Herman Hedning - Tråden .

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
skaraborg76
Avstängd
Inlägg: 581
Blev medlem: fre 26 feb 2010, 13:20

Re: Herman Hedning - Tråden .

Inlägg av skaraborg76 »

Minns att när serien gick i Fantomen kunde man läsa att serien bara innehöll våld i arga insändare.
Att Fantomen spöar folk är okej. Men inte att Herman gör det.

De kortare avsnitten är oftast bättre. Ibland verkar de längre äventyren med mängder med tekonlogiska grejer inte riktigt funka.

En rolig sak är att Herman ska vara fet. Men de är ju alla lika runda!
Och jag anser nog att det blir mer avföring och mindre våld i serien.
skaraborg76
Avstängd
Inlägg: 581
Blev medlem: fre 26 feb 2010, 13:20

Re: Herman Hedning - Tråden .

Inlägg av skaraborg76 »

Senaste nr var bajsfritt! [:D]
Men är det inte lite väl mycket datorer i en värld som befinner sig på dinousarienivå? [?]
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Herman Hedning - Tråden .

Inlägg av Peral »

Det är både rymdfart, ubåtar och alla möjliga tekniska prylar i HH, det är okej så länge de får det att funka! Jag tycker den är åtskilligt bättre än t.ex Alley Oop som använder sig av en tidsmaskin.
skaraborg76
Avstängd
Inlägg: 581
Blev medlem: fre 26 feb 2010, 13:20

Re: Herman Hedning - Tråden .

Inlägg av skaraborg76 »

Jag gillar de äldre avsnitten. 5 serierutor och det slutar med att Lilleman råkar illa ut!
Men en sak är lite kul. Det påpekas att Herman alltid är fet. Men alla tre är ju lika runda!
skaraborg76
Avstängd
Inlägg: 581
Blev medlem: fre 26 feb 2010, 13:20

Re: Herman Hedning - Tråden .

Inlägg av skaraborg76 »

Senaste nr med batman parodin var väl inte det bästa, men lite kul var det.
Och Lars % Maxim serien var hyfsad, kanske mest för att L & M inte var med!
skaraborg76
Avstängd
Inlägg: 581
Blev medlem: fre 26 feb 2010, 13:20

Re: Herman Hedning - Tråden .

Inlägg av skaraborg76 »

Vad tycker ni om de tre nya "damerna" som komit in i Herman-världen? :mrgreen:
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Herman Hedning - Tråden .

Inlägg av Peral »

De två senaste HH-numren tycker jag tyder på att fantasin börjar tryta hos Jonas Darnell i arbetet med denna serie och det är inte så konstigt efter så många år. De kvinnliga huvudfotingarna är blott kopior av de tre tidigare karaktärerna så egentligen tillför de inget. Det här med Fatman hade gått ann om det var ett enstaka nummer, men nu kommer en fortsättning i nästa nummer. Jag misstänker att Herman Hednings dagar är räknade, men det var kul så länge det varade...
skaraborg76
Avstängd
Inlägg: 581
Blev medlem: fre 26 feb 2010, 13:20

Re: Herman Hedning - Tråden .

Inlägg av skaraborg76 »

Man vet aldrig. Men med tre nya damer så kan det ju bli en hel del förändringar och förvecklingar.
Buzz
Very Good
Inlägg: 55
Blev medlem: ons 05 jan 2011, 18:08

Re: Herman Hedning - Tråden .

Inlägg av Buzz »

HH är lätt en av mina favoritserier! Men ja serien har blivit sämre på sistone, det jag saknar är just den gamla
råa humorn med ett viss intellektuell twist ("Encoctmebreu" haha), men idag så har huvudkaraktärerna tappat sina identiteter.
Herman kan emellanåt vara sofistikerad, lilleman är inte alltid så snäll samt att han inte längre är den där jubelidioten
och gammelman är rätt klumpig och...nä jag känner inte igen alla riktigt längre coh en av de senaste nr där de höll på med Facebook å så
sög bara. Men än finns det hopp samt att man kan läsa om alla gamla nr och album, jag rekommenderar starkt "Kaos i dumskallefabriken" bästa ever!
Användarvisningsbild
humorn
Good
Inlägg: 29
Blev medlem: tor 23 dec 2010, 00:29

Re: Herman Hedning - Tråden .

Inlägg av humorn »

Julalbumen tycker jag håller samma nivå som tidigare.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1911
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Herman Hedning - Tråden .

Inlägg av Grumme »

Fick hem julalbum #17 idag och upptäckte att sidorna 35-sista var felskurna och därmed lite för korta och inte ordentligt limmade i övre halvan.
Kan någon som har det albumet kolla om det är ett genomgående fel på numret eller om det bara är mitt exemplar det är fel på?

Tack! [:)]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Herman Hedning - Tråden .

Inlägg av Agentum »

Det här är ingen serie jag följt så noga, men jag har en tankke ändå om den, den var bättre förr, har det inte blivit allt för upprepat?

Det är helt enkelt inte så hejdlöst kul längre, kanske läge att lägga av eller nåt käns det som, iofs dumt om det uppskattas av de flesta, men min åsikt är att den var ganska kul förr men inte utvecklades nåt och är ganska trist på senare år.

Men innan nån får rabies jag är inte expert jag har några samlingshäften och har förstås läst i Fantomen bara, ej expert bara högst personlig åsikt.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Herman Hedning - Tråden .

Inlägg av rkaj »

Vad gäller de enskilda humorstripparna har du en poäng, de var hejdlöst roliga (och ofta tänkvärda) i början, men det mesta kanske är gjort vid det här laget. Kanske är det därför Darnell fokuserar mer på längre serier med lite mer action / äventyr tillsammans med humorn -- för min del tycker jag det lyckas bra.

Jag köper inte alltid Herman Hedning-tidningen numera, men när jag köper den brukar jag gilla huvudserien och Bacon & Egg, resten brukar kännas ganska mycket som utfyllnad.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Herman Hedning - Tråden .

Inlägg av Peral »

Jag köpte HH kontinuerligt förr, men nu var det ett tag sedan jag köpte tidningen. Det kändes som om de började upprepa sig förr några år sedan. Den serie jag gillade bäst var Mikael Grahns "Illustrerad djävulskap" då speciellt med tanke på de häftiga bildlösningar han ofta väljer.

Bild
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Herman Hedning - Tråden .

Inlägg av K-E Lindkvist »

Under Stockholms bokhelg hade Jonas Darnell releaseparty för senaste Herman Hedning-samlingen, Ragnarrök, tillsammans med folket bakom Frigjorda tider. Jag var där i fredags, 27/8, och det var jättetrevligt att få träffa vänner från seriesverige igen (och få ett bidrag i skissboken som var åt det "frigjorda" hållet).

Min vana trogen blev det lite bilder tagna och ett urval av dessa finns nu i ett album på flickr.com.

Tilläggas kan att även om Jonas Darnell gjort utfästelser om att man skulle få hämta upp sitt Kickstarterexemplar personligen hade han inte checkat logistiken helt och fullt, utan det lutar åt att jag tar mig till Köping på tisdag i detta ärende istället.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Herman Hedning - Tråden .

Inlägg av Agentum »

Den har jag haft flera veckor.
Men den är kul, gammal tråd och jag märker att min gamla fråga om upprepningar blev sant svarar, genom de längre äventyren mister inte serien stilen.
Risken hade varit med enbart korta stripar att det blivit upprepande.

Nä topp.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Herman Hedning - Tråden .

Inlägg av K-E Lindkvist »

K-E Lindkvist skrev:Tilläggas kan att även om Jonas Darnell gjort utfästelser om att man skulle få hämta upp sitt Kickstarterexemplar personligen hade han inte checkat logistiken helt och fullt, utan det lutar åt att jag tar mig till Köping på tisdag i detta ärende istället.

Sagt och gjort! För en vecka sen tog jag långlunch och styrde Barchettan mot grannstaden i väster där jag sammanstrålade med Jonas och över en välsmakande tallrik raggmunk med fläsk och hemgjord lingonsylt på Hamnkrogen Athos (som ligger nära Ögir där han håller till) då kunde hämta upp mitt kickstarterexemplar av Ragnarrök.

Bild

Kisande serieskapare med bok.

Bild
Bild

Tämligen modest önskan denna gång: "Herman i solstol de luxe med drink i nypan". (Tecknaren har låtit förstå att han helst inte gör någon mer Eva då hon enligt honom tydligen är den besvärligaste figuren att åstadkomma...)
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 356
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Re: Herman Hedning - Tråden .

Inlägg av Coppas »

Kanske jinxar (som det så vackert heter på nysvenska) något nu.

Beställde dock nyss ett exemplar av ”Ragnarök” då jag ännu inte fått mitt kickstarterexemplar. Vet inte om någon annan oxå väntar på sin bok fortfarande? Messade en fråga om förseningen häromåret och jag vet att de haft problem efter branden osv. vilket jag även fick som svar. Har därför inte velat stressa på upphovsmakarna mer. Sedan när forumet låg nere så fanns inte heller den kanalen att bevaka. Kände dock att det var dags att fylla luckan i hyllan så…

Då jag i övrigt även kände mig lite ”bränd” av kickstarten för ”Ragnarök” så avvaktade jag med den efterföljande kickstartern för ”Antisepticum” så länge att jag missade den. Den gick i mål förra sommaren, men sedan har det varit tyst. Någon som vet läget där?
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Herman Hedning - Tråden .

Inlägg av K-E Lindkvist »

Coppas skrev:
sön 27 aug 2023, 16:07
Kanske jinxar (som det så vackert heter på nysvenska) något nu.

Beställde dock nyss ett exemplar av ”Ragnarök” då jag ännu inte fått mitt kickstarterexemplar. Vet inte om någon annan oxå väntar på sin bok fortfarande? Messade en fråga om förseningen häromåret och jag vet att de haft problem efter branden osv. vilket jag även fick som svar. Har därför inte velat stressa på upphovsmakarna mer. Sedan när forumet låg nere så fanns inte heller den kanalen att bevaka. Kände dock att det var dags att fylla luckan i hyllan så…

Då jag i övrigt även kände mig lite ”bränd” av kickstarten för ”Ragnarök” så avvaktade jag med den efterföljande kickstartern för ”Antisepticum” så länge att jag missade den. Den gick i mål förra sommaren, men sedan har det varit tyst. Någon som vet läget där?
Du har antagligen redan sett Jonas uppdatering nummer 46 om Ragnarrök men om inte kan den läsas via denna länk:
https://www.kickstarter.com/projects/jonasdarnell/herman-hedning-ragnarrok/posts/3892368

Han har verkligen haft ett riktigt dåligt år, ett annus horribilis eller vad det brukar heta på latin. Jag lider med honom.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 356
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Re: Herman Hedning - Tråden .

Inlägg av Coppas »

Jo, den uppdateringen kom inatt så troligen har någon informerat om mitt inlägg. Vet att det varit tufft på den kanten så det är därför jag frågade här istället för att jaga på med mail.
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Skriv svar