Stora tråden om Jan Lööf, Felix med mera.

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Re: Stora tråden om Jan Lööf, Felix med mera.

Inlägg av Ellingen »

Labrador Road 26 skrev:Försättsbladet? Det är väl själva omslaget vi pratar om, det var i alla vad jag kollade.

Utan att lägga till: 1:a upplagan, andra tryckningen.
Vilket jag tror detta rör sig om
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Re: Stora tråden om Jan Lööf, Felix med mera.

Inlägg av Ellingen »

Grumme skrev:Och nu när jag kollade igen så ser jag att jag for med osanning.
Ettan och trean har vit text, men tvåan har gul, precis som på Labradorens länk till CDON.


Mina är likadana. Alla köpta direkt när de gavs ut.
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Stora tråden om Jan Lööf, Felix med mera.

Inlägg av Agentum »

Hahha vi ha rinte knäckt det mao, vi har olika uppsättningar hehe.

Det är nog så att det finns åtminstonde både röd och vit text på vol1 och vol2, 3an kanske bara finns som vit, där blir det osäkert.
Sen kom GUL text med också, alltså hur många varianter gjorde de då? 3 av de båda första i tryckningar, varför ändrandet av bara textens färg? [:)]

Dammdkyddsbladet även här går jag efter nu.

Ingen som har en annan färg, blå? [:D]
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Stora tråden om Jan Lööf, Felix med mera.

Inlägg av Nima »

Jag har inte köpt volym 3 än ( [:(] ), men vol 1 är röd och vol 2 är gul.

Inget jag hade lagt märke till!
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Stora tråden om Jan Lööf, Felix med mera.

Inlägg av burnout »

mina är Vit,Gul,Vit.
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora tråden om Jan Lööf, Felix med mera.

Inlägg av UlfK »

När jag tittar närmare på Ornes bild inser jag att de inte bara bytt färg, utan även typsnitt. Hur ser det ut på volym två och tre? Vilket av typsnitten har de? (Jämför "J" i Jan, där syns det tydligast.)
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Stora tråden om Jan Lööf, Felix med mera.

Inlägg av Labrador Road 26 »

Jag hittade bara ettan som är röd, precis om på den tidigare bilden med de tjockare bosktäverna, trean hittar jag inte och jag saknar nog tvåan har jag kommit fram till. Det var till viss på grund av det tjockare typsnittet som jag misstänkte att det var en senare version för att blir tydligare i det allmänna bruset.

Ellingen: Kan de vara så att de tryckts på olika ställen av någon anledning och därför åkt på olika färg? Alltså om det finns några rimliga trycktekniska anledningar.

Undrar hur många som kommer att köpa samtliga varianter för att ha komplett. Själv vill jag ha dem så enhetliga som möjligt, antingen att alla har olika färg eller alla har samma, inte typ röd, röd, vit eller vit, röd, vit. Det skulle störa mitt estetiska sinne lite.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Stora tråden om Jan Lööf, Felix med mera.

Inlägg av Agentum »

Jo det är upprörande :-D
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Stora tråden om Jan Lööf, Felix med mera.

Inlägg av Grumme »

Här är bilder på mina tre böcker. Ettan och trean har namnet med vit text på framsida och rygg, tvåan med gul text på framsidan och svart på ryggen.
Ettan har den smalare J:et på såväl omslag som rygg och försättsblad.

Bild

Bild
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Stora tråden om Jan Lööf, Felix med mera.

Inlägg av Agentum »

Tja, innehållet är ju det viktiga, mne visst är det lite lustigt tat ändra färg, teckensnitt och sånt i omgångar hit och dit, jag menar som flera av er så har ju jag köpt dem när de kommit ut ungefär dvs det har inte funnit2 eller alla 3 på en gång, och det betyder ju att de ändrat fram och tillbaak i färg och stil, jag förstår inet anledningen.

Olika tryckerier låter så otroligt konstigt för mig, men vad annars? ingen sitter väl och säger, "nä va trist med rött, nu tar vi gult och sen kan vi ta vitt igen"
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora tråden om Jan Lööf, Felix med mera.

Inlägg av Wakuran »

Jag köpte mina tre böcker samtidigt på något event där Lööf signerade. 350:- för alla tre böckerna i en fin påse, minns jag. Har de inte tillgängliga nu, men ska kolla in designen snart.

Var det en fjärde bok på gång när Lööf hunnit teckna nytt, förresten?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Stora tråden om Jan Lööf, Felix med mera.

Inlägg av Agentum »

Var det inte en myt att han skulle göra fler serier?

Tyckte nån sa att nåt sånt blir det inte mer, men det kanske finns andra former av samlingar som ej har med serier att göra som är på gång.

För de här 3 har väl allt han gjort seriemässigt och kommenarer från honom själv.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
pogono
Fine
Inlägg: 529
Blev medlem: sön 24 jan 2010, 09:58
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora tråden om Jan Lööf, Felix med mera.

Inlägg av pogono »

Mina samling är röd-gul-vit.

Samtliga mina har omslagstiteln i Baskerville, antagligen ITC:s.
http://www.myfonts.com/fonts/adobe/itc- ... ille/bold/

Texten i inlagan och den vita omslagsvarianten av första boken är satt i Indigo Antiqua, ett svenskt typsnitt.
http://www.fontanova.se/indigo.html

Dessutom har jag sett bilder där omslaget till första boken har vit text i Times New Roman, men det är nog bara förhandsbilder till Adlibris eller liknande.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora tråden om Jan Lööf, Felix med mera.

Inlägg av Wakuran »

Agentum skrev:Var det inte en myt att han skulle göra fler serier?

Tyckte nån sa att nåt sånt blir det inte mer, men det kanske finns andra former av samlingar som ej har med serier att göra som är på gång.

För de här 3 har väl allt han gjort seriemässigt och kommenarer från honom själv.

Jag hade för mig att det var en del Felix-material som saknades, men jag kan ha blandat ihop med tredje boken (?)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Stora tråden om Jan Lööf, Felix med mera.

Inlägg av Agentum »

Jag glor på min nu.

De tstår att den avslutas med det sista äventyret med Felix som finns och att boken är den sista delen i denna trilogi.

Så enligt min finns inget mer som Lööf gjort iaf, då blir det han dansken som tog över men då kan det inte heta Jan Lööfs serier iaf.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora tråden om Jan Lööf, Felix med mera.

Inlägg av Kung Orne I »

Kul debatt bland oss nördar. [:)]


Off-topic diskussionen om högskoleprovet har brutits ut och flyttats hit: viewtopic.php?f=21&t=8310

Anders1
Moderator
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Stora tråden om Jan Lööf, Felix med mera.

Inlägg av Labrador Road 26 »

Blir nästan som att häda nu. Serien Felix övertogs som nog de flesta vet av dansken Werner Wejp-Olsen när Jan Lööf slutade med den. Nu kommer ny publicering av Felix från Wejp-Olsen inte i inbundna album som för Lööf, utan som e-bok och app. Först ut är "Felix i Utopia", det verkar som planerna är att det ska komma fler vartefter.
http://www.saxo.com/dk/felix-i-utopia_w ... 8792987006

Bild

Bild
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora tråden om Jan Lööf, Felix med mera.

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

Idag damp det ned post från Danmark. http://www.comicartfans.com/gallerypiec ... ce=1029074
Ett Felix-original av Werner Wejp-Olsen! [:)]
Teckningen är en variant av öppningsscenen till mitt favoritäventyr av WOW: "Felix och delfinerna".
"Felix i Utopia" som LR26 länkar till här ovan rekommenderas förresten. Felix i högform.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora tråden om Jan Lööf, Felix med mera.

Inlägg av Wakuran »

Jag såg förresten nyss att den här boken innehöll figuren "Janne" med flint, glasögon och vitt skägg som gick runt och målade i Stockholm. Jag misstänker att det är en hyllning till Jan Lööf. (Annars kan man hitta bl.a. Pippi och Herr Nilsson, Lisbeth Sallander och en av flickorna från Musikbussen.)

http://lillapiratforlaget.se/bocker/sto ... mmelboken/
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Stora tråden om Jan Lööf, Felix med mera.

Inlägg av Peral »

I dagens Seriepub i Örebro fick vi varsin Jan Lööfs serier volym 2 plus Sayonara September (Åsa Ekström) av Thomas Karlsson (stort tack) som i sin tur fått dom av Kristina Kolehmainen, som är initiativtagaren till Stockholms Internationella Seriefestival, alla svenska serieskapares julafton. Nu till det anmärkningsvärda, Thomas nämnde att Jan Lööf berättat för honom att denne Lööf en gång i tiden samarbetat med Robert Crumb, vilket när man tittar på stilar inte ser så anmärkningsvärt ut. Efter detta samarbete valde dock väldigt olika sätt att berätta serier.

Bild
Skriv svar