Fördomar?

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
amikael
Fine
Kontakt:

Inläggav amikael » mån 14 sep 2009, 16:16

Det är något som John Byrne ofta haft problem med när s.k 'hollywood' författare skrivit manus åt honom.
De har gett honom 'kamera instruktioner' som inte gått att översätta till serie-mediet.
(^-^)y Live Long And Prosper

Användarvisningsbild
Rufus
Moderator

Inläggav Rufus » mån 14 sep 2009, 17:18

[quote="Magnus Knutsson"]
34. Fantis kommer in genom fönstret, springer genom rummet och klipper till Doctor Doom.
SOCK!
Fantis: Här har du!
[/quote]

Det där fick mig osökt att tänka på din och Ulf Janssons enda? Fantomen-serie (Tempelruinens gåta i Fantomen nr 23/1973). [:)] Jag varken samlar eller läser Fantomen egentligen, men just den har jag tänkt att skaffa, eftersom jag bara har sett Ulf teckna i skämtstil. Hur kom det sig att ni gjorde denna serie åt Fantomen, och att det bara blev en?

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » mån 14 sep 2009, 17:19

T ex att bryta mot regeln att det bara får hända en sak i varje ruta. Bryter man mot den regeln kan man skapa en ruta som inte går att teckna.
34. Fantis kommer in genom fönstret, springer genom rummet och klipper till Doctor Doom.
SOCK!
Fantis: Här har du!
[/quote]
Rent tekniskt "går" iofs en sån ruta att teckna om man ritar Fantis flera gånger i en "överlappande rörelse", á la vissa bilder i gamla Ditko-Spidde etc. fast man måste iofs veta vad man gör för att bilden inte ska kännas påklistrad. Om jag var Fantis-tecknare skulle jag försökt göra om den rutan till flera.
[quote="amikael"]

Det är något som John Byrne ofta haft problem med när s.k 'hollywood' författare skrivit manus åt honom.
De har gett honom 'kamera instruktioner' som inte gått att översätta till serie-mediet.
[/quote]
Jo, medierna har mer olikheter än man kan tro. Jag minns en ruta Don Rosa gjorde när Joakim och Teddy Roosevelt träffas och gör en "animation take" med en förvånad blinkning *blink blink*. Det funkar någorlunda om man har sett massa tecknad film, men annars så kan väl såna effekter ofta bli sökta och falla platt.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.

Användarvisningsbild
amikael
Fine
Kontakt:

Inläggav amikael » mån 14 sep 2009, 21:56

Samtidigt så stör det mej att serier måste vara så korta.
Jag avslutade mitt serieprojekt manusmässigt, och har börjat tuscha det, och det är 115 sidor.
Det är kort för mej.
Jag gör lätt mycket längre historier, men det är förstås osäljbart.
(^-^)y Live Long And Prosper

Användarvisningsbild
Lofty Peak
Fine

Inläggav Lofty Peak » tis 15 sep 2009, 07:44

Manus är ju mycket viktigare än tecknandet. Typ en fotbollsserie där laget vinner Champions League i varje nummer är ju ganska meningslös. Det gäller ju att bygga upp en fängslande story.

Vad gäller Buster så älskade jag serierutorna där publiken på matchen förklarade det som skedde på planen. Ganska smidigt för manusförfattaren och unikt för serievärlden att man har tillgång till potentiella story-förklarare i varje ruta!

Hehe, fast ibland blev det fel. När en snubbe på ena läktaren sade något och en annan på läktaren mittemot svarade honom. [:D]
Typ - ena långläktaren: "Twisty är inte alls bra idag". Andra långläktaren 80 meter därifrån: "Det stämmer, men hans pappa sägs ju ha hamnat i trubbel" [:o)]

Användarvisningsbild
Magnus Knutsson
Very Good

Inläggav Magnus Knutsson » tis 15 sep 2009, 09:37

[quote="Anders1"]
Det där fick mig osökt att tänka på din och Ulf Janssons enda? Fantomen-serie (Tempelruinens gåta i Fantomen nr 23/1973). [:)] Jag varken samlar eller läser Fantomen egentligen, men just den har jag tänkt att skaffa, eftersom jag bara har sett Ulf teckna i skämtstil. Hur kom det sig att ni gjorde denna serie åt Fantomen, och att det bara blev en?
[/quote]
Vi gjorde också "Tjuvskyttarna" i Fantomen nr 3/1974. Att det bara blev två Fantomenavsnitt berodde helt enkelt på att Ulf inte trivdes med att teckna i realistisk stil. Och vi tyckte inte heller att det blev bra.

Flera år senare, på 90-talet (usch årtal), gjorde vi faktiskt en agenserie i halvrealistisk stil, Kodnamn Falken. Den gick i Svenska Serier och blev sen album. Läs den, jag tycker nog den blev rätt bra.

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » tis 15 sep 2009, 12:07

[quote="Lofty Peak"]

Vad gäller Buster så älskade jag serierutorna där publiken på matchen förklarade det som skedde på planen. Ganska smidigt för manusförfattaren och unikt för serievärlden att man har tillgång till potentiella story-förklarare i varje ruta!

Hehe, fast ibland blev det fel. När en snubbe på ena läktaren sade något och en annan på läktaren mittemot svarade honom. [:D]
Typ - ena långläktaren: "Twisty är inte alls bra idag". Andra långläktaren 80 meter därifrån: "Det stämmer, men hans pappa sägs ju ha hamnat i trubbel" [:o)]
[/quote]
;)

För att citera någon som jag nu glömt.

Serier där det gavs utförliga analyser under den millisekund det tar att nicka en boll i luften. [;)]
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.

Cadial
Very Fine

Inläggav Cadial » sön 20 sep 2009, 11:53

[quote="Mikael Sol"]

"Det är konstigt det där, för på nåt vis får jag ändå intrycket av att folk tror att det är lättare att skriva seriemanus än vad det är att teckna serier. Jag får ofta manus skickade till mig av glada amatörer som tror att de lyckats skriva något storslaget epos, men det är i princip alltid ren skit."
[/quote]

"Det är också min erfarenhet. D v s, det tar betydligt längre tid att bli en kompetent författare än en dito tecknare. Bra är en annan sak, för det fordras det både begåvning och flit, vare sig man ska bli tecknare eller författare."
[/quote]
Jag haller med om att det fordras begavning och flit oavsett vilket av yrkena man satsar pa. Daremot tror jag att det ar mycket svarare att bli en bra tecknare an en bra forfattare. Tio ars hart arbete brukar namnas inom t ex konst och musik for att klara av sitt gebit (vi kan val sortera serietecknare och manusforfattare under de de Sju skona konsterna aven om andra vill addera nummer?).
Exempel: Jag har sallan (Obs! Jag skriver inte aldrig) last ett riktigt daligt tecknat fantomenaventyr, men massor av daligt skrivna aventyr; Trakiga, poanglosa, slentrianmassiga...
En gymnasieelev kan forfatta ett Fantomenaventyr och t o m som pris fa det publicerat i Fantomen (!), MEN det maste tecknas av Hans Lindahl for att nagon ska orka lasa det. Nu, tvartom; Vem vill lasa ett aventyr skrivet av Claes Reimerthi tecknat av samma gymnasiekille? Summa summarum: Det ar svarare att teckna an att skriva.

Cadial
Very Fine

Inläggav Cadial » sön 20 sep 2009, 11:56

Ursakta, har inte lart mig citatsmaskineriet riktigt (nyborjare!). Citat nummer tva ar av Magnus Knutsson.

Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint

Inläggav Labrador Road 26 » sön 20 sep 2009, 12:15

[quote="Cadial"]

Ursakta, har inte lart mig citatsmaskineriet riktigt (nyborjare!). Citat nummer tva ar av Magnus Knutsson.
[/quote]
Ingen fara, det kommer så småningom, fixade till dem i alla fall åt dig. LR 26 - Moderator.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)

Cadial
Very Fine

Inläggav Cadial » sön 20 sep 2009, 16:08

Tack Labrador!

Återgå till "Serier i allmänhet"