Har stum-serien dött ut?

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Har stum-serien dött ut?

Inlägg av UlfK »

En uppgift åt er alla, eftersom jag har semester och inte vill tillbringa all min tid framför Google. Finns det några regelbundna serier (=dagsstrip eller veckopublicering) nuförtiden som klarar sig helt utan dialog? Som Alfredo, Ferd'nand, Adamson osv osv.

Jag kan inte komma på några på rak arm, förutom vad-den-nu-heter med den lille killen och monstren, som jag tror har gått i Nemi-tidningen.

Någon?
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Jag har inte sett några på länge, jag gillade en hel del som gjores med Cerebus i den vägen, dvs tänkandes bilder och ingen text, annars så vet jag inte om jag sett några fyndiga faktiskt, har du några att rekommendera?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

Jag kommer inte heller på någon. Det är ju synd, stum humor är bred och kan vara mycket rolig. Men man kanske skall se det som en nisch att fylla?

Jan Romare har ju jobbat en del i den stumma nischen. Suveränt bra, dessutom.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Sergio Aragones gör väl fortfarande en del grejer åt Mad, iofs. Vet inte om Masashi Tanaka fortfarande tecknar sin Gon-manga.

"Pantomimserier" låter litet bättre, annars.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
mikkeX
Very Fine
Inlägg: 905
Blev medlem: sön 14 aug 2005, 09:11
Kontakt:

Inlägg av mikkeX »

Strippar vet jag inte - men i bokform blomstrar det som aldrig förr - en bråkdel av detta har jag gett ut på Komika.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

Optimal Press har gett ut en del såna album/häften. Bl.a. Jason. Men visst fanns det mer sånt förr.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Fanns det verkligen mer förr, generellt? Stilen har inte mest ändrat inriktning från gags till historieberättande?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Estelle
Fine
Inlägg: 666
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 14:07
Ort: Sverige

Inlägg av Estelle »

Stumserien är inte död, den hörs bara inte så mycket.
[:)]
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Estelle skrev:
Stumserien är inte död, den hörs bara inte så mycket.
[:)]

Gör inte så mycket väsen av sig för tillfället, alltså... [;)]
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Isegrim »

Stum serie berättar väl inget? Pantomimserie berättar utan dialog.
/-/3/\/ •••———•••
WE ARE THE BORG. YOUR CULTURE WILL ADAPT TO SERVICE US.
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Har stum-serien dött ut?

Inlägg av Erik S »

I Danmark verkar Anders Brønserud och han för vidare pantomimserieberättandet likväl som revolutionerar det. Läste nyss hans album "Otto Obscura" och gillade det verkligen.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Har stum-serien dött ut?

Inlägg av Wakuran »

Otto gavs väl ut av Komika, innan de lade ner?

Shaun Tan fick ju f.ö. nyss fem mille för sin pantomimserie, så genren känns knappast död än... ;)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Har stum-serien dött ut?

Inlägg av Erik S »

Wakuran skrev:Otto gavs väl ut av Komika, innan de lade ner?

Det stämmer, en liten anspråkslös pocket med några strippar. Serien har dock utvecklats en hel del sedan dess, såväl format- som innehållsmässigt och Otto Obscura var en fantastisk läsupplevelse (i den mån man nu säger läs- om pantomimserier).
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Har stum-serien dött ut?

Inlägg av Wakuran »

Aahh, jag får kolla upp Otto Obscura nästa gång jag är i Köpenhamn, då. Ska väl ändå besöka syrran i Malmö till sommaren.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re:

Inlägg av Rosen »

Isegrim skrev:Stum serie berättar väl inget? Pantomimserie berättar utan dialog.

Det känns som en viktig skillnad, jo - speciellt som jag själv gör en. ;)
Seriewikin gör ingen skillnad på termerna, dock, men beskriver helt ordlösa serier som mer "renodlade" pantomim/stumserier än sådana med bilder i pratbubblor.
"I wear eyeliner like a superhero mask."
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Har stum-serien dött ut?

Inlägg av Agentum »

Det finns många som testat det konceptet i serier, men då bara som enstaka nummer bland många andra.

Många av oss kan nog påminna oss en hel del i superhjältegenren som haft enbart tecknat berättande av en eller annan anledning.

Simonson avslutade ju Manhunter på det sättet utan ord då Archie Goodwin hann dö innan han skrev någon dialog, de hann bara utarbeta hur själva settigen och i grundrag vad som skulle hända, där var det då mest som en hyllning som passade mycket bra.

Jag antar att serier i form av hela serietidningar blir svårt att hålla igång utan det blir nog strippar som gäller helt enkelt.

Ibland är det riktigt underfyndigt hur vissa lyckas få fram vad som underförstått sägs eller görs bara med bilder.

De blir ju iaf västerlänskt tänkande lika för alla, inga översättningar bara köra på alal förstår.
Däremot är det nog svårare att alla i hela världen ska dörstå, det märker man ju själv på manga och anime, men begriper helt enkelt inte en del grejor då man inte är bekant med saker som en japan direkt begriper, medans jag kliar mig i huvet varför en figur plötsligt ser konstig ut eller skäms osv, och det trots text.

Ni vet "förlora ansiktet", göra nånting på fel sätt i nån ritual vi inet använder oss av mm.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Har stum-serien dött ut?

Inlägg av Wakuran »

Marvel hade ju en "Nuff Said!"-special någon gång. Men det finns ju tecknare som har utfört det mer konsekvent än andre.

Sergio Aragones, Masashi Tanaka, Carl Andersson, Oscar Jacobsson etc.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Har stum-serien dött ut?

Inlägg av Peral »

När Marvel gjorde denna "Nuff Said!" behöll de då de ljudhärmande orden eller var serien helt stum?
Jag vet att Frank Miller gjorde en Sin City episod om Marvin där det yttrades bara ett ord
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Har stum-serien dött ut?

Inlägg av Agentum »

Det fins Captain america utan ord och flera andra med, men som sagt det är bara enstaka historier.

Jag antar att det som sagt här menas typ stripserier som är ordlösa, vilket ju bör gå, det blir mycket mer komplicerat om man ska vara långdragen.

Inte alltid det blir så bra heller.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Har stum-serien dött ut?

Inlägg av Peral »

Grejen med en ordlös serie är att den blir universell och kan ses och förstås av alla oavsett språktillhörighet
Var förresten inte "Squeak the Mouse" ordlös?!
Skriv svar