Snyggaste och fulaste svenska serietidningen?

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Patrik A
Fine

Re: Snyggaste och fulaste svenska serietidningen?

Inläggav Patrik A » ons 12 maj 2010, 22:11

Knasen har fått stiligare omslag, det håller jag med om! Nummer nio var enkelt och snyggt, de två tidigare nämnda var också riktigt bra! Men däremellan har flertalet tråkiga och mindre fagra omslag varit med, på den tidigare nämnda tidningen. Får se vad kommande nummer har att ge, men i det stora hela känns det som om det är på rätt väg, tycker jag.

Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint

Inläggav Sir-L » ons 12 maj 2010, 23:27

Är det någon som ser omslagen nuförtiden? De flesta tidningarna göms ju bakom plast och bifogad leksak. Barnen nuförtiden köper tidningen beroende på leksaken, inte omslaget.

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » ons 12 maj 2010, 23:39

smorkin skrev:Epix/Pox/Tung Metalls/... omslag var alltför ofta bara uppförstorade serierutor men en hel del bra omslag fanns också. Och det behöver inte vara tunga seriösa serier för att omslagen ska vara eleganta; här ett tidigt Sienkiewicz-omslag som är mycket snyggt IMHO:
Bild

Jafan du har rätt Moon Knigt eller Månriddaren då var inet så dumma ens här i landet och dessutom var de ganska samtida så att säga.

Omslagen gjordes väl av Sienk.....öhja ni vet han som man inte kan stava till, serien är bland det bästa i sin genre som publicerats i Sverige med och den fick tom nästan nå sitt slut här, vilket måste betytt att nån var väldigt intresserad av serien här.

En odödlig serie.
9mm, i'm never further away than that.

Användarvisningsbild
Agent X9
Very Good
Kontakt:

Inläggav Agent X9 » fre 09 jul 2010, 06:37

Vi jobbar som bekant aktivt med att försöka göra Agent X9 allt mer attraktiv.
Vi har lyft såväl översättning som reproduktion av strippar som layouten på de redaktionella sidorna, tycker vi.
Vi satsar ju dessutom på att försöka göra omslagen till de snyggaste i tidningshyllan.
Tror faktiskt att vi lyckats nu:
http://serieforum.se/viewtopic.php?f=8&t=5460
Åsikter uppsnappade här, eller på annan plats, kan komma att citeras på redmöten, på bloggen eller i tidningen Agent X9.
Detta i enlighet med svensk upphovsrätt men framförallt för att försöka göra Agent X9 så bra som möjligt för så många som möjligt.

Användarvisningsbild
Marhulken
Very Good

Inläggav Marhulken » fre 09 jul 2010, 11:58

Agent X9 skrev:Vi satsar ju dessutom på att försöka göra omslagen till de snyggaste i tidningshyllan.
Tror faktiskt att vi lyckats nu:
http://serieforum.se/viewtopic.php?f=8&t=5460

Njae, knappast i min hylla (om den nu hade stått där)..... fast du kanske syftade på tidningshyllan i butiken. Hur som helst så ser jag iofs på serier och dess omslag mer som konstverk (nu kommer väl de flesta antagligen påstå att en Photoshop-producerad bild också är ett konstverk.... och jag håller väl med...... ). Och ett verk där man verkligen kan urskilja en skapares unika hantverk, stil och arbete kommer alltid att vara snyggare än något digitalt tillrättalagd dussinomslag, i mina ögon. Men en bild som t ex just det Agent X9-omslaget kan aldrig vara mer än just snygg, om du förstår vad jag menar.

Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Kontakt:

Inläggav Erik S » mån 21 maj 2012, 20:58

Snubblade nyss över ett exempel på hur – den i övrigt hyfsat snygga – omslagslayouten på klassiska X9 kan gå helt över styr:
http://www.tradera.com/agent-x9--modest ... _156605553
Dels är själva omslagsbilden rätt taffligt tecknat (vem ligger bakom, känner inte igen stilen? måste man se bröstvårtorna?), men framför allt täcks hela skiten av massor av gigantiska textblaffor i olika typsnitt och färger, utplacerade helt utan finkänslighet.

Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint

Inläggav Labrador Road 26 » mån 21 maj 2012, 21:06

Baksidan var rätt snygg, så för en femma får du väl lägga den med baksidan uppåt.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » mån 21 maj 2012, 23:08

Mycket text på omslaget är aldrig snyggt, ser brittisk ut i formgivningen, jo lustigt nog ser de ut på et teget sätt ofta.

Mrn jo för en 5a så kan man snabbt bläddra upp den bara och aldrig förvara den överst i en hög.
9mm, i'm never further away than that.

Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator

Inläggav RioGrande » ons 23 maj 2012, 13:41

Kanske bara en femma i pris --- men frakten går faktiskt på 36... Så det blir totalt 41 kronor för att göra detta... DET är kanske inte riktigt värt det... Bild

Användarvisningsbild
Linus S
Fine

Inläggav Linus S » ons 20 jun 2012, 12:02

Själv älskar jag Uti Vår Hages omslag väldigt mycket, dels för att dem numera sedan 2 år tillbaka är målade för hand av Kristers son Anton tror jag. Herman Hednings omslag har alltid varit bra, ibland kan det kännas lite hafsigt gjort, men dem har varit smarta och och lägga texterna längst ned på tidningen. Iställer för längst ut på tidningen. Elvis omslag brukar vara ganska bra, särskilt eftersom dem också placerat texterna längst ned (utgår ifrån 6/11). Ernies omslag kan bli lite jobbiga ibland men är oftast helt ok. Knasens omslag tycker jag har blivit väldigt tråkiga och enformiga, dem ger ingenting. Pondus omslagen fungerar med ibland kan det bli på tok för mycket text tycker jag. Omslagen för Gustaf-tidningen är varma och ger en känsla av trygghet. Dem är också bra gjorda, vad jag kunnat se för tillfället. Agent X9 omslagen har alltid varit bra! Äventyrsserier och Actionserier har dock aldrig varit min grej... Hälge tillhör bland det bästa när det gäller omslag enligt mig. 91:an i 9 av 10 fall. Även 87:an fungerar bra och Lilla Fridolf & Åsa-Nisses egna tidning ser alltid bra ut. Och ofta roliga! Fantomens omslag får jag lika mycket intryck av som Agent X9. Nya Serieparadens omslag är väldigt dåligt gjorda och man blir lite virrig av att se text och bilder huller om buller. Rocky Magasins är skitbra gjorda! Kellermanen tecknar ju omslagen 100% numera. Och då går jag efter 3/12.

Galagos omslag är alltid bra och lockande. Kalle Anka har anpassat sig efter vad barnen tycker: Färgglatt. Vet någon om Kalle Anka-tidningen har leksaker någon mer?

Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Kontakt:

Inläggav Mithroth » ons 20 jun 2012, 12:27

Linus S skrev:Vet någon om Kalle Anka-tidningen har leksaker någon mer?

Frågan är nog snarare om leksakerna har någon Kalle Anka tidning längre.... [8)]
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.

Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator

Inläggav RioGrande » ons 20 jun 2012, 13:31

Snygga omslag handlar ju ofta om känslor. Nästan alltid när man får tag på gamla tidningar (50-, 60-tal) så ser de rena och klassiska ut. Inte så mycket text, en dramatisk Gohs-teckning...
Bild
Fast det är svårt att skilja mellan känslorna nostalgi och estetisk upplevelse.
Rent objektiv är kanske ett Pilot-omslag en katastrof kompositionsmässigt, med grälla färger och oläsbara typsnitt --- men oj vilken spännande, realistiskt målad luftduell mellan stridsflygplan...
Bild

Användarvisningsbild
Linus S
Fine

Inläggav Linus S » ons 20 jun 2012, 14:44

mithroth skrev:
Linus S skrev:Vet någon om Kalle Anka-tidningen har leksaker någon mer?

Frågan är nog snarare om leksakerna har någon Kalle Anka tidning längre.... [8)]

Jag har läst någonstans att det fanns en Kalle Anka tidning med 3 Leksaker i! Fy..... :o

Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator

Inläggav RioGrande » ons 20 jun 2012, 14:58

En gång fick man ett flygplan i Pilot, det var rätt roligt...

Bild

Användarvisningsbild
Looding
Mint
Kontakt:

Inläggav Looding » lör 23 jun 2012, 18:22

Kapten Stofils egna tidning har många mycket trevlig omslag, parafraser på Kalle Anka, Fantomen, Hans Arnold och många fler. Vampirella, Chock och de andra gamla skräckisarna håller nästan genomgående hög kvalitet och är därtill förträffliga att vila ögonen på. Gillar också Galago (alltså tidningen och inte förlaget). Håller med om att Nya Serieparaden är en katastrof. Peo och Dennis är i mina ögon inte mycket att hänga i granen. Ingen kvalitet alls. Då är My little pony ett mästerverk i jämförelse.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com

Användarvisningsbild
Linus S
Fine

Inläggav Linus S » lör 23 jun 2012, 19:17

Ja, PEO!
Kommer ihåg semestern på Gotland 2010 och jag hittade en Peo från 1970. Tog fram den och bläddrade i den försiktig, den var i ganska bra skick för att vara 40 år gammal. Just det omslaget kommer jag ihåg på grund av att jag satt i soffan varje kväll och läste den. "Peos Ponny-klubb" var alltid kul att läsa, även om jag aldrig nånsin haft ponny-intresse...

Omslaget var riktigt bra DEN gången. Men någon gång måste en tidnings omslag bli sämre än det förra. Det flesta tidningar har väl något horribelt omslag under åren.

Även min tidning har haft ett dåligt omslag.
Skull Man Örjan 2/12:s omslag var det urusel upplösning på. Grått och mörkgrönt i en stor soppa. På närhåll får man bara ont i huvet.

Men Peo, VILKA MINNEN! [:o)] [:o)]

Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator

Inläggav RioGrande » fre 03 aug 2012, 13:02

Hittar ingen riktigt bra omslagstråd... men denna får väl duga!

Actiontidningar som Seriemagasinet, Serienytt, X9 osv brukade ofta (på sextio-, sjuttio- och åttiotalen) ha ett omslag som föreställde en dramatisk situation som saknade direkt samband med tidningens innehåll, förställde ofta inte ens någon av tidningens seriefigurer. Ofta var det en sammanbiten karl i förgrunden med en pistol i handen, en amerikansk bil, en explosion eller ett hamnmagasin i bakgrunden. Eller kanske två kostymklädda karlar som pucklade på varandra med knytnävarna medan ett lättklätt fruntimmer stod i bakgrunden och såg lite oroligt ut. Liknande omslag kunde f.ö. även förekomma på kioskdeckare.

Men nu undrar jag en sak. Har det någonsin hänt att ett av dessa utbytbara omslag (ofta beställda i Spanien) dykt upp en gång till? Kanske nio år senare på samma tidning... Eller på en annan tidning eller pocketbok? Om detta inte har skett måste det väl finnas ett kontrollsystem --- men hur skulle ett sådant system fungera? Det måste ju finnas hundratals sådana här tecknar-/målar-fabriker att beställa från. Och det måste, vid det här laget, flyta omkring hundratusentals sådana här målningar i världen... Finns det verkligen ett register? Ett kontrollsystem? Finns detta i så fall i varje land? På varje förlag? Eller i Spanien?

Skulle verkligen någon reagerat om Seriemagasinet återanvänt (eventuellt spegelvänt eller ändrat färgen lite) ett femton år gammalt omslag?

Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Kontakt:

Inläggav Rosen » fre 03 aug 2012, 14:08

RioGrande skrev:Har det någonsin hänt att ett av dessa utbytbara omslag (ofta beställda i Spanien) dykt upp en gång till? Kanske nio år senare på samma tidning... Eller på en annan tidning eller pocketbok? Om detta inte har skett måste det väl finnas ett kontrollsystem --- men hur skulle ett sådant system fungera?

Svar på det sistnämnda: dåligt. 1989 köpte Lancelot Games in bilden nedan från en bildbyrå i Barcelona.

Bild

Avtalet inkluderade ensamrätt för Sverige och garantier att bilden inte hade sålts till någon svensk kund tidigare (oavsett bransch). Sedan upptäckte man att den hade varit omslag på ett nummer av serietidningen Western fem år tidigare...

Ett par år senare sålde samma bildbyrå ett omslag som hamnade på Action-serien, som Lancelot Games redan hade använt. Förmodligen fick Atlantic samma garantier.
"I wear eyeliner like a superhero mask."

Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator

Inläggav RioGrande » fre 03 aug 2012, 14:29

Anade nog att det kunde gå till så. De tänkte att spelare och serietidningsläsare omöjligt kunde vara samma individer --- och chansade!

Förskräcklig bild. Kanske är scenen hämtad från någon komisk spaghettifilm? Men är inte scenen ologisk? En karl och ett fruntimmer badar samtidigt i varsitt badkar. Karlen passar samtidigt på att skjuta lite, på någonting utanför bilden (en angripare, en vägg?). "Jösses vad jag blev sugen på att läsa DEN tidningen, som handlar om det!" [:)]

Hade inte du kunnat göra en bättre bild till spelet själv?

...

Finns det någon som bevakar nedlagda serietidningars rättigheter?

Återgå till "Serier i allmänhet"