Svenska inslag i utländska serier.

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Furienna
Fine

Inläggav Furienna » lör 02 jan 2010, 17:00

En av vetenskapsmännen, som var med på expeditionen i Tintin-albumet "Den mystiska svenskan", var en svensk. Och i det albumet tillbringar de också en tid på Island. Därmed är "Den mystiska stjärnan" det enda Tintin-albumet, som har en nordisk figur med i persongalleriet eller utspelar sig i Norden.

Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint

Inläggav Labrador Road 26 » lör 02 jan 2010, 19:41

Furienna skrev:
En av vetenskapsmännen, som var med på expeditionen i Tintin-albumet "Den mystiska svenskan", var en svensk. Och i det albumet tillbringar de också en tid på Island. Därmed är "Den mystiska stjärnan" det enda Tintin-albumet, som har en nordisk figur med i persongalleriet eller utspelar sig i Norden.

Den röda bilen med 24 i Koks i lasten (sista sidan) brukar nog bedömmas som en Volvo PV, så det finns ytterligare en koppling till Sverige.

Bild
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)

Användarvisningsbild
Furienna
Fine

Inläggav Furienna » mån 04 jan 2010, 11:09

Aha... Ja, jag kan inte så mycket om bilar, men om folk säger, att det är en volvo, så är det nog så.

Användarvisningsbild
manter
Very Good

Inläggav manter » mån 04 jan 2010, 16:42

Haha!DEN MYSTISKA SVENSKAN:Det låter som några invandrare som diskuterar detta kryptiska nya språk dom är tvungna att lära sig i svenskundervisningen,[:)][:)][:)]
manter

Användarvisningsbild
manter
Very Good

Inläggav manter » mån 04 jan 2010, 23:36

I "Ett mytologiskt mysterium"(Guldbok 12)förekommer de gamla svenska fornnordiska gudarna Tor,Balder och Oden plus deras hemvist:Valhalla![:p][:p][:p]
manter

Användarvisningsbild
Estelle
Fine

Inläggav Estelle » tis 05 jan 2010, 14:29

Tor, Oden mfl asagudar har aldrig varit specifikt svenska. Kulten (eller åtminstone omnämnande i ortnamn och litteratur) förekom nere på kontinenten, på Brittiska öarna samt i stora delar av Norden.

Användarvisningsbild
patricvgn

Inläggav patricvgn » tis 05 jan 2010, 17:25

Ernie har ju handlat en del om Sverige; bland annat om VM i älgmjölkning. Sen tror jag Sid deserterade till Sverige under Vietnamn-kriget eller vad det var.

Användarvisningsbild
Ördög

Re: Svenska inslag i utländska serier.

Inläggav Ördög » tor 18 jun 2020, 11:57

På Flashback finns en tråd om seriefigurer som varit i Sverige. Dan Cooper samt Finn och Fiffi, bland annat.

Seriefigurer som varit i Sverige
https://www.flashback.org/t2677629

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » fre 19 jun 2020, 15:56

Amerikanska var det

Tråden är uråldrig med, en annan tid.
9mm, i'm never further away than that.

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » fre 19 jun 2020, 18:57

Agentum skrev:Amerikanska var det

Tråden är uråldrig med, en annan tid.

Öh, nej. Flashbacktråden har rubriken "Seriefigurer som varit i Sverige", och den här tråden "Svenska inslag i utländska serier." Ingen rubrik som nämner amerikanska serier, specifikt.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » sön 21 jun 2020, 13:14

Nä tänkte på trådens ålder och vad den heter.

Inget hindrar iofs om nån vill ta upp det igen.

Jag vidhåller att Sverige sällan öht nämns och just för att vi inte tex är NATO eller har blivit erövrade av nån krigsmakt, få känner till histoien om vårt land mer än att Peter den Store vann över oss, jag har diskuterat saken med en del amerikaner bla.

Och i serier öht finns det väl kanske några franska? som tar sig upp här, eller tex visar Draken tror jag i nån av de franska flygserierna som en del av vad det främmande landet ska välja för flygplan (givetvis skojare som misstänkt är amerikaner är med och sabboterar för frassarna).

Och det är kanske inte konstigt att sånt kommer upp Draken var ju en unik skapelse på sin tid, än idag faktiskt, vilket plan ser ut så?
Hela världen såg oss då en kort stund iaf.
Att jag sen klagat på folk som översätter det med The Dragon tar aldrig slut, namnet kommer av att man tyckte den såg ut som en drake, en sån man fluger i lina, mao rätt är The Kite.
9mm, i'm never further away than that.

Återgå till "Serier i allmänhet"