Vad läser ni?

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

Jag var en sån som aldrig spottade så Buster var öken mins jag, den var vanlig bland de man kände, och usch man satt på personens rum och väntade av diverse anledningar och var tvungen att läsa nåt haha.

Men jag förstår att den !öste betytt mycket för många, det var mycket brittiskt i dem då dör var den här typen av serier enormt stort.
Ungefär som krigserier var det där och spillde över hit med.

Britterna var en helt egen seriehistoria utan tvekan och som sagt en hel del kom hit IPC var kanske lätta att handla av jämfört amerikanska bolag.
Nog för e ju fanns de med, men nu på senare år har jag förstått hur mycket som var brittiskt egentligen på vår marknad.

Inser att ni pratar om svenskskapade serier till del, men det var nog ingen stor del av det.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Wakuran »

Agentum skrev:Britterna var en helt egen seriehistoria utan tvekan och som sagt en hel del kom hit IPC var kanske lätta att handla av jämfört amerikanska bolag.
Nog för e ju fanns de med, men nu på senare år har jag förstått hur mycket som var brittiskt egentligen på vår marknad.

Inser att ni pratar om svenskskapade serier till del, men det var nog ingen stor del av det.

I Buster var det nog överlag ganska litet, men de gjorde nog ett par ishockeysatsningar, då det ju länge varit jättepopulärt här men rätt nischat i Storbritannien...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

Jo det kan jag förstå, vi vet ju att tex Seriemagasinet tex satsade vidare själva när materialet upphörde från USA.

Du och jag har väl diskuterat alla dessa spanska beställningsjobb, jag har hittat dem överallt, det var väldigt vanligt att skaffa utfyllnadserier som var spanska.
Så även just UK fö.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Wakuran »

Det verkar ha varit stora delar av Västeuropa... Tyskland och Holland åtminstone...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

Simon and Kirby Horror.

Har haft den i åratal men aldrig läst den, det är pree-code för mest Black Magic som de gjorde materialet, det är inte så blodiga historier mer eftertänksamma, inte så dumma, nackdelen var ju formatet med så få sidor, men det klarade de bra, ok ibland tryter Simons fantasi.
Man ser att Kirby återanvänder en del senare för Marvel vad han hittade på här, han är huvudtecknare på det mesta även om de väl hade andra tuschare.

Det kallades ju packaging det här dvs en separat "studio" gjorde materialet är en utgivare som de inte alltid var anställda av på nåt sätt, en annan känd är ju Eisner och Iger tex, sen dessa själva och Wally Woods studio tex.

Coden förstörde mycket och ställde tillbaka tiden, visst mycket skräp försvann men också en del som började bli bättre serier helt enkelt drabbades.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
manter
Very Good
Inlägg: 185
Blev medlem: mån 24 mar 2008, 21:26
Ort: Sverige

Re: Vad läser ni?

Inlägg av manter »

Hejsan-Liksom Erik ovanför här (9/2 2020) läser jag "Farbror Joakims liv:När Yukons hjärtan glimmar"-Håller med om att det är en väldigt trevlig fin bok och att läsa Don Rosas kommentarer ger en extra sfär till det hela-Och då jag läste om"Farbror Joakims liv" alldeles innan så blev det hela helt perfekt- Rekommenderas
manter
trimble
Fine
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 09 aug 2014, 15:58
Ort: Danderyd

Re: Vad läser ni?

Inlägg av trimble »

Derf Backders` Kent State, mycket intressant läsning om studentkravellerna på Kent State i början på 70-talet, ett intressant tidsdokument om en stökig tid i USA som påminner en hel del om dagens oroligheter i dagens Amerika - Rekommenderas verkligen.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

Moon Knight av Lemuere, fråga mig inte vad det är, Moon Knight var en favorit som ung men har haft få bra författare efter Doug Moench.

Någon gjordecen vettig rum före Civil Sar men sen sjönk den som en sten, finns fler senare som försökt denna en av dem, de var billiga trades så jag kollar dem jag.

Sämst var Chuck Dixon som slaktade just Apart figuren har olika karaktärer i sig, och skiftar mellan dem och mycket är psykologiskt tokigt då han ju på nåt sätt är återuppväckt av mängden.

Jag irriteras hejdlöst när de gör honom VIt, han var inte vit utan silver men det kunde inte göras bra tidigt 80tal bara.

Personligen tycker jag mycket skulle kunna göras med karraktären då han inte är hårt förankrad och att han mer eller mindre är psykiskt störd och lever i en egen värld, originalserien handlade inte mycket om superhjältar.

Figuren kom ju ur vem som kunde fånga Werewolf by Knight figuren vilket han gör men släpper lös på de som beställt jobbet, efter det blev han mycket populär och fick några svartvita magasin, som på svenska hade färglägga och givits ut som album.
Sen kom den egna tidningen som höll tills Shooter ville att han skulle vara en ninja i stället.

Bättre att Shooter blivit en ninja känner jag.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

Läste HIT 1955 och uppföljaren HIT 1957, amerikansk serie av för mig okända personer Boom studios.

Namnet kommer att det i grunden handlar om poliser i en hitsquad för att helt enkelt ta kål på folk som inte lagen kan fälla, de är skrivna i en noirstil/detektivstil mycket berättarröst som upprepar vissa sk "sanningar" som sagts, det handlar lika mycket om särskilt huvudfiguren och hans liv, man kan lungt säga att humor inte ingår det är väldigt mörkt, vilket å andra sidan är begripligt med tanke på hur deras liv varit och är, hur de kan leva med sig själva osv.

Riktigt bra gjorda med tanke på att få väljer serieformatet längre, annars hade det hör varit tex en kiosk bok eller nåt sådant kan man säga.
Tidsperioden lägger ju mycket till känslan också förstås, det fanns ju bla sånba här team ute efter untouchables under 30talet tex.
Polisen kunde vara lika farlig som gangsters, avrättning på plats.

De är tillsammans avslutande som historia.
9mm, i'm never further away than that.
kentakofot
Good
Inlägg: 16
Blev medlem: mån 19 okt 2020, 20:47

Re: Vad läser ni?

Inlägg av kentakofot »

Y the last man omnibus. 200 hundra sidor in. Överraskande bra. Tänkte den skulle vara mer mässande pk. Ytlm har ett par år på nacken, hade den släppts idag hade den varit väldigt annorlunda får man förmoda. En del oväntade tagningar. Överlag ett bra äventyr så här långt in.

Black science hela serien. Ok men inte så mycket mer. Visserligen fina livfulla teckningar. Men jag har alltid haft svårt för den här typen av berättelser där världarna saknar en egen logik, där precis allt kan hända. Dom partierna som är mer jordnära tycker jag är bra. 2,5/5.

Pulp helt ok crime. 3/5

Postal. Ganska fult tecknad. Lite fånig porträttering av asperger i början, lite små ostig ibland. Men samtidigt har den ett driv och det blir spännande. 4/5
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

Y last man gillade jag i början sen blev huvudpersonen för töntig helt enkelt, det var lite väl överdrivet så den ökade jag aldrig läsa klart, hoppas du gillar den bättre.
Jag läste Human Target från 1999, DC den var faktiskt inte så dum, sjäkvstående trade.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Coppas »

Fick idag hem Fantomen ”Legend” och har bläddrat lite smått i den. I sig innehåller den inga direkta överraskningar för en äldre Fa-läsare, men är ju trevlig för det.
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

Brittiska 200AD Defoe 1666 och uppföljare, mycket intressant imo, Pat Mills och svartvitt i en 1600 talsvärld där saker kunde funnits mot zombier som atytackerar London efter just 1666 som ju var den stora branden där, men de döda kommer tillbaka, Defoe mfl utdömda måste försöka stoppa dem, alla har nånting som de tyngs av och egnetligen på tiden skulle hängts.

Defoe var en Leveller, en slags kämpe som ville att alla skulle få en värld de kunde påverka, vilket ledde till Cromwell som lurade dem och efter det anses de utstötta fast de slogs i flera krig för England men vägrade attackera Irland.

Inte så gammalt material men ändå typiskt brittiskt, jag har alltid gillat det de gjort som är unikt för landet, tex krigserier eller annat det bar fanns inte nån annastans inte i belgfransk serieform heller.

Tex hojtar folk om Tardis första världskrigets serie beskrivning, och inget fel i den men imo står den sig slätt mot Chaleys War, som iofs kan ses som en mer antikrig serie.

Nåväl men Defoe är värld att läsas även om det är steampunk, dock är flera av Newtons uppfinningar fullt möjliga och vissa vapen tex fanns i verkligheten otroligt nog.

Teckningarna är väldigt 2000AD men det är för mig som är historiskt intresserad at se den gamla London Brigde tex som var bebygd över floden.
9mm, i'm never further away than that.
trimble
Fine
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 09 aug 2014, 15:58
Ort: Danderyd

Re: Vad läser ni?

Inlägg av trimble »

Herregud Agentum, finns du på riktigt??? Att påstå att Tardis krigsserier står sig slätt gentemot Pat Mills "Chaleys War", det är som att jämföra elitserien med korpserien.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

Klart jag finns, och jag håller inte med bara, Tardis första värkdkrigserier är ju fyllda av djupt elände såklart och det är ju inte att de är dåliga, de har ju sin funktion.
Charleys War är ju mer en serie baserat på teknik, exakt avbildningar och saker som verkligen fanns och gjordes under kriget, Par Mills har verkligen gjort en research när man kollar upp sakerna som man inte känner till.

Sen kan inte en person vara med om så många saker men det är en korrekt beskrivning tom datummässigt vad som hände och hur de brittiska soldaterna hade det med bla befäl som ännu trodde på kroppsstraff och dylikt för att få fram soldater och hur de då gjorde sig till fiender de med.
Det är ju Charley vi får följa i kriget, så man får ju en känsla för honom även om som sagt inser att ingen hamnade i samtliga situationer han gör, men de är inte mindre sanna för det, men det är mer personligt skrivet ur hans och hans krigskamraters synvinkel, det finns olika sätt att presentera saken på helt enkelt, här som en slags dagbok.

Jag får ut mer av den helt enkelt, och teckningarna är ju ju så bra avbildningar man kan få egentligen, britterna hade ju många som kunde teckna väldigt realistiskt och därifrån kommer ju nästan alla äldre krigserier även om de är skrivna sämre än just den här.

Så det kanske är frågan mer om vad vad man vill få ut av en ww1 serie, är man ointresserad av detaljer och sådant och vill se krigets meningslösa död och elände funkar ju Tardis serier bra.

Jag kan inte se det otroligt dåliga med Charleys War? Jag känner mest att de hypat vad Tardi gjorde men tror att Charleys War är Battler Britton, och stilen inte är konstmässigt nog.
Jag värdesätter när nån gjort en bra research och första världskriget har ju kommit i skymundan för det andra tycker jag i serieväg iaf och även bokväg, det är helt enkelt så att man inte kan tro vad man läser hör men kollar man upp det var det verkligen så illa som det föreställa, säg tex att anfalla ur skyttegravarna trotts att föregående artilleribeskjutning helt misslyckats, det ska ändå följas som det bestämts trots att det bara ledde till onödiga slakter.

För de som var där måste det varit det värsta ur soldatsynvinkel som nånsin funnits, det var ju ett krig där gammalt och nytt för första gången användes med klart olika resultat.
Jag kände inte till en hel del av de vansinnigheter som gjordes iaf. Och de problem de faktiskt hade.

OBS att jag inte har nog mot Tardis serier på nåt sätt utan har flertalet utom de vi pratar om i hyllan, så det handlar inte om att jag inte gillar honom.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av smorkin »

Jag älskar många av Tardis krigsserier men tycker att "Charley's War" är en riktigt bra serie den med. Den ser ut som en typisk brittisk krigsserie, dvs svartvit, med en realistisk men ganska opersonlig stil, men Mills manus lyfter den över de flesta andra i samma genre. Jag gillar också just överraskningseffekten, dvs att man läser en serie som på så många sätt ser ut och känns som alla dessa brittiska anonyma skildringar av tuffa britter och slemma tyskar, men som faktiskt har betydligt allvarligare historier att berätta. Trodde jag hade recenserat den på min blogg men ser att jag inte gjort det, så mitt beröm får hamna här istället.

Om jag måste välja så får det bli Tardi, men det är absolut ingen utklassningsseger :-)
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

Jo och tack för vad du tycker om saken.

De är ju olika typer av serier, som gör sin sak bra, i fråga om den brittiska är det som du säger illustrerat mer än personligt, men det väckte mitt intresse att veta mer om saken.

Tardi har inte misslyckats på nåt sätt.
Men jag känner att Charleys War är underskattat för vad det är, och lustigt nog här tog jag ju upp det vara som en bisak angående Defoe 1666 som ju inte är verklig men innehåller saker man förvånas över att de faktiskt fanns i nån form, det hade varit så lätt att struntat i nån research.

Jag ogillar att så fort nån skrivit superhjältar nån gång anses de värdelösa, Ennis tex gör väldigt bra krigserier.
Det var handlat om överlevnad, Tardi har gjort serier baserade på nån fransk kiosklitteratur men som han gillat, så han har tecknat dem som jag antar är känt, är han skräp för att han tyckt och gjort så?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Vad läser ni?

Inlägg av RioGrande »

För mig har det blivit lite Druillet: Lone Sloane på sistone. Och Blårockarna. Och Klas Katt. Och, lustigt nog, har jag lånat hem fyra mangor från biblioteket (fast dom har jag inte kommit så långt i).
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av K-E Lindkvist »

Lite blandad läsning lämplig för en mulen eftermiddag i november:

Bild

Helgonet 4/76, Magnum 12/90, Four Color #403, Mickey Mouse in Frontierland #1, Seriemagasinet 1/78 & Serie-Pressen 14/72
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

Judge Anderson som för var en bra motvikt till Dredd.
Helgonet kan vara rätt ok, och seruemaggan förstås.

Buzz Cooper, har man funderar över, varför namnbytet?

En sak till bilder, den här forumtypen går att ansluta till biltjänst så man lätt kan lägga upp en bild från där man har den på forumet, borde fixas.

Själv har jag läst Qaurrys War och ett par ms.Tree samlingar som Titan börjat ge ut efter evigheter, Max Allan Collins som inte uppskattas av alla, jag gillade rich den första.

Ms.Tree har rätt korta serier där alla dör ungefär som är skyldiga, man kan känna att nån bord hon väl haffa och ge polisen med, nu gjordes dock 54 nummer så jag har inte läst alla.
Några har jag ju sen förr då jag jagade dem i USA en gång i tiden.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar