Stora - 91:an tråden

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av BoJustBo »

Jag borde ringt upprörda telefonsamtal när det senaste Natascha albumet sades vara det sista fransk-belgiska i tidningen ;)
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

BoJustBo skrev:Jag borde ringt upprörda telefonsamtal när det senaste Natascha albumet sades vara det sista fransk-belgiska i tidningen ;)

Ja, det borde du. [;)]
Nåväl, vi får väl hålla tillgodo med de fransk-belgiska serier som publiceras i Agent X9 och Fantomen. (Om vi bara ser till Egmonts utgivning.)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Wakuran »

Du får rasa litet över* stoppet av Jerome K. Bloche, åtminstone...

viewtopic.php?f=8&t=994&start=2346

( * som verkar vara korrekt preposition. )
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av BoJustBo »

Joakim Gunnarsson skrev:
BoJustBo skrev:Jag borde ringt upprörda telefonsamtal när det senaste Natascha albumet sades vara det sista fransk-belgiska i tidningen ;)

Ja, det borde du. [;)]
Nåväl, vi får väl hålla tillgodo med de fransk-belgiska serier som publiceras i Agent X9 och Fantomen. (Om vi bara ser till Egmonts utgivning.)

Kändes lite sent ut. Kändes även som det skulle varit lite oärligt då jag inte är en reguljär läsare (även om jag inte har något emot de reguljära serierna i tidningen. Vill fortfarande ha en samlad utgåva av Skånska Kriget... och kanske en samling med dom tidiga söndags sidorna av original skaparen, det var faktiskt min favvo del av numret jag köpte.)
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Wakuran »

Det finns ju en hel del gamla julalbum om man gillar Rudolf Petersson.

Jag vet ju iofs inte riktigt när de börjar gå ned till drägliga prisnivåer, då Seriesam vägrar fullständiga listningar, och Seriekatalogens lista har något tekniskt strul efter de två första albumen...

http://www.seriesam.com/cgi-bin/guide?s=91+Karlsson+(1934)
http://seriekatalogen.se/index.php?v=2227
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av BoJustBo »

Eeergh, inte precis de priser jag är villig att betala då jag är en läsare inte en samlare.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Gissberg
Good
Inlägg: 27
Blev medlem: tor 04 okt 2007, 23:12
Ort: Sverige

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Gissberg »

Joakim Gunnarsson skrev:Jag har en sak som jag hoppas att någon kunnig forumit kan hjälpa mig med.
Till redaktionen har det kommit ett läsarbrev med önskemål om att få se mer av "Maria-Pia Rugge från KSM® (Klackamos militanta syförening Revolutionärerna)". Vår sökfunktion är sedan någon månad ur funktion så jag kan inte längre söka bland gamla digitala manus och vårt index har inte listat Rugge eller syföreningen någonstans. Någon som minns när de förekommit? Jag skulle gärna ha med en bild på nån representant för syföreningen när jag publicerar insändaren på kontaktsidorna.
Håller tummarna!

/Joakim på 91:an-redaktionen.


Maria-Pia Rugge är väl Gert Lozells skapelse? Hör med honom.
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

Gissberg skrev:Maria-Pia Rugge är väl Gert Lozells skapelse? Hör med honom.

Jag frågade Claes och han påpekade att hon var med för bara något nummer sedan. Så går det när jag inte läser om serierna när de väl publiceras. [V] Bild till kontaktsidan är fixad alltså.
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

BoJustBo skrev:Vill fortfarande ha en samlad utgåva av Skånska Kriget... och kanske en samling med dom tidiga söndags sidorna av original skaparen, det var faktiskt min favvo del av numret jag köpte.)

Det verkar som att det blir en samling av Skånska Kriget 2017! Inget är hugget i sten, men det ser mer än lovande ut på den fronten.
Vad gäller de gamla veckosidorna så är den kronologiska publiceringen av dem i tidningen ett hjärteprojekt från min sida. Jag gillar dem verkligen och är ständigt på jakt efter bra källmaterial. Allt från original till reprokopior, urklippta veckosidor, julalbumspubliceringar och tom svartvita kopior från Levande Livet har använts som underlag för publicering de senaste åren. Det är därför kvaliteten på sidorna varierar så mycket i tidningen. Men några samlingsutgåvor finns det inga planer på. Tyvärr.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av smorkin »

Joakim Gunnarsson skrev:
BoJustBo skrev:Vill fortfarande ha en samlad utgåva av Skånska Kriget... och kanske en samling med dom tidiga söndags sidorna av original skaparen, det var faktiskt min favvo del av numret jag köpte.)

Det verkar som att det blir en samling av Skånska Kriget 2017! Inget är hugget i sten, men det ser mer än lovande ut på den fronten.
Vad gäller de gamla veckosidorna så är den kronologiska publiceringen av dem i tidningen ett hjärteprojekt från min sida. Jag gillar dem verkligen och är ständigt på jakt efter bra källmaterial. Allt från original till reprokopior, urklippta veckosidor, julalbumspubliceringar och tom svartvita kopior från Levande Livet har använts som underlag för publicering de senaste åren. Det är därför kvaliteten på sidorna varierar så mycket i tidningen. Men några samlingsutgåvor finns det inga planer på. Tyvärr.

Kul med Skånska kriget; jag köper inte 91:an nuförtiden (det är för många sidor jag inte är intresserad av, tyvärr), men jag har alltid varit svag för titelserien, är nog den enda svenska serietidningen som jag verkligen letade efter när jag var liten. Egerbrandt var och är favoriten, men det skulle ändå varit kul att se samlingsutgåvor med serien från början. Nåja, kanske i framtiden!
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av RioGrande »

Bra att Skånska kriget kommer.
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Kattmannen »

Angående biserier så bör det vara sådana som är likartade med 91:an. T.ex. de vanliga klassiska; Kronblom, Åsa-Nisse, 113 Bom och Lilla Fridolf. Av de nyare gillar jag mest Livet hemmavid och en Brat i skogen. Ferguson är ok. Viltliv halvbra till sådär.

I Kronblom vill jag inte ha med Boris. I 91:an har jag gärna med Fröken Grandin, Mäster, Gnuthagen och Toftaligan. Kul i 91:an (och för den delen Åsa-Nisse) när de har lustiga ordvändningar, när de försöker använda krångliga ord och det blir fel.

Uti Vår Hage skulle iofs passa, men den har ju redan en egen tidning. Så UVH skall vara i just den egna tidningen.

En serie som jag skulle önska i 91:an är Hagbard Handfaste!

Natacha är visserligen en bra serie, men passar inte i 91:an, detsamma gäller Asterix och Lucky Luke. Knasen passar inte heller in (den är seg och tråkig, lite som Snobben).

Ugglaserien i nr 19-20 var riktigt bra, innehållsrik och en massa förvecklingar. Kul omslag till nr 21, med Revär och stupstocken. Kul serieruta i nr 22, sidan 3; anslagstavlan; annonser för ”Herrtidningar” resp ”Danslektioner” där det tydligt syntes att den senare hade rönt mindre intresse än den förstnämnda. Bra omslag till nr 24; symbolen från ”Faraos cigarrer”. ”Kalenderbiten” i nr 25 var riktigt bra och typisk förvecklingshistoria. Lång och bra förvecklingsserie i nr 26 ”I denna ljuva juletid”, kul blinkning till seriekollegor i en ruta på sidan 5. Tre riktigt bra serier i nr 1; ”Ett häftigt trick” (med 87:an i en ovanlig hjälteroll), ”Kärt återseende” och särskilt ”Upp till kamp” var också bra.
JKarlsson
Good
Inlägg: 26
Blev medlem: tor 16 maj 2013, 08:36

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av JKarlsson »

För något nummer sen så hade någon skickat in ett förslag om att slå ihop 91:an och Ut i vår hage till en tidning. Ju mer jag tänker på det desto bättre tycker jag det låter. Mer nyproducerat material och mindre repriser. Kanske kunde då UVH repriser gå ihop med 91:an repriser i 87:an. Jag har ingen aning om detta går rent praktiskt men från min aspekt som läsare vore det en win win (eftersom jag gillar just 91:an och UVH). Jag tror att det är 91:an och UVH som i huvudsak lockar läsare till respektive tidning, slår man då ihop dem skulle man kanske få till en tidning med två starka serier som skulle kunna ha en högre upplaga än de två tidningarna idag och kanske i närheten av de två ihop. Till lägre overheadkostnader tänker jag.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Wakuran »

HumorKavalkad finns ju också, men det kanske mest är ren gubbuskis...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av AndreasEriksson »

UVH ges ut med 6 nr/år, och 91:an med 22 (tror jag). Jag tror inte Krister hinner teckna nytt till mer än 6 nr/år.
Sen så tror jag att köparna till stor andel överlappar. Så om UVH flyttar till 91:an (igen) så kommer knappast 91:ans upplaga stiga särskilt mycket.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av KRax »

Nej, och det ganska stora antal som köper UVH utan att vara gamla 91-an-läsare skulle inte köpa 91:an. Märkte bara senast för någon dag sedan att på ICA-butiken närmast min arbetsplats, så stod UVH som enda "dyra" tidning uppställd vi sidokiosken för postärenden och fika. Nytt, har inte sett en serietidning så framträdande placerad sedan jag var barn. Det var alltså kvälls- och dagstidningar, några skvallerblaskor och UVH!
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

Hej på er!

Vi håller på att plocka ihop 91:ans årgångsböcker för året 1973.
Min fråga till er är om det finns något särskilt som bör vara med bland bonusmaterialet.
Fanns det med bilagor i tidningen det året? Nån som sett nån annons för 91:an-tidningen i någon annan tidning från 1973?
Julalbumsomslag och pocketomslag kommer finnas med. Andra publikationer?

Alla tips på vad jag kan fylla bonusmaterialssidorna (6 per bok) med mottages tacksamt.

/Joakim.
Användarvisningsbild
Bear
Very Good
Inlägg: 118
Blev medlem: mån 28 mar 2005, 22:32
Ort: Sweden

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Bear »

Betyder det att vi snart.. när årgångsböckerna når runt 1975.. så kommer vi åter kunna läsa "Wår lilla stad"? d.v.s.. repriserna?
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

Bear skrev:Betyder det att vi snart.. när årgångsböckerna når runt 1975.. så kommer vi åter kunna läsa "Wår lilla stad"? d.v.s.. repriserna?

Jag jobbar bara med själva bonusmaterialet, men logiskt sett bör Wår lilla stad återtryckas om några år.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av smorkin »

Joakim Gunnarsson skrev:
Bear skrev:Betyder det att vi snart.. när årgångsböckerna når runt 1975.. så kommer vi åter kunna läsa "Wår lilla stad"? d.v.s.. repriserna?

Jag jobbar bara med själva bonusmaterialet, men logiskt sett bör Wår lilla stad återtryckas om några år.

Jag måste säga att jag är fascinerad att intresset för 91:an-tidningen är så stort att återtrycken nått in på 70-talet. Inte för att jag inte gillar serien (jag har nog i källaren fortfarande kompletta årgångar från slutet av 60-talet fram t o m början av 80-talet; det var nog på många sätt min favorittidning när jag var liten så jag letade flitigt upp saknade nummer för att läsa), men för att jag är överraskad att den uppenbarligen säljer tillräckligt bra. Imponerande!

PS. Egerbrandt = bäst. Bara så ni vet. DS.
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Skriv svar