Scooby Doo - Första utgivningsomgången 73-83

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Re: Scooby Doo - Första utgivningsomgången 73-83

Inläggav Wakuran » tis 17 sep 2019, 14:08

Jag ser förresten nu att original av den "psykedeliska tecknaren" ska säljas av Egmont under Bokmässan. Förutom konsumentinformation vet jag inte om det eventuellt kan innebära någon ledtråd?...

https://www.facebook.com/Serienyttegmon ... =3&theater

https://www.facebook.com/Serienyttegmon ... =3&theater

(Den engelska texten 'bör' väl indikera att tecknaren inte är svensk, även om det ju var/ är ett internationellt standardspråk och inte nödvändigtvis är en direkt ledtråd...)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » fre 20 sep 2019, 15:23

Vidarebefordrar svar från annan tråd.

"Joakim Gunnarsson skrev:Vad gäller Scooby-tecknaren så har vi inte hittat nån info. Men vi hittade original. [:)]

/Joakim på Egmont.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.

Grrooovy

Inläggav Grrooovy » lör 21 sep 2019, 16:26

Wakuran skrev:(Den engelska texten 'bör' väl indikera att tecknaren inte är svensk, även om det ju var/ är ett internationellt standardspråk och inte nödvändigtvis är en direkt ledtråd...)

Jag tror att vi kan vara ganska säkra på att det inte fanns någon svensk tecknare av Scooby Doo utan merparten av det tidiga materialet för den svenska (skandinaviska/europeiska) serietidningen kom nog från en engelsk tecknarstudio. Men kul att original dyker upp till försäljning...hade det varit min favorittecknare så hade jag varit intresserad,,, [;)]
Du vet att du är vuxen när du inser att Shaggy är en påtänd hippie med matnoja som diskuterar med en hund...

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » lör 21 sep 2019, 21:43

Engelska verkar ju ha varit kommunikationsspråk för spanska studiotecknare också, iofs. Tror jag såg någon Starlet någon gång där man glömt byta ut det engelska manuset till svenska på några sidor, t.ex. (Be mig inte att säga vilket nummer. Inte ens säker på om jag har kvar det...)

Återgå till "Serier i allmänhet"