Vad läser ni?

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av rkaj »

Rufus skrev:Bäst hittills denna helg har varit albumet "Klöver knekt" av Dany och Van Hamme utgiven av Winthers förlag.


Vill du ha mer av den så gick den som Jokern i Fantomendiningen. Tre äventyr på sammanlagt sju delar, 1987 - 88. Första äventyret är samma som finns som album, men de två följande finns bara i Fantomen på svenska. Sen ser jag på seriewikin att det finns ytterligare fyra äventyr på franska, som dock tillkommit långt senare och av andra upphovspersoner.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Vad läser ni?

Inlägg av BoJustBo »

Och har nu påbörjat Shadows on the Grave av Richard Corben. En samling svartvita kortisar samt en något längre följetong. Kortisarna har definitivt en 50-tals skräck-serie vibb, och väldigt många verkar utspela sig däromkring med, ofta på amerikanska landsbyggden.
Bild
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av K-E Lindkvist »

Germunds fina 90-årsjubileumsbok för Musse Pigg i all ära (hårdpärmsupplagan är tydligen redan slutsåld - grattis), så här dagen före julafton har jag plockat fram den försvenskade utgåvan av Mickey Mouse Surprise Party som kom ut i USA i oktober 1968 för att fira Musses 40-årsjubileum. I Sverige fanns den tillgänglig nästan två år senare (september 1970) under namnet Musse Piggs jubelpartaj (eftersom födelsedagskopplingen inte var direkt solklar vid 42 år).

Bortsett från inledningsserien ("Den modige lille skräddaren" av Dick Hall) är de övriga tre serierna av en Paul Murry i absolut toppform. Det bjuds på "Trollkarlens lärling", "Dubbel-skurken" och till sist det i mitt tycke helt oöverträffade äventyret "Musse Pigg på Äventyr i Alaska" där Carl Fallberg skrivit en historia som nog måste räknas som den ett exempel på den perfekta TV-deckaren. Den har allt: ett gammalt mysterium, exotiska miljöer, grinig lokalbefolkning som uppenbarligen döljer något och till sist en vild jakt som drar nytta av de övergivna sågverksfaciliteterna till fullo. Till saken hör också att det här är enda stället som det går att läsa den i sin helhet (som den publicerades i Mickey Mouse #58) på svenska. I den svenska originalpubliceringen från 1961 och i reprisen 1982 är den omgjord till en fortsättningsserie i tre delar med allt vad det innebär av resumeér och bortredigerade rutor.

Jag är för övrigt inte alls nostalgiskt belastad vad gäller "På äventyr i Alaska" utan räknar mig som någorlunda objektiv eftersom mitt ex av Musse Piggs jubelpartaj inköptes under tidigt 80-tal hos Seriehuset (för tämligen dyra pengar) på den tiden de fanns på Hornsgatan 142... Så jag tycker faktiskt att det är hög tid för en repris! Varför inte samla Fallberg/Murrys bästa deckarhistorier (både "äkta forsättningar" ur WDC och Mickey Mouse-äventyr) till en lagom tjock volym? Jag kan hjälpa till med urvalet!

Bild

Musse Piggs jubelpartaj 1970 (omslag av Dick Moores).
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Wakuran »

Jovisstja, den där gamla. Ramhandlingen där vännerna samlas för att titta på film och ge ledtrådar är kanske inte helt originell, men funkar ändå hyfsat okrystat. Kom det inte någon liknande uppföljare typ 10 (eller 20) år senare?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Serieguden
Fine
Inlägg: 234
Blev medlem: sön 26 jul 2009, 11:48
Ort: Sverige

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Serieguden »

En samling med allt Disney som Murry gjorde hade varit intressant.
Fantagraphics har ju börjat ge ut Murry/Fallberg serier. Frågan är om det är ett urval eller om de tänkt ge ut alla.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Wakuran »

Serieguden skrev:En samling med allt Disney som Murry gjorde hade varit intressant.
Fantagraphics har ju börjat ge ut Murry/Fallberg serier. Frågan är om det är ett urval eller om de tänkt ge ut alla.

De blev ju tyvärr ofta påtagligt sämre ju närmare 70-80-talet tiden led...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Serieguden
Fine
Inlägg: 234
Blev medlem: sön 26 jul 2009, 11:48
Ort: Sverige

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Serieguden »

Det är ju sant, men det hade varit trevligt att se serierna han gjorde med Bror Kanin, Pluto och Farmor Anka mm samlade med de längre Musse äventyren.

Floyd Gottfredssons senare Musse serier var väl inte heller att jämföra med de tidigare.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av larsa66 »

Jag snubblade över fantastic four essential #2 under mellandagsrean då resten av familjen var ute och "fyndade" bland meningslösa prylar.

Den har jag börjat läsa nu med stor förtjusning. Den första (som jag skrev om här tidgare) gick lite ryckigt och jag var inte så förtjust i de enkla och förutsägbara berättelserna. Jag kan inte heller låta bli att jämföra med Ditkos spiderman. Då det var en serie med mycket känslor i berättelserna. Beroende på hur Peter Parker mådde, och hur hans privatliv var utvecklades historierna medans FF ofta bygger på en gåta eller ett problem som måste lösas, ofta under kaotiska förhållanden då hela gruppen är som en stor familj med personliheter som drar åt olika håll.

Jag märker hur man växlar mellan olika tuschare, men Kirby lyser igenom hela tiden och börjar få den kantiga men explosiva stil jag kände i Kamandi, som jag läste i serietidningen/toppserien i min barndom.

Jag tänker att det också är en serie jag måste dyka ner i framöver.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Vad läser ni?

Inlägg av RioGrande »

Läser lite allt möjligt. Just nu läste jag ut Scorchy Smith-albumet. Innan dess läste jag två Steve Canyon. Har även läst tre Blårockarna, två Rubine, lite Omaha, lite Gaston, lite... Broknäs... Och mer? CatClaw. Och mer? Hm. Yesss... en kort Jess Long.
Linda och Valentin...
Tidigare: Largo Winch, Ian, Seuls.
Världen är full av bra serier. Och det kommer fler! ☺
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Vad läser ni?

Inlägg av germund »

Serieguden skrev:Fantagraphics har ju börjat ge ut Murry/Fallberg serier. Frågan är om det är ett urval eller om de tänkt ge ut alla.
Första och andra boken (som gått till tryck) innehåller följetongerna Murry och (till en början) Fallberg gjorde för Walt Disney’s Comics and Stories, komplett och i kronologisk ordning. Hur långt man kommer beror som vanligt på försäljningen.

Själv läser jag just nu Cosey och tänkte plöja de 12 Jonathan-album som kommit på danska. Bra snygga serier, långsamt berättade men aldrig tråkiga. Ytterst vackra sidor och perspektiv.
Användarvisningsbild
Serieguden
Fine
Inlägg: 234
Blev medlem: sön 26 jul 2009, 11:48
Ort: Sverige

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Serieguden »

germund skrev:
Serieguden skrev:Fantagraphics har ju börjat ge ut Murry/Fallberg serier. Frågan är om det är ett urval eller om de tänkt ge ut alla.
Första och andra boken (som gått till tryck) innehåller följetongerna Murry och (till en början) Fallberg gjorde för Walt Disney’s Comics and Stories, komplett och i kronologisk ordning. Hur långt man kommer beror som vanligt på försäljningen.


Jag håller tummarna för att de säljer tillräckligt bra [:)]
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

Carl Barks, Donald Duck the list peg leg mine.

Bok 18, undrar hur många de kommer ge ut, vet inte ens hur mycket material som finns, 1-4 har de hoppat över dock, men sen finns alla till 18.
1954 är det här ifrån? Hur länge gjorde han äventyr?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Wakuran »

Agentum skrev:Carl Barks, Donald Duck the list peg leg mine.

Bok 18, undrar hur många de kommer ge ut, vet inte ens hur mycket material som finns, 1-4 har de hoppat över dock, men sen finns alla till 18.
1954 är det här ifrån? Hur länge gjorde han äventyr?

Fram till 60-talet, åtminstone. Jag tror några av de senare äventyren censurerades innan de kom i tryck, också, då de började bli alltför cyniska...

Hmmm, tydligen tecknade han fram till 1966-1968, och skrev aktivt manus fram till ung. 1974, även om han släppt enstaka manus till andra tecknare även efteråt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Carl_Barks
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Vad läser ni?

Inlägg av germund »

Carl Barks gick officiellt i pension 1966 men fortsatte alltså att skriva manus som andra tecknare fick illustrera. Fantagraphics bokserie bör bli ca 30 böcker och Barks tecknade sisådär 6-7000 sidor.
trimble
Fine
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 09 aug 2014, 15:58
Ort: Danderyd

Re: Vad läser ni?

Inlägg av trimble »

"Musse Pigg: 90 år med Musse Pigg", intressant och kul helgläsning.
GuestOnQuest
Fine
Inlägg: 379
Blev medlem: fre 23 sep 2011, 12:08

Re: Vad läser ni?

Inlägg av GuestOnQuest »

germund skrev:Carl Barks gick officiellt i pension 1966 men fortsatte alltså att skriva manus som andra tecknare fick illustrera. Fantagraphics bokserie bör bli ca 30 böcker och Barks tecknade sisådär 6-7000 sidor.
Det var värst. Har allt kommit på svenska?

För övrigt plöjer jag Pondus-tidningar just nu. Lättsam humor med tokroliga figurer, för den som inte vet.
Jag har skakat hand med Stan Sakai.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Wakuran »

GuestOnQuest skrev:
germund skrev:Carl Barks gick officiellt i pension 1966 men fortsatte alltså att skriva manus som andra tecknare fick illustrera. Fantagraphics bokserie bör bli ca 30 böcker och Barks tecknade sisådär 6-7000 sidor.
Det var värst. Har allt kommit på svenska?

Efter att ha kollat in Inducks verkar Carl Barks Samlade Verk vara på sisådär 8-9000 sidor, även om den bokserien väl innehåller en del artiklar och illustrationer, också. (Nu är väl iofs allt inte lika bra...)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av smorkin »

Agentum skrev:Carl Barks, Donald Duck the list peg leg mine.

Bok 18, undrar hur många de kommer ge ut, vet inte ens hur mycket material som finns, 1-4 har de hoppat över dock, men sen finns alla till 18.
1954 är det här ifrån? Hur länge gjorde han äventyr?

De har inte hoppat över bok 1-4 utan gett ut böckerna i lite slumpmässig ordning, men huvudsakligen "från mitten och utåt". Dvs, de började med det som ses som Barks bästa år, runt 1950, och sen har det blivit tidigare/senare serier. Så de kommer nog till de första numren också, om ett tag.

Säkerligen för att inte behöva börja med piratguldsserien som är rätt trist och nog skulle kunnat skrämma bort presumtiva läsare. Jag gillar taktiken, och att de inte numrerat böckerna på ryggen; tror det är smart om man vill försöka få nya inte redan frälsta läsare :-)
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Vad läser ni?

Inlägg av MrKumquack »

germund skrev:
Serieguden skrev:Fantagraphics har ju börjat ge ut Murry/Fallberg serier. Frågan är om det är ett urval eller om de tänkt ge ut alla.
Första och andra boken (som gått till tryck) innehåller följetongerna Murry och (till en början) Fallberg gjorde för Walt Disney’s Comics and Stories, komplett och i kronologisk ordning. Hur långt man kommer beror som vanligt på försäljningen.

Det här verkar intressant! Men vilka är dessa böcker? Någon som har ett ISBN eller bild att lägga upp? Fantagraphics ger ut en bokserie som heter Disney Masters, är det denna som det syftas på?
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
Serieguden
Fine
Inlägg: 234
Blev medlem: sön 26 jul 2009, 11:48
Ort: Sverige

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Serieguden »

MrKumquack skrev:
germund skrev:
Serieguden skrev:Fantagraphics har ju börjat ge ut Murry/Fallberg serier. Frågan är om det är ett urval eller om de tänkt ge ut alla.
Första och andra boken (som gått till tryck) innehåller följetongerna Murry och (till en början) Fallberg gjorde för Walt Disney’s Comics and Stories, komplett och i kronologisk ordning. Hur långt man kommer beror som vanligt på försäljningen.

Det här verkar intressant! Men vilka är dessa böcker? Någon som har ett ISBN eller bild att lägga upp? Fantagraphics ger ut en bokserie som heter Disney Masters, är det denna som det syftas på?


Japp, det är Disney Masters serien. [:)]
Skriv svar