Vad läser ni?

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Vad läser ni?

Inlägg av RioGrande »

Läste igår ett danskt Rödskäggalbum (eller som utgivaren av outgrundlig anledning kallade serien: Rödskäggs son). Skrivet av Charlier och tecknat av Gaty (slog upp honom, visade sig vara en gammal räv född 1925! Där ser man....).
Hur bra var då detta? Jättebra! Det enda som drog ner lite var att det var del två av ett långt äventyr. Och historien fortsatte dessutom i nästa album. Dom jag inte heller har.
Intressant stil. Tittar man snabbt på sidorna tror man att Jijé tecknat. Sen tycker man att det ser lite slarvigare och grötigare ut. Men när man tittar efter ännu mer noga... ser man att tecknaren arbetat med intressanta bildvinklar och inzoomningar. Väldigt bra på uttrycksfulla minspel.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av K-E Lindkvist »

Ägnade trettondagsaftons eftermiddag åt omläsning av några mer eller mindre slumpmässigt utplockade serietidningar ur samlingarna:

Bild

Mycket angenämnt! Framför allt att läsa den i Sverige hittills opublicerade (?) okortade versionen av Mickey and the Beanstalk.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

Mins att jag tyckte Biggles var bland det sämsta i Pilot hehe

Jag ville ju ha mer krig eller modernare saker.

Själv läser jag ingen serie för tillfället.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Erik
Very Good
Inlägg: 101
Blev medlem: tis 26 jul 2005, 13:05
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Erik »

Bild

Jag läser När Yukons hjärtan glimmar och andra äventyr, alltså uppföljaren till Farbror Joakims liv.

Såklart inga nyheter i serieväg, men samtliga historier är ju värda att läsa igen. Tycker Egmont knåpat ihop en riktigt fin bok och det är kul att läsa Don Rosas egna ord om historierna. Don Rosas nästan överdrivna detaljrikedom är ett unikum i sig, men det som alltid imponerat på mig mest är forskningsarbetet bakom varje serie. Att han tagit reda på varje detalj i Carl Barksserierna för att kunna skapa ”sanningsenliga” historier om Joakim borde ge honom en hedersdoktor i litteraturhistoria.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Vad läser ni?

Inlägg av RioGrande »

Läser Druillet: Salammbô. Kulturellt och snyggt.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Grumme »

Just nu läser jag det nya samlingsalbumet av Kenneth Larsens serie "Bästis".
Klart underhållande. [:D]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

Hellblazer vol 22 och elworld JLA vol2

Blir ju så ibland.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Vad läser ni?

Inlägg av RioGrande »

Mer Rödskägg (och Röde piraten (som serien hette på svenska)). Nu läst albumen som kom före det albumet (tecknat av Gaty) som jag skrev om tidigare. Saknar fortfarande fortsättningen i album 4. Album 5 är fristående och utspelar sig före 1,2,3... Har dock 6, där -- väl -- äventyret ska fortsätta? Vågar jag gå direkt på sexan?
Ibland tänker man att Charlier kanske inte är världens mest originella berättare. Det regnar klichéer och återanvända idéer. Men få serieskapare lyckas hålla intresset uppe för sina seriefigurers öden...
Rödskägg är en sjörövare, en lömsk bov... men vi bryr oss ÄNDÅ!
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

The Barker vol 1 av Jack Cole, en favorit som dog för tidigt för egen hand gick i en Qualityblaska, National Comics kallad.

Det ges ut en hel massa Quality, Fawcett och Skywald tex nu svartvitt billigt men färg finns för de som vill men det är bara fotokopior från tidningarna.
Tjocka mjukpärmar och får säga att de här utgivarna hade unika och bra grejor som aldrig reprintades, men nu ligger i public domain

Skywald är den enda riktiga konkurrent Warren hade imo, Marvels vansinniga stil med stt ge ut så många svartvita Magasin på en gång tog död på Skywald och nästan Warren med, de bra begravdes i skräpet ett drag Marvel använt tidigare mot mindre utgivare som hade nånting eget, det tålde de inte trots stt det inte var konkurrerande material ens.

Och av de äldre utgivarna som DC bla la ner typ Fawcett eller andra som gav upp under 50talet köptes mycket inte upp av någon, DC köpte vissa figurer men; inte de gamla utgivna materialet i sig, en del ägs dock av andra troligen personlugt material som förnyats med reprinter men aldrig rubbet.

Personligen tycker jag utdöda figurer och utgivares material efter 50 år tex ska vara allmänna och inte kunna läsas, men tillräkligt av det finns där, det finns dock inga original så kopior av tidningen i original måste till och de är ju i blandat skick dp det berott mer på ägarnas välvilja att de finns, nen ngen restaurering görs som Marvel ch DC har gjort utan de ser ut som gamla serietidningar med allt vad det betyder, Skywald var ju dock från 70tal och svartvita magasin så där ser ju allt bra ut trots att det är fotokopior.

Nåväl det intresserar mig då det ju går att läsa fritt på nätet såklart men en bok är mer min stil, vissa tecknare är kul att se i en massa de gjort under 40-50tal iaf jag aldrig sett förr.

Man kan gott säga att mycket ör uppkommet pga tex att utgivaren ville ha en sån serie eller "hitta på nåt för det hör", en hel del börjar lite ogenomtänkt nen tar sig om samna folk får vara kvar ett tag.

En del är Charlton med Ditko mest men jag har mycket av det ich Charlton i övrigt car ärlugt inget vidare, några få eldsjälar kynde få till nåt men enormt mycket är dåligt imo, men det gjordes för att ha tryckpressen gå dygnet runt så det kvittade, Ditko gillade ju friheten i det.
Konstigt nog äger ingen materialet där alls, det har ju givits ut Ditko men tydligen tog de allt till böckerna och fixade upp om det var Dark Horse?

All utgivning av pre-code horror i allmänhet nuförtiden tyder ju på att inte mycket mer än DC och Marvels bidrag är låst.

Fawcett klassiska Blackhawks finns med, en liten del har nog DC reprintat men aldrig allt, de skaffar jag nog, men nu är det mest Skywakd nåt jag bråkat om reprinter av i 20 år, men vara en bok om utgivningen och företaget dök upp.
Många duktiga från tiden jobbade för dem vid tillfällen.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Vad läser ni?

Inlägg av germund »

Dags för ett inlägg här.
Just nu plöjer jag Swamp Thing, the Bronze Age Omnibus. Jag har bara läst Wrightsons tidiga nummer tidigare, så det är intressant läsning att få helheten, allt Som hände innan Moore tog över. Dessutom går jag igenom den kompletta samlingen av Harvey Kurtzmans Trump, sida för sida. Jag har läst den förut, men den lågmälda satiren är lika briljant som jag minns den. Och: Jag är oftast inget riktigt superhjälte-fan, men Neal Adams X-Men Gallery edition, är en bok jag verkligen är glad att jag införskaffade. Briljanta serier (det visste jag), tjusig utgåva (den överträffade mina redan höga förväntningar). [Ingen som har ett extra ex av Adams Batman Omnibus förresten?] Sen ska jag än en gång plöja mina tyska utgåvor av Sfar och Blains tre Sokrates-Album; de är riktigt kul och bra, så de kan man gott kolla upp. Sist: Nu är jag inte neutral som redaktör för 91:an, men Gert Lozells serie Baskerbosses ko i årets dubbelnummer 9/10, i butik mitten av april, är en helt briljant serie. Rekommenderar, helt ärligt, för alla som vill testa ett nummer av 91:an eller bara gillar svensk humor. Eller gillar lek med klassisk Sherlock Holmes, för den delen.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Vad läser ni?

Inlägg av RioGrande »

Kikat lite på Simon Hanselmann på sistone. Intressant serieskapare. Aktuell med två album på svenska hos Lystring: Inkörsporten och Livet är en jävla fest.
Roliga och allvarliga serier om en häxa, en katt och en uggla (och en varulv). Ibland handlar det om sex, droger och psykisk ohälsa.
Användarvisningsbild
DanielSchenström
Fine
Inlägg: 273
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 17:04
Ort: Enköping
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av DanielSchenström »

Jag hade halkat bra mycket längre än jag trodde i mitt läsande av Amazing Spider-Man. Så jag har läst kanske 30 av typ 60 av mina tidningar (den enda jag prenumererar på just nu) och precis kommit till slutet på Dan Slotts 10-åriga sejour som författare. Det mesta har varit bra men själva avslutningsstoryn var inte nåt speciellt. Jag har aldrig varit en fan av symbioterna och det är lite mycket sånt. Har bara läst ett nummer av efterföljande författare och det är som för det mesta nuförtiden, den nya författaren ignorerar det den känner för för sin story. Både bra och dåligt sånt. För mig som läsare så gillar jag mer när det är mjukare övergångar. Får se vad jag tycker när jag kommit längre in.

Läser också genom hela Avengers-samlingen som kom ut på DVD för ett bra tag sedan och är 3 år in. Tidningar från den här tiden (60-talet) har sin egen känsla och om man inte gillar den stora textmängden och det konstanta gnabbandet mellan figurerna, och de långa förklaringarna vad de gör så kan det vara kämpigt. Jag har märkt att det är lite humörberoende för mig. Vissa dagar känns ett nummer tungt, andra kan jag plöja 10 nummer i rad utan problem. Intressant är det dock även om jag föredrar berättelser där betoningen ligger mer på figurerna än berättelsehandling så jag ser fram emot att komma till den modernare eran.
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Vad läser ni?

Inlägg av MrKumquack »

Jag läser just nu Bone av Jeff Smith. En för mig helt ny bekantskap, efter att på bibblan lånat den tegelstenstjocka The complete cartoon epic in one volyme. Har än så länge kommit 200 sidor av drygt 1300 in i berättelsen.
Lite tråkigt är att den helt går i svartvitt. Jag saknar färg! Å andra sidan skulle det kanske inte ha tecknats lika många sidor, om dessa dessutom skulle färgläggas. (Har sett att det även finns en färglagd volym att köpa (dyr!), men inget som mitt bibliotek hade hemma...)
Jag har oxå lite svårt för blandningen av cartoon och realism i teckningarna. Bone-kusinerna har en tydligt tjockare tuschlinje än de övriga inblandade, och ser ibland ut att inte riktigt passa in i sammanhanget. Detta stör mig något, men inte värre än att jag kan överse med det.
Till sist kan jag tycka att handlingen känns något utdragen. Det är inte alltid det händer så mycket som för handlingen framåt. Det kan absolut vara skönt med några sidors reflektion emellanåt, men allt som oftast vill jag gå vidare i äventyret, otålig som jag är.
Det var det negativa det! Annars är den i mina ögon en otroligt rolig, vältecknad och fantasifull serie! Jag har skrattat högt flera gånger, och njuter allt som oftast av både bilder och berättelse. Kan inte annat än rekommendera de som inte har upptäckt Bone ännu, att söka upp närmaste bibliotek och låna hem det som finns tillhands. Därefter kan en fundera om det oxå blir ett köp eller ej.
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

Germund
Ni eller då din arbetsgivare gav ju ut den Neal Adams Absolute men i fler mindre blcker, det gjorde fö DC senare med.
Men det klart Den stora Absolute versionen är ju fin, men skitdyr.
Annras tycker hag Egmonts Kartonage av det funkar utmärkt, det saknas väl lite extramaterual endast, hag var uaf nöjd ch det var flera år innan DC själva släppte naterualet i vettigt pris men då limmat och mindre format än tidigare såklart.

Ni skulle givit ut Aparo med minst lika bra imo, nen det cet ingen vem det ör kanske trits att Batman car som bäst just där med dessa, mot 80tal blev det snällare Batman gen tyvärr i många år.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

MrKumquack Bone finns i färg, no problems, men det är flera böcker då och serietidningsstorlek, originalet var så som du läser den svartvitt men större det var ju serietudningar först, sen färglades den och några få delar kom på svenska tom.

Jag har dem iaf i färg.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Vad läser ni?

Inlägg av MrKumquack »

Agentum skrev:MrKumquack Bone finns i färg, no problems, men det är flera böcker då och serietidningsstorlek, originalet var så som du läser den svartvitt men större det var ju serietudningar först, sen färglades den och några få delar kom på svenska tom.
Jag har dem iaf i färg.

Den färgade volymen jag hänvisade till i mitt inlägg ovan, är troligen samma tjocka som jag nu läser, fast då i färg. Den har ISBN 9781888963274, är 1376 sidor tjock, och utkom 2011. Men visst; det finns – som du skriver – andra upplagor oxå! [:)]
Gillar du serien? Något du tycker är bra/dåligt med den?
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av K-E Lindkvist »

Med anledning av att Mort Drucker nyligen gick ur tiden har jag läst om några av hans film- och TV-parodier. Inget ont om Angelo Torres och Tom Richmond, men han var ett strå vassare på både karikatyrer och visuellt historieberättande jämfört med dessa.

En stor favorit är parodin på Sista natten med gänget:

Bild

Som ett kuriosum kan nämnas att Drucker innan hade tecknat filmens affisch, så han visste redan hur skådespelarna skulle framställas lätt karikerade.

Bild

Jag har bara träffat Drucker en gång, och det var på utdelningen av Eisner-priserna i San Diego 1996 då jag tack vare ett handfast ingripande av Shelly Block hamnade vid ett bord för särskilt inbjudna gäster längst framme vid scenkanten där förutom Drucker med fru också Martin Nodell och Joe Giella satt med sina respektive. Tyvärr var jag alldeles för starstruck för att uppskatta sällskapet till fullo...
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Vad läser ni?

Inlägg av germund »

Agentum skrev:Germund
Ni eller då din arbetsgivare gav ju ut den Neal Adams Absolute men i fler mindre blcker, det gjorde fö DC senare med. Men det klart Den stora Absolute versionen är ju fin, men skitdyr.
Ombibusutgåvan är lite större i formatet, så det är därför jag vill ha den. Adams vill jag läsa i så stort format som möjligt, och på originalspråk. Annars är den svenska samlingen helt OK, så den har jag.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

MrKumquack skrev:
Agentum skrev:MrKumquack Bone finns i färg, no problems, men det är flera böcker då och serietidningsstorlek, originalet var så som du läser den svartvitt men större det var ju serietudningar först, sen färglades den och några få delar kom på svenska tom.
Jag har dem iaf i färg.

Den färgade volymen jag hänvisade till i mitt inlägg ovan, är troligen samma tjocka som jag nu läser, fast då i färg. Den har ISBN 9781888963274, är 1376 sidor tjock, och utkom 2011. Men visst; det finns – som du skriver – andra upplagor oxå! [:)]
Gillar du serien? Något du tycker är bra/dåligt med den?


Den är ganska unik, en mans berättelse med fantasifulla figurer.
Han gjorde några extra berättelser senare som jag inte tyckte nådde lika högt.

Jag ser Bone som en saga, den slutar dock utan att man får veta vad som hände dem.

Att de inte gav ut allt på svenska är udda, men det splde väl inte för det är nte en saga för barn egentligen, hans fantasifulla figurer är ju inte odelat goda i familjen Bone.

En annan lång berättelse i svartvitt är ju Cerebus där man ju kan först tro att det är en humoristiskt Conan historia, där kan vi taka om ojämn hustoria, vissa delar är väldigt bra uttänkta, andra ör bara ett hat mot kvinnor och kristen propafågana, eller galenskap.

Jag hade den tjocka lite mindre mjukpärmade boken med Bone först, sen skaffade jag de hårdinbundna färglagda böckerna som är lite större, jag tycker den är värd att uppmärksammas, det var nog enbart möjligt under den tidsoerioden att göra nåt spnt här utan att drabbas av nedläggning, den är ju 90tal.

En samling i stort format i hardcover finns med men var väldigt dyr.

Funderar även Elfquest grundhistorien var ju nåt som de faktiskt gjorde färdigt själva, Pini, där har vi ju saga med.
Alverfolket på svenska, men alla delar gavs inte ut.
Och originalen var svartvita, vå färgläggningar fanns en väldigt pastellaktig som USA fick ch en mjukare färglagd som kom i Europa och klart ör bäst.

Dessa har ju givits ut i tjcka mjukpärmar dag, tyvärr grundhistorien utan färg, övriga är ju berättelser andra har gjort om figurerna och inte nödvändiga.

Varför jag tar upp de här är väl för att som egenutgivare car de nånting jag inte tror vi får se igen av den här storleken, de korsade vaeandra dessutom, ja alltså som hjälp för utgivning mm inte på annat sätt.

Kort sagt Bone är läsvärd, lite annorlunda ich som sagt en mans egna saga ingen editors påverkan tex, som iofs jan vara på gott och ont.

Vad tyckte du själv om den?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

germund skrev:
Agentum skrev:Germund
Ni eller då din arbetsgivare gav ju ut den Neal Adams Absolute men i fler mindre blcker, det gjorde fö DC senare med. Men det klart Den stora Absolute versionen är ju fin, men skitdyr.
Ombibusutgåvan är lite större i formatet, så det är därför jag vill ha den. Adams vill jag läsa i så stort format som möjligt, och på originalspråk. Annars är den svenska samlingen helt OK, så den har jag.


Jo det var en stor Absolute och den var mycket dyr mins jag, ich det gnagde i mig då det var för dyrt, sen kom ju era och då kunde hag ju få det orisvört och som sagt pven DC gav ut den på ett liknande sätt senare.

Du skriver Omnbus?, Har den återutgivits nylugen, den äldre jag mins var en spn extradyr stor Absolute med tunga bkad ch förutom serierna fanns wxtramaterial i den, den hade en box vill jag minnas.

Trolugen rätt dyr dag begagnad, meeeen pterutgivning händer ju jag missade tex del 1 av The Authority som snabbt gick upp i pris, 10 år senare gavs den ut gen så jag kunde köpa den.

Ibland är man inte uppmärksam nog och jan missa nåt, eller vänta för länge så det säljs slut.

Som sagt janske gillar du just bara Adams realustiska tecknande frpn tiden, annars är Aparos Batman frpn tuden värd att se med, förfatraren är ju; fta O,neil åven där.
Batman hade imo en storhestud då frpn sent 60tal in en bra bit på 70talet.

Men tydligen sålde de inte då, så det reverterade nångång under implosiontiden till den snällare Batman iigen, tyvärr.

Men det är så även Green Arrow & Green Lantern sålde dålugt vid tiden och är ju en klassiker utgiven om och om igen sen dess.

Appropå Wrightson i de 10 första Swamp Thing lät de ju honom teckna lite vad gan hade lust med, ärlugt historien är usel men teckningarna fantastiska.
Sen har jag bara läst det Gigant fav ut av Vol1, inte så värst, Alan Moores ankomst i Vol2 var imo fantastisk nivåmässigt skriven.

Så det ör väl så att det nellan Wrightson och Moore inte har haft så stort intresse.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar