Vad läser ni?

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

alla begriper "gutter" som är intresserade av serier iaf antar jag, finns kanske inget svenskt ord som ofta annars.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Vad läser ni?

Inlägg av BoJustBo »

Wakuran skrev:Det verkar som "spread loss" snarare är en försäkrings-/ ekonomiterm, ser jag nu, om försäkringsbolag och liknande som ska sprida ut sina förluster. Får använda "gutter loss" mer i fortsättningen. ("Kanalförlust?" Låter kanske inte så tydligt...)

Gutter är la rännsten. Det vill säga utanför trotoaren, området där man vill hålla sig.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Wakuran »

"Gutter" brukar ju också annars ofta betyda "kanalerna" mellan rutorna... Och det är ju inget problem om de försvinner, det jobbigaste är uppslagen...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
trimble
Fine
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 09 aug 2014, 15:58
Ort: Danderyd

Re: Vad läser ni?

Inlägg av trimble »

Henk Kuijpers "Franka-Draktänderna", kände inte till så mycket om serien men jag köpte den ändå och jag ångrar verkligen inte köpet, i en förnämlig utgåva från Cobolt [:)] [:)] [:)]
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av larsa66 »

Nu ska jag läsa Undertaker gamarnas dans del 1 och 2 i Fantomen.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4391
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Vad läser ni?

Inlägg av RioGrande »

Läst de första sidorna på Rip Kirby i senaste X9, som verkar vara från tiden när George Evans var assistent. Det ser ut som om Evans fått ganska fria händer som tuschare. Kanske ritade Prentice bara lite streckgubbar för syns skull, som skisser?
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av K-E Lindkvist »

Har precis avslutat sjätte samlingen av Ennis & McCreas Hitman. Jag var skeptisk mot den i början, men det här är en serie som växer något enormt med tiden. Frågan är om den inte är i paritet med Preacher, trots allt? Det märks att upphovsmännen här verkligen brytt sig om serieskapandet!

Söndagseftermiddagen ägnade jag åt denna (som pockat på uppmärksamhet ett bra tag):

Bild

Blue Estate från Image Comics. En något märklig upplevelse eftersom den har fyra ordinarie tecknare och nio gästtecknare med ganska olika stilar, men som helhet fungerar det förvånansvärt bra! Klara vibbar av Elmore Leonard och Shane Black i både dialog, berättarteknik och plott (ganska snårig). Rekommenderas!

Härnäst skall jag ge mig i kast med Harley Quinn volym 5.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Vad läser ni?

Inlägg av BoJustBo »

Läste igår igenom Döda Rummet: Strindbergs Sista Drömspel av Ola Skogäng och Per Demervall. Riktigt bra svensk grafisk roman.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av larsa66 »

Idag anlände Dr Strange Omnibus av Stan Lee och Steve Ditko.
Den här är ju fullständigt magisk. Jag har läst två avsnitt av denna i någon marveltidning på Atlantictiden. längesen med andra ord.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Wakuran »

larsa66 skrev:Idag anlände Dr Strange Omnibus av Stan Lee och Steve Ditko.
Den här är ju fullständigt magisk. Jag har läst två avsnitt av denna i någon marveltidning på Atlantictiden. längesen med andra ord.

Lee gör ju en småkul cameo i Dr Strange-filmen, också...

Filmen är ju åtminstone rätt underhållande med alla skumma digitala effekter...

Själva serien har jag läst pinsamt litet av, trots att jag ju gillar teamets alla gamla Spidde-serier...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av smorkin »

K-E Lindkvist skrev:Har precis avslutat sjätte samlingen av Ennis & McCreas Hitman. Jag var skeptisk mot den i början, men det här är en serie som växer något enormt med tiden. Frågan är om den inte är i paritet med Preacher, trots allt? Det märks att upphovsmännen här verkligen brytt sig om serieskapandet!

Jag tycker mycket om Preacher men jag älskar Hitman; det känns som den perfekta serien för Ennis & McCrea, med bromance, pubhumor och yrkesmördare, i en salig blandning av högt och lågt, allvar och komedi. Preacher blir aldrig lika uppsluppet fånig men heller aldrig lika hjärtskärande sorglig: Ringos final, och slutet på serien är båda fantastiska och det bästa Ennis skrivit.
Tips: Läs också den två delar långa JLA/Hitman, skriven några år senare. Ypperlig underhållning och återigen starka känslor. Enda möjliga invändningen är att det i mångt och mycket är en upprepning av Tommys möte med Superman från Hitman 34, en av de allra bästa Superman-serier som skrivits IMHO. Det är lustigt med Ennis, hur han verkligen inte är förtjust i superhjältar och så gärna driver med dem (The Boys är ju ett enda långt lustmord på superhjältar), men att han så tydligt tycker om just Superman :-)
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

Hitman är suverän, bättre balanserad än mycket Ennis gjort senare, tur nog reprintades ju Hitman helt.

Jag har läst Popeye trades från IDW, de gjordes ju ett nyförsök i 12 nummer då i serietidningsformat där man försöker få det liknade Segars stil.

Även skaffat några nya tjocka traded som samlar rätt många nummer av Vertigos Lucifer avMike Carey, jag läste en del av den digitalt på den tiden iofs men värd att läsas igen.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av K-E Lindkvist »

smorkin skrev:Tips: Läs också den två delar långa JLA/Hitman, skriven några år senare. Ypperlig underhållning och återigen starka känslor.
Blir svårt att undvika då den har inkluderats i den sista samlingsvolymen. [:o)]
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av smorkin »

K-E Lindkvist skrev:
smorkin skrev:Tips: Läs också den två delar långa JLA/Hitman, skriven några år senare. Ypperlig underhållning och återigen starka känslor.
Blir svårt att undvika då den har inkluderats i den sista samlingsvolymen. [:o)]

Plättlätt, med andra ord! [:D]

Själv har jag just läst senaste Blixt Gordon-samlingen av Dan Barry (jag gillar den, trots ibland fåniga manus) och superhjälteserien Faith (underbara omslag, men serien är rätt menlös). Och ska, som av en händelse med tanke på Hitman-diskussioen, nu ge mig i kast med mini-serien Sixpack and Dogwelder. Tyvärr har jag inga större förhoppningar; jag läste första två numren när de kommit ut och det var inte så skoj, men, well, det är ju ändå en mini-serie av Ennis med karaktärer från Hitman så jag har liksom inget val...
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Vad läser ni?

Inlägg av BoJustBo »

Läste just igenom Snow Piercer volym 1. En helt avslutad historia, och en mycket bra en, så ser fram mot att se vad uppföljarna har att ge.
Har bara sett trailern till filmen men den ser inte riktigt ut att följa händelserna i denna boken.

Läste även upp mig på Cobolt's Thorgal och Lind&Valentin volymer. Thorgal är verkligen i toppklass i volym 4. Linda&Valentin har nog sin mest mediokra del i volym 6 (Hittebarnet från Stjärnorna). Tycker dock att Volym 2 var den sämsta overall men den var iallafall lite mer påhittig.
Tycker även att namnen på de individuella albumen här är riktigt opassande till historierna dom är i. Vet inte om det är Cobolts översättning det ligger på eller om dom helt enkelt alltid varit dåligt namnsatta. Men de första två av tre albumen i samlingen har riktigt dåliga namn.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

Sixpack och dogwelder är säkert over the top humor av Ennis, de står ju för den där sk supergruppen de har loklat kring puben hehe.

Med den där bartendern som bara är en monsterkäft som kan säga det namn de kallar den [:o)]

Jag lägger den på listan.

Finns en äldre miniserie med dem med som är utecredan, jag tror nog att man får vara beredd på att fylleslag måste ses som humor annars är de nog inget.
Jag menar Sixpack är ju egentligen tragisk om man ser djupare på det.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

Usagu Yojimbo Saga.
De har ju bökat ge ut denna serien i 600 sidigt skapligt format, och som mjukpärm bra pris.

Nackdelen är ju att de blir åbäkiga med dålig styrsel att läsa. [B)]

Jag har en bra hög av de vanluga tradsen men saknar böcker här och där och den här serien är värd att läsas om igen om inte annat.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Vad läser ni?

Inlägg av BoJustBo »

The Magic Crystal of Moebius och Bati, snygg men dialogen (iallafall i engelsk översättning) är skit.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Vad läser ni?

Inlägg av germund »

Tidiga Fantastiska Fyran från 60-talet och Millers Daredevil - rena klassiker, alltså Och Christophe Blain; en av mina absoluta favoritberättare som jag inte hade läst på länge. Otroligt välskrivet, spännande och underhållande, så jag tragglar mig igenom tyska utgåvor av de serier/delar som inte finns på engelska.
http://www.nbmpub.com/comicslit/blain/blainhome.html
http://www.dargaud.com/bd/Gus
http://www.dargaud.com/bd/Socrate-le-demi-chien
trimble
Fine
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 09 aug 2014, 15:58
Ort: Danderyd

Re: Vad läser ni?

Inlägg av trimble »

Jacamon&Matz`s "The Killer" Vol. 5, äntligen har sista delen kommit, började att läsa den redan 2010 och nu har den gått i mål [:)] [:)] [:)]
Skriv svar