Vad läser ni?

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Rufus »

Jag har faktiskt precis läst "Med eller utan dig" av Jenny Berggrund. Jag brukar inte gilla den här typen av serier, dvs moderna serier åt det vardagsrealistiska hållet med personer som mest sitter och pratar, men den här väckte mitt intresse när jag var på biblioteket och jag gillar den. Rekommenderas!
Användarvisningsbild
mib
Very Good
Inlägg: 97
Blev medlem: sön 17 jul 2016, 14:58

Re: Vad läser ni?

Inlägg av mib »

Batman Vol 1 & 2 Rebirth Deluxe Ed. Gillade Tom Kings sätt att skriva med en gång, lite film noir. Med ganska korthuggen text. Storyn i I Am Gotham är kanske lite over the top och Batman får väldigt superhjälte lika uppdrag att ta itu med.
Tack för all hjälp jag får av detta forumet, citera om du vill ha svar ang något av det jag skriver.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Vad läser ni?

Inlägg av RioGrande »

Rufus skrev:Jag har faktiskt precis läst "Med eller utan dig" av Jenny Berggrund. Jag brukar inte gilla den här typen av serier, dvs moderna serier åt det vardagsrealistiska hållet med personer som mest sitter och pratar, men den här väckte mitt intresse när jag var på biblioteket och jag gillar den. Rekommenderas!

Den är väldigt bra! (Och ett extra plus att hon är en trevlig människa också!)
Kan också rekommendera!
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Vad läser ni?

Inlägg av spindelmannenelektra »

Jag skall börja läsa Neil Gaimans "The Graveyard Book". Det skall bli mycket intressant att läsa detta mästerverk i serieform. Boken "The Graveyard Book" är en av mina favoritböcker. Jag var väldigt glad när jag hittade den i serieform.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
mib
Very Good
Inlägg: 97
Blev medlem: sön 17 jul 2016, 14:58

Re: Vad läser ni?

Inlägg av mib »

spindelmannenelektra skrev:Jag skall börja läsa Neil Gaimans "The Graveyard Book". Det skall bli mycket intressant att läsa detta mästerverk i serieform. Boken "The Graveyard Book" är en av mina favoritböcker. Jag var väldigt glad när jag hittade den i serieform.


Har varken läst boken eller serien, berätta gärna vad du tycker om serien
Tack för all hjälp jag får av detta forumet, citera om du vill ha svar ang något av det jag skriver.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

mib skrev:
Agentum skrev:Trevligt att återvända till klassiker som faktiskt........
Tur de finns kvar att läsa.

Där har vi ju Byrnes Man of Steel med.


Förmodligen en annan tråd, men eftersom det kom upp här, finns hela Man of Steel i någon form av HC samlingar?

Jag har inte sett det iaf, jag har den i vanlig softcover.

Man tycker jubatt den är värd en finare samling.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Wakuran »

Jag föredrar i regel SC, själv. (Så länge man undviker att böja pärmen...) HC tar snabbt upp en enorm plats i bokhyllan...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Vad läser ni?

Inlägg av spindelmannenelektra »

mib skrev:
spindelmannenelektra skrev:Jag skall börja läsa Neil Gaimans "The Graveyard Book". Det skall bli mycket intressant att läsa detta mästerverk i serieform. Boken "The Graveyard Book" är en av mina favoritböcker. Jag var väldigt glad när jag hittade den i serieform.


Har varken läst boken eller serien, berätta gärna vad du tycker om serien


Jag återkommer när jag läst den. Boken är i vilken fall som helst underbar.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Kattmannen »

Förra helgen hittade jag nio stycken gamla seriealbum på ett antikvariat.

Fyra album med Fenomenala 4:ans äventyr; Den fantastiska svävaren, Den stora biltävlingen, Tyrannen samt Den stora sjöormen.

Ett album med; Fenomenala äventyr med Peter och Alexander; Den flygande tunnan.

Yoko Tsono; Tidspiralen.

Mickes äventyr; Livat hela dan.

Djungel-Kid och Giligili; Vulkanens hemlighet.

Jeff Hawke nr 1, av Sydney Jordan.


Djungel-Kid…. Var så dålig att jag inte vill behålla den. Jeff Hawke är den ända jag inte läst ännu.

Annars så var det rätt trivsam läsning. Kändes ibland att en del var lite äldre, både vad gäller miljöerna och hur de är skrivna/tecknade samt att de känns lite kontinentala. Könsrollerna kan ibland kännas inte riktigt nutida. Men man behöver ju inte hålla med om allt man läser, man kan ta vara på nostalgin och andra intryck. Albumet ”Den flygande tunnan” hade jag hemma som liten, kände igen en hel del.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Wakuran »

Kattmannen skrev:Annars så var det rätt trivsam läsning. Kändes ibland att en del var lite äldre, både vad gäller miljöerna och hur de är skrivna/tecknade samt att de känns lite kontinentala. Könsrollerna kan ibland kännas inte riktigt nutida. Men man behöver ju inte hålla med om allt man läser, man kan ta vara på nostalgin och andra intryck. Albumet ”Den flygande tunnan” hade jag hemma som liten, kände igen en hel del.

"Peter och Alexander" är en flamländsk serie i original, "Jommeke", det finns bara två album på svenska, men på flam-/nederländska närmare 300. Få flamländska serier, förutom "Finn och Fiffi" som haft egentliga utländska framgångar.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Kattmannen »

Wakuran skrev:
Kattmannen skrev:Annars så var det rätt trivsam läsning. Kändes ibland att en del var lite äldre, både vad gäller miljöerna och hur de är skrivna/tecknade samt att de känns lite kontinentala. Könsrollerna kan ibland kännas inte riktigt nutida. Men man behöver ju inte hålla med om allt man läser, man kan ta vara på nostalgin och andra intryck. Albumet ”Den flygande tunnan” hade jag hemma som liten, kände igen en hel del.

"Peter och Alexander" är en flamländsk serie i original, "Jommeke", det finns bara två album på svenska, men på flam-/nederländska närmare 300. Få flamländska serier, förutom "Finn och Fiffi" som haft egentliga utländska framgångar.


Finn och Fiffi gillar jag mycket, har många album. Trodde att Finn och Fiffi var nederländska, men de är tydligen Belgiska (flamländska), tack för info. Jo jag vet att flamländska och nederländska är samma språk.
Användarvisningsbild
Erik
Very Good
Inlägg: 101
Blev medlem: tis 26 jul 2005, 13:05
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Erik »

Fick till sist tag på en Farbror Joakims liv, min kära sambo överraskade mig rejält för ett par veckor sedan - jag hade missat att de åter fanns att köpa.

De flesta serierna har jag läst sedan innan, men berättelserna om dessa är nyheter för mig. Att Don Rosa hade gjort ett enormt forskningsprojekt på hela Carl Barks serieproduktion visste jag inte. Riktigt intressant läsning och serierna i sig är ju världsklass, antar att jag inte behöver motivera varför.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

Wakuran skrev:Jag föredrar i regel SC, själv. (Så länge man undviker att böja pärmen...) HC tar snabbt upp en enorm plats i bokhyllan...

Tja det är ju mer varktighet i en HC kan jag tycka, och mer en bok, nåt just för hyllan.

Meeen å andra sidan är det j dyrare att invistera i, nåt man kanske inte kommer läsa många ggr, där är ju en softcover bätttre ch kostar ju ftast mindre än de floppies den reprintar.

Så det beror pä helt enkelt på vad det innehållet är för mig.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
mib
Very Good
Inlägg: 97
Blev medlem: sön 17 jul 2016, 14:58

Re: Vad läser ni?

Inlägg av mib »

Justice League The Extinction Machines (Rebirth) tycker storyn är ok, mitt första möte med Simon och Jessica för övrigt. Tycker om känslan av, ok det här är lite skakigt just nu men vi ska nog kunna få ordning på The League med två rookies och en ny Stålmannen. [:o)]
Tack för all hjälp jag får av detta forumet, citera om du vill ha svar ang något av det jag skriver.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

Legends of the Dark Knight Jim Aparo v3

Mer av samma men från in på 80talet, imo lite sämre berättelser än den tidigare vol2 men snyggt tecknat av Aparo såklart.

Volym 1 såldes slut på nolltid kändes det som och återtrycktes inte tyvärr utan det kom nån omnibus som ju har med det jag redan har med, värdelöst, begagnade ex kostar mycket mer än nypriset.

Omnibus hir och omnibus dit kan det kännas ibland, visst mycket sidor för pengarna men och så ofta ofantligt ohanterliga böcker.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

Unwritten TPB 11, den sista.

Det har tagt en del tid att läsa hela den här serien av Carey och Gross.
Den baseras på hur en far skriver in sin son som karraktär i en världssäljande bokserie, som faktiskt hände med Cristoffer Robinson i Nalle Puh, sonen där kunde aldrig fly från den fiktiva vesionen av sig själv.

Här är det givet mycket mer komplext, hur Tom eller Tommy fungerar i alla världar av människans nedskrivna berättelser.

Serien är en verklig Vertigo serie, en sån där tänkvärd sak som Sandman eller Lucifer tex, det är bra att denna fick skrivas till slut, hade den lagts ner säg i mitten hade man alltid undrat över den.

Slutet är inte oväntat okonventiellt och inte "så levde de lyckliga i alla sina dagar".

Det är en av de där berättelserna man funderar mer över efter den är slut.
Den är aningen ojämn som helhet och jag är inte förtjust i crossovern med Fables tex. Men i helhet väd att läsas, kan tänka mg att den kan dela folk en del mellan de som ser storheten i den och de som inte tycker det ger dem någonting.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Vad läser ni?

Inlägg av BoJustBo »

Läste precis ut Guy delisle's Pyongyang igår. Väldigt bra reseskildring/dagbok om hans två månader som animations regissör i Nord Korea. Vanligtvis inte så mycket för självbiografiska serier men denna fokuserade ju inte på honom själv utan på allt runtomkring som han upptäcker för första gången.

Har även läst 'Att skapa en gud' och 'Vägen till Necronomicon' av Henrik Möller och Lars Krantz. Inte serier men illustrerade böcker med väldigt lite text.
Att skapa en gud var fullkomligt briljant. En lovecraftiansk saga med djupare undertoner. Vägen till Necronomicon som var mer utpräglat Lovecraft inspirerat var inte alls av samma klass, men fortfarande läsvärd. Uppenbarligen ska de göra en tredje bok i (den tematiska) serien, så vi får se hur den går.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Erik
Very Good
Inlägg: 101
Blev medlem: tis 26 jul 2005, 13:05
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Erik »

Precis läst klart Henrik Bromanders Kurs i självutplågning, en bok med samlade historier som tidigare publicerats i bland annat Galago och Arbetaren. Det klart minst intressanta verk jag läst av Bromander. Kan inte riktigt sätta fingret på varför.

Boken skildrar meningslös vardag, maktstrukturer och hur människor utnyttjas i dessa genom att bland annat berätta om unga arbetare i telemarketing- och bemanningsbranscherna. Tecknad i svart på vitt i vanlig ordning.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Vad läser ni?

Inlägg av BoJustBo »

Läste Jihad av Igor Baranko, bra spiritualistisk sci-fi i rysk miljö. Kunde gärna ha fått vara längre dock.
Läste även Sanctum: Genesis. Prequel serien till Sanctum. Inget vidare. Medans Sanctum var en riktigt mysig undervattes skräck serie som dock hade en tecknare som inte kunde ge människorna tillräckligt individuella utseenden (Det var väldigt många karaktärer, de flesta i militär uniform.) så var denna mest en tristare version av samma story fast i en öken, lite bättre tecknad i förhållande till karaktärs igenkänning, fast desto tristare i skuggning och sådant.
Just nu läser jag Sanctum Redux. En expanderad remake av Sanctum I en något mer cartoonig stil. Definitivt inte lika stämmningsfyllt som första serien men storyn är överlag nog något vassare, och karaktärerna kan man äntligen se skillnad mellan (Trotts att det nu är ännu mer av dem.)
Alla dessa serier är utgivna på engelska av Humanoids.

Just det ja, läste även Dinosaga och Trollskogen utigva av Raben & Sjögren. Mysiga barnserier.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Vad läser ni?

Inlägg av RioGrande »

Har inte läst så mycket serier på sistone. De två senaste dagarna har jag dock arbetat mig igenom nästan hela Fantomens julalbum 2001. Två gamla Bess-äventyr samt ett gammalt julalbum. Har några sidor kvar i faksimilen. Jag gillar verkligen de här julalbumen som är hundrasidiga. Man får rätt mycket serier och samtidigt lite seriehistoria med faksimilen.
(Ja, för någon vecka sen läste jag ett Marsupilami-album också)
Skriv svar