Den mest gripande/starka scenen i en serie.

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Den mest gripande/starka scenen i en serie.

Inlägg av Labrador Road 26 »

Jag funderade på vilken händelse som gripit tag i mig mest av alla i seriernas underbara värld. Den jag kom fram till är *dramatisk musik* när Gwen Stacy dör i Spindelmannen. Gröna trollet slänger ner henne från bron och Spidey skickar ut sitt nät men hon är död när han får upp henne. Får en tår i ögat varje gång jag ser den.
http://web.telia.com/~u87708935/spidde/images/spgwen.jpg

Vilken smärta, stackars Peter [:I]
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

Joakims fars död i Don Rosas serie (i en av delarna av Joakims liv)? Så himla snyggt!

Slutet av "Diktatorn och champinjonen", när Spirou och Nicke ångrar att de lämnade tillbaka Marsupilami i djungeln? (Med överraskningen på sista sidan.)

Lord Volls död i Elfquest? (Hette han så? Det var länge sedan jag läste den.) Det är en hel del som är starkt i den, speciellt i de första delarna.

Rose avslöjande av Thorns bakgrund och i viss mån öde, i "Bone"? Utdraget och detaljerat, suger på karamellen riktigt ordentligt. Även den serien har en del andra starka scener.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

En av dom sorgligaste historier jag läst är "The Loathsome" i Weird Science #20. Aug 1953.
Den handlar om ett par som får ett missbildat barn pga att mannen har varit med i kärnvapenprov. De övertalas av läkaren att lämnar barnet till barnhem och tar ett adoptivbarn istället. Historien är skriven av Gaines/Feldstein och är tecknad av Wallace Wood. Tydligen inspirerad av en verklig händelse från ett barnhem i Pennsylvania.
Vilken tidning! Resten tecknad av Orlando, Williamson och Kamen. Snacka om kvalitetsgubbar!

En annan tidig gripande/stark scen för mej är när Blixt Gordon tar sej in i kejsar Mings tortyrkammare. Tecknad i början av 40-talet av Alex Raymond. Jag var gick på lågstadiet när jag läste den och hade inte hört talat om 2a världskriget ännu.

Ungefär samtidigt köpte jag "Stora Skräckboken" och där fanns också starka scener men av ett annat slag. Rätt äcklande. T ex Skämt kött är inte bara skämt, Kvällsöppet...
Jag har varit EC-fan sedan dess[^]


Simma lugnt!
Användarvisningsbild
AndersL_
Very Fine
Inlägg: 1100
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 22:30
Ort: Christmas Island
Kontakt:

Inlägg av AndersL_ »

Den mest gripande händelsen i en serie som jag någonsin har läst är slutet av Don Rosa-äventyret Brev Hemifrån... de sista 3-4 sidorna i den sista delen av det är i en klass för sig och verkligen det bästa som Don Rosa någonsin har skrivit.

Annars tycker jag också att scenen där Joakims pappa dör är stämningsfull... eller slutet på Världens rikaste anka, när alla hans släktingar lämnar honom.
Höjdpunkten i den Farbror Joakims Liv-del där Joakim blir nedslagen av Kufe Knyck och fastkedjad på hans flodångare men sedan går bärsärkagång när han får veta att hans mamma har dött är också storslagen... men det är lite tråkigt att Egmont har ändrat dialogen i den svenska översättningen. När Kufe bara säger att Joakims mamma är sjuk innan han knögglar ihop brevet blir det inte alls lika dramatiskt.
- - AndersL - -
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

Jag håller med om en hel del av de händelser Ingemar och AndersL_ nämner, men vill också nämna:

Strangers in Paradise (naturligtivs). Andra TPBn, I dream of you, första episoden. Franchine kommer hem efter att försvunnit utan att tala om för någon vart eller varför. Hur orsaken till att hon for sedan växer fram är mycket starkt. Det finns mycket humor och action i Strangers in Paradise, men i det här albumet är det känslor som gäller ...

Inledningen på Tintin i Tibet och serien User vill jag också gärna nämna.
Användarvisningsbild
impeesa
Very Fine
Inlägg: 1163
Blev medlem: sön 08 jan 2006, 17:00
Ort: Wallis and Futuna Islands

Inlägg av impeesa »

Jag minns att där var en serie hos Arne Anka som slutade rakt ut i tomma intet, inget skämt eller poäng alls. Serien handlade om nynazismen i Sverige, och Christiansen skrev längst ner en ursäkt om det uteblivna skämtet tillsammans med kommentaren "ämnet gör mig illamående". Starkt.
Svenska Star Wars/Stjärnornas Krig i toppskick sökes.
Användarvisningsbild
Svartslipsen
Very Fine
Inlägg: 1016
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 14:38

Inlägg av Svartslipsen »

Nickes och Rickes försoning i "Spirou och Arvingarna" (den där Ricke måste vara en ypperlig skådis med tanke på de senare albumen)

Smiley Bone tar adjö av Bartleby i "Bone 5: Rock Jaw, Master of The Easten Border"

Herbert de Vaucanson tänker tillbaka på sin något traumatiska skolgång och den ännu mer traumatiska kampen på liv och död mot sin far. Hårda bud.


Samt scenen ur "Brev Hemifrån" som AndersL nämnde.

Living well is the best revenge
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

citat:
Ursprungligen postat av Svartslipsen

Nickes och Rickes försoning i "Spirou och Arvingarna" (den där Ricke måste vara en ypperlig skådis med tanke på de senare albumen)

Jag funderade också på den, men tänkte att det räckte med en Spirou. Jag har aldrig sett den scenen som att han spelar, utan att det är en äkta försoning. När de sedan ses i "Diktatorn och champinjonen" tar han också emot dem som vänner. Men efter det albumet är det kört.

citat:
Ursprungligen postat av rkaj

Inledningen på Tintin i Tibet


Eller vad sägs om slutet?
Användarvisningsbild
spidercrazy
Fine
Inlägg: 335
Blev medlem: mån 03 okt 2005, 16:18
Ort: Sverige

Inlägg av spidercrazy »

En serie jag gillar mycket är Stray Bullets av David Lapham. Det är inte en berättelse utan flera, som berättas parallellt och flätas in i varandra, ofta ganska våldsamma historier (eller som kretsar kring våld/skjutvapen), alltid med oväntade vändningar. En av huvudpersonerna är Virginia 'Ginny' Applejack, som vi lär känna i början av serien som 6-åring, då hon blir vittne till två mord, och sen får vi följa hennes - hm, inte helt problemfria - utveckling, in i tonåren...
Virginia avskyr sin mammma, som är mycket sträng och egoistisk, och avgudar sin pappa, som hellre vill vara som en schysst kompis och tillämpar en friare uppfostran. Han är stor och stark, jobbar som lastbilschaufför, och därför blir det extra jobbigt att se då han så småningom blir sjuk i magcancer och tynar bort tills det inte är mer än skinn och ben kvar av honom... det är nog det starkaste jag läst i serieväg. Rekommenderas varmt!
Å nu pojk ska du få lära dig hur man pelkar en fnög!
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

citat:
Ursprungligen postat av spidercrazy

En serie jag gillar mycket är Stray Bullets av David Lapham.



Kan intygas. Fröken Applejack´s öden och äventyr är gripande.

En annan serie jag läst relativt nyligen är Preacher. Tycker den är mycket stark, speciellt Preachers uppväxt i Angelville, Texas med elakaste "Grandmother" i hela världen, Jody den sadistiske förmannen, T.C. den perverse hantlangaren och Billy Bob, den enögde kompisen.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Krusty
Fine
Inlägg: 685
Blev medlem: ons 08 mar 2006, 18:58
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Krusty »

Det mest gripande jag läst (och troligtvis någonsin kommer att läsa), är Don Rosa´s Sista släden till Dawson, på dom sista sidorna när Kufe blir knockad, och Farbror Joakim får sin utrustning och sina minnen från guldgrävartiden åter. Rörande till sista teckning.
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

Nu kom jag att tänka på Cinder&Ashe. Många serier som är så pretentiösa (med en massa hoppande i tiden och grubbelkommentarer av dammig deckarkaraktär) är bara påfrestande, men Cinder&Ashe känns så välgjord att inte ens det något överdrivna våldet blir ett problem. Serien lyckas övertyga mig om att den ska tas på allvar, relationen mellan hjältarna är övertygande och inte banal, och därmed landar den flera starka scener.
Användarvisningsbild
Svartslipsen
Very Fine
Inlägg: 1016
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 14:38

Inlägg av Svartslipsen »


Slutskevensen i "Le Grand Pouvoir de Chninkel", stark och man kan se hopplösheten i samtliga personers ögon. Den allra sista rutan är också väldigt bra.

Nu har jag läst den engelska nyutgåvan av "Joakims Liv" ("The Life and Times of Scrooge McDuck") och jag håller med om scenen när Joakims far dör och den ruta några sidor tidigare när Joakim står vid sin mors grav.

Och apprpopå dödsfall i "Disney" serier; i Floyd Gottfredsons "Mickey Mouse and the Isle of Death" blir piratkaptenen begravd i en flod av lava, det sista man ser är hans hatt som brinner och ett pärlhalsband. Traumatiskt så det förslår.
Living well is the best revenge
Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine
Inlägg: 1440
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 23:47
Ort: Sverige

Inlägg av Robrocker »

citat:
Ursprungligen postat av labrador road 26

Jag funderade på vilken händelse som gripit tag i mig mest av alla i seriernas underbara värld. Den jag kom fram till är *dramatisk musik* när Gwen Stacy dör i Spindelmannen. Gröna trollet slänger ner henne från bron och Spidey skickar ut sitt nät men hon är död när han får upp henne. Får en tår i ögat varje gång jag ser den.
http://web.telia.com/~u87708935/spidde/images/spgwen.jpg

Vilken smärta, stackars Peter [:I]




Jag håller med om den, den var väldigt gripande när man läste den..
With great powers comes great responsibility.
Användarvisningsbild
Mira
Very Good
Inlägg: 63
Blev medlem: ons 16 mar 2005, 16:56
Kontakt:

Inlägg av Mira »

ElfQuest - Hidden Years #5

När Himlavis just blivit född och hans mamma är döende då hon tidigare blivit tillfångatagen av människor för att sen offras till deras gud, men hennes unga mänskliga tillfångatagare inser konsekvenserna av sitt handlande.. De försöker hjälpa henne iväg därifrån och har tagit med henne på en flotte, men hon hinner föda, och sätter ut lille Himlavis att flyta nedåt floden för att förhoppningsvis hittas av sina klanmedlemmar, samtidigt som hennes egna liv ebbar ut.. :(
Användarvisningsbild
Nemesis
Fine
Inlägg: 233
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 20:07
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Nemesis »

MÅSTE bara hålla med om när Joakims pappa dör i FJL och om de sista sidorna "Brev Hemifrån" som påverkat mig som ingen annan serie har gjort inom någon kategori! Första gången jag läste "Brev Hemifrån" så var Rosa relativt ny för mig och jag kan nog säga att den serien väckte mitt ankistiska intresse. Jag kommer inte riktigt ihåg men jag kanske t.o.m. fällde en liten tår när jag läste slutet på den...[:(] Om inte så var det iallafall VÄLDIGT nära och det är VÄLDIGT sällsynt![:)]
Nemesis
Användarvisningsbild
Nemesis
Fine
Inlägg: 233
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 20:07
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Nemesis »

Just det! Glömde historien om Vargens barndom i Bamse eller Bamse-extra. Det var jättelänge sedan jag läste den så jag kommer inte ihåg så mycket men jag minns att jag verkligen påverkades och kände någon slags empati för Vargen.
Nemesis
Användarvisningsbild
Stenens vise
Very Fine
Inlägg: 1113
Blev medlem: fre 15 jun 2007, 14:18
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Stenens vise »

[quote="Nemesis"]

MÅSTE bara hålla med om när Joakims pappa dör i FJL och om de sista sidorna "Brev Hemifrån" som påverkat mig som ingen annan serie har gjort inom någon kategori! Första gången jag läste "Brev Hemifrån" så var Rosa relativt ny för mig och jag kan nog säga att den serien väckte mitt ankistiska intresse. Jag kommer inte riktigt ihåg men jag kanske t.o.m. fällde en liten tår när jag läste slutet på den...[:(] Om inte så var det iallafall VÄLDIGT nära och det är VÄLDIGT sällsynt![:)]
[/quote]


Jag måste hålla med dig jättemycket! Jag känner likadant. "Brev hemifrån" blev en omvändning för mig. Men en sak förstör lite av slutet på "Högländerna". När de reser bort ser man i hörnet av rutan en liten fågel som tittar in mot läsaren. <<<<<helt onödigt och oepiskt.

Ett annat hallelulja moment var slutscenen i "Xanadu". Det är bara så vackert och snyggt när man ser vad de gjort med det som Joakim längtat efter, och hur värden kan variera mellan olika personer.
"And the wedding-guest's a sad and wiser man.
And the tale goes on and on and on!"

Rime of the ancient mariner, Powerslave, Iron Maiden
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Inlägg av germund »

Oj, många tankar på döden dyker upp när man rotar i serie-minnet. De mest gripande scenerna jag minns tycks faktiskt handla om hur goda/oskyldiga personer dör. Mest gripande albumet tror jag ändå är Peter Madsens Berättelsen om en mor. Det kan läsas om många gånger med samma klump i halsen. Annars tror jag den där scenen i Strangers in Paradise, när Katchoos gamla vän/räddare/kärlek Emma dör i aids ligger bra till på listan (bok 2, tidning 3, för den intresserade).

Ravens död i Terry och Piraterna 1941, när hon går bort i sin älskade Dude Hennicks armar, skickade berättigade shockvågor över hela USA och jag förstår precis varför. Caniff ägnade 1,5 år åt att bygga upp hennes personlighet och beskriva henne som en stark, modig, beundransvärd, självuppoffrande kvinna med ett hjärta av guld - och sen går hon och dör??!!? Va f-n, så kan man ju inte göra? Eller så har vi piratdrottningen Belits död i Conan#100, när Conan hittar henne hängd från masten på hennes skepp. En av de gånger någonting verkligen går sönder inom den annars så härdade Conan.

Och i Disneyserierna finns det nog inget mer förfärligt ögonblick än i Gottfredsons "The World of Tomorrow" från 1944, då Svarte-Petter skjuter ihjäl den mekaniska flickan Mimi - denna underbart vackra flicka som trots att hon är gjord av skruvar och muttrar är förälskad i Musse och kastar sig framför honom när Svarte-Petter avfyrar sitt laservapen (eller vad det nu är). Såpopera på hög nivå, men det faktum att scenen utspelar sig i en Disneyserie gör den inte mindre fasansfull. Snyft!
Användarvisningsbild
Nemesis
Fine
Inlägg: 233
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 20:07
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Nemesis »

[quote="Stenens vise"]

[quote="Nemesis"]

MÅSTE bara hålla med om när Joakims pappa dör i FJL och om de sista sidorna "Brev Hemifrån" som påverkat mig som ingen annan serie har gjort inom någon kategori! Första gången jag läste "Brev Hemifrån" så var Rosa relativt ny för mig och jag kan nog säga att den serien väckte mitt ankistiska intresse. Jag kommer inte riktigt ihåg men jag kanske t.o.m. fällde en liten tår när jag läste slutet på den...[:(] Om inte så var det iallafall VÄLDIGT nära och det är VÄLDIGT sällsynt![:)]
[/quote]


Jag måste hålla med dig jättemycket! Jag känner likadant. "Brev hemifrån" blev en omvändning för mig. Men en sak förstör lite av slutet på "Högländerna". När de reser bort ser man i hörnet av rutan en liten fågel som tittar in mot läsaren. <<<<<helt onödigt och oepiskt.

Ett annat hallelulja moment var slutscenen i "Xanadu". Det är bara så vackert och snyggt när man ser vad de gjort med det som Joakim längtat efter, och hur värden kan variera mellan olika personer.
[/quote]

Just det! Joakim var liksom mer än en sur, girig, gammal snåljåp.[:)]
Nemesis
Skriv svar