Vad läser ni?

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Vad läser ni?

Inlägg av RioGrande »

Parallelläser faktiskt tre serieböcker på R. En svensk på svenska, en på danska (franskbelgisk) och en på engelska (svensk-israelisk).
Rocky, Röde Piraten, Roba from Uruk 3.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

Franskt igen, The Shadow of Salamanca

Skräckgenrestory med psykiska och fysiska element, mycket speciell och rätt bitter.

Skulle kunna vara en film ganska lätt, lite som tex Decent.

Skriven av Christophe Bec, utgiven av Humanoid
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Vad läser ni?

Inlägg av BoJustBo »

Pyongyang av Guy Delisle. Tecknad resedagbok av en animatör som jobbade i Nord Koreas huvudstad under några månader. Förvånansvärt intressant.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av K-E Lindkvist »

Jag håller på att avsluta första samlingsvolymen av Sex Criminals (trevligt och småkul, men jag är inte så där jätteimponerad med tanke på hypen) och tänkte sen ge mig i kast med Love Hurts Deluxe. Den är dock inget man sträckläser direkt, utan det blir till att ta en bit då och då. Men en väldigt snygg och påkostad bok är det! [:)]
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Re: Vad läser ni?

Inlägg av KRax »

Efter decenniers tvekan (varför? Jo, slå upp vilken sida som helst och man blir deprimerad) har jag till slut läst Maus. Ja, ja, ja, sträckläsning. Särskilt de sista kapitlen om flykten efter Auschwitz gillades.

Ska strax läsa om Skyttegravskriget, alltså ännu mera depp. Gillas inte! Men de enskilda historierna kan jag uppskatta till viss del, om jag inte behöver läsa alla tillsammans, och framför allt behöver jag hitta några sidor lämpligt elände till mina elever.

Har också läst Malcolm Max under ledigheten... Lite svår att förhålla sig till (vissa teckningar och rollfördelningar stör mig, dvs. rent personliga saker). I grunden bra och mycket lovande första del!
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Vad läser ni?

Inlägg av RioGrande »

BoJustBo skrev:Pyongyang av Guy Delisle. Tecknad resedagbok av en animatör som jobbade i Nord Koreas huvudstad under några månader. Förvånansvärt intressant.

Gillade också den. (Trots att det egentligen inte är "min" sorts serie. Men jag har inte gått vidare till nån av Guy Ds övriga.)
Läste ut Roba 3 (Cadial) igår. Kändes den lite mer julmys/barnvänlig än de två tidigare? Eller har man blivit lite avtrubbad? Mer humor också. Ironi. [:)]
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1911
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Grumme »

Läser med stor behållning nya Zeldaboken "Allt är normalt" av Lina Neidestam. Extra rolig eftersom jag blev förälder förra julen, och det är en hel del om graviditet och förlossning i den.
Ett extra plus för att det var en julklapp från min bror, som lyckades att få den signerad åt mig. [|)]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

Eric Shanowers OZ omnibus.

Trevlig.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
mib
Very Good
Inlägg: 97
Blev medlem: sön 17 jul 2016, 14:58

Re: Vad läser ni?

Inlägg av mib »

Håller på att plöja igenom Wonder Woman Rebirth Deluxe Ed. Uppskattar att de varvat berättelsen med då och nu tema. Har inte läst Mirakelkvinnan sedan jag var liten på 70-talet så allt är tipp - topp :D
Tack för all hjälp jag får av detta forumet, citera om du vill ha svar ang något av det jag skriver.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

Läste Wildstorms The Authority av Warren Elilis som ju var het där runt milleniumskiftet med bla denna och Planetary tex.

Oavsett om man gillar seriens koncept eller inte står den sig rätt bra ännu, man kan inte så lätt spåra när den är gjord i stilen fast den ju såklart bygger på att det blir år 2000.

Wildstorms hopslagning med DC och tillråga på allt i samma värld förstörde allt de hade, iofs har jag sett att Ellis skriver en serie nu som heter Wildstorm, inget jag läst men där förekommer dessa gamla figurer tydligen igen.

Nu när DC tänkt om igen hopas jag de släpper tanken pä en värld, det kanske de tom gjort?
Även om new52 skulle vara grunden ännu innebar den ju 52 världar inte bara DCU, de var skitdåliga på att använda det, lite Earth 2 gjordes som mest var ointressant inte mycket mer.

Om man inte måste samsas med alla figurer har man mycket större frihet.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Ala
Fine
Inlägg: 219
Blev medlem: tis 27 maj 2014, 09:30
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Ala »

Håller på och läser de svenska utgåvorna av Spawn från -96 och framåt. Klockrent.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av tfels »

Håller med Agentum angående hur DC använder Wildstorm. Man har ju tappat bort det fina på vägen. Visserligen var Stormwatch från New52 bra, men som helhet har man nästan bara schabblat till det. De borde ha sitt eget universum, med nån sorts portal till DC:s ordinarie.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
mib
Very Good
Inlägg: 97
Blev medlem: sön 17 jul 2016, 14:58

Re: Vad läser ni?

Inlägg av mib »

Tintin Det sönderslagna örat. Tror det är första gången jag läser den faktiskt. Ganska humoristisk med lite fyndiga poäng, men ack vad snurrig och hackig berättelse.
Tack för all hjälp jag får av detta forumet, citera om du vill ha svar ang något av det jag skriver.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av larsa66 »

Idag fick jag hem del 3 av Fantomens inbundna årgångar. Nr 11-15. Jag har tre av dessa tidningar sen tidigare men det var ett tag sen jag läste dem. Det märks att dom började få problem med material till huvudserien. Fyra av fem är gamla Wilson McCoy-serier. Eller så var han väldigt populär. Ungefär som Modesty Blaise idag. Man kör repriser på repriser och tidningen säljer ändå.

Bra artiklar. Bl.a av Andreas om Linda och Valentin som började just 1967.

Kul med bi-serierna också. det okända (en serieversion av TV-serien twilight Zone) och italienska och amerikanska westerns. Allt var inte bättre förr men svartvita serier var svartvita.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Vad läser ni?

Inlägg av RioGrande »

Vad menar du? Många av de amerikanska västernserier som gick i Fantomen på sextiotalet hade ju ursprungligen publicerats i färg i USA...
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Wakuran »

Och, gissar jag, den importerade Twilight Zone-serien, också... (Även om amerikansk serietidnings fyrfärgsfärgläggning på 50-60-talet iofs ofta var rätt kass...)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
mib
Very Good
Inlägg: 97
Blev medlem: sön 17 jul 2016, 14:58

Re: Vad läser ni?

Inlägg av mib »

Hemma från jobbet idag och passat på att läsa om Batman: Year One. Berättelsen bara växer för mig, nu ska den får den vila ett par år.
Tack för all hjälp jag får av detta forumet, citera om du vill ha svar ang något av det jag skriver.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av larsa66 »

RioGrande skrev:Vad menar du? Många av de amerikanska västernserier som gick i Fantomen på sextiotalet hade ju ursprungligen publicerats i färg i USA...

Jo men serierna passade ändå bra i s/v. Det var tydliga linjer. Och westerns tror jag var mest italienska, den här gången.

Wakuran skrev:Och, gissar jag, den importerade Twilight Zone-serien, också... (Även om amerikansk serietidnings fyrfärgsfärgläggning på 50-60-talet iofs ofta var rätt kass...)


Ganska ojämn kvalité på dom där. Men en del är riktigt bra. Det var en som jag tyckte påminde om Ditkos stil, men efter lite detektivarbete på nätet fann jag att det inte var han.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

mib skrev:Hemma från jobbet idag och passat på att läsa om Batman: Year One. Berättelsen bara växer för mig, nu ska den får den vila ett par år.

Trevligt att återvända till klassiker som faktiskt hade stor betydelse jämfört alla dessa omvälvande ändring och totalt förnyande events senare som sen inte betydde ett skvatt mer än lura in lite pengar från dumskallar [:o)]

Tur de finns kvar att läsa.

Där har vi ju Byrnes Man of Steel med.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
mib
Very Good
Inlägg: 97
Blev medlem: sön 17 jul 2016, 14:58

Re: Vad läser ni?

Inlägg av mib »

Agentum skrev:Trevligt att återvända till klassiker som faktiskt........
Tur de finns kvar att läsa.

Där har vi ju Byrnes Man of Steel med.


Förmodligen en annan tråd, men eftersom det kom upp här, finns hela Man of Steel i någon form av HC samlingar?
Tack för all hjälp jag får av detta forumet, citera om du vill ha svar ang något av det jag skriver.
Skriv svar