Stora - 91:an tråden

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Sudden
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: lör 08 dec 2007, 10:30
Ort: Sverige

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Sudden »

JKarlsson skrev:
Gissberg skrev:Omslaget med frusna strålarna var ett tag sen - 11 år!
[BILD]


Som sagt underbar!
En personlig favorit


En personlig favorit för mig med!
Och idén med en omslagssalong är toppen.
Användarvisningsbild
JonasO
Very Good
Inlägg: 55
Blev medlem: ons 27 feb 2013, 18:02
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av JonasO »

Hur bra som helst [:o)]
Bilder som denna kan alla ta del av och skulle garanterat funka.
Köra en sida med 4 bra omslag/skämtbilder i varje nummer tror jag skulle vara kanon.

Är det inte också en marknad för dessa skämtbilder i andra tidningar? Typ veckotidningar mm.
Kanske t.o.m. skulle vara av intresse att ta fram helt nya skämtbilder direkt. (De bästa på omslaget?)

Vet inte riktigt vad alla tycker om skämtbilder, men själv gillar jag dem mycket.

/JonasO
JKarlsson
Good
Inlägg: 26
Blev medlem: tor 16 maj 2013, 08:36

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av JKarlsson »

Egmont skrev:Sudden: Tack för info. Ja, jag tror också att det är Ola som ligger bakom.

När det gäller en omslagssalong så låter det som en rätt kul idé. Vad säger ni andra?
Förslag på klassiska favoritomslag som skulle kunna ingå mottages gärna.

/Joakim.


Klarade vi bara av två favoritomslag?
Jag slänger in lite fler som jag gillar.
9/1997 krister
Bild
91:an ligger och badar med två motorcykelringar motorcykeln står slaktad bakom Krister någon gång på 80 talet tror jag.
91:an och 87 åker nedför skidliften lite skamsna när Elvira Jenny åker upp 2000-talet Gissberg tror jag
Egerbrandt har ju många stämningsfulla såsom julalbumet 1978.
Bild

Den är ju svår att inte gilla.

Vad har ni andra för favoriter?
/Jk
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av AndreasEriksson »

JKarlsson skrev:9/1997 krister
Den där är kul, cross-over med Vi å pappa dessutom [:)]

Jag gillade som sagt idén att använda omslagen mer som skämtteckningar än bara snygga illustrationer, och kombinerat med att jag började läsa 91:an typ 1986 så kommer här några favoriter från just detta år:

Nr 2/1986:
Bild

Nr 6/1986:
Bild

Nr 7/1986:
Bild

Nr 19/1986:
Bild

Dessa omslag är som fastbrända på näthinnan ända sedan jag först såg dem [:)]
Vad som står i pratbubblorna får ni förhoppningsvis se i en framtida omslagssalong [:p]
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Wakuran »

Funkar 2/86 när man har rensat bilden på de där "originalteckningarna"? Den blir inte helt felbalanserad? (Förhoppningsvis blir den bara luftigare...)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Sudden
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: lör 08 dec 2007, 10:30
Ort: Sverige

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Sudden »

NR 18/2013

Ett lite sämre nummer den här gången enl mig. Det gäller generellt genom hela tidningen tyvärr men det är det första avsnittet skrivet av Bergendorff som är det riktiga lågvattnet. Totalt poänglöst.
Ljuspunkterna är Jesper Karlssons manus i två korta serier och Viltliv av Anders skoglind.

Till Joakim: Skoglind är en duktig tecknare, men när han tecknar 91:an serien så gör han alltid runda klotögon på översten. Varför?? Mig veterligt så har överstens ögon alltid varit två prickar. Det är helt ok att ha klotögonen när det ska till ett speciellt ansiktsuttryck som kräver det, men inte i alla rutor där han är med i. Gubben ser ju bara fel ut då.
Kan man hoppas på en liten förbättring där tror du? ;)

Ser fram emot nästa nummer som ska innehålla en 32 sidor lång äventyrsserie skriven av Jimmy Wallin. Jag gillar annars mest korta serier med en klar slutpoäng men det ska bli kul att se vad 91:an och 87:an kan råka ut för här.
Användarvisningsbild
Egmont
Very Good
Inlägg: 93
Blev medlem: mån 06 okt 2008, 09:36

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Egmont »

Hej, Sudden!
Ska framföra feedback till Anders nästa gång vi mejlas!

Planerna för årets bokmässa börjar ta form nu. Vad jag hört så kommer Gert och Claes finnas på pats för signering. Om allt går som det ska kommer de ha med sig en "specialare" att signera. Men jag ropar inte hej förrän jag ser den i tryck. [:)]
Klart är dock att Jimmy Wallin kommer prata om den långa äventyrsserien på Seriefrämjandets seriescen under helgen. Får återkomma med mer exakta tider när det drar ihop sig.

När jag ändå är inloggad kan jag berätta att vi 2014 kommer återuppta den kronologiska publiceringen av Rudolfs veckosidor! Vi avbröt ju den i början av 2012 då vårt källmaterial inte höll bra kvalite. (Se 2012 års första nummer...) Sedan dess har jag letat och samlat på mig original och reprokopior/avdrag till en stor del av sidorna från 1957 till och med 1962!
Det finns fortfarande en del luckor bland det materialet så jag skulle vilja göra en efterlysning här: har någon av er ett Rudolf-original eller avdrag från den här perioden vill vi hemskt gärna ha en kopia eller scan. (Ofta är de numrerade på baksidorna om du är tveksam vilket publiceringsåret är. Tex "LL 21/57" vilket helt enkelt står för Levande Livet nummer 21 1957.)
Allt för att göra den här reprisomgången så bra som möjligt. [:)]

Joakim på 91:an-redaktionen.
JKarlsson
Good
Inlägg: 26
Blev medlem: tor 16 maj 2013, 08:36

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av JKarlsson »

Egmont skrev:Planerna för årets bokmässa börjar ta form nu. Vad jag hört så kommer Gert och Claes finnas på pats för signering. Om allt går som det ska kommer de ha med sig en "specialare" att signera. Men jag ropar inte hej förrän jag ser den i tryck. [:)]
Klart är dock att Jimmy Wallin kommer prata om den långa äventyrsserien på Seriefrämjandets seriescen under helgen. Får återkomma med mer exakta tider när det drar ihop sig.


Jag ska till bokmässan för första gången. Nu undrar jag om det finns några mässrävar här som har några tipps för en rookie?
Finns det några "måste ses" eller något "överreklamerat" likt turistfällor som ska undvikas för en nybörjare.

/JK
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av K-E Lindkvist »

JKarlsson skrev:Jag ska till bokmässan för första gången. Nu undrar jag om det finns några mässrävar här som har några tipps för en rookie?
Finns det några "måste ses" eller något "överreklamerat" likt turistfällor som ska undvikas för en nybörjare?

Jag har skrivit ett svar i bokmässetråden.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Egmont
Very Good
Inlägg: 93
Blev medlem: mån 06 okt 2008, 09:36

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Egmont »

Nummer 19-20 finns sedan ett par dagar ute i butik. Det innehåller som säkert många av er redan vet en lång (32 sidor) äventyrsserie av Jimmy och Alan. Nu undrar vi på redaktionen så klart vad ni som läsare tycker. Bu eller bä? Är det här något ni vill se mer av i det tjocka utgåvorna? Eller ska vi hålla oss till de kortare humorserierna?
Vi håller på att planera 2014 nu, så all återkoppling är uppskattad. Både vad gäller långa serier och tidningens innehåll i övrigt. [:)]

/Joakim på 91:an.
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Kattmannen »

Egmont skrev:Nummer 19-20 finns sedan ett par dagar ute i butik. Det innehåller som säkert många av er redan vet en lång (32 sidor) äventyrsserie av Jimmy och Alan. Nu undrar vi på redaktionen så klart vad ni som läsare tycker. Bu eller bä? Är det här något ni vill se mer av i det tjocka utgåvorna? Eller ska vi hålla oss till de kortare humorserierna?
Vi håller på att planera 2014 nu, så all återkoppling är uppskattad. Både vad gäller långa serier och tidningens innehåll i övrigt. [:)]

/Joakim på 91:an.


Jag läser gärna långa serier i 91:an, även i form av följetonger över flera nummer.

Den aktuella serien ”91:an och den gåtfulla dockan” var bra. I alla fall riktigt bra som serie. Men en del av mig kände mig en anings tveksamhet, till viss del var den lite utanför en typisk vanlig 91:an-serie, det kändes som rätt mycket utanför den militära miljön. Som 91:an-serie betraktad var den ganska brutal och äventyrlig; jagade av busar med skjutvapen, hopp från broar, knivkastning och domedagsbomber. Det var helt klart humor i serien (som det ska vara), även om fokus denna gång var mer på spänning. Skickligt tecknad. Små kul detaljer i typisk 91:an-stil som; strutsbett på näsan, bok om korvstoppning och en visslingsnot som faller ner på golvet. 91:an behåller sin stil med att snällt värna om en docka och drömma om en jättestor korv med bröd.

Summa; bra men annorlunda äventyr, tänjer en liten aning på ramarna för vad man brukar betrakta som vad som är 91:an, men inte för mycket. Klart godkänt. [:)]
Användarvisningsbild
Sudden
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: lör 08 dec 2007, 10:30
Ort: Sverige

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Sudden »

Egmont skrev:Nummer 19-20 finns sedan ett par dagar ute i butik. Det innehåller som säkert många av er redan vet en lång (32 sidor) äventyrsserie av Jimmy och Alan. Nu undrar vi på redaktionen så klart vad ni som läsare tycker. Bu eller bä? Är det här något ni vill se mer av i det tjocka utgåvorna? Eller ska vi hålla oss till de kortare humorserierna?
Vi håller på att planera 2014 nu, så all återkoppling är uppskattad. Både vad gäller långa serier och tidningens innehåll i övrigt. [:)]

/Joakim på 91:an.


Kortfattat kan jag säga att jag ser inget fel i den här långa äventyrsserien men att jag föredrar de korta serierna på 1 - 4 sidor. Jag får skylla på att jag har läst tidningen sedan 1979 och inte är van vid något annat och därför upplevde inte det här som en 91:anserie. Men samtidigt förstår jag om ni på det här sättet vill nå en ny och yngre publik med detta rafflande äventyr.
Skulle vara intressant att veta vad de andra i författarna och tecknarna tycker om det här.
Blir det några kortisar av Jimmy Wallin också?
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av AndreasEriksson »

Jag gillade det jag såg! Så länge man känner igen figurerna har jag inget emot att de sätts i nya miljöer/typer av avsnitt. Och redan tidigare har ju t.ex. Jonas Darnell gjort avsnitt som drar åt äventyrskomedi-hållet, så det är väl egentligen inget ovanligt. Bara längden som är utöver det vanliga.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Jan Milou
Good
Inlägg: 34
Blev medlem: tor 04 okt 2007, 15:04

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Jan Milou »

Egmont skrev:Nummer 19-20 finns sedan ett par dagar ute i butik. Det innehåller som säkert många av er redan vet en lång (32 sidor) äventyrsserie av Jimmy och Alan. Nu undrar vi på redaktionen så klart vad ni som läsare tycker. Bu eller bä? Är det här något ni vill se mer av i det tjocka utgåvorna? Eller ska vi hålla oss till de kortare humorserierna?
Vi håller på att planera 2014 nu, så all återkoppling är uppskattad. Både vad gäller långa serier och tidningens innehåll i övrigt. [:)]

/Joakim på 91:an.



Jag tyckte den var bra, fast den kändes lite grann som en annan serie än 91:an men jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är som gör att jag känner så. Tycker annars det är helt ok med långa avsnitt. Det är just blandningen av långa och korta avsnitt som jag har uppskattat i 91:an. Som Andreas skriver så har det ju gjorts långa (inte så långa som 32 sidor dock) äventyrskomiska avsnitt tidigare av Jonas Darnell och även Gert Lozell. Har Gert förresten slutat teckna för 91:an? Jag har inte sett något av honom på länge i tidningen. Jag saknar hans serier. Hoppas verkligen inte han har slutat. Annars tycker jag tidningen är helt ok. Tobias Sjölund gör riktigt bra grejor och blir bara bättre och bättre. Hans 91:an manus var riktigt kul. Viltliv funkar bra och är kul. Samma med Woxs serier. Men plocka för guds skull bort "En bratt i skogen". Den funkar inte alls i 91:an (och förmodligen ingen annanstans heller). Olle Nilssons Åsa-Nisse gör mig inte heller glad. Mindre repriser hade inte heller varit dumt, men annars är det tummen upp i övrigt.
Användarvisningsbild
Egmont
Very Good
Inlägg: 93
Blev medlem: mån 06 okt 2008, 09:36

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Egmont »

Jan Milou: Tack för dina kommentarer! Jag skickar vidare dem till Karin.

När det gäller Gert så har vi följande serier av honom inplanerade den närmaste tiden:
Översten i klämma (11sid) i nummer 21.
Uppvärmning (3 sid efter Jesper Karlssons manus) i nummer 23.
Och till nummer 26 blir det förhoppningsvis nåt juligt från Gerts penna. [:)]
Men redan nu till bokmässan så kommer ett 16-sidigt specialhäfte finnas att lägga vantarna på. Det är en förhandstitt på de Snapphane-serier som han gör tillsammans med Claes. Så jag vågar påstå att Gert tecknar så pennan glöder! [:)]

/Joakim på 91:an-redaktionen.
Användarvisningsbild
Egmont
Very Good
Inlägg: 93
Blev medlem: mån 06 okt 2008, 09:36

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Egmont »

Jag lovade ju att återkomma med signeringstider för bokmässan och nu har jag fått lite mer info!

Gert Lozell kommer signera på lördag 12.30 – 13.30 och söndag 13.00 – 14.00 med reservation för ändringar.
På lördagen kommer även Claes Reimerthi finnas på plats!
Med sig har de en specialutgåva av introduktionen till serien om Skånska kriget.

Dessutom: på söndag klockan 15.30 kommer Jimmy Wallin berätta om "Den gåtfulla dockan" på Seriescenen.

/Joakim på 91:an-redaktionen.
Användarvisningsbild
Bear
Very Good
Inlägg: 118
Blev medlem: mån 28 mar 2005, 22:32
Ort: Sweden

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Bear »

Jag undrar en sak angående Kronblom, tycker frågan passar i denna tråden eftersom Kronblom varit en av de serier som varit med längt i 91:an. Det jag undrar är: Tecknar Gunnar fortfarande avsnitt? Han är ju 80 år och jag vet inte om det är så, men verkar som att de ensides serier som varje vecka publiceras i Allers, är repriser.
Användarvisningsbild
Egmont
Very Good
Inlägg: 93
Blev medlem: mån 06 okt 2008, 09:36

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Egmont »

Bear: Gunnar är "still going strong" och levererar runt hundra sidor Kronblom till 91:an om året. Dessutom så gör han fortfarande nya sidor varje vecka till Allers!
/Joakim.
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Cadial »

Fran Wikipedia: "Gunnar Persson har även varit mer produktiv än sin far vad det gäller seriemängden, det har blivit 7 000 sidor genom åren (inräknat veckoavsnitt till tidningen Allers och serier i 91:an). Han har dessutom tecknat 91:an och Klackamo dagbok i flera tusen sidor."

Min fraga ar om han ar Sveriges, eller rent av en av varldens mest produktiva serietecknare?
Jack Kirby, som forstas tecknade i en annan stil, skissade 13 000 sidor vill jag minnas? Var hittar man listan over icke-latmaskar?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Wakuran »

Cadial skrev:Fran Wikipedia: "Gunnar Persson har även varit mer produktiv än sin far vad det gäller seriemängden, det har blivit 7 000 sidor genom åren (inräknat veckoavsnitt till tidningen Allers och serier i 91:an). Han har dessutom tecknat 91:an och Klackamo dagbok i flera tusen sidor."

Min fraga ar om han ar Sveriges, eller rent av en av varldens mest produktiva serietecknare?
Jack Kirby, som forstas tecknade i en annan stil, skissade 13 000 sidor vill jag minnas? Var hittar man listan over icke-latmaskar?

Vi hade ju en gammal tråd på forumet, fast vi kom fram till att det var väldigt svårt att räkna ut i praktiken.

viewtopic.php?f=8&t=6183
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar