Vad läser ni?

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

Tja jo det är sant även om just denna hade ett allvarligare slut som man insåg skulle komma.
Nåväl tur att det finns val ännu iaf, serier kan vara vad som helst men glöm inte humorn.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

Jaha ja Happy Hooligan och så ska jag försöka med Cranes Buzz Sawyer.

Jag plöjer hans imo bättre tidigare dagstrip Wash Tubbs digitalt.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av larsa66 »

Jag måste tacka Agentum för hans lästips, Mike Hammer. Jag har nu läst alla dagsstripparna och det var en upplevelse må jag säga. Synd att den lades ner just när dom började få lite flyt i historierna. Den sista hette "Adam and Kane" och hade som titeln säger bibliska kopplingar.

Jag har lagt upp lite på FB också men precis som du skrev finns det dom som vill klanka ner på teckningarna.
Jag tycker nog att dom var helt ok. Ibland lite stela kanske, men alla kan inte teckna som Alex Raymond. Dessutom har den här serien något som många saknar.
Själ och hjärta.


Bild

hehe. Lustigt hur den där gubben liknade en gubbe jag just sitter och tecknar i min och Jan Hoffs serie, Räv-Oskarsson:

Bild

till höger är första skissen av honom, som jag gjorde i vintras.



Bild


Nu har jag söndagssidorna kvar och dom är i färg. Alla andra serier har jag lagt åt sidan för denna.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1911
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Grumme »

Just nu läser jag Jan & Maria Berglins "Mitt i rondellen", Pondus 8, samt "Sverige - Superlagom är bäst", av Niklas Eriksson.
De två förstnämnda är välbekanta och pålitliga humorkreatörer av rang, men även Niklas Erikssons debutalbum(?) är en riktig pärla, där han delar ut kängor till samtliga svenska riksdagspartier. [:o)]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av larsa66 »

Niklas Eriksson gör en halvsida varje lördag i Folkbladet, vår näst största lokala dagstidning.
Väldigt underhållande och jordnära. Ofta med västerbottens näst bästa hockeylag som tema,
Björklöven :) Ett lag som verkar ligga honom varmt om hjärtat.
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Looding »

Grumme skrev: ...Niklas Erikssons debutalbum(?) är en riktig pärla

Samma man som skapat Carpe Diem:
http://seriekatalogen.se/index.php?v=3773
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1911
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Grumme »

Looding skrev:
Grumme skrev: ...Niklas Erikssons debutalbum(?) är en riktig pärla

Samma man som skapat Carpe Diem:
http://seriekatalogen.se/index.php?v=3773


Visst fan, det visste jag ju. Boken jag nämnde avslutas ju t.o.m. med ett antal sidor Carpe Diem... :oops:
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

Road to perdition.
Lustigt nog gavs den ut av DC, det är tidigt 30tal och gangstertime, jag hade i bakhuvet efter ett tag att den här nog blev en film och det stämde visst och även om den väl var bra kan den inte täcka de här materialet och stilen.

Det är om far och son och är löst baserat på lone wolf and cub men i USA och på de villkoren, gott som ont upplevs av den uppväxande sonen som följer sin fader.
Fadern upplevs ju som en bra farsa för sonen och han verkar ha ett spännande jobb som det dock inte talas om hemma i familjen, fadern är doch huvudhitman för områdets gangsterkung som han ser som samhällsöverhuvud då staten totalt ignorerar irländare som han är och de får sina uppehällen och möjligheter att ens överleva genom dennes alla beskyddarägda verksamheter.

Väldigt sann i många delar imo, hur det nog verkligen egentligen kunde vara och hur saker och ting var som de var under den här tidsepoken som kanske romantiserats väl mycket av hollywood tex.

Författare Max Allan Collins som ju käns igen från en del andra serier som ms. Tree tex, tog tydligen 4 år att teckna för Richard Rayner.
9mm, i'm never further away than that.
trimble
Fine
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 09 aug 2014, 15:58
Ort: Danderyd

Re: Vad läser ni?

Inlägg av trimble »

"Viktor Kasparsson Syndaätaren", som vanligt från Dennis Gustafssons ritstift; VÄRLDSKLASS!!!
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av larsa66 »

Jag har en Viktor Kasparsson-serie liggande, men jag har inte tagit mig för att läsa den än. Det ska jag nog göra när andan faller på.

Framför mig har jag nu den tredje boken av "Det var en gång i Frankrike" och Dylan Dog, Mater Morbi.
I samband med detta måste jag dela med mig av hur "Det var en gång i Frankrike" till slut kom hem. Jag hade ju sett att den var ute, men då det inte blev någon bokmässa i Göteborg för min del, skulle jag försöka få tag på den på något annat sätt än att köpa den av Jonas.

Jag vet att Internet finns men ibland låtsas jag att det inte gör det, och försöker få tag i serier på det traditionella sättet. Genom att vara besvärlig med bokhandlarna och på något sätt synliggöra seriernas existens. Åkerbloms i Umeå har en fin serieavdelning med både internationella och svenska titlar, men eldsjälen bakom den har slutat och jag tyckte se tecken av att seriehyllorna försummades. Böckerna låg lite huller om buller. Dom hade de två böcker av Det var en gång... men inte den tredje.

Jag gick till informationsdisken och frågade om den kanske var på ingång. En liten snorkfröken satte sig ned och kollade, hon konstaterade att den hade utkommit från förlaget men att det INTE var aktuellt att beställa hem den.
"INTE?" sa jag. "Den som är så bra, och prisbelönad och allt..." .

"Nej", sa hon. "För du förstår, att det är så här, att vi har dom tidigare böckerna av den här serien men vi har inte sålt en enda" med ett bibliotekariesäkert tonfall i rösten."Men om du vill kan vi beställa den enkomt till dig (bara för att vi är så snälla)"

"Med all respekt" sade jag "så stämmer inte det"
"Jag köpte nämligen dom första två albumen här för ett halvår sedan, ungefär"
Dom andra bakom disken började fnissa men tog sin kollega i försvar med att man hade ju gjort om datasystemet och då föll sånt där bort. Snorkfröken bad om ursäkt, gjorde beställningen på boken och tog mina kontaktuppgifter.

När jag en vecka senare (igår) skulle hämta den gick jag först en sväng till serieavdelningen och fick till min överraskning se att den fräschats upp med nya böcker. Tydligen hade man upptäckt att Linda och Valentin var heta så dom hade ett eget ställ med både engelska och franska album....dock inte det svenska, nyutgivna. Sedan kollade jag närmare på dom svenskutgivna och nu log jag nog för mig själv. Det var en gång i Frankrike del 3 Polisens heder fanns där.

Jag gick till disken och hämtade mitt eget ex, och intalade mig själv att det var min insats som fick serieavdelningen att blomma upp.
Någon dag måste man få känna sig kaxig. Fröken "vet-bäst" var dock inte där och det var nog lika bra. Förmodligen skulle jag inte kunna hålla mig från att säga något nördigt kaxigt, som "Fantomen har tusen öron och tusen ögon".

"Dylan dog, Mater Morbi" köpte jag på "Fantasia" Umeås nyaste seriebutik. Jag tittade på Den tjocka spidermanboken som innehöll Steve Ditkos samlade verk. 1000 spänn för en serie är mycket pengar. Expediten såg mig och erbjöd 10% rabatt. Det var frestande men det får bli nån annan gång. Jag vet ju att jag kan beställa den själv för bara 600 spänn på nätet. Det ska väl inte bara vara jag som räddar seriekulturen i stan. :)
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av tfels »

Lars, veckans hjälte!
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av larsa66 »

tfels skrev:Lars, veckans hjälte!

:)
"Ibland går han på stadens gator som en vanlig man"
Användarvisningsbild
MAD
Fine
Inlägg: 426
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 14:45

Re: Vad läser ni?

Inlägg av MAD »

Just nu ligger en påbörjad Batman Incorporated deluxe utgåva vid sängen. Har läst de första 5 tidningarna i den och jag tyckte nog att åtminstone de första 3 var lite av en besvikelse, hade väntat mig mer av Morrison, men sen tar den sig lite iaf...

Jag har de senaste veckorna fått några bra erbjudanden och köpte på mig drygt 10 Batman böcker, ett flertal av dem är av Morrison. Jag har inte läst så mycket Batman alls egentligen så det kändes som att när jag fick tag på allt detta av Morrison kan det vara värt att hoppa in.

Jag läste även precis ut första boken av Vinland Saga, en manga om vikingatiden som jag tyckte var ganska intressant. Den handlar om en pojke som reser tillsammans med ett gäng legosoldater och har som mål att hämnas sin pappas död... den är ganska realistiskt tecknad och den känns välskriven.

Som tredje bok vid sängkanten ligger även nya TPBn av The Middleman som jag fick efter att ha hjälpt till att Kickstarta den. Läste ut den igår och den håller samma klass som de tidigare serierna samt TV-serien. Boken handlar om att serieversionen och TV-serieversionen möts genom parallella universum... som vanligt mycket bra dialog.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av larsa66 »

MAD skrev:Som tredje bok vid sängkanten ligger även nya TPBn av The Middleman ....


TPB?

Jag har läst den förkortningen några gånger men knäcker inte vad den står för.
På wikipedia fick jag följande svar: http://sv.wikipedia.org/wiki/TPB [:)]

Jag antar att det inte är det
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Sir-L »

larsa66 skrev:TPB?

Jag har läst den förkortningen några gånger men knäcker inte vad den står för.
På wikipedia fick jag följande svar: http://sv.wikipedia.org/wiki/TPB [:)]

Jag antar att det inte är det

Trade Paper Back
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Wakuran »

Se Seriewikin: Trade paperback.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

Nyaste Astro City av Busiek, antastisk som vanligt o,m man gillar berättelser om sånt man inte tänker på inom superserier, vad gör de som har krafter men inte klarar vara hjältar eller superskurkar?

Hur fungerar det så superhjältarna kan sättas in där det verkligen behövs snabbt, vem sköter det?

osv

Man få nästan alltid en eftertanke av dem.

Through open doors, lustig nog märkt Vertigo, trodee de var helt borta nu.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Vad läser ni?

Inlägg av super85 »

Tror att Vertigo ger ut runt 10 titlar per månad för tillfället. På ett ungefär.

http://www.vertigocomics.com/browse?con ... 11/30/2014
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

Apropå det så läste jag Hellblazer 3 nu när de iaf ger ut allt som det ska och inte bitar bara som förr.

Det är väldigt lyckat redan från början helt nekelt svårigheten är nog tat få till den kommande tv-serien då det inte bar finns en variant, Och magi är verkligt på sätt och vis och beror lite på vem som skrev Delano var bra imo han höll det här fortet länge.

Och var folk än tycker och trots att jag inte läst allt som finns ännu så är det här en serie som är bland det bästa i sk evighteserie som öht existerat, troligen kommer inget liknade igen.

Tydligen förstod folk inte modern tid nånting, det var väl för jobbigt antar jag och så med new52 tramsades allt till och var borta som med Jonah Hex, de skulle sålt rättigheterna till nån annan.

Det är ju klart skuvat och är man liksom inte på den nivån blir det nog bar konstigt då det har noll med superhjältar att göra.

DC hade alltid sina mystiker, men det blir nog inte mycket med dem i framtiden tror jag.

Nåväl det gamla materialet finns som sagt, KÖP!
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Vad läser ni?

Inlägg av super85 »

Som tidigare nämnts så försökte ju DC med att ha Peter Milligan skriva allt där John Constantine var inblandad i, Vertigo tidningen, DCU tidningen, och även "Justice League Dark" konceptet som är lite roligt. Inte ens TPB försäljningen gick lika bra för Vertigo versionen längre. Tråkigt, men där kunde de såkallade "gamla fansen" ha försökt köpa t ex 2 av Vertigo titeln, vad som helst. Istället så gick det mesta ner där.


av pilotavsnittet och TV-serie producenternas kommentarer att tolka ifrån så verkar ju TV-serien vara baserad tydligt på Vertigo-versionen. Jag vet att de nämnt "American Gothic" som en "stor favorit" när det gäller inspiration.
Skriv svar