Bortgångna Serier

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
luckylök
Fine

Bortgångna Serier

Inläggav luckylök » tis 16 mar 2010, 18:27

Finns det några serier/tidningar som ni saknar?
Personligen saknar jag den gamla Serie paraden och Thriller

Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Kontakt:

Re: Bortgågna Serier

Inläggav Erik S » tis 16 mar 2010, 18:35

Epix, Pox, Casablanca, Brök. Även Magnum.

Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Kontakt:

Inläggav tfels » tis 16 mar 2010, 21:52

Epix, Pox, Elixir, Gigant.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se

Användarvisningsbild
Nitro74
Fine
Kontakt:

Inläggav Nitro74 » tis 16 mar 2010, 23:09

Erik S skrev:Epix, Pox, Casablanca, Brök. Även Magnum.

Om man ska vara petig vet jag inte om "sakna" är rätt ord när det gäller tidningar som lagts ner innan man var född/var i koltåldern.
"Det är min uppfattning och den delar jag" -Dupond i "Det sönderslagna örat"

Användarvisningsbild
luckylök
Fine

Inläggav luckylök » ons 17 mar 2010, 07:58

Jag tycker det är helt OK. Denna tråd är ju till för att säga vilka tidningar som helst, som har "försvunnit".

Hagbard är också en tidning som jag saknar.

Användarvisningsbild
aakeforsmark
Fine
Kontakt:

Inläggav aakeforsmark » ons 17 mar 2010, 10:20

Jag saknar förstås Elixir, MegaPyton och Svenska Serier som ju var små publiceringsandningshål för sådana som mej.

Svenska Mad som den var in på sjuttiotalet. Seriemagasinet på sjuttiotalet med Mike Nomad och Kerry Drake. Och Chock innan de trista spanjorerna tog över.
http://forsmarx.se
http://forsmark-stralandetider.blogspot.com

Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Kontakt:

Inläggav UlfK » ons 17 mar 2010, 11:19

Som fan av C.C. Beck och Fawcetts Captain Marvel saknar jag naturligtvis såväl Alla Tiders Seriejournal som Shazam.

Och som fan av skräckserier, sjuk humor och Sergio Aragones tycker jag det är synd att inte alla nummer av Plop! gavs ut i Sverige.
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook

Användarvisningsbild
Coppas
Fine

Inläggav Coppas » ons 17 mar 2010, 12:34

Har inte så sofistikerad smak så jag nöjer mig med att jag saknar tidningar som Buster och Pilot. [8)]
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman

skaraborg76
Avstängd

Inläggav skaraborg76 » ons 17 mar 2010, 12:37

Alla serier som aldrig publicerats färdigt.
Franka sluta mitt ett äventyr. Blårockarna finns hur mycket som helst som inte kommit på svenska.
Alverfolket, Yoko Tsuno, Linda och Valentin ja listan kan bli lång.
Serietidningar Magnum, Western, Seriemagasinet.
Crazy Cat vill jag se mer av.

Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint

Inläggav Labrador Road 26 » ons 17 mar 2010, 16:31

Det har redan räknats upp många bra, varav jag också saknar Epix, Pilot men också Tung Metall, även om jag tycker den sistnämde aldrig riktigt nådde upp till nivån hos den amerikanska versionen.

Saknar bitvis också Spindelmannen från Atlantic, som såg ut som tidningen skulle. Kunde aldrig förlika mig med senare förlags varianter.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » ons 17 mar 2010, 16:50

skaraborg76 skrev:Alla serier som aldrig publicerats färdigt.
Franka sluta mitt ett äventyr. Blårockarna finns hur mycket som helst som inte kommit på svenska.
Alverfolket, Yoko Tsuno, Linda och Valentin ja listan kan bli lång.

Alla serier du nämner här finns utgivna i komplett eller långt utförligare utgivning på danska.

http://www.comicwiki.dk/wiki/Forside
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.

Användarvisningsbild
Bufkin
Very Fine

Inläggav Bufkin » ons 17 mar 2010, 16:57

Epix, alla andra stora besvikelser har ordnat sig ändå (inferno, dylan och samurai).

Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Kontakt:

Inläggav Erik S » ons 17 mar 2010, 17:37

Nitro74 skrev:
Erik S skrev:Epix, Pox, Casablanca, Brök. Även Magnum.

Om man ska vara petig vet jag inte om "sakna" är rätt ord när det gäller tidningar som lagts ner innan man var född/var i koltåldern.

Ska vi diskutera min ålder i den här tråden? Jag tycker att ditt uttalande mest var irrelevant ordbesserwisseri.

Användarvisningsbild
Nitro74
Fine
Kontakt:

Inläggav Nitro74 » ons 17 mar 2010, 22:08

Erik S skrev:Ska vi diskutera min ålder i den här tråden? Jag tycker att ditt uttalande mest var irrelevant ordbesserwisseri.

Jag diskuterar inte din ålder specifikt utan jag ställer mig frågande till om man kan sakna något man aldrig upplevt. Det är lite grann som om jag skulle påstå mig sakna renässansen, Beatles eller Bellman.

Ordmärkeri sysslar du ju själv i ganska hög grad med, men det kanske bara är ok om du gör det?

För att gå aningen mer on-topic: Jag saknar den livskraftiga seriemarknaden som fanns på 1980-talet, då serietidningarn hade en hel egen hylla istället för att stå inklämda mellan Allt om MC och Slitz., Annars tycker jag det är synd att DC:s serier inte haft någon utgivning sedan 1993. Svenska MAD är nog den tidning jag saknar mest även om jag säkerligen är för gammal för den idag.
"Det är min uppfattning och den delar jag" -Dupond i "Det sönderslagna örat"

Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint

Inläggav Labrador Road 26 » ons 17 mar 2010, 22:26

Får be herrarna hålla inläggen sakliga och inte personligt riktade.

/Admin
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)

Användarvisningsbild
PRHR
Fine

Inläggav PRHR » ons 17 mar 2010, 22:38

Den serie jag saknar mest är Buster såklart men även silverpilen och Bessie.
En av Sveriges största Bustersamlre.

Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Kontakt:

Inläggav Erik S » ons 17 mar 2010, 22:42

En massa OT:

Nitro74 skrev:
Erik S skrev:Ska vi diskutera min ålder i den här tråden? Jag tycker att ditt uttalande mest var irrelevant ordbesserwisseri.

Jag diskuterar inte din ålder specifikt utan jag ställer mig frågande till om man kan sakna något man aldrig upplevt. Det är lite grann som om jag skulle påstå mig sakna renässansen, Beatles eller Bellman.

Spelar det någon större roll för den här diskussionen att jag kanske inte bokstavligen kan sakna någon av de titlar jag nämner helt enligt ordboksdefinition? Jag har säkerligen tagit del av tidningarna och dess innehåll lika mycket som de flesta andra här inne (jag har t.ex. i stort sett alla Epix), om jag sedan gjorde det några år senare är väl ganska ointressant att haka upp sig på.

Det var en slags åldersrasism som fick mig att lämna det här forumet (och mod.-titeln) förut och jag tycker det är irriterande att jag då och då ska särbehandlas negativt eftersom jag tydligen inte är tillräckligt gammal. Jag övertolkar kanske din onödiga frågeställning, men jag har tröttnat på att min ålder jämt ska påpekas, efter all skit jag fått pga den.

Ordmärkeri sysslar du ju själv i ganska hög grad med, men det kanske bara är ok om du gör det?

Motivation? Inget jag känner igen mig i.

Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Kontakt:

Inläggav jens-olof » ons 17 mar 2010, 23:22

Epix, Inferno, Dylan, Samurai, Shaman King, Elemental Gelade, Tung Metal, Marvels Universum.

Jens

Användarvisningsbild
manter
Very Good

Inläggav manter » tor 18 mar 2010, 00:17

Jag saknar Texas Jim,King vid Gränspolisen,Knockout-Charlie och Höjdarserien Tjalle Tvärvigg.Och givetvis en av världshistoriens allra bästa serier:Pigge och Gnidde(Knoll och Tott).Kapten Bölja,please come back,we miss you. :roll: :? [8]
manter

Användarvisningsbild
Predabot
Fine
Kontakt:

Re: Bortgångna Serier

Inläggav Predabot » tor 18 mar 2010, 11:06

Finns otroligt mycket som jag saknar!

Och självfallet är det idel MAINSTREAM science fiction och fantasy tidningar. :)

Spider-man, X-men, Stålmannen, Batman, Gigant, JLA ( Lagens väktare för dom extremt få som inte vet om det), Transformers, Masters of the Universe, Ninja Turtles, Daredevil, Mega Marvel, "Den Vandrande Vålnaden" ( gillade skarpt den här repristidningen, hade en massa bra färglagd Mandrake bla.) och otaliga fler...
Kolla in mitt galleri, vetja.
http://predabot.deviantart.com/

Återgå till "Serier i allmänhet"