Vad läser ni?

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

Herman Hedning Ragnarök, jag fortsätter stödja honom i dessa.
Och imo är senare böcker bättre än de tidiga.

Och så är de ju inbundna med äkta imiterat dinosaurieskinn, bara det.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

Även Cobolts senare två Yoko Tsuno, varför? Han gör fantastiska miljöer, även om hans älskningstjej är jäkligt iskall, han gillar ju liksom Clare lukt att kvinnor är de som utför det vågade mm, och inget fel i det.

Dock är det rätt känslolöst men, det var ju en serie från en sån tid med, huvudfiguren har inga band.

Väldigt snyggt tecknade bakgrunder, figurerna har förbättrats med de är för tunna, men först var huvudena för stora ständigt det bättrade sig.

Det hela är mest jäkligt snyggt, det måste tagit väldig tid att göra allt, jag vet inget om skaparen men för mig är det just hans förmåga att se och göra allt i detalj utan att det blir överdrivet.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Rufus »

Jag fick lust till att ha en seriekväll med ett blandat urval bland mina många favoriter. Gemensamt för samtliga dessa är också att de är lite längre serier med en bra intrig och framför allt med en hel del humor fortlöpande i sig, vilket även är den typ av serier som jag gillar bäst.

Spiroualbum nr 9 Diktatorn och champinjonen av Franquin Jag gillar i stort sett allt av Franquin riktigt mycket. Detta är väl inte ett av hans allra bästa album, men ändå riktigt hög klass.

Rick O´Shay "Jäääärnvägar också" av Stan Lynde (ur Fantomen nr 21 1988) Även Stan Lyndes Rick O´Shay-serier gillar jag riktigt mycket, och denna serie är inget undantag. Resten i Fantomen-tidningen läser jag inte.

Lilla Fridolfs julalbum 1977 av Moberg/Bjarre De flesta Lilla Fridolf-julalbum är inte alls lyckade, tycker jag. Men just denna hör till de bästa. Rune Moberg har lyckats ovanligt bra med manuset. En väl fungerande story med många bra lustigheter. Som vanligt bra tecknad av Thorsten Bjarre.

Johnny Goodbye Chicago Story av Dino Attansio och Martin Lodewijk Ett seriealbum av väl relativt okända herrar. Men mycket lyckad manusmässigt sett. Riktigt rolig och hög klass. Inte riktigt lika bra teckningsmässigt sett, men väl fungerande teckningar till storyn. Det finns ett till Johnny Goodbye-seriealbum utgivet på svenska, men det är inte alls lika bra.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

Gamla album jag köpt genom åren och lagt i lådor.
Prins Valiant en hel del.
Dör kan man tala om att ha dålig koll på historia även för sin tid, Foster var troligen inte historieintresserad, typ romarrikets uppgång och fall och riddaromaner typ.

Och med tiden blir han enormt predikande omm Gud och hur de ska se verkligheten, fast man får aldrig se den verkligheten, kan dels beronpå att han inte visste ett dyft om hur nu hans rätta tro egentligen kom till och användes under hans 400ral han låtsas använda för alla utom då just Britannia.

Saken är ju att i många fall kan man undra om tro på jesus gav färre krig och intriger än vad de eventuellt trodde på tidigare som presenteras som nonsens.

Man märker att han infört saker som Vikingar och högmedeltidsriddare, men sen vill han köra historia med Hunner som tydligen var rent avfall, och saxare som attackerar Britannia, ok i verkligheten attackerade de inte de bjöds dit som soldater och valde sen att slå sig ner.

England och språket är som det är pga de många erövringarna ön haft, men väljer man in ett fantasimässigt Kung Arthur så funkar det inte, lika med Norden öht vilket trans, de rider hit och dit osv, nej så var det inte, det är därför folk här blev båtberkende, att ta sig över land var en enorm insats därför använder man båtar.

Jag skriver det bara för att det liksom stod skryt i nån hur detta skulle används i skolans historia och hur han tog reda på allt innan han skrev serien.

Skitsnack säger jag, i övrigt har jag väl inga problem med den.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Vad läser ni?

Inlägg av RioGrande »

Ja, serier ska läsas för att dom är kul. Inte som undervisning (eller politisk propaganda). Och P.V. är en underhållande serie.
Själv har jag läst några gamla X9 och ett Jeff Hawke-album.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Wakuran »

...och serien är ju åtminstone något gruvligt snygg...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

Jo det håller jag med om iaf.
Och lika ofta det är om fredens och Kärlekens Gud så tycker ju Val att det är kul när fienden trampas under hovarna på hästar eller brinner upp osv.

Så man ska väl inte analysera, men undervisningen del är det inte, nu var det såklart en översättning från engelska i första albumet och knappast svenskt.

Hal Foster var ju en av de stora, för man får ju också tänka på att detta började 1938 och han hade redan gjort Tarzan, inte mycket såg ut så då i finess.
Så ja man ska läsa dem som underhållning, de var ju stripar en gång i tiden och det jag läste var ju mängder av är på kort tid.

Nu har jag gått till när Miller började teckna Daredevil, Mackenzie som författare, ärligt Miller ändrar stilen en del men manuset är inget vidare faktiskt, det är lite knepig text i bubblorna och det är begripligt att han snart var borta och Miller lade sig i mer och mer och till slut gjorde den själv.
Det var rätt länge sen jag läste särskilt de här första DD nu.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Wakuran »

Agentum skrev:Jo det håller jag med om iaf.
Och lika ofta det är om fredens och Kärlekens Gud så tycker ju Val att det är kul när fienden trampas under hovarna på hästar eller brinner upp osv.

Är det så explicit framställt?

Jag har för mig att Harvey Kurtzmans gamla Mad-parodi drog en del poänger på Prins Valiants sadism, iofs.

Och kommer också att tänka på den där gamla historien om Conan Komikern... (Alltså inte Conan O'Brien, komikern...)

https://ultimateconanfan.blogspot.com/2 ... -joke.html

http://klangley.blogspot.com/2009/08/br ... conan.html

Agentum skrev:Så man ska väl inte analysera, men undervisningen del är det inte, nu var det såklart en översättning från engelska i första albumet och knappast svenskt.

Hal Foster var ju en av de stora, för man får ju också tänka på att detta började 1938 och han hade redan gjort Tarzan, inte mycket såg ut så då i finess.
Så ja man ska läsa dem som underhållning, de var ju stripar en gång i tiden och det jag läste var ju mängder av är på kort tid.

Nu har jag gått till när Miller började teckna Daredevil, Mackenzie som författare, ärligt Miller ändrar stilen en del men manuset är inget vidare faktiskt, det är lite knepig text i bubblorna och det är begripligt att han snart var borta och Miller lade sig i mer och mer och till slut gjorde den själv.
Det var rätt länge sen jag läste särskilt de här första DD nu.

Jag har ju hört att Frank Miller fick chansen för att Marvel såg serien som en B- eller C-serie, där man lika gärna kunde ge otränade skapare chansen för att förhindra att tidningen skulle läggas ner snart. På typ Spider-Man eller Hulk var man mer försiktiga...

(Tydligen hade beslutet också del i att Dennis O'Neill kom och blev redaktör, och båda delade väl kärleken till gamla gritty noirhistorier...)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

Jo Prince Valiant har de framställningarna liksom att om mna bar går till kykorn så ser man den riktiga sanningen, men ok det kan man ju ta som en kristen åsikt i själv historien, kyrkan var ju inte gammal när det utspelar sig i mitten på 400 talet, de växte ju nåt otroligt dels pga att det handlade om synd och förlåtelse och inte fester, dvs man kunde förebrå folk lättare än säg asadyrkan eller de gamla olympiska gudarna.

Författaren missförstår dessa de var aldrig riktigt lika bindande, asaguddyrkan var ju mer fråga om ifll att och en masa berättelser man underhöll med, opm alla trodde på det är ytterst tveksamt ärligt talt, så vr det med olympiska gudarna med därför kunde nog kristendommen slå sig fram, och till slut blev det ju ett maktspel utan dess like med mängder av innebördes strider som delade Rom i två delar.
Nere i Europa var sånt redan på agendan vid det här laget, och om inte anmnat lägga till saker till nya testamentet som inga som helst bevis funnits för, man ville att Petrus och Markus skulle bli martyrer och på Petrus som troligen aldrig öht besökte rom bygde man påveutnämningen på, makt, pengar, kontroll.

Angående Daredevil jo där har du nog rätt Miller hde inte gjort mycket och han var ju dessutom ung och jag tror inte de äldre förstod sig på att han kanske kunde föra fram det ytterligare, och ja Daredevil var inte populär inte ens månadstidning vid det laget, ändå är den inte värdelös, men Spider-Man gav ju mer och DD blev klart second rate även om en del faktiskt gavs ut här före Miller, men det är kanske något tidigare materiial när Colan tecknade tex.
Millers försök att styra handlingen märks rätt snart och sen står han snart som medförfattare, han visste väl vad han ville ha här, DD vr ju redan på sitt vis den "olycklige hjälten" och varför då inte ta honom på en riktig åktur med Elektra, så snart står det ju nu månadsutgivning, det gillades kanske som du säger av O'neil som såg att nu var det nåt på gång, han hade ju själv gjort sådant även om det sålt dåligt åt DC men idag är berömt.
Iaf var det ju Miller enbart vid det laget och snabba ryck med storyn, tidningen ökade säkert en hel del i upplaga men Miller var ju inte helt ensam, utan Klaus Jonson vet jag inte om det blivit lika resultat.
Det fins ju en skämtgrej om detta med Alan Moore skrev den, mycket träffande, antar att du sett den[:o)]

Conn omstartades ju just av Kurt Busiek hos DK, men inte med Bruce Timm, kul grej
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Wakuran »

Agentum skrev:Jo Prince Valiant har de framställningarna liksom att om mna bar går till kykorn så ser man den riktiga sanningen, men ok det kan man ju ta som en kristen åsikt i själv historien, kyrkan var ju inte gammal när det utspelar sig i mitten på 400 talet, de växte ju nåt otroligt dels pga att det handlade om synd och förlåtelse och inte fester, dvs man kunde förebrå folk lättare än säg asadyrkan eller de gamla olympiska gudarna.

Författaren missförstår dessa de var aldrig riktigt lika bindande, asaguddyrkan var ju mer fråga om ifll att och en masa berättelser man underhöll med, opm alla trodde på det är ytterst tveksamt ärligt talt, så vr det med olympiska gudarna med därför kunde nog kristendommen slå sig fram, och till slut blev det ju ett maktspel utan dess like med mängder av innebördes strider som delade Rom i två delar.
Nere i Europa var sånt redan på agendan vid det här laget, och om inte anmnat lägga till saker till nya testamentet som inga som helst bevis funnits för, man ville att Petrus och Markus skulle bli martyrer


Du har nog rätt, innan kristendomen kan det oftare ha handlat om folklig/ etnisk mytologi och riter, mer än fundamentalistisk tro.

Agentum skrev:Iaf var det ju Miller enbart vid det laget och snabba ryck med storyn, tidningen ökade säkert en hel del i upplaga men Miller var ju inte helt ensam, utan Klaus Jonson vet jag inte om det blivit lika resultat.
Det fins ju en skämtgrej om detta med Alan Moore skrev den, mycket träffande, antar att du sett den[:o)]

Har inte stenkoll på vad du syftar på, nu direkt. Har du någon länk med mer info?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

Nej, även att jag antar att den finns online, det är bara en humoristisk grej kring hur Miller gjorde DD skriven av Moore och tecknaren härmar honomm ed, några tecknade sidor bara där man skojar om saken lite.

edit https://gizmodo.com/read-alan-moores-pa ... om-5643981

Inget särskilt så, tänkte på den när du la in den om Conan bara.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Wakuran »

Agentum skrev:Nej, även att jag antar att den finns online, det är bara en humoristisk grej kring hur Miller gjorde DD skriven av Moore och tecknaren härmar honomm ed, några tecknade sidor bara där man skojar om saken lite.

edit https://gizmodo.com/read-alan-moores-pa ... om-5643981

Inget särskilt så, tänkte på den när du la in den om Conan bara.

Aaah, tack. Hehe...

Påminner litet om Marvels självparodier i Not Brand Echh eller What The--?! ...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

Jo helt klart, och det var ju Marvel UK som den gjordes för, sen ok som de skriver om inte Alan Moore skrivit den hade ingen vetat om den idag i princip.
Hans namn på det betyder ju så mycket att den spreds med tiden.
Men nu är jag utanför tråden vilket ogillas trots få aktiva deltgare öht.

Jag läste till #171 på DD sen övergick jg att rota i gamla lådor efter album jag köpt nångång begagnade, de lådorna har stått väldigt länge.
Så faktiskt Tintin det var ett tag sen med en del av albumen.
9mm, i'm never further away than that.
trimble
Fine
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 09 aug 2014, 15:58
Ort: Danderyd

Re: Vad läser ni?

Inlägg av trimble »

Blacksad Samlade Äventyr från COBOLT, otrolig snygg utgåva och i ett härligt format på drygt 280 fullmatade sidor.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Vad läser ni?

Inlägg av RioGrande »

Läst lite allt möjligt på sistone. Bland annat, efter alla dessa år, Rabbinens katt av Sfar (som visade sig vara fantastiskt bra och rolig).
Vidare två Harry Chase-album (som var trevliga).
Och vad mer? Ungefär halva Gen, pojken från Hiroshima. Den är rolig och gripande.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Vad läser ni?

Inlägg av RioGrande »

Rolig och gripande kanske... Men har jag läst ut Gen? Nej! (En dag skall jag dock!). Nu läser jag "Inte ett rätt" (Liljemark). Kompetent och kul.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

Hittade en bunt amerikanska floppies i en garderob jag ska läsa, ingen aning var de kom er från, måste köpt dem i en hög i Sverige på nån marknad.
80tal främst och DC.
Jaja, men nåt ska man ju läsa tycker jag.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Wakuran »

RioGrande skrev:...
Och vad mer? Ungefär halva Gen, pojken från Hiroshima. Den är rolig och gripande.


RioGrande skrev:Rolig och gripande kanske... Men har jag läst ut Gen? Nej! (En dag skall jag dock!).
...

Dessutom är det bara första volymen, i original finns det tio olika volymer, som fortsätter berätta om hur Gen går vidare efter bombningen och kriget. Tror de påföljande volymerna blir litet långsammare, dock...

https://en.wikipedia.org/wiki/Barefoot_Gen
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

Sög inte att det är som tyvärr ofta med manga, dvs det är en god idé till historia men så drar man ut det och när nån borde ropat Slut! Så fortsätter man ändå?
Extremt jobbigt i min mening, tom amerikanska serier som hela tiden pågick hade ju slut på sina berättelser, men japanernas massproduktion är helt otroligt kass.
Nån är upphovsman men då det oftast är extremt simpelt tecknat så sitter ett gäng och gör sidorna på löpande band, imo tar de dld på sig själva.

Jag menar har man en historia att berätta är det inte mer sen, även om det finns folk sommvill ha ännu fler pocket.

Det är väl därför jag ignorerar skiten numera, det är låg kvalitet.

OBS att det inte behöver inefatta denna serie, men jag har tröttnat på de jag givit mig på, det är ju svårt att hitta guldkorn tyvärr.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Wakuran »

Jag kan förstå vad du menar, men Gen är i stora drag en självbiografisk nyckelroman, så det blir nog åtminstone inte alltför långsökta, såpiga manusidéer efter ett tag. (Det kan eventuellt bli så att Keiji Nakazawas liv efter ett tag inte är så jätteintressant att läsa om, längre, men det är ju ett annat problem. Tror jag bara har kommit till tredje-fjärde boken, själv...)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar