Vad läser du om ofta

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4096
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

Jag läste om Kalle Anka på Grönland (WDS utgåva från 1967) idag, och det har blivit några omläsningar under årens lopp av den. Detta är ju också en av Carl Barks allra bästa serier och en av de allra bästa serierna överhuvudtaget. En lång och mycket klassisk serie med Kalle Anka och Alexander Lukas.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

Jag läser om det mesta som är bra, men för det mesta har jag massor av både serier och böcker jag inte har läst första gången än. Så om jag orkar med något seriöst tar jag gärna något jag inte har läst förr. Om jag inte orkar så blir det något lättsamt avkopplande. Så det jag läser om oftast är gamla fantomentidningar (mest 70-80-tal), Spirou, Ratte, ...
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Jag brukar inte heller hinna läsa om saker så ofta, har fortfarande högar med saker jag inte ens hunnit läsa om en gång, än, till råga på allt annat jag borde göra...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Inlägg av Cadial »

Fantomen och X9 toppar min omlasningslista. Gamla kronikeaventyr av Jaime Vallve; Modesty, Garth. Och sa har jag 6 Dylan Dog-bocker pa italienska (som jag inte kan), fast som jag alltid aterkommer till och hittar nya infallsvinklar i (Aha! Det maste vara betjanten som ar mordaren!)
Användarvisningsbild
Estelle
Fine
Inlägg: 666
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 14:07
Ort: Sverige

Inlägg av Estelle »

Pratt. Sibirien.
Tardi. Adele.
Franquin. Ansiktet.
Franquin. Besökaren.
(säkert annat också)
Uderzo. Allt fram till Goscinnys död.
Moebius. Garaget.
Moebius. Arzach.
Ibland vill man läsa om någon garanterat kass gammal Romero-Modesty från slutet av 1970-talet, helst i en loppmarknadsköpt fuktskadad X9-tidning som luktar lite konstigt. Sjukt, jag vet. Eller någon gammal Fantomen före färgen.
Axa i gamla Magnum. (Det är Magnum jag menar väl?)
Linda och Valentin.
Krantz måste man läsa om lite då och då också.
Gärdenfors, Lura mig! måste jag också läsa om lite då och då.
Jag har klippt ut alla Söndagsbarn-strippar som publicerats ur Svenskan och läser om dem varje dag (Nej. Jag lovar. Jag skojar bara. Slå mig inte!).
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

[quote="Estelle"]


Axa i gamla Magnum. (Det är Magnum jag menar väl?)
[/quote]
Jepp, det är Magnum, runt sent 80-tal, tidigt 90-tal, minns att Magnum ibland t.o.m. körde tidningsspecialer med Axa i färg.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Bufkin
Very Fine
Inlägg: 875
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 06:01

Inlägg av Bufkin »

Magnum... det var tider det.

Man får vara glad för att de publicerade hellblazer och zenith och försöka glömma saker som cat claw :)
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av smorkin »

Jag läser om både serier och böcker ofta, även om jag försöker låta bli det eftersom det finns så mycket nytt jag också vill hinna läsa. Men, oftast:

Dungeon ov Trondheim/Sfar
Hitman av Ennis/McCrea (och en hel del annat av Ennis också, men Hitman oftast)
Allt av Phil Foglio (OK, kanske inte Xxxenophile)
Usagi Yojimbo av Sakai
Invincible av Kirkman
Maison Ikkoku av Takahashi (blir någon gång om året, och varje gång blir jag lika tagen; det finns ingen annan serie som griper tag i mig lika starkt vid omläsningar)
Hate av Bagge
L.E.G.I.O.N. fram till ungefär nummer 30 (avdelning guilty pleasures; det var en strålande science fiction-såpopera de första åren innan Tom Peyer förstörde den)
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4096
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Vad läser du om ofta

Inlägg av Rufus »

Jul- och nyårshelgen är alltid ett bra tillfälle att gå igenom sin seriesamling och läsa om sånt som är kul och trevligt att läsa om igen. Här är mina favoriter (tips att läsa om alltså eller för första gången för den som har missat detta tidigare):

Disney - främst Guldböckerna, Långben - historiens mästare, Jag-böckerna (med Gottredsons serier), klassiska Knase-serier, Kalle Anka & Co och Walt Disney´s serier från 1960-talet och vissa Kalle Ankas pocket.

Peyo - Johan & Pellevin, Starke Staffan och Smurferna. De bästa albumen med dessa blir omlästa med några års mellanrum

Hergé - Tintin blir givetvis också omläst med några års mellanrum

Gilbert Shelton - Stålsvinet, Freak Brothers och Fat Freddy´s cat. Både på svenska i Pox och amerikanska utgåvor

Jacovitti - Cocco Bill (två album på svenska) plus allt av Jacovitti som går att komma över på något begripligt språk

MAD - de första årgångarna + vissa utvalda sparade nr från senare år + MAD´s stora julpajare-albumen

MAD pocket - de första (av Kurtzman m.fl.) och de av Don Martin

Groo (Sergio Aragonés) - både svenskt och amerikanskt

Lucky Luke - de bästa albumen med Bröderna Dalton och Ratata

Asterix - de första albumen

Rick O´Shay - de två serierariteteralbumen med de första åren + Alvlans tre album + publiceringar i Fantomen-tidningen

Dennis - säkert en överraskning, men denna "barnserie" har en trevlig humor som man uppskattar mer som vuxen än som barn

Välkommen till sandlådan & Socker-Conny - de bästa svenskproducerade enligt min mening

Kurt Olsson - David Nessle skrev manus och han kan verkligen vara rolig. Särskilt här. Mycket roligare än TV-serien med Brandeby.

Comics den stora serieboken - antologialbumsvit från den gamla goda tiden där det bästa blir omläst med 5-10 års mellanrum

Seriepressen 1971-72 - trevlig nostalgisk läsning


I stort sett bara humor alltså. T.ex. Fantomen gillade jag en gång i tiden, men skulle aldrig läsa om idag.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4096
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Vad läser du om ofta

Inlägg av Rufus »

Det här är något av en favorittråd för mig och som jag har saknat under nedstängningen. Man blir bara äldre och det är inte fel att ha uppskrivet vilka omläsningsfavoriter man har. Intressant också att se vilka omläsningsfavoriter andra har.

Jag kan förövrigt lägga till:

Spirou-albumen av Franquin - det har blivit flera omläsningar under de senare åren

Det bästa ur Pox, Elixir och Svenska Serier - även Epix första årgång nån gång, men just den tidningen funkar sämre för omläsning, tycker jag

Neat Stuff och Hate av Peter Bagge - även detta håller absolut för omläsning

Futurama och Simpsons - både serietidningarna och tv-serieavsnitten är väl värda att återkomma till

Gringon på Ilha Grande och En ynglings memoarer - de bästa albumen av Lauzier och de som håller för omläsning

Och sen svenska fanzines från 1970-talet och 1980-talet - Quid Facto, Urhunden, Kall Anka, Fasett, Zwings Komix, Banzai, Myziplyz, Hemska Serier, Snappar´n, Seriehorisont och TOTS m.m.

Vissa engelskspråkiga och tyskspråkiga fanzines från 1990-talet och framåt.
Användarvisningsbild
Erik
Very Good
Inlägg: 101
Blev medlem: tis 26 jul 2005, 13:05
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vad läser du om ofta

Inlägg av Erik »

Håller med, rolig tråd som jag tror att jag missat tidigare.

Jag läser ofta om mina Carl Barks-böcker, lika bra varje gång!

Senaste veckan har jag läst om Emil Maxéns trilogi om Stor-Jobal, ett verk som jag är mäkta imponerad av. Fascinerande historia och fantastiska karaktärer.
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 356
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Re: Vad läser du om ofta

Inlägg av Coppas »

Även jag kommer ofta tillbaka till Franquin, både Spirou och Gaston, likaså de tidiga Asterix-albumen är stora favoriter som jag plöjt många gånger om liksom Tintin i den översättning som gjordes av Karin och Allan Janzon. Jag är nog sedan även en av de mera udda då jag oxå gillar Fourniers Spirou och gärna läser om dessa album. Förutom det så är nästan allt med Fantomen sådant som man tar fram med jämna mellanrum. Utöver det tillkommer Blueberry som en favorit där samtliga album läses om lite nu och då samt det jag har av Rick O'Shay från perioden när det fortfarande var crazy western.

Sedan är det ju så att man i vissa lägen uppskattar enskilda album väldigt mycket om än att man kanske inte är lika begeistrad i allt av en viss serie. T.ex. Prince Valiant har jag i flera utgåvor av på både svenska och engelska, men det är en så lång saga att man oftast bara går tillbaka till somliga favoriter. Bl.a. då "Sjökonungen" (originalplansch 185-230) och "Den döde krigarens svärd" (originalplansch 1597-1640). Samma gäller faktiskt även för smurferna med "Supersmurfen", "Den lilla smurfan" och "De svarta smurferna" eller Johan och Pellevin-albumen "Vilden i Klippiga skogen" samt "Slottet vid de sju källorna" som jag kan hala fram till av och till.

Antar att för min del handlar mycket även om nostalgi då det mesta av det ovan uppräknade läste jag även i verkligt unga år... en del t.o.m. när man fortfarande räknade åren i ental...
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Användarvisningsbild
MAD
Fine
Inlägg: 427
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 14:45

Re: Vad läser du om ofta

Inlägg av MAD »

Det är sällan jag läser om serier nuförtiden med tanke på att jag har en full bokhylla med oläst som jag försöker ta mig igenom.

Jag läste dock om alla Gaston, Elfquest samt Usagi Yojimbo tillsammans med 10-åringen och det har funkat riktigt bra. Både för att det är kvalitet samt att det verkar passa honom perfekt :-)

Nu är mitt stora problem att jag saknar några nummer i bokserien med Usagi (framförallt 31) så han vill inte fortsätta läsa resten om det inte blir i ordning... samma sak med Elfquest, där är det dessutom så svårt att veta vilka böcker som hör ihop och vad jag kan läsa utan att bryta alltför mycket i kontinuiteten... särskilt som det verkar som att t.ex. bok 9 kommer efter bok 12a och lite sånt där :-D
Användarvisningsbild
sverre
Very Good
Inlägg: 90
Blev medlem: lör 26 jul 2008, 17:10
Ort: Uppsala

Re: Vad läser du om ofta

Inlägg av sverre »

MAD skrev:
ons 14 dec 2022, 11:25
samma sak med Elfquest, där är det dessutom så svårt att veta vilka böcker som hör ihop och vad jag kan läsa utan att bryta alltför mycket i kontinuiteten... särskilt som det verkar som att t.ex. bok 9 kommer efter bok 12a och lite sånt där :-D
Kolla denna site:
https://elfquest.com/eqchronology/
Om du kan simultanöversätta finns dessutom alla serier utlagda digitalt (av upphovsmännen, så lagligt) där.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4391
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Vad läser du om ofta

Inlägg av RioGrande »

Läste om ganska många gamla Johan & Pellevin för några dagar sedan (man ville ju jämföra med de "nya" (de som tecknats efter Peyos död)).
Det var roligt och trevligt. Särskilt Fången på Montresor är ju ett väldigt roligt (och spännande) album.
Användarvisningsbild
MAD
Fine
Inlägg: 427
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 14:45

Re: Vad läser du om ofta

Inlägg av MAD »

sverre skrev:
tor 15 dec 2022, 00:21
Kolla denna site:
https://elfquest.com/eqchronology/
Om du kan simultanöversätta finns dessutom alla serier utlagda digitalt (av upphovsmännen, så lagligt) där.
Trevligt. Jag är inte säker på om jag blev så mycket mindre förvirrad när de visar det i kronologisk ordning men det kan vara värt att kolla in om vi fortsätter läsa utan att ha alla böckerna.
Nu är jag ju (tyvärr?) såpass gammalmodig att jag vill läsa pappersvarianten av serierna, plus att när jag läser med sonen är det precis före läggdags och då bör man ändå inte använda padda.

Språket är inga problem, vi läser på engelska redan, har lärt båda barnen engelska sen de var bebisar för att underlätta.
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Re: Vad läser du om ofta

Inlägg av KRax »

Asterix lär väl leda antalet omläsningar för mig och är också något som fortfarande kan ge nya tankar och eller bjuda på nya detaljer jag inte sett tidigare.

Det senaste jag läste om var annars några Musse Pigg och Jan Långben, julalbum, från åren runt 1970. Kul! Liksom Blondie och Dagobert fast Musse och Långben. En ruta där slog mig som en snygg kommentar till utsläpp av växthusgaser, varför våra utsläpp per person är så mycket högre idag: Det är isgata och vad säger Musse? Jo, att eftersom det är halt är det bäst att lämna bilen och gå. Idag är bilen alltid en tillflyktsort när vädret är obehagligt. Våra vinterdäck är förstås lite bättre också.
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Skriv svar