Finns det hjätinnor som inte spelar på sex?

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
skaraborg76
Avstängd
Inlägg: 581
Blev medlem: fre 26 feb 2010, 13:20

Finns det hjätinnor som inte spelar på sex?

Inlägg av skaraborg76 »

Eftersom vi tagit upp hjätinnor på forumet. Så kommer det nu en liten fråga.
Finns det seriehjältinnor som inte spelar på sex? Eller som inte tecknas omotiverat sexiga? Tex när de badar eller inte.
Yoko Tsuno är nog den enda jag kommer på.
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Finns det hjätinnor som inte spelar på sex?

Inlägg av Zara Hero »

Skulle hävda att Adele Blanc-Sec kanske är det bästa exemplet. I de första albumen tecknar Tardi henne någorlunda snygg och t.o.m. badande någon enstaka gång. Men efter hand gör han henne mer (!) påklädd och dessutom aningen fulare (mer karikatyr/komisk).
Linus van Pelt
Fine
Inlägg: 313
Blev medlem: fre 19 feb 2010, 14:36

Re: Finns det hjätinnor som inte spelar på sex?

Inlägg av Linus van Pelt »

Glöm inte Berit i Ratte!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Finns det hjätinnor som inte spelar på sex?

Inlägg av Wakuran »

Fast Berit är ju iaf en sexuell karaktär, även om det inte är så betonat. Iaf mer än Yoko Tsuno och liknande hjältinnor.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Finns det hjätinnor som inte spelar på sex?

Inlägg av Labrador Road 26 »

Visst finns det det. Men håll i tanken att nästan alla seriefigurer tecknas så snygga som tecknaren klarar av, så utseendet beror väldigt mycket på skickligheten hos upphovsmakarna. Visst finns det undantag där figuren medvetet skall se ful ut, men det är sällsynt, över lag kan man säga att alla görs så attraktiva som det går, precis som i filmbranschen eller litteraturen för den delen. Det är inte frågon om de är omotiverat sexiga som du kallar det, det är bara så det är, alla figurer ska se bra ut på sitt sätt. Vet inte om jag skulle kalla Bianca Castafiore för hjältinna men hon spelar inte på sex och kan nog heller inte kallas omotiverat sexig. Yoko Tsuno är nästan ett barn (som jag minns det, var länge sedan jag läste något album) så där finns en naturlig anledning till att inte dra några som helst växlar på sex.

De flesta, i stort sett alla, superhjältinnor spelar inte på sex även om de är tecknade med ett ekivokt utseende, men som karaktärer i serien spelar de inte på det, det ligger endast hos dig som läsare. Det finns liksom ett skäl till varför Angelina Jolie spelar Lara Croft och inte Kristina Lugn, eller varför Sean Connery gör Bond och inte Bosse Ringholm.

Även inom konsten målas normalt människor så vackert som konstnären kan, om syftet inte är att just måla mindre attraktiva personer. Egentligen inte konstigare än att författare försöker skriva så bra som de kan och inte under sin nivå. Frågan är egentligen lika konstig som att fråga en författare varför han/hon skriver omotiverat bra, borde han/hon inte skriva sämre för att det på det sättet skulle bli mer realistiskt eller nåt.

Men för att svara rakt på dina frågor.
Finns det seriehjältinnor som inte spelar på sex? Ja de allra flesta, det är ytterst få som spelar på sex.
Eller som inte tecknas omotiverat sexiga? Ja de allra flesta.

Samma sak gäller för männen. Prins Valiant, Bruce Wayne, Peter Parker, Steve Rogers är alla stiliga män, eller sexiga om man hellre vill det.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Finns det hjätinnor som inte spelar på sex?

Inlägg av Wakuran »

För att förtydliga, de svankar bara med bröst och rumpa för att de tycker det är bekvämt. [8D]
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Finns det hjätinnor som inte spelar på sex?

Inlägg av Zara Hero »

Men ge oss en ful (eller slätstruken) kvinnlig seriehuvudperson som vinner fighterna och gör det rätta. Som inte är en skurk eller humorfigur. Som har kläder på sig utomhus när det snöar.
Användarvisningsbild
Offissa Pupp
Fine
Inlägg: 476
Blev medlem: tis 01 dec 2009, 10:31

Re: Finns det hjätinnor som inte spelar på sex?

Inlägg av Offissa Pupp »

Zara Hero skrev: Som har kläder på sig utomhus när det snöar.

[:D]

Bra sagt. Viktig poäng.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Finns det hjätinnor som inte spelar på sex?

Inlägg av K-E Lindkvist »

Zara Hero skrev:Men ge oss en ful (eller slätstruken) kvinnlig seriehuvudperson som vinner fighterna och gör det rätta. Som inte är en skurk eller humorfigur. Som har kläder på sig utomhus när det snöar.

När DC revampade Huntress som Helena Bertinelli och gav henne en egen tidning 1992 var det mycket uppenbart i Joe Statons version av henne att hon var en "plain Jane" vad utseendet beträffar. Detta tillstånd varade i 19 nummer. Det har det dock blivit ändring på sen dess. Huruvida hon var påpälsad i snöstorm kan jag inte dra mig till minnes. Men hon var rosenrasande på Blue Beetle och Booster Gold och deras slippriga humor i JLA...
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Finns det hjätinnor som inte spelar på sex?

Inlägg av AndreasEriksson »

Zara Hero skrev:Som har kläder på sig utomhus när det snöar.


Carrie Stetko. [:)]
Bild
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Finns det hjätinnor som inte spelar på sex?

Inlägg av Wakuran »

Har för mig att hon har litet mindre kläder på sig i filmen. [8D]

http://en.wikipedia.org/wiki/Whiteout_%282009_film%29
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Finns det hjätinnor som inte spelar på sex?

Inlägg av AndreasEriksson »

Filmen har jag inte sett, men på en av affischerna är hon lika föredömligt påklädd [:)]
Bild
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Finns det hjätinnor som inte spelar på sex?

Inlägg av Wakuran »

Och lika föredömligt poserande (ser möjligen litet mesigare ut)... [;)]
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
impeesa
Very Fine
Inlägg: 1163
Blev medlem: sön 08 jan 2006, 17:00
Ort: Wallis and Futuna Islands

Re: Finns det hjätinnor som inte spelar på sex?

Inlägg av impeesa »

Nemi kan man väl kalla hjältinna som inte anspelar på sex, eller som springer omkring i topless när det viner om öronen. [^]
Svenska Star Wars/Stjärnornas Krig i toppskick sökes.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Finns det hjätinnor som inte spelar på sex?

Inlägg av spindelmannenelektra »

Karaktären Door i Neil Gaimans Neverwhere har alltid massa smutsiga kläder på sig i alla fall i boken. Gaimans karaktärer är väl ofta påklädda. Door är en mycket intressant kvinnlig karaktär. Diggar henne skarpt.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Finns det hjätinnor som inte spelar på sex?

Inlägg av Wakuran »

impeesa skrev:Nemi kan man väl kalla hjältinna som inte anspelar på sex, eller som springer omkring i topless när det viner om öronen. [^]

Tja, definitionsfråga, antar jag.
Bild

(Jag hittar ingen bättre bild, nu.)

Bild ;)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Nitro74
Fine
Inlägg: 418
Blev medlem: ons 26 okt 2005, 08:52
Ort: Westeros
Kontakt:

Re: Finns det hjätinnor som inte spelar på sex?

Inlägg av Nitro74 »

Nemi är ingen hjältinna. Hon må vara huvudfigur i en serie men är lika lite hjältinna som Arne Anka, Ernie eller Laban är hjältar.
"Det är min uppfattning och den delar jag" -Dupond i "Det sönderslagna örat"
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Finns det hjätinnor som inte spelar på sex?

Inlägg av Wakuran »

Efter att ha tänkt litet, kom jag på en sak som det verkar vara problem med i frågeställningen här.

Inom medieteori (eller vad det heter) pratar man om diegesis (grekiskt lånord, uttalas dih-eegesis) kontra ickediegesis, där diegesis betecknar verkligheten, sedd ifrån den fiktiva världen man diskuterar.

I en serie som Axa, där någon serie i princip bara går ut på att hon går runt i en apokalyptisk värld, hittar en sjö och badar, blir det litet märkligt att anta ett diegetiskt anspelande på sex, då hon är ensam. (Jag minns en färgspecial jag läste, som i princip bara var såhär tunn.) Som ett icke-diegetiskt anspelande känns det å andra sidan rätt självklart, då hela poängen med serien är att visa Axa naken och poserande.

Direkt diegetiskt anspelande på sex kan nog vara ganska sällsynt i mainstream-serier, iaf i USA, där det känns som det är fullt med superhjältinnor som "poserar" i tajt spandex, men riktig kroppskontakt begränsar sig till pussar och kramar. Icke-diegetiskt anspelande, där sexualiteten syns i teckningen i sig, borde vara desto vanligare.
För det sista fallet tycker jag Nemi också räknas, trots att det är en serie som mest riktar sig till kvinnor.
Anledningen kan man ju diskutera. Man kan hävda att den manliga blicken är så inpräntad i kvinnor att de börjat beskriva kvinnor på samma sätt själva, eller att kvinnor kan göra sig snygga och sexiga för sin egen skull.

F.ö. ett bra exempel på en hjältinna som inte anspelar på sex tycker jag är Sickan/ Seccotine från Spirous Franquin.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Alex
Very Good
Inlägg: 72
Blev medlem: tis 16 sep 2008, 14:43
Ort: Calisota

Re: Finns det hjätinnor som inte spelar på sex?

Inlägg av Alex »

Zara Hero skrev:Men ge oss en ful (eller slätstruken) kvinnlig seriehuvudperson som vinner fighterna och gör det rätta. Som inte är en skurk eller humorfigur. Som har kläder på sig utomhus när det snöar.

Haha, du fick mig att skratta högt. Nu får jag misstänksamma blickar av andra i rummet [:D]

Det sorgliga är att jag kan faktiskt inte komma på någon kvinnlig seriehjälte som inte är en lättklädd, storbystad sexbomb. Kvinnliga riddare är ju ännu värre. Jag stör mig så grymt mycket på att deras rustning i praktiken är en för liten behå gjord av järn med matchande ståltrosor, som inte skyddar för några svärdshugg alls. Och ändå så överlever dem strid efter strid. Får inte mer än möjligtvis ett skrapsår. De fullt utrustade manliga riddarna däremot kan falla som flugor.
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Finns det hjätinnor som inte spelar på sex?

Inlägg av Mithroth »

Wakuran skrev:Har för mig att hon har litet mindre kläder på sig i filmen. [8D]

http://en.wikipedia.org/wiki/Whiteout_%282009_film%29


Ja, filmen hinner inte spelas många minuter innan Beckinsale tar en varm ångande dusch. Tillför väldigt mycket till handlingen [V]
Angående serien har jag inte läst första delen så jag kan inte uttala mig där. Däremot blir Stetko väldigt intim med en rysk agent i den andra delen/boken.
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Skriv svar