Vad läser du om ofta

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Bufkin
Very Fine
Inlägg: 875
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 06:01

Vad läser du om ofta

Inlägg av Bufkin »

Många av oss har buntar med serier överallt i hemmet. Vissa saker läser man en gång, några då och då, enstaka saker inte alls (har en del vertigo miniserier som jag brukar "hitta" när jag städar tex) men vissa saker läser man ju om och om och om igen.

Det behöver inte ens vara det bästa i hyllan. Jag älskar Sandman över allt annat men jag läser nog inte om den så ofta. Invisibles eller Canardo är andra exempel på serier som jag läser om högst sporadiskt men som är mycket "viktiga" för mig personligen.

De album/serier jag läst flest gånger för egen del borde vara:
* Joakim von Ankas liv (eller vad den nu heter, den av Don rosa)
* Hate tradsen av Peter Bage
* första 20-30 nummren av Books of magic med John Ney Reiber(måste skaffa dem i trades)
* Jaime delanos Animal man nummer (önskar att de fanns i trade)
* 2 första Top Ten albumen.

Av dem är det nog bara Hate som hamnar riktigt högt upp på min lista över det "bästa" igentligen.

Men mest av allt måste jag ha läst fear machine sviten när den gick i Inferno... mina orginal nummer är så trasiga att jag köpte nya för ett tag sen trots att jag hade allt i andra utgåvor. Vissa saker måste man bara ha.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

Fantomen läses om rätt mycket (tills nästa nr kommer) Frukost läsning[:o)]. Men sen är det nog mest inbundna grejor Modesty Blaise, JvA liv,Asterix mm. Serietidningar blir mer sporadiskt mest det som ligger och slinger i någon hög innan man sorterat upp det.
Användarvisningsbild
impeesa
Very Fine
Inlägg: 1163
Blev medlem: sön 08 jan 2006, 17:00
Ort: Wallis and Futuna Islands

Inlägg av impeesa »

Jag återkommer ofta till prisguiderna.[:p]

Jag snurrar nog inte så ofta en serie flera gånger på kort tid. Däremot kan det ibland bli så att man tar ner en bunt från hyllan och kikar igenom.
Svenska Star Wars/Stjärnornas Krig i toppskick sökes.
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Inlägg av KRax »

Haha, tänkte göra en tråd på samma tema häromdan, men blev för trött och lade mig istället.

Det jag läst om flest gånger är nog Asterix. Asterix & son har jag haft längst, så den borde jag ha läst mest.

Annars finns det mycket som jag läser ungefär en gång per år: Blake & Mortimer, Adele, Prins Valiant, Bröderna Hernandez novellsamlingar, Spirit, Canardo, Didier Coméz och säkert lite till.

Tidningar, min fru tar sig igenom alla Pondus och Uti vår hage lite då och då när hon vill slappna av eller är sjuk och då brukar jag ju bläddra igenom dem också...
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Inlägg av spindelmannenelektra »

Elektra Assassin & Romitas Spidey från 70-talet. Läser just nu om Marvels, snacka om mästerverk.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Erik S »

Jag läser väldigt sällan om något, har alltid en massa oläst som jag vill läsa före. Men för ett tag sen läste jag i alla fall om några Asterix-album som jag inte läst på bra många år.
Användarvisningsbild
spacemonkey
Fine
Inlägg: 224
Blev medlem: ons 28 jan 2009, 14:52
Ort: Växjö

Inlägg av spacemonkey »

Blueberry och Elektra Assassin brukar få sig en omläsning då och då.
Like a monkey, ready to be shot into space. Space monkey! Ready to sacrifice himself for the greater good. - Taylor Durden

Köper:
- Marvel Premiere Classics vol 2-5 HC
- Uncanny X-Men #200-213, 337-345, 354-385, 442-511
Användarvisningsbild
Jan Hoff
Very Good
Inlägg: 145
Blev medlem: ons 28 jan 2009, 13:47
Ort: Sverige

Inlägg av Jan Hoff »

Läser ofta om Bruno Brazil/Bronselefanten.
Andra som man återvänder till: Spirou under guldåren med Franquin. Lite blandat smått och gott av Hermann och Vance (Comanche, Ringo, Bob Morane, Bernard Prince osv). Blueberry. Blake och Mortimer. Johan och Pellevin. Ibland letar man igenom alla gamla Western-serier och läser alla Jerry Spring (fast det gör man inte så ofta som man borde, håller med om att det är lite lättare att ta fram ett album än att rekonstruera en följetong som gått i en serietidning).
Vidare: "Den ödesdigra resan" av Tardi kan man läsa om regelbundet. Jaktfalkarna.
"Tant utan tand".
Vissa tecknare som man följt från att de var med i fanzin på 80-talet. Som man fått någon sorts, mer eller mindre, "personlig" relation till. Nagy. Krantz. Pirinen. Osv.
Användarvisningsbild
AlexZ
Fine
Inlägg: 462
Blev medlem: ons 04 jun 2008, 18:28

Inlägg av AlexZ »

Kalle Anka är de enda jag kan läsa flera gånger. Fast det går minst något år mellan gångerna jag läser samma seriestripp igen. Filmer och tv-serier har jag mycket lättare för att se många gånger tätt inpå. Serietidningar/album har jag svårare för.

Bara för att nämna det så är jag ett stort VÄNNER-fan (Friends), har sett alla avsnitt minst 10 gånger :) Best tv-show ever!
Söker efter tidningar/böcker med Teenage Mutant Hero Turtles: http://serieforum.se/phpbb3/viewtopic.php?f=13&t=3019#p199723
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Jag kan läsa om det mesta i bok eller serieväg bara jag mins dem som bra.

Folk säger ofta att de inte kan läsa om nånting då de menar att de ju vet handlingen, men jag kan inte komma ihåg allt så ordagant.

Det jag kommer känna att jag inte vill läsa igen kommer jag göra mig av med helt enkelt, de andra är ju som favoritvärldar som man kan återvända till igen och igen.

Klart att det kan gå några år melan gångerna.

Känner folk som har mängder med böcker som de bara läst en gång, alltså för mig käns det mest fel, vad ska man med dem till då?

serier kan man förvisso spara för omslagen skull.

Jag håller med om att det kan vara lite olika tungt att läsa om vissa serier, även jag gillar ju Gamimans Sandman men man måste lägga ner en del energi för att komma igenom den så den har jag bara läst ett par ggr genom åren.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Lofty Peak
Fine
Inlägg: 535
Blev medlem: mån 06 mar 2006, 22:41
Ort: Sverige

Inlägg av Lofty Peak »

70-tals-Busterna kan man ju läsa om och om igen. 1973-1979 var ju en grym period! [|)]

Annars är det väl egentligen bara Tintin som jag kan läsa om och få någon behållning av det. Modernare serier är mycket sämre, inte alls samma berättarglädje. [^]
Användarvisningsbild
jocke123
Very Good
Inlägg: 70
Blev medlem: ons 06 aug 2008, 01:00
Ort: Sverige

Inlägg av jocke123 »

[quote="alexzien"]
Bara för att nämna det så är jag ett stort VÄNNER-fan (Friends), har sett alla avsnitt minst 10 gånger :) Best tv-show ever!
[/quote]

då är vi två! [:D]
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

Saker jag läser om:

Bone
Franquins Spirou
Bättre Lucky Luke
Buck Ryan
Carl Barks och Don Rosa
Valhall
Linda & Valentin

Generellt håller jag med Agentum, bra serier kan man gott läsa om. Det som skiljer är mest hur ofta.
Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Inlägg: 1727
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 19:34
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av jens-olof »

Läser om?!

Hinner inte ens med att läsa en del saker första gången...
Fast när inbundna saker om Spirou, Lucky Luke, Asterix mm
kommer, så läser jag ju "om" serierna. Fast när originalen
kom på, typ, 70-talet, så lästes de ofta...

Jens
(Som plöjer samlings "Lucky Luke" just nu från bokrean)
Användarvisningsbild
Nemesis
Fine
Inlägg: 233
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 20:07
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Nemesis »

Kalle Anka 70 år, allt av Rosa och Barks, Tintin-album och svenska julalbum är vad jag kommer på nu.

I stort sett resonerar jag som Agentum i saken. På samma sätt resonerar jag när det gäller filmer också. Jag anser att om det finns en film som jag bara vill se en gång så hyr eller lånar jag den hellre än köper. Jag köper en film just för att kunna se den flera gånger, och det är precis likadant med serier.
Nemesis
Användarvisningsbild
FredrikLähnn
Fine
Inlägg: 270
Blev medlem: sön 17 aug 2008, 07:53
Ort: Fjelie

Inlägg av FredrikLähnn »

Om böcker räknas så finns de vissa som läses om ofta.
Belgariaden av David Eddings läser jag minst vart annat år och Härskarringen har jag plöjt igenom minst 4 gånger de senaste 8 åren.

Just nu läser jag om Hamilton serien (för typ 4:e gången)

Vad gäller serier så läser jag om mina gamla Mad med jämna mellanrum och FantomenKrönikorna är alltid bra. Eftersom jag dessutom är helt såld på Hellboy och B.P.R.D. så har även de lästs flitigt de senaste åren.

Vissa tycker säkert att jag är galen men det bjuder jag på [;)]
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Inlägg av germund »

Carl Barks tänkte jag börja att skriva, men det stämmer inte riktigt - jag läser nästan aldrig Barks nuförtiden, eftersom jag plöjt rubbet av hans serier minst 7-8 gånger under årens lopp. Annars läser jag gärna om...
Roy Cranes Wash Tubbs, hela sekvensen 1924-43.
Harvey Kurtzmans Jungle Book.
Gottfredsons Musse Pigg-äventyr.
Boken med Dan Barrys Blixt Gordon 1951-53 läser jag just om för antagligen fjärde gången.
Cerebus tål alltid att läsas om, för att se om man greppar lite mer än vid förra försöket.
Tomb of Dracula-sviten av Gene Colan återkommer jag ofta till...
etc etc. Listan kan bli lång.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Inlägg av K-E Lindkvist »

I likhet med föregående talare läser jag inte om Carl Barks i den utsträckning jag borde, men nu när CBSV är komplett är det nog ändå dags för det.
Jag skulle vilja justera "läser om ofta" till "läser om överhuvudtaget" för det är snarast det som det är frågan om i dessa tider då all möjlig populärkultur pockar på uppmärksamhet. Men det här brukar jag läsa om på årsbasis under gynnsamma förhållanden:

Mina Donald Duck från 50-talet.
Favoritäventyren med Modesty Blaise från andra halvan av Holdaways period.
Neal Adams Läderlappen i svart-vitt. Jösses vilken tecknare han var! Titan-utgåvan bör inte saknas i någon samling.
Asterix-albumen med britter, skatter, egyptier, avernare, goter, spanjorer och Lutetia-bor.
Tintin: "Det hemliga vapnet". För att citera Johan Andreasson: "Serietekniskt finlir på en nivå som ingen annan någonsin varit i närheten av."
"Dödens adress" av Tardi. Som självutnämnd expert på hårdkokta deckare anser jag att det antagligen är den bästa serietolkning av en detektivroman som gjorts.
Och på tal om hårdkokta deckare: Valhall "Skaldemjöden". Förbaskat skickligt iscensatt pastisch på Spillane & co.
Blueberry från "Chihuahua Pearl" till "Hämndens timme".
Bröderna Hernandez, mest "The Death of Speedy Ortiz".
Diverse Knasen-samlingar.
Ratte och Martin Udd av Knutsson/Jansson.
Kalle Ankas Pocket 1-8 (den klassiska pocketismen).
"On Her Majesty's Secret Service" av Henry Gammidge & John McLusky (Får ett dagsstrippäventyr vara hur långt som helst?)
Spirou (de första dussinet album på svenska).
Lucky Luke (de första 8 albumen på svenska samt "Bröderna Dalton blir kidnappade").
Batman: "The Long Halloween" av Loeb & Sale. Omöjlig att lägga ifrån sig när man väl börjat.

Sen är det som sagt trevligt att ta en bunt av en titel man inte läst på åratal och bara försvinna för omvärlden i någon timme. Sist jag besökte föräldrahemmet blev jag sittande med en försvarlig mängd Helgonet och noterade sen att det utan att jag märkt det blivit beckmörkt ute...
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Jan Hoff
Very Good
Inlägg: 145
Blev medlem: ons 28 jan 2009, 13:47
Ort: Sverige

Inlägg av Jan Hoff »

"Andra halvan av Holdaway" Yes! Borde verkligen vara obligatorisk omläsningslitteratur!
Användarvisningsbild
anteqwerty
Fine
Inlägg: 202
Blev medlem: mån 07 jul 2008, 15:33
Ort: Sverige

Inlägg av anteqwerty »

det jag brukar läsa om ofta är spindelmannen 1978-79 tyckte det var 2 underbara år med spindelmannen. Läser även de magnum tidningar som hade lobo med i. Nu när jag även kommit in lite i dc så läser om de trades jag köpt om alla crisis eventen och serien 52 har jag hunnit läsa igenom 3gånger redan. Mmm underbara serier vad skulle man göra utan dom.
Det finns två saker som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten jag är dock inte säker på den förstnämnda!
Skriv svar