Stora Modesty Blaise-tråden

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Stora Modesty Blaise-tråden

Inlägg av Labrador Road 26 »

Zara Hero skrev:Möjligen gick det (den gången) inte riktigt som JB tänkt sig (men nog hade han väl en plan?). JB var en agent utsänd just för att jobba med fallet Goldfinger. (Det var ju knappast så att fyra okända, maskerade kidnappare tog honom en morgon när han cykande till skolan. Och det begärdes ingen lösesumma.)

OT.

Att han blir tillfångatagen beror på ett misstag från hans och Tilly Mastersons sida. Självklart är det avrättning som gäller tills dess JB börjar snacka om Operation Grand Slam.
http://www.youtube.com/watch?v=GvZhyTQCRsk
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
skaraborg76
Avstängd
Inlägg: 581
Blev medlem: fre 26 feb 2010, 13:20

Re: Stora Modesty Blaise-tråden

Inlägg av skaraborg76 »

I det första avsnittet av MB har Willie ärr på ena handen.
Men sedan syns dom mig veteligen aldrig mer.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Stora Modesty Blaise-tråden

Inlägg av K-E Lindkvist »

skaraborg76 skrev:I det första avsnittet av MB har Willie ärr på ena handen.
Men sedan syns dom mig veteligen aldrig mer.

Stripp 128, 269, 376, 500, 527, 751, 928, 1000, 1246, 1463, 1534, 1569 (väldigt tydligt), 1649, 1722, osv, osv... Glasögon?
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
skaraborg76
Avstängd
Inlägg: 581
Blev medlem: fre 26 feb 2010, 13:20

Re: Stora Modesty Blaise-tråden

Inlägg av skaraborg76 »

Kan du visa någon bild då?
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Re: Stora Modesty Blaise-tråden

Inlägg av Ellingen »

skaraborg76 skrev:Kan du visa någon bild då?


Duger denna? [:)]

Bild
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


skaraborg76
Avstängd
Inlägg: 581
Blev medlem: fre 26 feb 2010, 13:20

Re: Stora Modesty Blaise-tråden

Inlägg av skaraborg76 »

Sitter inte ärret högre upp än vad det gör i äventyr no 1?
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Stora Modesty Blaise-tråden

Inlägg av Peral »

Kan tänka mig att alla Modesty tecknare hatar det där ärret! "Skulle man kunna se ärret på det här avståndet?" "Jäklar jag glömde rita dit ärret!" "Skit också ärret är för stort, sitter för högt upp, är åt fel håll!" Dom enda ärren som är kul är de gamla duell ärr som Tyska officerare bar med stolthet
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Stora Modesty Blaise-tråden

Inlägg av Zara Hero »

Peral skrev:Kan tänka mig att alla Modesty tecknare hatar det där ärret! "Skulle man kunna se ärret på det här avståndet?" "Jäklar jag glömde rita dit ärret!" "Skit också ärret är för stort, sitter för högt upp, är åt fel håll!" Dom enda ärren som är kul är de gamla duell ärr som Tyska officerare bar med stolthet


Men också de ärr som BETYDER någonting. Som Harry Potter-blixten. Jonah Hex vanställda läpp (som gör att han alltid ser grym ut, så att han aldrig aldrig glömmer det som gjordes mot honom...). Det finns alldeles säkert fler bra exempel. Någon som har ett ärr som ser ut som ett R (=revenge)? Någon som har ett ärr som ser ut som ett kors (och de slåss för kristendom en och allt det goda). Ett ärr som ser ut som en dödskalle, som betyder att de fått en smäll av Voldemort (var dt väl? [;)] ).
Ett ärr istället för ett öga, vilket betyder att de offrat för att få visdom.
[|)]
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Stora Modesty Blaise-tråden

Inlägg av Peral »

Tack för den informationen, hade ingen aning om det. Kanske skulle bedriva lite research om ärr och deras betydelse
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Stora Modesty Blaise-tråden

Inlägg av Zara Hero »

Peral skrev:Tack för den informationen, hade ingen aning om det. Kanske skulle bedriva lite research om ärr och deras betydelse


Du menar väl: "hade ingen aning om det [:D] "
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Stora Modesty Blaise-tråden

Inlägg av Peral »

Nej det var mycket välkommen information! Kan mycket väl ha nytta av den, så tack igen!
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Stora Modesty Blaise-tråden

Inlägg av Zara Hero »

Peral skrev:Nej det var mycket välkommen information! Kan mycket väl ha nytta av den, så tack igen!


Vet inte riktigt vad du far efter. Men OM du verkligen är seriös så ska jag kanske säga att det var Fantomen som gjorde dödskallemärket och inte Voldemort (hans "dödsätare" gjorde i och för sig en döskalle uppe i himlen).
[:o)]
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Re: Stora Modesty Blaise-tråden

Inlägg av Ellingen »

skaraborg76 skrev:Sitter inte ärret högre upp än vad det gör i äventyr no 1?


Bild
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Stora Modesty Blaise-tråden

Inlägg av Peral »

Zara Hero skrev:
Peral skrev:Nej det var mycket välkommen information! Kan mycket väl ha nytta av den, så tack igen!


Vet inte riktigt vad du far efter. Men OM du verkligen är seriös så ska jag kanske säga att det var Fantomen som gjorde dödskallemärket och inte Voldemort (hans "dödsätare" gjorde i och för sig en döskalle uppe i himlen).
[:o)]


Grejen var att jag inte visste att det kunde ligga så mycket symbolik bakom ett ärr, självklart måste jag göra research för att få rätt och fullständig information!
Användarvisningsbild
pogono
Fine
Inlägg: 529
Blev medlem: sön 24 jan 2010, 09:58
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora Modesty Blaise-tråden

Inlägg av pogono »

Är det någon som vet om Titan Books-utgåvorna av Modesty Blaise är något att ha? Är repron, trycket, formatet och redigeringen OK?
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Stora Modesty Blaise-tråden

Inlägg av germund »

pogono skrev:Är det någon som vet om Titan Books-utgåvorna av Modesty Blaise är något att ha? Är repron, trycket, formatet och redigeringen OK?


Jag antar att du menar de nya Titanutgåvorna(?) Nu får jag säkert skit från någon med avvikande åsikt, men reproduktionen är ett hån mot kunderna och jag köpte inte ens Holdawaysekvensen ut. De kan inte ha lagt ner många minuter för att hitta bra tryckmaterial. Formatet är helt ok, redigeringen ok om man vill kalla stripp-för-stripp-publicering för redigering.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Stora Modesty Blaise-tråden

Inlägg av K-E Lindkvist »

germund skrev:
pogono skrev:Är det någon som vet om Titan Books-utgåvorna av Modesty Blaise är något att ha? Är repron, trycket, formatet och redigeringen OK?


Jag antar att du menar de nya Titanutgåvorna(?) Nu får jag säkert skit från någon med avvikande åsikt, men reproduktionen är ett hån mot kunderna och jag köpte inte ens Holdawaysekvensen ut. De kan inte ha lagt ner många minuter för att hitta bra tryckmaterial. Formatet är helt ok, redigeringen ok om man vill kalla stripp-för-stripp-publicering för redigering.

Kan bara hålla med, även om jag inte var lika förståndig som Germund utan köpte på mig samtliga Holdaway-volymer (och ett par Romero som är ännu värre). Visserligen ber man läsaren om ursäkt i inledningen och påstår att det är svårt att hitta bra tryckoriginal, men detta är rent löjligt.
Jag upprepar att den bästa återgivningen av Modesty Blaise hittar man i Titans 80-talsutgåva. Jag har närmare beskrivit den i denna tråd. Med hjälp av eBay skall den inte vara så värst svår att få fatt i. Satsa på den istället, även om den är långt ifrån komplett.

För övrigt tycker jag att det är trevligt att kvalitet på reproduktion börjar diskuteras i vidare kretsar. För några år sen upplevde jag det som att jag själv om att tycka att dylikt är viktigt för läsupplevelsen. [:o)]
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
pogono
Fine
Inlägg: 529
Blev medlem: sön 24 jan 2010, 09:58
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora Modesty Blaise-tråden

Inlägg av pogono »

Det var de här jag tänkte på:
http://www.amazon.co.uk/Modesty-Blaise-Collections-in-order/lm/R1O0P4BILA0QEP/ref=cm_lmt_dtpa_f_1_rdssss0
Finns det några vettiga Modesty Blaise-utgåvor? Jag vill läsa serien komplett i kronologisk ordning, helst på engelska och då med originaltextning och i stort format i stripform. Med bra repro och tryck, helst på obestruket papper.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Stora Modesty Blaise-tråden

Inlägg av K-E Lindkvist »

skaraborg76 skrev:Kan du visa någon bild då?

Uttalar man sig tvärsäkert förväntas man naturligtvis ha tillgång till ett rikhaltigt källmaterial och följdaktligen inte ha några problem att kontrollera på egen hand.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Stora Modesty Blaise-tråden

Inlägg av germund »

Deprimerad över att inte vara i San Diego kollade jag upp Modestyvolymerna för att se om de är lika illa som jag ville minnas, och ja, det är de! Tunna linjer lyser med sin frånvaro i klass med de sämst reproducerade serierna i svenska Agent X9, andra strippar har kladdiga linjer som ser ut som om de scannats ur en dagstidning och dessutom utan manuell upprensing av stripparna. Helt otroligt, reproduktionen är sämre än originalproofsen från 60-talet, vilka jag i Modestys fall anser vara den sämsta godtagbara källa man bör använda (utom för vissa A-strippar som är totalt omöjliga att hitta i vettig kvalité). När vi repriserat Holdaway i X9 under 2009-10 har vi inte scannat något ur de nya Titanvolymerna, dock en hel del ur de äldre Titanutgåvorna.

Detta gör mig rasande, för en sådan här hafs & slarv-utgåva sabbar marknaden totalt för en eventuell kvalitetsutgåva.
Skriv svar