Vad läser ni?

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

Har börjat ge mig på the Unvritten av Carey som skrev Lucifer med för Vertigo.

Käns rätt typisk Vertigo i stil, har inte kommit så långt ännu så jag begriper had som är vad.

Först tridde jag att det var nåt Harry Potterliknande för vuxna kanske, men det är nåt mer.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av smorkin »

germund skrev:Tidiga Fantastiska Fyran från 60-talet och Millers Daredevil - rena klassiker, alltså Och Christophe Blain; en av mina absoluta favoritberättare som jag inte hade läst på länge. Otroligt välskrivet, spännande och underhållande, så jag tragglar mig igenom tyska utgåvor av de serier/delar som inte finns på engelska.
http://www.nbmpub.com/comicslit/blain/blainhome.html
http://www.dargaud.com/bd/Gus
http://www.dargaud.com/bd/Socrate-le-demi-chien

Blain är verkligen bra, en stor favorit, och skulle gärna se mer av hans serier översatta. Isaac the Pirate är fantastisk (och inte bara för de svenska barnsångersjungande piraterna), Gus likaså, och Weapons of Mass Diplomacy är en hysteriskt rolig bok om diplomati. Det är synd att den där planerade översättningen av Socrates the Demidog aldrig blev av; att den finns en engelsk scanlation är en liten tröst men jag skulle gärna ha den på papper :-/
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Stranger
Fine
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 04 aug 2015, 23:04

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Stranger »

Har precis läst igenom Marvel's Darkhawk från tidiga 90-talet. Rätt bra, det var en del av initiativet för nya karaktärer som Sleepwalker och Cable var med i, fast Darkhawk var inte så plågsamt anti-hero som så många andra superhjältar var under perioden. Storyn blir dock lite tjatig mot slutet.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Vad läser ni?

Inlägg av RioGrande »

Har läst lite i en gammal Comix pocket med Steve Canyon. Även om stripparna redigerats om för pocketformatet är det trögläst. Serien funkade bättre i Magnum.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

Freddy Lombard, Humaniods samlingen på engelska.

Snyggt tecknad, gott öga för detaljer och snyggt färglagt, men vad fan är en del av albumen om egentligen? jag begriper inte hälften och jag förstår inte de sk huvudpersonerna heller, helt obegripliga vad de är för några och vad de gör där.

Lite synd då tecknarförmågan står högt här så man får titta mer på det och bara ignorera at man inte förstår så mycket oftast.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Vad läser ni?

Inlägg av BoJustBo »

The Magic Crystal av Moebius och Bati. Science-fantasy som blandar Tolkien och new age science fiction.
Urusel dialog men ganska trevlig annars. Gammal engelskspråkig utgåva.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Vad läser ni?

Inlägg av RioGrande »

Börjar nog bli dags att läsa De sorte hostiers herre (Det nya extraordinära Spiroualbumet (eller på danska: Splint)).
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av AndreasEriksson »

Läser du den på danska istället för på svenska?
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Wakuran »

AndreasEriksson skrev:Läser du den på danska istället för på svenska?

Jag tror den danska avdelningen är något generösare med recensionsex...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

Skumt, om det finns samma på svenska om Riogrande nu har mer med Danmsrk att göra förstås.
9mm, i'm never further away than that.
Göran Semb
Fine
Inlägg: 618
Blev medlem: lör 16 jun 2007, 16:36
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Göran Semb »

Läser Russ Mannings söndagsside-Tarzan. Sjukt snyggt.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Vad läser ni?

Inlägg av germund »

Göran Semb skrev:Läser Russ Mannings söndagsside-Tarzan. Sjukt snyggt.
Riktigt tajt tecknat. Jag läste om några av hans Magnus Robot Fighter för några månader sedan och kom fram till samma sak: sjukt snyggt. Och klart läsvärt, dessutom.
Göran Semb
Fine
Inlägg: 618
Blev medlem: lör 16 jun 2007, 16:36
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Göran Semb »

Ja. Tyvärr var väl inte alla assistenter av toppkvalitet; sista storyn har t ex Mike Royer tydligen fått ta litet väl mycket ansvar för, och teckningarna lider klart av det.
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Re: Vad läser ni?

Inlägg av KRax »

Framtidens arab del 1 - Riad Sattouf

Mer än bra: riktigt, riktigt bra.

Antagligen den bästa självbiografiska serie jag har läst. Naturligtvis tack vara den milda, stillsamma humorn. Och tack, tack för att skaparen verkar i Frankrike, på den europeiska kontinenten! Det är så skönt när folk tillåter sig att använda fördomar också när de är allvarliga. Helt klart ett verk i Goscinnys fotspår.
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Rufus »

Samlingsutgåvor med Little Annie Fanny av de gamla MAD-kreatörerna Harvey Kurtzman och Will/Bill Elder (dessutom har även andra tecknare som t.ex. Jack Davis och Frank Frazetta varit med en del). Trevlig serie med många referenser till kändisar m.m. och som fångar den dåtida tidsandan (ur Playboy-perspektivet) och dessutom ofta ganska rolig också. Kurtzman var ju en hejare på det här med humor.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av smorkin »

germund skrev:
Göran Semb skrev:Läser Russ Mannings söndagsside-Tarzan. Sjukt snyggt.
Riktigt tajt tecknat. Jag läste om några av hans Magnus Robot Fighter för några månader sedan och kom fram till samma sak: sjukt snyggt. Och klart läsvärt, dessutom.

Läser också Mannings version lite smått f.n.; håller på att läsa igenom alla nummer av Menemonee Falls Gazette, veckotidningen från 70-talet som enbart tryckte dagspresserier. Läser inte alla serierna för en del är verkligen inte bra (Mandrake, Blixt Gordon, Brick Bradford och en del andra är, hmmm...) men kul med blandningen av serier. Går lite långsamt eftersom det är några hundra nummer med 16-48 sidor fullproppade med serier [^]
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Vad läser ni?

Inlägg av germund »

smorkin skrev:håller på att läsa igenom alla nummer av Menemonee Falls Gazette, veckotidningen från 70-talet som enbart tryckte dagspresserier.
Oh ja, det är verkligen mycket läsvärt i dem, fast jag får erkänna – jag har en komplett uppsättning liggande, men läser dem väldigt sällan. Men några av stripparna är halvt omöjliga att hitta i andra utgåvor, så de är faktiskt värda att ha.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

Intressant at höra, hittade dem digitalt, alltid kul med gamla stripserier.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av smorkin »

Agentum skrev:Intressant at höra, hittade dem digitalt, alltid kul med gamla stripserier.

Jag läser den också digitalt; har varit nyfiken på den länge och sen dök den upp i scannat format så... Ser fram mot när jag kommer till numren där Scarth går; har bara läst en episod i Comics och gillade den, i all sin flummigheten och stripp-stripp anda :-)
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

Justice League of America the Bronze Age omnibus vol1

Lite väl tjock bok kanske, jag tycker ärligt omnibusarna är lite väl tunga numera, ok man får mycket för pengarna iofs.

Det här är ju iaf som att uppleva barndomen igen, det var ju de här serierna som gick i Gigant, dels var de ofta 10 år efter sin USA version här och så var jag ju en sån som köpte begagnade tidningar med.

Mycket snyggare reprint än Gigant och utan den klumpiga översättning dessa hade.

Det här är när JLA hade sitt högkvarter i en satellit.

Snart kommer Detroiteran med i detta format och den måste man ju ha med.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar