Seriemässa

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Spip
Very Good
Inlägg: 110
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 17:24

Seriemässa

Inlägg av Spip »

Eftersom det diskuterats en del fram och tillbaks på forumet om mässor i olika former,
och även varför inte alla här på Serieforum blir tillfrågade om att hjälpa till och komma med tips & ideér, så kommer nu en fråga:

Om Ni fick planera en seriemässa, vad skulle Ni vilja ha med på den ?

Drömmar är väl alltid kul men försök gärna att hålla det realistiskt och genomförbart.
"At least I´m a player and not a pawn."
Användarvisningsbild
Olof Gustafsson
Very Fine
Inlägg: 1562
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 20:06
Ort: Stockholm, Sverige
Kontakt:

Re: Seriemässa

Inlägg av Olof Gustafsson »

1. Auktion
2. Försäljningsbord
3. "Kändisar" (de mest inbitna serienördarna)

och allt ska vara i Stockholm! :)
Mvh, Olof.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Seriemässa

Inlägg av Labrador Road 26 »

Visst skulle det vara mycket trevligt med en seriemässa i Stockholm, eller på annan ort.

Saker jag skulle vilja se är förstås en drös med säljare, förlag. Men också figursäljare, gärna med ett utbud som är knepigt att få tag på i Sverige typ Marvel MU/Legends, DC Direct och de serierelaterade figurerna från Schleich.

Cosplay tycker jag alltid livar upp en mässa så gärna en tävling för bäst/mest utklädda, kanske i olika genres. (Något som tyvärr saknas helt på SPX).

Det görs rätt mycket film som är baserade på serier, så filmbolagen får gärna vara där och visa trailers på kommande filmer. (I dagsläget är det bara Fox som besöker SF-mässan).

För min del är det också helt ok med närliggande delar på mässan, som leksaker (gärna serierelaterade förstås), dvd/video-säljare, ja allt tänkbart inom populärkulturens ytterkanter helt enkelt.

Serieskapare som signerar sina verk är trevligt, gärna även utländska. Kanske även någon debatt mellan olika skapare.

Jens Isberg har ju visat att det går att ha mässor framgångsrikt, så varför egentligen uppfinna hjulet en gång till. Jag tycker gott att fler serierelaterade säljare, skapare, förlag och andra kan se till att vara med på Science Fiction-mässan. Den är varje år i Stockholm, Göteborg och Malmö, bättre än så lär bli svårt att fixa tror jag. På senaste var det också några svenska serieskapare där, men det är tyvärr många som saknas fortfarande. Kan man locka över manganördarna från Upcon också så bör det bli så heltäckande som det kan bli, i Sverige.

http://www.scifiworld.se/
http://www.kulturhuset.stockholm.se/def ... id%3D31606
http://10.uppcon.se/
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Seriemässa

Inlägg av Wakuran »

Hmmm, punkt 2 och 3 känns som SPX, och SeF brukar hålla en auktion vid Stockholms bokbord en gång om året. (Utfösäljning av material från arkivet, kan vara litet vad som helst. Du kanske har något större och mer samlarorienterat i åtanke.)

Någon som har mer udda idéer?

Det känns ju annars som det kan vara intressant med något arrangemang utanför storstadsområdena, typ Gotland eller Norrland etc.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Bufkin
Very Fine
Inlägg: 875
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 06:01

Re: Seriemässa

Inlägg av Bufkin »

Jag skulle vilja ha en enorm "loppmarknad".. dvs bordsförsäljning av privatpersoner eftersom de brukar ha mer spännande saker.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Seriemässa

Inlägg av tfels »

Fanzineförsäljning, utställning och workshops. Låga kostnader för utställare så att folk har råd att hyra bord. Billig matservering.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Olof Gustafsson
Very Fine
Inlägg: 1562
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 20:06
Ort: Stockholm, Sverige
Kontakt:

Re: Seriemässa

Inlägg av Olof Gustafsson »

Tillägger även allt som Lr26 skrev - mycket bra!
Mvh, Olof.
Användarvisningsbild
impeesa
Very Fine
Inlägg: 1163
Blev medlem: sön 08 jan 2006, 17:00
Ort: Wallis and Futuna Islands

Re: Seriemässa

Inlägg av impeesa »

Inför mässan skulle det vara möjligt att skicka in sitt eget "amatör-seriebidrag", och under hela mässan skulle det få lov att pågå en tävling/utställning med verken. Pricken över i:et hade varit om dessa sedan samlats i tryck; serie/samlarmässans egen tidning. Begränsad upplaga. Nytt nummer för varje mässa, och endast till salu under mässan. Som gjord att samla på. [8]
Svenska Star Wars/Stjärnornas Krig i toppskick sökes.
Användarvisningsbild
Spip
Very Good
Inlägg: 110
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 17:24

Re: Seriemässa

Inlägg av Spip »

Auktion, ja
Försäljare (knallar, seriebutiker, förlag), absolut
Cosplay tävling, defenitivt
Figursäljare, de är luriga att hitta så om nån har tips mottages de tacksamt
Nåt utanför storstadsområdena, ja det vill vi ha (varför ska det alltid vara sthlm, gbg eller malmö?)
Bordsförsäljning av privatpersoner, ingen dum idé alls...
Låga kostnader för fazine skapare, givetvis =)
Serietecknar-tävling på mässan har jag också funderat på, kanske blir lite för mycket för första gången men kan nog bli nåt till mässa #2

Har tänkt i ganska lika banor som er alltså, det känns betryggande att höra =)

Fler förslag ??
"At least I´m a player and not a pawn."
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Seriemässa

Inlägg av Wakuran »

Jag tycker ju som sagt att amatörserier känns väldigt mycket som Spx. Okej, det är kul i sig, men det känns inte som det skiljer sig så mycket åt.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Spip
Very Good
Inlägg: 110
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 17:24

Re: Seriemässa

Inlägg av Spip »

Det är klart att fanzine delen måste vara med, men det kommer ju inte vara i majoritet.
Men nästa generation serie-skapare måste ju få vara med på ett hörn, eller hur ?
"At least I´m a player and not a pawn."
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Seriemässa

Inlägg av Wakuran »

Jag borde inte klaga så mycket, har ju inte kommit med några förslag själv, men det känns som det saknas något unikt. Någon "selling point" som gör mässan till något annat ett än trevligt tidsfördriv. Även om man är realist, kan man tänka vilt.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Spip
Very Good
Inlägg: 110
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 17:24

Re: Seriemässa

Inlägg av Spip »

Precis vad jag är ute efter, nåt som gör att det inte bara blir ännu en i raden av tråkiga mässor.
Vad skulle få dig att komma dit Wakuran ?
"At least I´m a player and not a pawn."
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Seriemässa

Inlägg av burnout »

Lokalen är ett problem (om det inte är sommar) om man ska vara under tak vill säga. Det brukar vara knäcken, hyran. menmen bortsett från det.

Eskilstuna har en enorm marknad(veteranmarknad) och där sälj allt. Problemet är avstånden. men vist skulle det vara kul att kunna samla många områden på ett ställe en gång om året.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Seriemässa

Inlägg av Wakuran »

Spip skrev:Precis vad jag är ute efter, nåt som gör att det inte bara blir ännu en i raden av tråkiga mässor.
Vad skulle få dig att komma dit Wakuran ?

Hmmm, okej, man får väl försöka ge ett svar, då. De ställen där det verkligen skulle behövas någonting är tyvärr väldigt långt från Stockholm där jag bor, men...

Saker jag tycker är kul är kringaktiviteter som signering / illustration av album (jäkligt imponerande med proffs som gör en snygg skiss på några minuter), utställningar och föredrag om serierelaterade ämnen och typ Pictionary och teckningstävlingar med proffs som typ Aragones verkar rätt kul, också. Det har tydligen anordnats några såna tävlingar i Sverige, hittills, folk som representerar typ "Stockholm", "Göteborg" och "Malmö" tävlar mot varandra samtidigt som de försöker charma domarna och vinna publikens gunst. Har knappt sett en hel match, men det verkar kul.

Okej, kanske inte så superunikt i sig, men kan vara en anledning att åka dit.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Seriemässa

Inlägg av K-E Lindkvist »

Avd. "det var bättre förr, ju förr dess bättre": De Serie-Expo som arrangerades med Daniel Atterbom och Hasse Thoresen som initiativtagare uppfyllde alla rimliga krav man kan ställa på en mässa. Tyvärr lär det krävas någon med Daniels övertalningsförmåga för att få loss internationella gäster av samma dignitet som dessa kunde bjuda på. Plus en mässa av publikdragande slag som samarrangör. Och lika mycket pengar som då fanns att röra sig med.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Seriemässa

Inlägg av tfels »

Kan man söka EU-bidrag för att knyta samman olika länder kulturellt via seriemässor eller populärkulturmässor?
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Spip
Very Good
Inlägg: 110
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 17:24

Re: Seriemässa

Inlägg av Spip »

*burnout*
Ja lokalen är en tung utgift, men jag håller på att räkna på det nu och det ser ut att kunna gå att få ihop till ett överkomligt pris.

*K-E Lindkvist*
Jo det kanske kan bli lite svårt att få hit internationella gäster första gången man har en mässa,
men om vi bara ser att det kommer besökare till mässan ska det nog gå att lösa framöver.

*tfels*
Vet inte vad som gäller för EU-bidrag men det kan absolut vara värt att kolla, tackar för tipset.

Kan tilläggas om nån har börjat undra:
Ja, det finns långt gångna planer på en serie-mässa och om de sista bitarna faller på plats kommer inbjudningar till förlag, seriebutiker/knallar, fanzine-tecknare m.m. att gå ut inom de närmaste två månaderna. Mässan planeras att hållas i Karlstad i Värmland.
"At least I´m a player and not a pawn."
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Seriemässa

Inlägg av Wakuran »

EU-bidrag skulle kunna funka, men då krävs det nog att det är många internationella gäster, och att de huvudsakligen kommer från just EU-länder.

Ni kan nog säga till Ola Hammarlund samt Ola Hellsten också, så kan det komma upp på SeF:s hemsida samt Seriewikin. Tror båda två listar aktiviteter som inte är direkt SeF-relaterade. (Men det verkar inte finnas något generellt lättöverskådligt seriekalendarium, tyvärr.)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Seriemässa

Inlägg av Labrador Road 26 »

Wakuran skrev:(Men det verkar inte finnas något generellt lättöverskådligt seriekalendarium, tyvärr.)

Aningen OT:

Nej det är synd. Sverok har (hade?) ju exempelvis föredömligt nog samlat ihop alla lajv i ett överskådligt kalendarium. I mina öron låter det precis som en sådan sak SeF borde ha, utan att vara helt insatt i deras verksamhet. Möjligt dock att SeF är lite smala i sin bedömning och inte skulle lista närliggande evenemang som leksaksmässor och annat som seriefolk ofta också gillar. Personligen tror jag alla tjänar på att aktörerna (SeF, Nafs(K), vi, Serieforum alltså och andra) håller en bredd.

Spip: Väldigt trevligt iniativ, hoppas att det går vägen och blir en återkommande mässa. Posta gärna mer info här vartefter, även om det senare skulle visa sig icke genomförbart så är all info uppskattad. Kan dock erkänna att jag inte blev helt överlycklig när jag såg orten, inget fel på Karlsstad förstås, bara så långt från mig. Men jag hoppas och håller tummarna för att det blir en succé.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Skriv svar