Bone

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Bone

Inlägg av Ingemar »

Apropå en kommander i Tradera-trådara, om att det pratas för lite om Bone...

Vad gillar ni Bone? Personligen gillar jag den, men det är en väg med en del gupp här och var. Är den en Elfquest eller en Kalle Anka? Och hur ska de ha det, är den på svenska eller engelska? Den är så halvvägs översatt, med namn som Thorn (hade inte Törne varit fint?), Smiley (Gladman? Hm...), Fone och Phoney (som nog betyder något för engelskspråkiga men som vi missar) och själva titeln, men andra saker prydligt översatta. "Råttmonster" är klockrent.

Jag har sex album, och tror inte jag sett fler på svenska. Synd att den inte slog, men samtidigt är den så långsamt berättad att albumen blir för små för att kännas prisvärda till fullpris. Det kan ha hämmat den, plus att den är svartvit i en färglagd tid. Men det långsamma berättandet är lika mycket en styrka. Eller vad säger ni andra? Finns det några Bone-fans här?
Användarvisningsbild
Olof
Fine
Inlägg: 391
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 08:02
Ort: Sweden

Inlägg av Olof »

Jag har sett albumen stå ute i seriehandeln, jag har t.o.m. bläddrat igenom något enstaka album vid något tillfälle utan att fästa någon större vikt vid det. Jag tror att det är ganska symptomatiskt för hur gemene man reagerar vid sitt första möte med Bone och att det är anledningen till varför det aldrig slog i serielösa Sverige. Bone flirtar ju inte direkt med läsaren, något som är ganska viktigt om man ska plocka läsare bland den allmänhet vars enda seriekontakt är att läsa lite gamla Fantomen i sommarstugan.
Användarvisningsbild
gambolputty
Very Good
Inlägg: 89
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 19:28

Inlägg av gambolputty »

Serien är nu "slut". Det blev nio tjocka album på engelska. Jag har dem alla. de är jättebra. De sex svenska albumen motsvarar inte sex engelska, snarare kanske de två första. De svenska är mycket tunnare.

Köp albumen på engelska. serien blir bara mörkare och otäckare ju längre fram i handlingen man kommer!
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Jag har läst den där tjocka boken med komplett Bone, visst det är helt ok och underhållande, men helt fantastiskt är det inte.
Lite utdraget på sina ställen och jag tycker han kunde ha kortat serien en hel del utan att den blivit sämmre.
Jag skaffade den för att jag läst alla recensioner där den beskrivs som ett serievärldens underverk, det är lite att ta i tycker jag.
Nu läste jag den som 30åring, jag antar att om jag läst den som 12åring eller nåt så hade jag tyckt att den varit bättre.
För den som nu inte gillar svartvitt så har de visst börjat färglägga serien och ge ut, men det lär ju ta några år innan den är komplett i färg.

Jag gillar Cerebus the AArdvark bättre (ja de första 3000 sidorna iaf sen blir det var jag förstår mest knas).
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

citat:
Ursprungligen postat av gambolputty

Serien är nu "slut". Det blev nio tjocka album på engelska. Jag har dem alla. de är jättebra. De sex svenska albumen motsvarar inte sex engelska, snarare kanske de två första. De svenska är mycket tunnare.


Ja, det går två eller kanske tre svenska på ett engelskt, efter vad jag sett på nätet.

Det tror jag var ett misstag. Å andra sidan genomled den svenska publiken Alverfolket i små doser, men den har också högre tempo, och den ursprungliga utgivningen av Bone på engelska var väl ett litet kapitel i taget, som tidningar?

Jag får nog skaffa de engelska böckerna, men det kostar säkert skjortan och femti.
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

PS: Jag sökte lite och hittade den här:

http://www.internetbokhandeln.se/_114MB7GHYS/X/bok188896314X.html?ref=bokfynd

1300 sidor i en seriebok! Och priset var ju riktigt bra!
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

DEn är det jag har, tyvärr är den i mindre format än en tidning och blir lite otymplig att läsa.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

Otymplig kan jag tänka mig, när den är så tjock.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

citat:
Ursprungligen postat av Ingemar

Otymplig kan jag tänka mig, när den är så tjock.


jo men även att den är så liten är lite besvärligt, den är alltså kanske 3/4 delar så stor som en tidning.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

citat:
Ursprungligen postat av Agentum

citat:
Ursprungligen postat av Ingemar

Otymplig kan jag tänka mig, när den är så tjock.


jo men även att den är så liten är lite besvärligt, den är alltså kanske 3/4 delar så stor som en tidning.


Area eller höjd? Den är väl större än en Kallepocket får man hoppas. Kanske som Lucky Luke-pocketen?
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Inlägg av Looding »

den är ungefär som 1 dubbel-pocket + en vanlig pocket har jag för mig...har bara sett den en gång.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Tror inte han menade i tjocklek.
Jo den är lite större än en Kalle Anka pocket i arean.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

Det är klart, om den är rikigt tjock så är "höjden" kanske inte entydig? [;)] Bara jag inte behöver förstoringsglas för att läsa så blir det nog bra. (Jag har alltså beställt den, antar att den kommer nästa vecka i bästa fall.)
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

citat:
Ursprungligen postat av gambolputty

Serien är nu "slut". Det blev nio tjocka album på engelska. Jag har dem alla. de är jättebra. De sex svenska albumen motsvarar inte sex engelska, snarare kanske de två första. De svenska är mycket tunnare.


De svenska är på ca 75 sidor. Blir inte det ganska exakt ett engelskt på två svenska?
Användarvisningsbild
Marqus
Fine
Inlägg: 338
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 19:41
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Marqus »

Jag har läst första delen (på svenska) och fick genast mersmak! Fortsätter inte CarlsenComics med sin Bone-utgivning numera?
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

Carlsen lade uppenbarligen av efter fyra, och något litet oberoende förlag gjorde ett försök med två album. Sedan är det väl stopp?
Användarvisningsbild
Ola He
Fine
Inlägg: 258
Blev medlem: fre 11 nov 2005, 09:45
Ort: Sverige

Inlägg av Ola He »

Om ni bor i Stockholmstrakten så är ni välkomna till Serieteket i Kulturhuset. Där finns alla delar på engelska för utlåning. Även "tegelstenssamlingen" finns där.

Jag tycker "Bone" är en höjdarserie och jag ser inga problem med att den är både Tolkien och Kalle Anka i ett. Däremot håller jag med om att den rörde sig framåt irriterande långsamt ibland. I alla fall i de första albumen. Vis av erfarenhet kan jag tala om att den definitivt tjänar på att läsas i längre sjok (=flera album i ett sträck), så man inte blir hängande i luften mellan numren.

Tips: Om ni gillar fabeldjursfantasy så testa den franska serien "Donjon" som kommer på svenska i januari.

EDIT: Rättelse -- "Donjon" kommer i mars från Komika förlag.


/ola
Välkommen till [url="http://seriewikin.serieframjandet.se/"]Seriewikin[/url].
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

Idag fick jag min "tegelsten". Den är tjock som en telefonkatalog för en större stad, nästan lika stora sidor som svenska albumen 5-6, förvånansvärt billig och väldigt bra. En läsupplevelse (om man gillar fantasy förstås).
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Jo, trots att jag inte topprankar Bone så är det ju en serie man bör äga tycker jag.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar