hbtq-personer (för att ta det f.n. närmaste, starkaste exemplet).
Sjölund är väl en god seriehumorist och jag förmodar att han inte har några särskilt genomtänkta eller djuplodande politiska avsikter – serieavsnittet i sig liksom intervjucitatet indikerar ju en grund och misslyckad men kanske godtrogen samhällsanalys, varken mer eller mindre – men i det här senaste serieavsnittet apar han efter vad som är de lägst hängande frukterna i samtidens mest framgångsrika (och farliga) hetspropaganda. Han har egen humoristiskt skruv, men det är i gruden flockmentalitet på väldigt dum nivå.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4096
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Rufus »

Erik skrev:
fre 07 jul 2023, 17:47
https://91an.net/det-basta-fran-livet-hemmavid-ges-ut-som-bok/

Tobias har tidigare uttalat sig om humorn som förekommer i hans serier:

”Livet hemmavid som serie är ju också rätt lojt inställd till regler. Jag ogillar dumheter som blivit oskrivna regler, och att om man inte följer flockmentaliteten, så blir man stigmatiserad. Politiskt sett har ju ofta högersidan varit den klassiska antagonisten i humorvärlden, det vill säga, man ska ”sparka uppåt” mot etablissemanget, men nuförtiden anser jag att det är på vänstersidan som hyckleri och dubbelmoral frodas, och den försöker jag då ”bekämpa” i min serie, och sätta fingret på galenskapen. Lite ensamt ibland, visst, men samtidigt lite unikt, och med vissheten att jag har medhåll från många läsare.”
Tack för detta klargörande. Här framgår att Tobias Sjölund vill fylla ett tomrum. Sen om han lyckas bra eller inte, är en annan sak, Men ur ett "serefrämjarperspektiv" borde det ses som positivt när någon försöker att fylla ett tomrum. Men här handlar det förstås även väldigt mycket om politik.

Däremot kan man verkligen inte tala om tomrum när det gäller kritiserande och parodiserande av högersidan (M, KD och SD) i serieform. Hela alternativseriemarknaden (Galago etc) är vänstervriden, Så för den som inte gillar "högerserier" finns det ju faktiskt väldigt många andra serier att läsa. [;)]

Det finns väldigt få serier som gör narr av vänsterrörelsen, och det övriga som finns är framför allt två stycken album av fransmannen Lauzier:

"Sexrevolutionärerna", som ej är bra, enligt min mening.
Och "En ynglings memoarer", som är bra (enligt min mening), och som även har filmatiserats. Även vänsterfolk som t.ex. Gunnar Krantz har uttryckt gillande av detta seriealbum.
Användarvisningsbild
Erik
Very Good
Inlägg: 101
Blev medlem: tis 26 jul 2005, 13:05
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Erik »

Färsk intervju med manusförfattaren Pidde Andersson! Det var väldigt roligt att intervjua Pidde. Som man kanske kan ana har han mycket att berätta. Fokuset ligger inledningsvis på Piddes bana till att bli manusförfattare och svävar snabbt in på serieskapandet, givetvis med 91:an-tidningen i huvudfokus, men vi drar också ut på några stickspår utöver detta.

https://91an.net/pidde-min-drivkraft-har-alltid-varit-berattande/
Skriv svar