Svensk seriefigur på mynt?

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Gammelsmurf

Svensk seriefigur på mynt?

Inlägg av Gammelsmurf »

Tintin har ju blivit mynt på belgiska euromynt, allt enligt de senaste dagarnas nyhetssändningar.

Vilken svensk seriefigur skulle Ni vilja se på ett eventuellt svenskt euromynt?
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

Det enda jag kan tänka mig att skulle kunna genomföras skulle nog i så fall vara Bamse. Fast visst vore det mycket roligare med Assar på myntet? :-)

Hur som hellst lär det väl dröja, eftersom nejsägarna vann euroomröstningen ...
Användarvisningsbild
marty
Very Good
Inlägg: 69
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 10:51
Ort: Sweden

Inlägg av marty »

elvis såklart :)
Fett najs! [:D]
Användarvisningsbild
Lotta
Good
Inlägg: 39
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 21:29
Ort: Sweden

Inlägg av Lotta »

Tror nog att Joakim Von Anka skulle vara passande att finnas på ett mynt.
Lisa, what´s your favorite cigar size? Is it robusto? [:D]
Användarvisningsbild
Olof
Fine
Inlägg: 391
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 08:02
Ort: Sweden

Inlägg av Olof »

quote:
Originally posted by Lotta

Tror nog att Joakim Von Anka skulle vara passande att finnas på ett mynt.

Bra idé... [:D]
Användarvisningsbild
marty
Very Good
Inlägg: 69
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 10:51
Ort: Sweden

Inlägg av marty »

Jag håller nog oxå med Lotta men då ska det vara Don Rosa som har gjort den. Annars får det vara och därmed basta*.

*verbform av bastu...
Fett najs! [:D]
Användarvisningsbild
Lotta
Good
Inlägg: 39
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 21:29
Ort: Sweden

Inlägg av Lotta »

Det ligger ett chokladmynt här hemma och på omslagspappret finns Joakim von Anka påklistrat och ju mer man tittar på det här chokladmyntet är det passande att det är han som ska vara där.
[:)]
Lisa, what´s your favorite cigar size? Is it robusto? [:D]
Användarvisningsbild
marty
Very Good
Inlägg: 69
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 10:51
Ort: Sweden

Inlägg av marty »

COOL! Spara myntet så kanske du kan sälja det senare[:)]. Antingen till en myntsamlare eller choklad fanatiker.
Fett najs! [:D]
Användarvisningsbild
Seriefreak
Very Fine
Inlägg: 949
Blev medlem: fre 21 jan 2005, 17:55
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Seriefreak »

tycker nog knasen, i sin prydliga uniform, med typ generalen eller någon annan i bakrunden, varför inte schassen?? :d
Användarvisningsbild
Halvard Hövlig
Good
Inlägg: 22
Blev medlem: ons 26 jan 2005, 08:47

Inlägg av Halvard Hövlig »

Ja, vi lär nog på dras med knugen på slantarna ett tag till.

/Halvard Hövlig
Användarvisningsbild
Lotta
Good
Inlägg: 39
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 21:29
Ort: Sweden

Inlägg av Lotta »

quote:
Originally posted by marty

COOL! Spara myntet så kanske du kan sälja det senare[:)]. Antingen till en myntsamlare eller choklad fanatiker.



Hmmm, jag e ju själv chokladfanatiker men ännu ligger det kvar på hyllan...[:)]
Lisa, what´s your favorite cigar size? Is it robusto? [:D]
Användarvisningsbild
marty
Very Good
Inlägg: 69
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 10:51
Ort: Sweden

Inlägg av marty »

Men ät upp det då. Du kan ju alltid spara omslagspapret, det skulle jag ha gjort. [:D]
Fett najs! [:D]
Användarvisningsbild
Lotta
Good
Inlägg: 39
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 21:29
Ort: Sweden

Inlägg av Lotta »

quote:
Originally posted by marty

Men ät upp det då. Du kan ju alltid spara omslagspapret, det skulle jag ha gjort. [:D]



Nja, vid det här laget är nog chokladen gammal så det får nog stanna på hyllan... [:)]
Lisa, what´s your favorite cigar size? Is it robusto? [:D]
Användarvisningsbild
RetepNoslack
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: sön 06 mar 2005, 23:50
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av RetepNoslack »

Kronblom skulle inte vara fel.
KRONblom låter ju lite kungligt ockkså.
Användarvisningsbild
Johan.Eriksson
Good
Inlägg: 8
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 17:00
Kontakt:

Inlägg av Johan.Eriksson »

Kronblom,det måste ju vara svenskt.91:an i nödfall
Användarvisningsbild
slemklump
Good
Inlägg: 13
Blev medlem: lör 30 apr 2005, 04:17
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av slemklump »

Hahaha, KRONblom var ju mest fyndiga förslaget här, så det röstar jag på!
Men annars så anser jag att det kanske ska vara en svensk seriefigur på det svenska myntet, och då tänkte jag först på Bamse, men sedan så kom jag på att det strider ju helt mot Bamses ideal - så näää, inte bamse heller.

Så mitt förslag får bli TransFormers, inte svenskt, men så jävla tufft att byta ut kungen mot en robot!
Spana in min seriebutik och sida om mitt bamsesamlande på; http://www.bamsesidan.tk
Användarvisningsbild
Olof
Fine
Inlägg: 391
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 08:02
Ort: Sweden

Inlägg av Olof »

quote:
Originally posted by slemklump

Men annars så anser jag att det kanske ska vara en svensk seriefigur på det svenska myntet, och då tänkte jag först på Bamse, men sedan så kom jag på att det strider ju helt mot Bamses ideal - så näää, inte bamse heller.

Hade inte det varit alldeles perfekt? Att pryda ett mynt med den lille fascistoide bolsjevikens nylle. [:D]

Rune hade roterat i sin röda grav......... [8D]
Användarvisningsbild
slemklump
Good
Inlägg: 13
Blev medlem: lör 30 apr 2005, 04:17
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av slemklump »

Olof: pÅ vad sätt hade det varit perfekt? Rune stod faktist för ett fint budskap! Så varför göra narr av honom då? men det är klart, du verkar vilja hellre se en bild av Hitler eller Bush på myntet...

Kom gärna med ironiska inlägg, men glöm då inte bort poängen med ironi...
Spana in min seriebutik och sida om mitt bamsesamlande på; http://www.bamsesidan.tk
Användarvisningsbild
Olof
Fine
Inlägg: 391
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 08:02
Ort: Sweden

Inlägg av Olof »

quote:
Originally posted by slemklump

Olof: pÅ vad sätt hade det varit perfekt? Rune stod faktist för ett fint budskap!

Rune stod för budskapet att Bamse och hans kumpaner själva berättigar sig rätten att avgöra vad som är rätt och fel i sin lilla skog. Inte genom demokratisk omröstning utan genom pekpinnar och vi-vet-bäst-mentalitet. Detta har dom kraft att göra eftersom Bamse dopar sig så att han med hjälp av kroppskrafter kan upprätthålla dom lagar han och hans kumpaner bestämt. Alla som inte ställer upp på Bamses regim motarbetas aktivt av Bamse och hans kamrater.

Är det den typen av sedelärande historier du vill att barn ska växa upp med? [?]


quote:
Originally posted by slemklump

men det är klart, du verkar vilja hellre se en bild av Hitler eller Bush på myntet...


Så då menar du alltså att alla människor som inte tycker att kommunism är något fint och eftersträvansvärt per automatik är nazister? Du kanske borde lämna Ung Vänsters förfabricerade åsikter därhän och använda din egen tankekraft en smula.


quote:
Originally posted by slemklump

Kom gärna med ironiska inlägg, men glöm då inte bort poängen med ironi...

Ja, det är något du också borde tänka på.......... [V]
Användarvisningsbild
slemklump
Good
Inlägg: 13
Blev medlem: lör 30 apr 2005, 04:17
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av slemklump »

quote:

Rune stod för budskapet att Bamse och hans kumpaner själva berättigar sig rätten att avgöra vad som är rätt och fel i sin lilla skog. Inte genom demokratisk omröstning utan genom pekpinnar och vi-vet-bäst-mentalitet. Detta har dom kraft att göra eftersom Bamse dopar sig så att han med hjälp av kroppskrafter kan upprätthålla dom lagar han och hans kumpaner bestämt. Alla som inte ställer upp på Bamses regim motarbetas aktivt av Bamse och hans kamrater.

Är det den typen av sedelärande historier du vill att barn ska växa upp med?

Nej, nej, det jag menar var att du inte förklarade vad du menade med fascistoide bolsjeviken. vIlket du senare nu förklarade... Även att jag inte håller med dig helt i det du säger... men det är en helt annan disskussion.

quote:
Så då menar du alltså att alla människor som inte tycker att kommunism är något fint och eftersträvansvärt per automatik är nazister? Du kanske borde lämna Ung Vänsters förfabricerade åsikter därhän och använda din egen tankekraft en smula.


Ta reda på fakta innan du skriver sådant trams.
Punkt 1: jag är INTE kommunist men med inlägg som; "Hade inte det varit alldeles perfekt? Att pryda ett mynt med den lille fascistoide bolsjevikens nylle. Rune hade roterat i sin röda grav..." så vill du få en man som Rune, som kämpade för fred mm att vända sig i sin grav. med DET så menar jag att det är ett facistiskt tänkande.

Punkt 2: Bara för att man försvarar en död mans rättvisa så är man KOmmunist eller med i Ung vänster? jag är som jag sa innan INTE kommunist och jag är INTE med i Ung vänster! Och jo, jag använder mina egna åikter [;)]

Så... vapenvila? [|)]
Spana in min seriebutik och sida om mitt bamsesamlande på; http://www.bamsesidan.tk
Skriv svar