Din första kontakt med en serietidning

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Seriefreak
Very Fine
Kontakt:

Inläggav Seriefreak » tis 22 aug 2006, 01:21

Min första kontakt med en serietidning var när pappa kom hem med knasen 2001 nr 1 åt mig [:)]

Användarvisningsbild
Krian
Fine
Kontakt:

Inläggav Krian » tis 22 aug 2006, 12:10

[quote="rkaj"]

citat:
Ursprungligen postat av Krian

sedan vägrade de läsa serier som godnattsaga. Vet inte varför, tror bara att de inte gillar serier.
[/quote]

Serier passar ju inte särskillt bra som högläsning, i och med att texten och bilderna bara funkar tillsammans, och man kan ju inte "läsa upp" bilderna ... Visst kan man titta på bilderna och få texten uppläst, men när det gäller just som godnattsaga tycker jag inte det funkar (som plastpappa till en tolvåring läser jag gärna Dunder och Brak av Hans Erik Hellberg som godnattsaga de nätter han bor hos sin mamma).

Nu gällde det inte bara godnattsagor, utan generellt. Men de har väl en liten annan syn på serier (40, 50-talister).

Roligast var när jag var ca 15 år och skulle förnya min Spindelmannen premunation. Mamma såg på mig och frågade om jag inte hade växt ifrån spindelmannen, eller att jag skulle hinna tröttna inom ett år.
Jag förklarade för min kära mor att jag alltid kommer att älska spindelmannen [:)]

Användarvisningsbild
zlv
Fine

Inläggav zlv » tis 22 aug 2006, 13:19

Måste vara Kalle Anka, har ett par nummer med mitt namn på (pren lapp) från när jag var 5 år.

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » tis 22 aug 2006, 15:33

fasen mina tidningar från del åldern blev så förstörda så de var inget att spara ens, man var inte rädd om sånt där alls.

Krian: hehe du var iaf lite annorlunda, jag som så många andra ansåg mig för gammal för serier runt den åldern(fast det var jag förstås inte), sånt man fattar när man komer tillbaka igen efter 10 års serietorka.
Men jag har märk att säger du att du läser Fantomen så är det ok, men som du nämner Spider-man tex då är det nåt fel på dig om du är äldre än 13 hehe.
9mm, i'm never further away than that.

Användarvisningsbild
Daggra
Fine

Inläggav Daggra » sön 15 okt 2006, 13:37

Vid 7 år ålder fick jag en prenumeration på Bamse av min storasyster fast jag aldrig ens nämnt att jag var intresserad av nåt sånt, men jag gav det hela en chans som sagt var och det första numret som kom i min barndoms händer var 4/94 där det b.la var en repris på en serie från tidigt 70-tal där Bamse och dem andra far ut i rymden och träffar några lustiga aliens som ser ut som kaffekannor , fat skedar och allt möjligt, och så var det en sida där Jansson nästan far hjälplöst ut i rymden, och jag minns att jag inte gillade det då jag tyckte det var en förskräcklig tanke att råka ut för nåt sånt! Dem andra numrena var tack och lov trevligare[V] Det var även hon som fick mig att för första gången slå upp ögonen för Kalle-tecknaren Don Rosa, en annan barndomsfavorit som fortfarande står sig lika mycket. Bra att ha storasyskon som kan leda små förvirrade barnasinnen på rätt spår[:o)]

Användarvisningsbild
Rickard
Very Good

Inläggav Rickard » sön 15 okt 2006, 19:30

Borde ha varit ett nummer av Bamse, Kalle Anka eller kanske Pellefant någon gång under mitten av 80-talet. Minns att jag läste, eller snarare fick läst för mig :-), Lucky Luke-album också.
So far, so good, so what!

Användarvisningsbild
Nemesis
Fine
Kontakt:

Inläggav Nemesis » ons 26 nov 2008, 20:28

Det började med att jag (innan jag blev läskunnig) tittade i album med Knasen och Agust & Lotta. Men de albumen går ju knappt att läsa nu, någon vårdslös liten unge (undrar vem[V]) har ju rivit sönder sidorna. När jag hade lärt mig läsa prenumererade jag på Kalle Anka & C:o och köpte lösnummer t.ex. Bamse, Musse Pigg & C:o (som egentligen var en tunnare KA) och Kalle Ankas pocket.
Nemesis

Användarvisningsbild
Conan_collector
Very Good

Inläggav Conan_collector » ons 26 nov 2008, 20:33

Min första kontakt med Serievärlden var med Tintin i början av 70-talet och jag bara älskade kapten Haddock!!
Lloyd Alexander 1924 - 2007 R.I.P

Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint

Inläggav spindelmannenelektra » ons 26 nov 2008, 20:46

Första serien jag läste var nog Johan Vilde. Läste den på mitt bibliotek när jag gick i 1-2:an. Det var en härlig upplevelse. Serieboken var rätt rejäl för en 7-8-årig pojke kommer jag ihåg. Kom ihåg ryggen tydligt den var brun, rejäl och bokliknade. Mysigt och konstigt minne. Sen började jag läsa pappas gamla Illustrerade klassiker. David Crocket var den stora favoriten men jag älskade också Varghunden,Resan till Jordens Medelpunkt och Familjen Robinson. Pappa hade de flesta av klassikerna. Han bad mig var försiktig om dem. De var jag väl så gott man kunde vara när man var 7-8. Vi skulle göra skolpjäs, Robin Hood. Då var man ju tvungen att ta med pappas Klassiker, Robin Hood. Den kom väl till hands. Jag spelade Kungen, Rickard den III(?). Pappas klassiker blev lite förstörd den gången. Men han tycker nog om den lika mycket ändå.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".

Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Kontakt:

Inläggav Rosen » ons 26 nov 2008, 21:31

Det var brorsans tidningar - de äldsta var nästan uteslutande Kalle Anka och andra Disneyserier, senare (sent 60-tal) började han köpa Fantomen, Läderlappen, Stålpojken, diverse TV-serie-serier som Bröderna Cartwright, Helgonet, Mannen från UNCLE. Ett par år in på 70-talet blev det mest skräckserier...

Kanske inspirerat av det var Scooby Doo den första serietidning jag började inhandla själv, runt '74 eller så. Köpte den troget fram till hösten '78 när jag upptäckte att Spindelmannen nu hade fått en egen tidning. (Brorsan hade köpt ett par nummer av Demonen på 60-talet; Spidde dök upp i en av dem, och jag hade varit smånyfiken på figuren ända sedan dess.)
"I wear eyeliner like a superhero mask."

Användarvisningsbild
Bufkin
Very Fine

Inläggav Bufkin » ons 26 nov 2008, 22:13

Minns inte riktigt.

Min pappa har bröder som är ungefär mitt emellan mig och honom så när jag hälsade på hos farmor/farfar fanns det tonårsgrabbar där med massor av serier.

Det var mest 60/70-tals superhjälteserier, gigant och shazam var en favorit. De hade också högar med Kalle Anka. Det var så mycket serier (de hade gamla läskbackar fulla med dem) att jag omöjligen kan minnas nån speciel. Jag minns bara enstaka serier som Barks serien med fyrkantiga ägg...

Första sakerna jag fick/köpte själv var bobo, goliat, kalle anka, pellefant och sånt. Fick en prenumeration på Finn och Fiffi av nån och köpte tintin album. Tintin var cool.. han gick på teckant på tv ibland och så hade man gula kasseter med tintin historier på. Köpte en hel del Kalle Anka också. Gick sedan över till Fantomen som var det första jag aktivt samlade på (2kr st hos den lokala begnat affären i västerås) och fick ganska snart många årgångar (allt är sålt sedan länge).

Men den största källan till serier var nog ändå biblioteken. Man lånade massor (tillsamans med sfi böcker och annat "skummt").

Men det var nästan att serierna dog för mig. Jag höll på att tröttna efter att de la ner Samurai och Magnum mest innehöl en massa skräp. Visst köpte man enstaka album (som könig, hernandez eller moore) men det var för lite för att hålla intresset uppe.

Men så kom Inferno och bizzart nog var det nedläggningen som räddade mitt serieintresse. De hade en annons för metropolis/alvglans och jag började prenumerera på Sandman, Hellblazer och Animal man. And the rest is history.

Användarvisningsbild
Alice_

Inläggav Alice_ » ons 26 nov 2008, 23:37

Jag kommer inte ihåg min absolut första serieupplevelse, vilket tyder på att den ligger låååångt tillbaka i min barndom. Dock var min första prenumeration nog Kalle Anka & Co.
Vad vore livet utan Tom Waits?

Användarvisningsbild
Trubaduren
Very Good

Inläggav Trubaduren » tor 27 nov 2008, 12:22

Mitt första minne av en serie tror jag var när jag som liten följde med min mamma och hälsade på våran granne. Jag kan väl ha varit en 3-4 år och det var inte alltid som man i den åldern tyckte att det var så överdrivet roligt att sitta och lyssna på när två tanter satt och pratade och drack kaffe. För att få tiden att gå fick jag hitta på andra förströelser, och när jag satt och bläddrade igenom min grannes korg med Allers-tidningar så uppmärksammade att mitt ibland alla tråkiga sidor med text, bilder och korsord m.m. så fanns det en sida med tecknade serier, nämligen Kronblom.

Givetvis var jag alldels för liten för att kunna förstå Kronblom, jag kunde ju inte ens läsa, men det hindrade mig inte från att ändå uppskatta serien. Den var ju trots allt tecknad, och är det tecknat så borde det vara för barn resonerade jag.

Det är mitt första minne av en serie och det som jag tror skulle komma att bli startskottet för mitt framtida serieläsande. Någon runt den här tiden så började mina föräldrar prenumerera på Bamse åt mig, en tidning som jag läste till stor förtjusning ändå upp till 12 års ålder då.

Efter Bamse gick jag över till att under ett par år prenumerera på Fantomen, en serie som jag än idag håller varmt om hjärtat. Jag slutade dock att prenumera efter ett par år, eftersom jag tyckter att biserierna i tidningen tog alldels för stort plats och mestadels inte alls föll mig i smaken.

Någon gång under mitten av 90-talet började TV4 att sända Spider-Man på lördagsmornarna och det var i samband med detta som jag fick upp ögonen för Spider-Man och andra superhjälte serier. Sedan dess har jag varit fast och jag läser regelbundet ett flertal titlar från både Marvel och DC, framför allt Spider-Man, Batman, Daredevil och X-Men.

Andra serier som jag har läst mycket under min uppväxt är bland annat Turtles, Asterix, Lucky Luke, 91:an, Kronblom, Åsa-Nisse, Lilla Fridolf, Hälge m.fl. och jag tror att just Turtles var min första egna serietidning, ev. var det Bamse.

Serier som t.ex. Kalle Anka och Musse Pigg och liknande har aldrig tilltalat mig. Med undantag från ett par serier skrivna av Carl Barks och Don Rosa. Duck Tales har också alltid varit en favorit, dock inte som serie utan endast som tv-program.

Användarvisningsbild
Farbror Kjell
Very Good

Inläggav Farbror Kjell » lör 18 jul 2009, 18:44

Ett nummer av Daffy 1962 ( ljusgul framsida ). Därefter skulle det dröja ett par år innan mina föräldrar försåg mig med Kalle Anka och Daffy

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » lör 18 jul 2009, 19:17

Jag läste Ole Brumm (norska Nalle Puh) iallafall när jag var fem (Dec 1985-1986), om jag inte minns helt fel, jag lärde mig i princip läsa på egen hand med hjälp av serier och barnböcker, vad jag hört.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.

Användarvisningsbild
Stefan_N
Fine

Inläggav Stefan_N » tis 21 jul 2009, 12:28

Jag lärde mig läsa med Rasmus Nalle när jag var fem. Kommer även ihåg att jag läste lite bamse och i storasysterns Jag Kalle Anka. Men Rasmus Nalle är nog först. Jag hade nästan alla albumen och har väl fortfarande eftersom de borde stå kvar hemma hos mamma.

Efter Rasmus blev det Kalle Anka Pocket och Fantomen vid 8 års ålder, tror jag, och sedan gled jag via sjukhusbiblioteket in på Tintin, Asterix, Gaston och de andra.

Användarvisningsbild
Penpuscher

Inläggav Penpuscher » ons 22 jul 2009, 22:40

Tillbringade somrarna på landet med syrran och brorsans gamla tidningar. Det var Kalle från -60/-70 blandat med Starlett... Mest minns jag morfars 91:an som han fortfarande prenumererade på och gav till mig efter att ha löst korsordet. Det var två lådor fulla med 91:an, Kalle och t om farsans stålmannen från gud vet när...tänk om man behandlat dom bättre!
Minns Goliat mest... Han fick mig att vilja rita serier.

Användarvisningsbild
Schuberg
Very Fine

Inläggav Schuberg » tor 23 jul 2009, 01:09

[quote="Ingemar"]

Gaston såg jag första gången som bonusserie på slutet av ett Spirre-album (innan Spirre blev Spirou i Sverige). Och jag tror att rubriken var Gaston men han kallades Viggo i pratbubblorna!
[/quote]

Stämmer nog bra, Gaston heter Viggo i Danmark.
Min första bekantskap(som jag kommer ihåg) var Bamse som dök i mitt liv i 5års åldern.[:)] Därefter började olika titlar att dugga tätt...[^]

Användarvisningsbild
hyperion83
Very Good
Kontakt:

Inläggav hyperion83 » tor 23 jul 2009, 11:00

Min första riktiga kontakt med serier var nog när jag upptäckte alla de serietidningar som farfar hade sparat på vinden sen farsan och hans bror var unga. Massor med gamla Fantomen, Helgonet, Agent X9, Buster och annat från 60- och 70-talet.
http://www.shazam.se

Användarvisningsbild
Estelle
Fine

Inläggav Estelle » tor 23 jul 2009, 14:22

Fanns en liten pott gamla serietidningar i hemmet redan när jag var nyfödd, som bläddrades (och blev höglästa) om och om igen. Det första riktigt passionerade förhållandet till en serie var nog Lucky Luke, som jag fick ett album med i femårsåldern. Sedan kom aha-upplevelse efter aha-upplevelse. Asterix, Tintin, Spirou, Starke Staffan, Johan/Pellevin, Linda/Valentin, Comanche osv osv

Återgå till "Serier i allmänhet"