Stora tråden om Jan Lööf, Felix med mera.

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Stora tråden om Jan Lööf, Felix med mera.

Inlägg av Nima »

Läste på Kartagos hemsida, som för övrigt inte är särskilt grymma på att svara på mejl, att i Jan Lööfs serier vol 2 finns det med en tintin-serie då tintin kommer ut ur garderoben och gifter sig? Nån som har läst den och nån synpunkt? Skulle vara kul att veta!
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora tråden om Jan Lööf, Felix med mera.

Inlägg av Wakuran »

Den är ganska charmig, men ganska kort. Under tio sidor. Det är f.ö. litet märkligt ordval med "kommer ut ur garderoben" då Tintin visar sig vara hetero. Publicerades för första gången i antologialbumet "Serier om den första kärleken" (med bidrag från svenska, norska, danska och finska tecknare, där jag har för mig albumet gavs ut samtidigt i alla fyra länderna).
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Stora tråden om Jan Lööf, Felix med mera.

Inlägg av Nima »

Wakuran skrev:Den är ganska charmig, men ganska kort. Under tio sidor. Det är f.ö. litet märkligt ordval med "kommer ut ur garderoben" då Tintin visar sig vara hetero. Publicerades för första gången i antologialbumet "Serier om den första kärleken" (med bidrag från svenska, norska, danska och finska tecknare, där jag har för mig albumet gavs ut samtidigt i alla fyra länderna).


Jaha..
''Dessutom en fantastiskt serie med Tintin på sitt sista uppdrag som en gammal åldrad man, där han till slut kommer ut ur garderoben och gifter sig.''
ovanstående är taget från kartagos hemsida så jag antog att han kommer ut som homosexuell.
Är lite dålig på sånt här, men har Jan Lööf rättigheter(behövs rättigheter?) att använda tintin?
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora tråden om Jan Lööf, Felix med mera.

Inlägg av Wakuran »

Aha, så det var alltså Kartago själva som stod för den underliga formuleringen.

Jag tror det är tillåtet att använda en figur enstaka gånger för hyllningar, pastischer och parodier, om det inte är i direkt kommersiellt syfte. Något åt det hållet.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Linus van Pelt
Fine
Inlägg: 313
Blev medlem: fre 19 feb 2010, 14:36

Re: Stora tråden om Jan Lööf, Felix med mera.

Inlägg av Linus van Pelt »

Var det inte Bulls som protesterade när Lööf använde Fantomen, vilket ledde till att det äventyret var svåråtkomligt ett tag? Jfr omslagsbilden till den gamla samlingsvolymen där seriefigurerna marscherar in med en skylt med texten "Copyright". Vet någon detaljer om detta så berätta gärna.
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Stora tråden om Jan Lööf, Felix med mera.

Inlägg av Nima »

Wakuran skrev:Aha, så det var alltså Kartago själva som stod för den underliga formuleringen.

Jag tror det är tillåtet att använda en figur enstaka gånger för hyllningar, pastischer och parodier, om det inte är i direkt kommersiellt syfte. Något åt det hållet.



Ja, det stämmer säkert, han använder sig ju tydligen av oppfinnar-jocke också, och han är ju Disneys egendom. Tack [;)]
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Stora tråden om Jan Lööf, Felix med mera.

Inlägg av rkaj »

Wakuran skrev:... Publicerades för första gången i antologialbumet "Serier om den första kärleken" ....


Ah, det måste ju vara samma antologi som innehöll den charmiga "Martin Udds första Scoop". Undrar vad den innehöll mer ... går den att få tag på måntro?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora tråden om Jan Lööf, Felix med mera.

Inlägg av Wakuran »

Den innehöll några serier av Peter Madsen och Cecilia Torudd som var rätt charmiga även de, minns jag. Jag hittade den norska utgåvan begagnad i en seriebutik.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Stora tråden om Jan Lööf, Felix med mera.

Inlägg av Nima »

Thomas Olsson på Kartago låter meddela att del tre av Jan Lööfs serier kommer nästa vår, 2011. Jan vill tydligen rita lite mer nya serier som skall vara med.

Ovan är taget från flashback, så ta det med en nypa salt. Själv tycker jag det låter ganska otroligt, men nån vet kanske mer om saken?
Senast redigerad av 1 Nima, redigerad totalt 0 gånger.
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora tråden om Jan Lööf, Felix med mera.

Inlägg av Wakuran »

Jag räknade ut tidigare att det mesta som Lööf hunnit producera hittills i serieväg redan publicerats i de första två volymerna, så det låter rimligt om det inte ska bli en väldigt tunn tredje volym.

Jag kan inte svära på saken, men jag tycker helt tvärtemot att det låter som ett mycket troligt antagande. Kartago måste ju också inse att ett album med nytt material är en säkrare säljare till Lööfs stora fanskara.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Stora tråden om Jan Lööf, Felix med mera.

Inlägg av Nima »

Tja man vet aldrig.. Jag har i alla fall mejlat Thomas på Kartago och frågat så jag ska återkomma med svar.
Skulle vara riktigt trevligt ifall han verkligen ska teckna fler serier!
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Stora tråden om Jan Lööf, Felix med mera.

Inlägg av Nima »

Kartago skrev:Hej.
Del 3 kommer i september nästa år.
Precis som i del 2 kommer det vara ett förord med en del nytecknat.
Exakt vad vet jag inte än då han inte har börjat med det än.


ska bli kul att se vad vol 3 innehåller [:)]
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Stora tråden om Jan Lööf, Felix med mera.

Inlägg av Nima »

Nån som har nån felix-favorit? Visste inte om jag skulle starta en omröstning eller inte.
Har ni nån favorit och i så fall varför?

Personligen gillade jag ''det flygande tefatet'' väldigt mycket. Har själv inte någon speciell motivering.. Vilket känns skumt när jag ber er skriva motivera varför den ni nämner är er favorit [:o)]
Nu har jag två kvar att läsa av dem som finns i de två första volymerna: ''Vilda västern'' & ''Ben Hassans skatt''.
Får väl ta och läsa dem ikväll.
Sen har jag inte läst klart Bellman heller.
Glad att jag köpte böckerna i alla fall! [:)]

Kommer Felix och meteoren, Felix och Cecilia & Felix i Afrika att publiceras i vol 3?
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Stora tråden om Jan Lööf, Felix med mera.

Inlägg av Rufus »

kungnima skrev:Nån som har nån felix-favorit? Visste inte om jag skulle starta en omröstning eller inte.
Har ni nån favorit och i så fall varför?


Det där tycker jag skulle bli en vettig omröstning. Om alla Jan Lööfs Felix-serier är med. Efterföljaren Werner Wejp Olsens Felix-serier kan du hoppa över.
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Stora tråden om Jan Lööf, Felix med mera.

Inlägg av Nima »

http://www.kartago.se/alltom/20/

Lite info ute om volym tre. Eller info och info..
Den kommer väl i höst har jag för mig.
Ska ju tydligen vara nytt material också! Ska bli kul att se vad Jan har hittat på för nytt!
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora tråden om Jan Lööf, Felix med mera.

Inlägg av Wakuran »

Anders1 skrev:
kungnima skrev:Nån som har nån felix-favorit? Visste inte om jag skulle starta en omröstning eller inte.
Har ni nån favorit och i så fall varför?


Det där tycker jag skulle bli en vettig omröstning. Om alla Jan Lööfs Felix-serier är med. Efterföljaren Werner Wejp Olsens Felix-serier kan du hoppa över.

"WOW"'s serier finns ju f.ö. knappt samlade i album, varken på danska eller svenska. Synd, då de verkar rätt charmiga om man kan bortse från att det inte är Lööf.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Stora tråden om Jan Lööf, Felix med mera.

Inlägg av Rufus »

Wakuran skrev:
Anders1 skrev:
kungnima skrev:Nån som har nån felix-favorit? Visste inte om jag skulle starta en omröstning eller inte.
Har ni nån favorit och i så fall varför?


Det där tycker jag skulle bli en vettig omröstning. Om alla Jan Lööfs Felix-serier är med. Efterföljaren Werner Wejp Olsens Felix-serier kan du hoppa över.

"WOW"'s serier finns ju f.ö. knappt samlade i album, varken på danska eller svenska. Synd, då de verkar rätt charmiga om man kan bortse från att det inte är Lööf.


Werner Wejp-Olsens Felix-serier gick i Göteborgs-Posten och jag gillade dom inte. WWOs bästa serie var väl förövrigt "Stål-mormor"? Det blev bättre när han gjorde serier med sina egna figurer.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Stora tråden om Jan Lööf, Felix med mera.

Inlägg av Agentum »

Ok, om det finns Jan Lööf opublicerat så kan man ju få ta danskens svensköversatta album med då.

Men det är allt jag går med på, han är inte Lööf helt enkelt, där gick ycket förlorat och får jag erkänna en sak, en hel del för att det lämnade landet, det var korkat att ge det till en dansk, vi ligger fortfarande i krig:-D
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Stora tråden om Jan Lööf, Felix med mera.

Inlägg av Nima »

http://www.angelfire.com/space/u_line/tvfelix.htm

Finns tydligen någon tv-serie med Felix. Står ju visserligen att Svt har den någonstans i gömmorna men inte kan hitta den, men någon som vet om den finns att få tag på någonstans?
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora tråden om Jan Lööf, Felix med mera.

Inlägg av Wakuran »

kungnima skrev:http://www.angelfire.com/space/u_line/tvfelix.htm

Finns tydligen någon tv-serie med Felix. Står ju visserligen att Svt har den någonstans i gömmorna men inte kan hitta den, men någon som vet om den finns att få tag på någonstans?

Det låter som det kan vara jävligt tufft att få tag på. Jag har å andra sidan växt upp med Skymningssagor och liknande billig SVT-"animation", så jag har inte så stora förhoppningar.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar