Vad läser ni?

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator

Re: Vad läser ni?

Inläggav RioGrande » tis 29 aug 2017, 18:06

Har tydligen även kommit på finska!

Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator

Inläggav BoJustBo » ons 30 aug 2017, 08:59

Läste igår sci-fi serien Umbra (good shit) och började på en till volym av Mignolas Baltimore.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » ons 30 aug 2017, 13:24

BoJustBo skrev:Läste igår sci-fi serien Umbra (good shit) och började på en till volym av Mignolas Baltimore.

Var inte Umbra någon sorts svensk fantasy, eller fanns det flera?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.

Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint

Inläggav spindelmannenelektra » ons 30 aug 2017, 17:11

Jag har nyligen lånat & läst ut Walking Dead Compendium 1 & 2 och Walking Dead Book 9. Jag väntar ivrigt på att få hem Book 10-11 och Compendium 3. Jag har Book 12-13 hemma men vill ju gärna inte läsa i förväg. Jag har beställt Compendium 1-3 på cdon men det verkar ta tid..
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".

Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator

Inläggav BoJustBo » tor 31 aug 2017, 08:49

Wakuran skrev:
BoJustBo skrev:Läste igår sci-fi serien Umbra (good shit) och började på en till volym av Mignolas Baltimore.

Var inte Umbra någon sorts svensk fantasy, eller fanns det flera?

Amerikansk sci-fi story med dröm-tema från 2006 som utspelar sig på island och grönland. Kom just i samlad utgåva för första gången från Dover.
https://d1466nnw0ex81e.cloudfront.net/n ... 018091.jpg
Mina serier

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » tor 31 aug 2017, 08:57

Den här tänkte jag på. Jag tror den fick en hel del uppmärksamhet när den var ny, eftersom upphovspersonen var så ung.

https://smorkin.wordpress.com/2011/02/0 ... gga-umbra/
https://www.sfbok.se/produkt/umbra-100559
http://www.opal.se/index.php?p=up&id=El ... aezQCix2Ul
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.

Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint

Inläggav spindelmannenelektra » tor 07 sep 2017, 14:34

Jag har plöjt igenom "The Walking Dead" på sistone. Jag är nu på nummer 163. Jag får väl börja läsa lösnummer nu. Jag längtar till att nästa album kommer ut. Kirkman är så bra. Jag har beställt hem hans "Outcast" med. Sen håller jag på och läser "Saga", " Invincible", "Preacher" och "Elfquest". Underbart när man tar sig tid och kan läsa bra och spännande serier.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".

Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Kontakt:

Inläggav larsa66 » tor 07 sep 2017, 21:43

Jag läser senaste Modesty...sorry. Agent X9. Dom börjar från början med Modesty och det är bra då jag bara sporqdiskt läst något avsnitt. Det är första gången jag ser ursprungsberättelsen med en snygg layout och bra tryck. Och den första Modesty Blaise hade jag aldrig läst förrän nu. Mycket intressant. Jag har saknat Jim Holdaways teckningar.
(Edit)
Hm, måste tillägga det negativa också. Corrigan-äventyret står att det är tecknat av Williamson men det är nog hellre Evans. Och det var inget vidare. I Dieter Lumpen verkar tryckmaskinen ha pajat för det blev uselt tryck ända till sista sidan, vilket var synd speciellt då det handlade om Sri Lanka. Tecknaren verkar ha fångat den äkta lankesiska stämningen med teplockare, fiskare och mäktiga buddhastatyer men det förstördes av det dåliga trycket. Ja det började bra men slutade uselt. Men jag ger inte upp X9 för det. Tror dock inte att jag förlänger prenumerationen. (/edit)

Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Kontakt:

Inläggav AndreasEriksson » fre 08 sep 2017, 01:01

larsa66 skrev:I Dieter Lumpen verkar tryckmaskinen ha pajat för det blev uselt tryck ända till sista sidan, vilket var synd speciellt då det handlade om Sri Lanka. Tecknaren verkar ha fångat den äkta lankesiska stämningen med teplockare, fiskare och mäktiga buddhastatyer men det förstördes av det dåliga trycket. Ja det började bra men slutade uselt.
Dieter Lumpen hade otur i föregående nummer också, då fick han bara svarvitt/gråskala trots att äventyret rimligtvis borde ha varit i färg.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden

Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator

Inläggav RioGrande » fre 08 sep 2017, 10:24

Gillar i och för sig Evans. Men inte så mycket att jag köper en ny X9. Köper tidningen uteslutande för Lumpen nuförtiden. Därför köpte jag inte detta nummer ALLS. (Det avsnittet får man försöka hitta någon annanstans!)

Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator

Inläggav BoJustBo » fre 08 sep 2017, 10:56

larsa66 skrev:I Dieter Lumpen verkar tryckmaskinen ha pajat för det blev uselt tryck ända till sista sidan, vilket var synd speciellt då det handlade om Sri Lanka. Tecknaren verkar ha fångat den äkta lankesiska stämningen med teplockare, fiskare och mäktiga buddhastatyer men det förstördes av det dåliga trycket.

Om du är intresserad så kom det en komplett samlingsvolym av serien på engelska förra året.
Mina serier

Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Kontakt:

Inläggav smorkin » fre 08 sep 2017, 11:04

BoJustBo skrev:
larsa66 skrev:I Dieter Lumpen verkar tryckmaskinen ha pajat för det blev uselt tryck ända till sista sidan, vilket var synd speciellt då det handlade om Sri Lanka. Tecknaren verkar ha fångat den äkta lankesiska stämningen med teplockare, fiskare och mäktiga buddhastatyer men det förstördes av det dåliga trycket.

Om du är intresserad så kom det en komplett samlingsvolym av serien på engelska förra året.

Den rekommenderar jag; klart trevlig serie! https://smorkin.wordpress.com/2016/10/1 ... se-in-spe/

Ett litet tillägg till den recensionen: Jag hade missuppfattat lite med nya Corto-albumet; Pellejero tecknade förvisso men det var inte Zentner som anlitades som författare.
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com

Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator

Inläggav BoJustBo » tis 12 sep 2017, 08:44

Läser just nu Shamanism av Igor Baranko utgiven på engelska av Humanoids. Väldigt intressant Indian fantasy.
Gillar Barankos tecknar stil väldigt mycket och storyn är inte riktigt något jag läst förr vilket alltid är trevligt.

Läser även Red Moon av Carlos Trillo och Eduardo Risso, bra som vanligt från dessa två. Något barnvänligare än den vanligtvis ganska sexfixerade Trillo brukar skriva. Utgiven på engelska av Darkhorse.
Mina serier

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » tor 14 sep 2017, 13:38

Batman black and white 2.

Korta berättelser i svart vitt som inte är canon på nåt sätt.

Hur bra de är berättade varierar, en stor del av behålningen är alla kända tecknares stilar som är kul att se i just svart vitt, många skulle aldrig få göra Batmans vanliga månadsserier.

Jag har 3 och 4 kvar med, 1an har jag sen många många år.
9mm, i'm never further away than that.

Göran Semb
Fine
Kontakt:

Inläggav Göran Semb » tor 14 sep 2017, 15:49

Har just läst läst Fourniers tre sista Spirou-album (medan jag översatte dem). Atomspionerna är riktigt bra; hans egen anknytning till Bretagne och dess Ankou-legend hjälpte nog. De två albumen om tyrannen Kodo funkar, i alla fall det första; i det andra är det litet för lång väg till vad man i grunden vet att slutet ska bli. Jag uppskattar Fournier bättre numera; läste bara Guldmaskinen av honom när det begav sig, och blev så besviken att jag inte läste något mer av honom…

Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Kontakt:

Inläggav larsa66 » tor 14 sep 2017, 20:56

Just nu läser jag norska Tex Willer varje kväll. Jag prenumerar på den. Eller rättare sagt jag har en leverantör i Norge som även säljer andra serier. Nu har jag även beställt några frew phantomnummer och comics revue med Steve Roper och Mike Nomad. Men jag har några Tex-pocketar från förra paketet att läsa och jag tror att ett nytt paket snart kan vara på väg. Tex Willer gillar jag. Ibland är det bra serier och ibland är de kanonbra.

Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator

Inläggav RioGrande » tor 14 sep 2017, 23:42

Larsa66: Du dök ju aldrig upp på SIS, så det finns FLER Tex som inte nått dig.... [8] [:(] [:0]

(Och Semb: Jag gillade Guldmaskinen jättemycket, det var mitt första Spiroualbum. Men jag är förstås lite yngre än dig (väl?)... Men scenen när de käkar frukost i början av albumet och Marsu håller på med marmeladen och det rostade brödet... Det ÄR en höjdpunkt i Spirouserien.

Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator

Inläggav BoJustBo » fre 15 sep 2017, 11:05

Har nyss läst Pinocchio (skit bra) samt Svarta Sagor (ganska kul) från Nubeculis förlag.
Läste även Mannen som sköt Lucky Luke igår, gillade den skarpt.
Mina serier

Göran Semb
Fine
Kontakt:

Inläggav Göran Semb » fre 15 sep 2017, 11:50

RioGrande skrev:Jag gillade Guldmaskinen jättemycket, det var mitt första Spiroualbum. Men jag är förstås lite yngre än dig (väl?)

Ingen aning. Men jag var präglad på Franquin och hade förväntat mig Franquin när jag satte mig med albumet.

Har fortfarande inte läst om det.

Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Kontakt:

Inläggav larsa66 » fre 15 sep 2017, 19:07

RioGrande skrev:Larsa66: Du dök ju aldrig upp på SIS, så det finns FLER Tex som inte nått dig.... [8] [:(] [:0]

Det ser jag verkligen framemot. Har du den avslutande delen av jättegorillan med svärdet? Jag gillar 70-tals Tex också. I den jag fick sist tyckte jag tecknaren påminde om Phil Davis [:)]

Men de Tex som körs idag är speciella. Sån mångfald och olika tecknings och berättarstilar har jag aldrig sett maken till. Ibland kan det bli lite löjligt med att han ska vara "indianhövding" och hans son och indiankompis och deras Hollywood kläder. Men ibland blir det riktigt skitig och rå spaghettiwestern. Det är aldrig dåligt än om det är mer eller mindre bra emellanåt.

Återgå till "Serier i allmänhet"