Vad läser ni?

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

Nåja, jag gillar ändå att serier fanns på hyllorna förr, att man kan skaffa det mesta via sökande på nätet idag är givet iofs.

Jag läser The Pulse som samlar det Bendis skrev om Jessica Jones när hon gick över till vanliga Marvel U.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Wakuran »

RioGrande skrev:Seriepocketar är idag rätt onödiga. Det är ju bara förminskade repriser från serietidningar! Och i de flesta fall kan man få tag på de riktiga serietidningarna istället, som har (någorlunda) läsbart format! När man var ung hade man ju inte tillgång till internet, DÅ var man kanske hänvisad till någon loppisköpt (eller Tempoköpt) seriepocket. Men idag kan man ju bara slänga iväg ett mejl till Seriecentrum i Trelleborg, så kommer det fler gamla serietidningar ÄN man orkar (orkar!) räkna med posten nästa dag....

Det funkar ju när serien är gjord för pocketformat från början, som vanligt i Japan och Italien... Det är redigering mellan olika format som ofta blir dåligt...

En del seriepockatar hade iofs Super-Mac och Benny Guldfot samlade i ett svep, så man slapp köpa massa Buster, minns jag... Det var ju en vettig satsning... Annars vet jag inte om det fanns någon seriepocket med material som inte redan fanns i någon tidning?... (Om det var gamla tidningar som var svåra att få tag på, kan det ju iofs ha funnits en poäng...)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Sir-L »

Inga samlare ni inte, det hör ju jag det ;)
Nu när man har en del Seriepocket (de som man köpte på Åhléns är dessutom nära nog i toppskick, motför de man köpt begagnat) vill man ju gärna ha resten också. Så det ser fint ut i bokhyllan. :D
Användarvisningsbild
Serieguden
Fine
Inlägg: 234
Blev medlem: sön 26 jul 2009, 11:48
Ort: Sverige

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Serieguden »

Rufus skrev:
Serieguden skrev:
Agentum skrev:Jo så är det, tur man var i den generationen när albumen kom.


Tänk vad lycklig man var när man kom in på Tempo eller Åhléns i början på -80 talet, och de hade rea på seriealbum och Seriepockets.
Säkert upp mot ett 40-tal titlar att välja på. [:p]


Det var tider det! Men dock så var det väl mest Semics och Hemmets Journals grejer. Carlsen Comics, med större delen av det allra bästa fransk/belgiska, var sällan på rea. Det sålde ju bra ändå.


Jag tänkte också på om det fanns något från Carlsen på reorna, men det enda jag kommer ihåg var smurferna.
Reorna kanske är orsaken till att så mycket från Hemmets journal och semic är svårt att hitta i bra skick. Mycket såldes till oss småkillar i tioårsåldern som inte hade pengar att köpa till fullpris.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Wakuran »

Serieguden skrev:Jag tänkte också på om det fanns något från Carlsen på reorna, men det enda jag kommer ihåg var smurferna.
Reorna kanske är orsaken till att så mycket från Hemmets journal och semic är svårt att hitta i bra skick. Mycket såldes till oss småkillar i tioårsåldern som inte hade pengar att köpa till fullpris.

Bortsett från att det är tveksamt i sig känns det inte som premisserna stämmer riktigt från början... Om det inte säljer brukar det inte ligga kvar i hyllorna någon längre tid, då brukar det åka iväg till återvinningen för att makuleras... Med det synsättet borde reorna snarare innebära att det går att hitta albumen överhuvudtaget...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Serieguden
Fine
Inlägg: 234
Blev medlem: sön 26 jul 2009, 11:48
Ort: Sverige

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Serieguden »

Wakuran skrev:
Serieguden skrev:Jag tänkte också på om det fanns något från Carlsen på reorna, men det enda jag kommer ihåg var smurferna.
Reorna kanske är orsaken till att så mycket från Hemmets journal och semic är svårt att hitta i bra skick. Mycket såldes till oss småkillar i tioårsåldern som inte hade pengar att köpa till fullpris.

Bortsett från att det är tveksamt i sig känns det inte som premisserna stämmer riktigt från början... Om det inte säljer brukar det inte ligga kvar i hyllorna någon längre tid, då brukar det åka iväg till återvinningen för att makuleras... Med det synsättet borde reorna snarare innebära att det går att hitta albumen överhuvudtaget...


Det är ju på senare år med lean production och lagerna på vägarna det inte sparas så länge.
Kalle Anka & co t. ex. fanns ju kvar tills de var slutsålda innan lagret makulerades på 90- talet.
Semic hade ju bland annat julalbumen och de lär inte varit så lättsålda till fullpris efter nyår.
Seriepockets kom ju ut löpande som serietidningar. Semic hade nog inte samma lagerhållning som de andra.
Jag tror att det som går ut på reor blir mer slit och släng än det som säljs till fullpris, eftersom fler barn kommer över det.
Uti vår hage julalbum från 2002 som är mycket svårare än övriga skall ha skickats iväg på rea av misstag, istället för till grossister som brukligt.
Användarvisningsbild
Serieguden
Fine
Inlägg: 234
Blev medlem: sön 26 jul 2009, 11:48
Ort: Sverige

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Serieguden »

Wakuran skrev:
Serieguden skrev:Jag tänkte också på om det fanns något från Carlsen på reorna, men det enda jag kommer ihåg var smurferna.
Reorna kanske är orsaken till att så mycket från Hemmets journal och semic är svårt att hitta i bra skick. Mycket såldes till oss småkillar i tioårsåldern som inte hade pengar att köpa till fullpris.

Bortsett från att det är tveksamt i sig känns det inte som premisserna stämmer riktigt från början... Om det inte säljer brukar det inte ligga kvar i hyllorna någon längre tid, då brukar det åka iväg till återvinningen för att makuleras... Med det synsättet borde reorna snarare innebära att det går att hitta albumen överhuvudtaget...


Kanske ska förtydliga att det som såldes på seriereorna på Tempo & Åhlens inte var affärens osålda ex. utan sådant som förlaget sålde ut, för att säljas på rea.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Wakuran »

Förlagen har ju lagerproblem, även de... Men tack för förtydligande...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Furienna
Fine
Inlägg: 253
Blev medlem: sön 13 dec 2009, 20:14
Ort: Örnsköldsvik

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Furienna »

Jag ska nu läsa om "Seriebibeln", också känd som "Veckans bibelbild".

Bild
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Vad läser ni?

Inlägg av BoJustBo »

Har varit väldigt lite läsande nu under semestern då jag oftast kollapsat i säng istället för att ta det lungt med lite läsande innan jag somnar, men har nu dom senaste dagarna tagit och börjat läsa 2000AD's FLESH av Pat Mills med mera. Simpel, korkad, brilliant!

Bild
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Wakuran »

BoJustBo skrev:Har varit väldigt lite läsande nu under semestern då jag oftast kollapsat i säng istället för att ta det lungt med lite läsande innan jag somnar, men har nu dom senaste dagarna tagit och börjat läsa 2000AD's FLESH av Pat Mills med mera. Simpel, korkad, brilliant!


Gick på svenska i tidningen Dinosaurie-jägarna under tidiga 90-talet, men det här omslaget ger ju en sannare bild av själva serien...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

Ja det är en av så många bra serier från England, de har verkligen imo mycket att upptäcka som inte alls är som de amerikanska serierna, även om det ju blev en del av deras med när invasionen från England kom.

Själv läser jag Slaine the Brutania Chroicles av just Pat mills med av en ren händelse [:)]

Slaine är lite svår att utforska då materialet är rätt spretigt från suveränt bra till lite halvljummet.

The Horned God är den mest exporterade brittiska serie som funnits.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Vad läser ni?

Inlägg av BoJustBo »

Borde ta och läsa Slaine någon gång som den mega fan av Pat Mills jag är. Måste dock medge att jag inte är ett stort fan av just målade serier, det är inte en visuell stil som attraherar mig till serier. Fast Slaine började ju som vanlig svartvit tecknad serie så ska se till att testa någon gång.

Tog en liten paus mellan historierna i Flesh och läser nu Dylan Dog, läste Hjärta av Sten och just nu Hellborn. Har aldrig läst en Dylan story jag inte gillat och dessa ändrade inte det. Måste säga att jag verkligen gillar kortisarna som Ades ger ut som bonus häften till vissa av albumen. Dom är nästan lika bra som själva huvudserien (Med undantag av Mater Morbi där extra häftes serien mer var en prolog... en prolog jag inte tyckte gav mycket.)
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
trimble
Fine
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 09 aug 2014, 15:58
Ort: Danderyd

Re: Vad läser ni?

Inlägg av trimble »

"The adventures of Dieter Lumpen" en härligt maffig omnibus utgåva från Eurocomics/IDW, innehållande åtta korta och tre längre historier i bästa Corto Maltese-stil, vore något för exempelvis Cobolt förlag att ge ut på svenska.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

jag har snott en del engelska Dylan Dog, vissa är nog fan översatta och där är tex Groucho mer utmärkande och imo lite lätt jobbig som figur.

DE tverkar finnas mycket material men jag gissar att för Sverige nu så kollas det nog rätt noga innan det släpps så det blir det bästa.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Wakuran »

Agentum skrev:jag har snott en del engelska Dylan Dog, vissa är nog fan översatta och där är tex Groucho mer utmärkande och imo lite lätt jobbig som figur.

DE tverkar finnas mycket material men jag gissar att för Sverige nu så kollas det nog rätt noga innan det släpps så det blir det bästa.

Scanlations, eller? Den amerikanska utgåvan är ju ökänd för sin av-Grouchofiering; Groucho har fått mustaschen rakad och kallas "Felix"... (I den amerikanska filmen är Groucho inte ens med, utan Dylans sidekick tror jag istället var en Zombie vid namn Marcus...)

Och ja, det finns ju vansinnigt mycket Dylan-serier, men allt är ju inte lika bra...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Vad läser ni?

Inlägg av BoJustBo »

Groucho heter felix nu Igen i engelska utgåvan av Mater Morbi som kommer nu i veckan. Dock tror jag han bara är i en enda ruta i just den serien.

Själv läser jag nu efter en massa Dylan igenom hela Viktor Kasparsson serien... Eller ja, volym 1-5 då, volym 0 är ju omöjlig att få tag på och den ska inte återtryckas. Mycket tråkigt.
Hade läst volym 5 sedan tidigare men tyckte då att den vär väldigt spretig med en massa referenser till tidigare album och jo, serien hjälps starkt av att läsas i kronologisk ordning.
I volym fyra kom en ny karaktär med en referens till en story som inte är i något av de tidigare albumen (om det inte är i volym 0) vilket är mycket tråkigt, ger mig marvel-dc crossover skit vibbar. Men annars gillar jag serien skarpt.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

Jo jag känner igen det med att de tog bort mustaschen.

De jag läste var just nån form av fanöversättningar som du menar.
Det finns ju väldigt material och jag var bara nyfiken och se mer, jag har läste de flesta svenska så.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Vad läser ni?

Inlägg av BoJustBo »

Har nu läst ut Viktor Kasparsson och även med resten lästa i kronologisk ordning var volym 5 helt klart sämst, ganska mycket filler. Volym fyra har ju ett lite skumt slut också som mest finns där för att bygga upp framtida ark och knyta lite lösa trådar. tyckte det kunde skötts smidigare om sakerna spridits ut under volymens gång. Hoppas volym 6 blir bra.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av larsa66 »

Köpte en bunt gamla "Seriemaggan" på ett loppis i Saxnäs. I en av dem fanns en gammal kilroy-serie. Minns att jag gillade den i unga år, då gick den i serie-nytt. Jag tänkte bara skumläsa igenom den då det varken fanns början eller slut men det slutade med att jag fastnade för den igen [:)] En galen serie som verkar saknar både början och slut hur mycket man än läser den, men vilken action... fiender som förbrödras, intriger och sammansvärjningar en hjälte som är beredd att ge sitt liv för de han älskar om det så är den vackra Nikita eller leoparden Kyo.

Steve Roper & Mike Nomad är en guld-serie.
Skriv svar