bookdepository leverans?

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Vzzzzbx
Very Good
Inlägg: 54
Blev medlem: tor 29 jul 2010, 15:48

bookdepository leverans?

Inlägg av Vzzzzbx »

Har beställt från bookdepository. Har fått hem den ena boken. Den andra skickades förra onsdagen men har inte kommit än. Då det är första gången jag beställer från dom har jag ingen aning om det ibland blir väldigt långa leveranstider. Det är alltså 7 arbetsdagar sen den skickades och enligt sidan skulle det ta 3-7 arbetsdagar..

Har kontaktat dom om jag kunde få nåt brev-id eller liknande så jag kanske kan spåra det.

Men nån som har liknande erfarenhet från bookdepository?
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: bookdepository leverans?

Inlägg av smorkin »

Jag beställer en hel del frå n dem och ibland tar det lite längre tid än utlovat, så jag skulle inte vara alltför orolig ännu. Men: Två ggr (och det är få med tanke på hur ofta jag beställt) har jag fått problem med leveransen och då är de inte så bra på hjälp; att ens få svar på frågor om leveransen har varit tji.

Jämfört med Amazon USA är det pinsamt. Senast verkade en leverans ha försvunnit / blivit mycket försenad. Jag mailade och fick svar inom 10 minuter där de sa att de skulle skicka boken express, och om den första dök upp:

"Should you eventually receive the original package, you're welcome to keep, donate, or dispose of it--whichever option is most appropriate and convenient for you."

Service!
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: bookdepository leverans?

Inlägg av Agentum »

7 dagar är inte läge för panik, jag vet inte varför det tar längre tid ibland, kanske har de inte det hemma som de påstår eller nåt liknade.

Vi får dessutom tänka på att vår postgång inte är optimal heller, komer nåt sent in kan det ju bli liggande tildagen efter, kanske kom nån helg emellan osv.

Jag har iaf fått allt jag någonsin beställt av dem, vilket är en hel del.
Men jag håller med om att fraktiden kan variera betänkligt, men jag brukar räkna med nån vecka minst så är det en bonus om det kommer tidigare bara.
9mm, i'm never further away than that.
Vzzzzbx
Very Good
Inlägg: 54
Blev medlem: tor 29 jul 2010, 15:48

Re: bookdepository leverans?

Inlägg av Vzzzzbx »

Ok men då e det ingen panik än då. Känns ju bra iaf. Och är det fri frakt kanske man inte ska vara så kräsen antar jag.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: bookdepository leverans?

Inlägg av Wakuran »

Hur fungerar systemet med fri frakt?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
captainknut
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: tor 03 apr 2008, 21:40
Ort: Sverige

Re: bookdepository leverans?

Inlägg av captainknut »

Hur menar du? Du betalar ingen frakt, och det fungerar. :)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: bookdepository leverans?

Inlägg av Wakuran »

Även från utlandet, är det tull eller något då?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Sifousab
Very Good
Inlägg: 74
Blev medlem: mån 20 okt 2008, 21:09
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: bookdepository leverans?

Inlägg av Sifousab »

inte på frakt och på böckerna är den inom EU så momsen är redan betald tror att det är så.
Jag vet att jag stavar som en galen. kan har med att gör att jag är ordblind
http://sifousmovies.se/
Vzzzzbx
Very Good
Inlägg: 54
Blev medlem: tor 29 jul 2010, 15:48

Re: bookdepository leverans?

Inlägg av Vzzzzbx »

Inom EU betalar man ingen tull. En av de få fördelarna med denna union. Men nu ska vi inte prata politik.
Användarvisningsbild
mohsart
Fine
Inlägg: 267
Blev medlem: mån 14 dec 2009, 15:18
Ort: Blekinge
Kontakt:

Re: bookdepository leverans?

Inlägg av mohsart »

Inom Sverige:
B2C, B2B: ingen tull, moms
Inom EU:
B2C: ingen tull, moms
B2B: ingen tull, ingen moms
Utifrån EU:
B2C, B2B: Eventuellt tull (beror på varan), ingen moms (betalas när man får varan, till lokala myndigheten)
Som privatperson kommer man ibland (oftast?) undan tull/moms då paketen slinker igenom.

/Mats
Riggare, segelmakare och repslagare. Pysslar även med teckning samt fin- och fulsnickeri
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: bookdepository leverans?

Inlägg av Wakuran »

Vad innebär B2C och B2B?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Sifousab
Very Good
Inlägg: 74
Blev medlem: mån 20 okt 2008, 21:09
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: bookdepository leverans?

Inlägg av Sifousab »

Business-to-consumer
Business-to-business
Jag vet att jag stavar som en galen. kan har med att gör att jag är ordblind
http://sifousmovies.se/
Användarvisningsbild
Bufkin
Very Fine
Inlägg: 875
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 06:01

Re: bookdepository leverans?

Inlägg av Bufkin »

Från deras hemsida:

Value Added Tax (VAT)
VAT stands for value added tax, which is charged on goods sold by The Book Depository within the European Union (EU). In accordance with the laws governing members of the European Union, The Book Depository is obliged to charge VAT on all orders delivered to destinations in member countries of the EU. In general, VAT is charged in accordance with the local legislation in each member state.
All prices displayed on The Book Depository website are inclusive of UK VAT. Your final price may be different depending upon the VAT rate that applies to your location. Where additional VAT is payable this will be clearly displayed in the checkout once we know the destination of the goods.
On the confirmation page of the order you will be able to print off a VAT receipt for your order.
On last updating the EU VAT rates on books was:
Austria 10%
Belgium 6%
Bulgaria 20%
Cyprus 5%
Czech Republic 9%
Denmark 25%
Eire 0%
Estonia 5%
Finland 8%
France & Monaco 5.5%
Germany 7%
UK 0%
Greece 4.5%
Hungary 5%
Italy 4%
Latvia 5%
Lithuania 5%
Luxembourg 3%
Malta 5%
Netherlands 6%
Poland 0%
Portugal 5%
Romania 9%
Slovak Republic 10%
Slovenia 8.5%
Spain 4%
Sweden 6%

Under EU VAT legislation certain Books items (such as audio books and e-Books) are not eligible for reduced-rate VAT and in those cases the standard VAT rate will apply.

Goods sold by The Book Depository that are dispatched to addresses outside of the European Union are generally not subject to EU VAT. When ordering goods from The Book Depository for delivery overseas, you may be subject to import duties and taxes that are levied once the package reaches your country. Any additional charges for customs clearance must be borne by you; we have no control over these charges and cannot predict what they may be.

Customs policies vary widely from country to country, so you should contact your local customs office for further information. Additionally, please note that when ordering from The Book Depository, you are considered the importer of record and must comply with all laws and regulations of the country in which you are receiving the goods.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: bookdepository leverans?

Inlägg av Agentum »

Faktum är att de inte tullar böcker från USA heller, iaf har det aldrig hänt mig någonsin.

Jag antar att det säkert beror på vilka mängder man tar hem, men som sagt de har aldrig varit på mig om varken serier eller böcker och då har jag köpt massor därifrån.

Inom EU är det självklart att ingen tull förekommer, nån nytta ska vi ha av unionen.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Sifousab
Very Good
Inlägg: 74
Blev medlem: mån 20 okt 2008, 21:09
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: bookdepository leverans?

Inlägg av Sifousab »

Från tullens hem sidan
Köpa varor från ett land utanför EU
När du köper varor från ett land utanför EU finns det en del saker att tänka på. Det pris som du ser på en vara är oftast inte det slutliga priset. Nedan följer en beskrivning på vad som är viktigt att tänka på.
När du köper en vara från ett land utanför EU räknas det som privatimport och det betyder att du måste betala tull och andra avgifter. Det gäller både nya och begagnade varor som du köper av en privatperson eller ett företag. Det gäller även varor du köpt på en nätauktion, via postorder eller en vinst du vunnit på Internet.

Tullsatsen är mellan 0-20 procent och beräknas på varans pris inklusive frakt och eventuell transportförsäkring. För de flesta varor är momsen 25 procent.

När paketet kommer till Sverige kontaktar företaget som fraktat varan till Sverige, till exempel Posten, dig. Sedan gör det företaget en tulldeklaration åt dig. När du hämtar ut paketet betalar du tull och moms till företaget som gjort din deklaration. Du kan även behöva betala andra avgifter, till exempel administration- och expeditionsavgifter. Det är säkrast att ta reda på det innan du beställer eftersom det slutliga priset kan bli mycket högre än vad du trodde från början.

Varumärkesförfalskning och piratkopiering förekommer överallt i världen och allt förfalskas i dag, exempelvis kläder, skor, solglasögon, väskor men även batterier, läkemedel, bil- och flygplansdelar. Tänk på att många förfalskade varor säljs via Internet.

Tänk på att vissa varor omfattas av särskilda bestämmelser, till exempel läkemedel.
Jag vet att jag stavar som en galen. kan har med att gör att jag är ordblind
http://sifousmovies.se/
Användarvisningsbild
mohsart
Fine
Inlägg: 267
Blev medlem: mån 14 dec 2009, 15:18
Ort: Blekinge
Kontakt:

Re: bookdepository leverans?

Inlägg av mohsart »

Vet inte om det är tull på böcker, det enda jag har erfarenhet av är spel.
Lite kul, men OT, så är tullsatsen på sällskapsspel 0% förutom på hasardaktiga spel som tex kortlekar (vet inte vilken % dock), när jag importerat Mahjongspel sorteras de som sällskapsspel och jag såg ingen anledning att förklara att de ligger betydligt närmare tex Poker än tex Schack i spelupplägg.

/Mats
Riggare, segelmakare och repslagare. Pysslar även med teckning samt fin- och fulsnickeri
Vzzzzbx
Very Good
Inlägg: 54
Blev medlem: tor 29 jul 2010, 15:48

Re: bookdepository leverans?

Inlägg av Vzzzzbx »

Efter att ha väntat i 2,5 veckor på min leverans kontaktade jag bookdepository och de erbjöd mig pengarna tillbaka eftersom jag fått vänta så länge. Så fick jag min leverans igår. Var på väg att kontakta dom och meddela det ifall de ville jag skulle betala ändå.. Dock när jag öppnade boken så lossnade sidorna från ryggen och boken föll ihop. Inte så sugen på att betala för den längre....
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: bookdepository leverans?

Inlägg av Agentum »

Oj, gör inte det då, jag har klagat på sånna saker som att paketet var nedblött, vilket de ju inet ens kan rå för utan det är Postens fel, men de stod för det ändå.

Posten däremot var inte intresserade.

Jag tycker du ska skriva tat du fick boken i misserabelt skick helt enkelt.

Jag vet inet om jag har bra flyt med UK shoparna eller nåt, men alltså jag skrv att boken var förstörd, och de frågade om jag vile ha pengarna tillbaka eller en ny bok, vilket jag valde.

Däremot de svenska internethandlarna har jag oplockade gåsar med varenda en, de packar så jävla dåligt och böckerna blir hårt kantstötta, man kunde tro att deras existens berodde på hur mycket packningsmaterial de hade, sen gnylar de om att man ska skicka tillbaka det man köpt, men fan man har ju inet deras 19 kr i portoregel så det funkar ju inte, de är enna jävla as faktiskt att ta kritik.

Det gäller allihop av de här internethandlarna, fuck off och packa som folk.
9mm, i'm never further away than that.
Vzzzzbx
Very Good
Inlägg: 54
Blev medlem: tor 29 jul 2010, 15:48

Re: bookdepository leverans?

Inlägg av Vzzzzbx »

Jag mejlade och förklarade hur dåligt skick boken var i. Och att jag inte tänker betala för den. Och frågade om jag måste skicka tillbaka den till dem. Får vi se vad dom säger. De har alltid varit väldigt trevliga när jag kontaktat dom. Måste vara den brittiska hövligheten :)
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: bookdepository leverans?

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Agentum skrev:Oj, gör inte det då, jag har klagat på sånna saker som att paketet var nedblött, vilket de ju inet ens kan rå för utan det är Postens fel, men de stod för det ändå.

Posten däremot var inte intresserade.

Jag tycker du ska skriva tat du fick boken i misserabelt skick helt enkelt.

Jag vet inet om jag har bra flyt med UK shoparna eller nåt, men alltså jag skrv att boken var förstörd, och de frågade om jag vile ha pengarna tillbaka eller en ny bok, vilket jag valde.

Däremot de svenska internethandlarna har jag oplockade gåsar med varenda en, de packar så jävla dåligt och böckerna blir hårt kantstötta, man kunde tro att deras existens berodde på hur mycket packningsmaterial de hade, sen gnylar de om att man ska skicka tillbaka det man köpt, men fan man har ju inet deras 19 kr i portoregel så det funkar ju inte, de är enna jävla as faktiskt att ta kritik.

Det gäller allihop av de här internethandlarna, fuck off och packa som folk.


Håller med dig om att många är under all kritik. Jag har dock bra erfarenhet av Adlibris. De använder kartong avsedd för ändamålet och trycker inte ner för stora objekt i för små förpackningar.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Skriv svar