Hugo Pratt och Corto Maltese

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Corto Maltese (på svenska)?

Inlägg av K-E Lindkvist »

Danskan är inget problem tycker jag. Corto Maltese var faktiskt min inkörsport till danska seriealbum då jag blev ytterligt frustrerad när utgivningen på svenska avbröts och resolut började köpa dem på danska via Fantask istället. Sen började serien gå i Casablanca men det var så dags då! Faraos Cigarrer skickar till utlandet, men som vanligt när det gäller danskar har de en straffavgift för utländska kreditkort. [:(!] Enklare är nog att handla upp sig vid ett Köpenhamnsbesök. Vad säger Germund som är bosatt i närområdet?
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Corto Maltese (på svenska)?

Inlägg av smorkin »

Kul med Corto på svenska igen! Annars är danska inte så knepigt det heller; i början kan man fastna på något ord här och där men det går över [:)]

Jag skrev lite om Corto när jag senast läste om den på http://smorkin.wordpress.com/2009/09/19/corto-maltese/ och den var t o m bättre än jag mindes. Lite synd om det blir den färglagda versionen av de svart-vita serierna. Färgläggningen är visserligen mycket snygg men jag tycker allra bäst om Pratt i svart-vitt [B)]
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Corto Maltese (på svenska)?

Inlägg av germund »

K-E Lindkvist skrev:Enklare är nog att handla upp sig vid ett Köpenhamnsbesök. Vad säger Germund som är bosatt i närområdet?


Det är kanske ingen nyhet för de flesta, men butiken Faraos Cigarer i centrala Köpenhamn (100m från Ströget) brukar ah C.M.-böckerna utställda för beskådning före köp. Jag har varit på väg i några år att köpa de där danska ursnygga volymerna "vilken dag som helst", men det vore ju ännu roligare om Corto kom på svenska igen. Det är bara att önska Fabian lycka till!

Faraos utgåvor täcker långt mer av Pratt än Corto förresten.
Användarvisningsbild
Offissa Pupp
Fine
Inlägg: 476
Blev medlem: tis 01 dec 2009, 10:31

Re: Corto Maltese (på svenska)?

Inlägg av Offissa Pupp »

Smorkin; kul text som gör mig än mer sugen. Förstår vad du menar, är det gjort i svartvitt med sådant mästerligt handlag är det kanske synd att färglägga. Å andra sidan bläddrade jag i en av dessa omtalade danska utgåvor på SPX och jag måste säga att färgläggningen imponerar. Rasande läckert. Även smakprovet på koliks hemsida såg galant ut.

K-E Lindkvist skrev:Enklare är nog att handla upp sig vid ett Köpenhamnsbesök.
För mig som stockholmare är inte köpenhamnsbesök en regelbunden aktivitet. Det hör mer 20-åringen till [;)] Får hoppas på en snygg svensk utgåva.

Wakuran skrev:1. Hmm, det är ju olika förlag, men de kan ju ha utgått från samma franska originalutgåva.

Aha, är den danska utgåvan identisk med den franska? Men originaloriginalet är väl på italienska?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Corto Maltese (på svenska)?

Inlägg av Wakuran »

Offissa Pupp skrev:
Wakuran skrev:1. Hmm, det är ju olika förlag, men de kan ju ha utgått från samma franska originalutgåva.

Aha, är den danska utgåvan identisk med den franska? Men originaloriginalet är väl på italienska?


Jag tror Pratt var en kosmopolit som visserligen hade italienska som modersmål, men kunde uttrycka sig flytande på flera språk, och att han har verk som kommit ut först på både franska, italienska och spanska (under sin tidiga period i Argentina).

Fabian Göransson översätter från franska, såvitt jag vet.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Re: Corto Maltese (på svenska)?

Inlägg av KRax »

Det är lite olika har jag för mig, en del original är på italienska och andra på franska. Faros Cigarer, utgår de från Castermans de Luxe-utgåva? Har lite av den på franska och Tango är en höjdare, om den kommer, särskilt extramaterialet.
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Corto Maltese (på svenska)?

Inlägg av Wakuran »

Jag hittar inget varken på comicwiki.dk eller faraos.dk om var Faraos böcker är översatta ifrån, men de verkar vara i svartvitt att döma av omslagen.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Corto Maltese (på svenska)?

Inlägg av germund »

Hugo Pratt i Faraos cigarers webshop:
http://www.faraoscigarer.dk/webshop/Sea ... hugo+pratt
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Corto Maltese (på svenska)?

Inlägg av Wakuran »

Det står iofs att en del album är "nyoversat fra den originale italienske version", men också att de innehåller serien "Sous le signe du Capricorne" (Under Stenbockens tecken) från franska Pif.

En kul grej jag hörde var att Pif/ Pif Gadget, i större grad än t.ex. Tintin och Spirou, verkar ha ansetts som en riktig barntidning, som alltid hade med billiga plastleksaker för att kunna sälja lösnummer (därav "gadget", låter det bekant?) och att nästan alla barn som läste tidningen hatade Corto Maltese, och att redaktören mest behöll serien för att han själv älskade den, trots att det ständigt kom in nya brev från barn som klagade på att serien var konstig, tråkig, seg, ful och dåligt tecknad.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Re: Corto Maltese (på svenska)?

Inlägg av KRax »

germund skrev:Hugo Pratt i Faraos cigarers webshop:
http://www.faraoscigarer.dk/webshop/Sea ... hugo+pratt


Tack! Det är samma som Castermans franska De Luxe-utgåva. Superduper!
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Corto Maltese (på svenska)?

Inlägg av Peral »

Så för mig som har väldigt begränsad kunskap om Corto Maltese vad skulle ni säga är storheten med denna serie?
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Corto Maltese (på svenska)?

Inlägg av K-E Lindkvist »

Peral skrev:Så för mig som har väldigt begränsad kunskap om Corto Maltese vad skulle ni säga är storheten med denna serie?

Frågan berörs i tråden "Hugo Pratt och Corto Maltese". Kanske kan LR26 eller någon annan med befogenhet flytta denna tråd dit så fortsätter vi diskussionen där?
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Offissa Pupp
Fine
Inlägg: 476
Blev medlem: tis 01 dec 2009, 10:31

Re: Corto Maltese (på svenska)?

Inlägg av Offissa Pupp »

Bra där. Letade efter en Corto-tråd innan jag postade, men hittade som sagt ingen.
Tittat på Germunds länkar till Faraos och även på de franska utgåvorna som KRax hänvisar till. Men jag blir inte riktigt klok på alla utgåvor som snurrar i skallen på en. Svart/vitt, färg, pocket, svenska, danska, kronologi? osv. Är alla danska utgåvor verkligen deluxefina med förord? Vet inte riktigt var jag ska börja. Får väl vänta till Koliks utgivning och hoppas på att det blir en fortsättning på den.
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Hugo Pratt och Corto Maltese

Inlägg av Zara Hero »

Corto Maltese i Sibirien finns tydligen fortfarande att beställa, genom Bokus, från Medusa (158 kr)... Det är väl en utmärkt startpunkt, om man ska börja läsa och samla denna serie?
Användarvisningsbild
Svartslipsen
Very Fine
Inlägg: 1016
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 14:38

Re: Hugo Pratt och Corto Maltese

Inlägg av Svartslipsen »

"Corto i Sibirien" var det album jag läste först, så ja det är en utmärkt introduktion till serien.
Living well is the best revenge
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Hugo Pratt och Corto Maltese

Inlägg av smorkin »

Annars kan man också hugga Balladen om det salta havet från Epix hemsida; det är det allra första Corto-äventyret [:)]
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Hugo Pratt och Corto Maltese

Inlägg av Zara Hero »

Och till hösten ska Corto Maltese i Etiopien komma ut på svenska.
http://kolikforlagpress.blogspot.com/20 ... opien.html

Förbannat skönt! Äntligen!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Hugo Pratt och Corto Maltese

Inlägg av Wakuran »

Zara Hero skrev:Och till hösten ska Corto Maltese i Etiopien komma ut på svenska.
http://kolikforlagpress.blogspot.com/20 ... opien.html

Förbannat skönt! Äntligen!

Tanken är väl att Kolik Förlag ska ge ut hela serien och andra eftersatta franska serier. (..som Fabian ska hinna med att översätta när han inte är upptagen med serietecknande, förlagsarbete och allmänt politiskt engagemang, antar jag... [B)] )
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Hugo Pratt och Corto Maltese

Inlägg av Zara Hero »

Wakuran skrev:
Zara Hero skrev:Och till hösten ska Corto Maltese i Etiopien komma ut på svenska.
http://kolikforlagpress.blogspot.com/20 ... opien.html

Förbannat skönt! Äntligen!

Tanken är väl att Kolik Förlag ska ge ut hela serien och andra eftersatta franska serier. (..som Fabian ska hinna med att översätta när han inte är upptagen med serietecknande, förlagsarbete och allmänt politiskt engagemang, antar jag... [B)] )


Om nu Corto är fransk...
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Hugo Pratt och Corto Maltese

Inlägg av Wakuran »

Zara Hero skrev:
Wakuran skrev:
Zara Hero skrev:Och till hösten ska Corto Maltese i Etiopien komma ut på svenska.
http://kolikforlagpress.blogspot.com/20 ... opien.html

Förbannat skönt! Äntligen!

Tanken är väl att Kolik Förlag ska ge ut hela serien och andra eftersatta franska serier. (..som Fabian ska hinna med att översätta när han inte är upptagen med serietecknande, förlagsarbete och allmänt politiskt engagemang, antar jag... [B)] )


Om nu Corto är fransk...

Tja, definitionsfråga. En del album verkar som sagt ha kommit ut på franska först, och det är Franska som Fabian kan.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar