Tyskland, ett kulturland?

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Tyskland, ett kulturland?

Inlägg av Agentum »

Inlägg utbrutna från tråden Johan och Pellevin? - Mithroth


Det går inte tat jämföra så, de ni nämner är för att de yngsta ska förstå som ser på det, i de här länderna som Tyskland så är de så ignoranta att de behöver allt dubbat för de kan inet ens läsa typ.
De är nog högt upp när det gäller att tillverka saker effektivt osv, men det här är ett serieforum.

Serier, filmer, tv-serier, musik fortsätt gärna, vem vet vad Tyskland står ungefär, de är med tanke på hur många de är jämfört med oss förmodligen mest inriktade på en hemmamarknad för de suger i den kategorin, undantag finns altid, men det gör det ju överallt.

Jag vidhåller att engelskan är klart viktigare inom dessa områden och att de kan spola ner sitt språk totalt faktiskt, det leder iaf inte till världsövertagande trots flera försök, gör om gör rätt säger jag.

Allvarligt alltså, troligen är de knappt mer framstående än Sverige på de punkterna om man ser det internationellt.

Så det kan vara farligt tat fastna i nån slags hemmablind marknad där man menar att man är så stor så man kan skita i vad andra länder tycker, detta visar sig också när man handlar med dem skulle jag säga.

Dock är ju Frankrike av samam åsikt i mångt och mycket, fast de har ju en sån seriemarknad på sit språk så den iaf blir översatt, sen har de förstås draghjälp av Canada i mycket annat, så jag skuel ranka dem högre inom det här området.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Johan och Pellevin?

Inlägg av Wakuran »

Det där verkar vara något flera andra har undrat över. Ekonomiska stormakter har traditionellt fört vidare sin kultur också, men Tyskland har ungefär sen andra världskriget varit en ekonomisk stormakt, men närmast ett kulturellt lilliputtland, med väldigt blygsamma kulturella exporter, och det bör inte enbart bero på USA...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Johan och Pellevin?

Inlägg av Agentum »

Nej, det tror inte jag heller.

Men det är möjligt att det helt enkelt nöjer si med att ha sin "kultur" i sitt land, jag vet faktiskt inte, att de anser sig stora nog att inte behöva tollerera några andra alls.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Johan och Pellevin?

Inlägg av Peral »

Det är mest på seriesidan som Tyskland varit väldigt osynliga med tanke på landets storhet. Däremot har de producerat suveräna filmer och TV-serier
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Johan och Pellevin?

Inlägg av Agentum »

Inte jämfört med betydligt mindre länder, förstår du?

Vad de kör internt, det vet vi inte ens även om det är fenomenalt bra.

Om vi bortser från UK som plattar til dem rejält så har Frankrike i min mening haft filmer som för mig varit långt bättre helt enkelt trots språket.

Vi kan inte se Das Boot om och om igen även om det är bra. [:D]

Seriemässigt med frankrike eller UK så är det en total förlust.

På musiksidan har de väl haft sina grejor som funkat här, men lustigt nog har vårat funkat där med, och vi är ju så få i jämförelse.
Nä jag tycker ovanstående är korrekt ute, antingen håller de inne med allt eller så är de fjantigt nog så som tyskar beskrivs, den effektiva maskinen.

Nu är det här ur en vanlig svensk synvinkel när det gäller mig, men jag tycker inet de motsvarar alls vad de borde vara på området, det måste ju finnas kapcitet idag där med och inte bara historiskt.
För jag antar att ni direkt viker ner vårt land, men vi är så inne på att svenska och svenkt inte är topp så att säga så där har vi haft rätt hyfsat stora genombrott helt enkelt med tanke på länder i liknande storlek genom åren.

Sen vet jag som är uppvuxen på 80-talet att tyskarna körde den engelspråkiga svängen och tom var upp på idolbilder på min vägg musikmässigt. [8D] (jag menar ju tex. hårdrock som var stort då och sk. syntmusik, där var de ju klart med även om UK alltid var större)
Idag käns det dock som klart ovanligare, å andar sidan ar ju västtyskland och dagens Tyskland gemensamt olika.

Självklart har vi haft TV serier på tyska, men när man kollar upp en drl man mins så är de österikiska som exempel.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Nitro74
Fine
Inlägg: 418
Blev medlem: ons 26 okt 2005, 08:52
Ort: Westeros
Kontakt:

Re: Johan och Pellevin?

Inlägg av Nitro74 »

Normalt settt brukar jag hålla med Argentum men här är han allt ute och cyklar med sina smått germanofobiska inlägg. Påståendet att Tyskland, som är ett av Europas ledande kulturländer, inte skulle ha något att komma med är faktiskt skrattretande. Tyskland är ett av de viktigaste länderna inom filosofi, arkitekttur, musik och litteratur (Gutenberg var tysk). Att som svensk påstå att det tyska språket saknar inflytande är märkligt eftersom tyskan är det språk som har haft absolut störst inflytande på det svenska språket och det under betydligt längre tid än exempelvis engelskan (som egentligen bara haft det under de senaste 50-60 åren). Dock är det sant att Tysklands inflytande efter andra världskriget dalat betydligt. Det beror främst på att tyskarna av uppenbara skäl har haft problem med sin nationella identitet sedan krigsslutet och inte har lika lätt att slå sig för bröstet som en amerikan elller en fransman. Sedan ska man komma ihåg att det faktiskt var ett delat land fram till för 20 år sedan. Precis som hos oss svenskar så märks den tyska nationalkänslan nu främst inom fotbollen och man menar att "Miraklet i Bern" (Västtysklands sensationela VM-guld i fotboll 1954) var det som fick tyskarna att "resa sig" och bli startskottet för den rekordsnabba ekonomiska återhämtningen. LIkaså menar många att hemma-VM 2006 var första gången tyskarna kunde vifta med landets flagga undan att känna skuld.

Agentum skrev:Om vi bortser från UK som plattar til dem rejält så har Frankrike i min mening haft filmer som för mig varit långt bättre helt enkelt trots språket.

Vi kan inte se Das Boot om och om igen även om det är bra. [:D]


Der Untergang, Sophie Scholl-die Lezten Tage (bägge Oscarsnominerade), Herzog, Fassbinder och hela "Junge Deutsche Film"-vågen på 60- 70- och 80-talet, ja nog är tysk film betydligt mer än "Das Boot".

Agentum skrev:Seriemässigt med frankrike eller UK så är det en total förlust.


Nej förutom Ralf König har jag svårt att komma på några tyska serieskapare. Å andra sidan kommer jag inte på någon rysk eller kinesisk heller på rak arm, och de är ganska många fler.

Agentum skrev:På musiksidan har de väl haft sina grejor som funkat här, men lustigt nog har vårat funkat där med, och vi är ju så få i jämförelse.


Bach, Beethoven, Händel, Mozart (Salzburg tillhörde Tysk-Romerska riket under Mozarts livstid), Mendelsson, Orff...jo tyskarna har haft "sina grejor"... :roll: Vad har Sverige`haft? ABBA, Roxette och Ace of Base? Nej tyskarna slår nog de flesta på fingrarna när vi talar kompositörer.

Agentum skrev:Självklart har vi haft TV serier på tyska, men när man kollar upp en drl man mins så är de österikiska som exempel.


TV-serier som "Berlin Alexanderplatz", "Heimat"-serierna och den i Sverige på 80-talet oerhört populära "Der Schwarzwaldkilinik" är (åtminstone i de två första fallen) riktigt bra och de slår åtminstone fransmännen på fingrarna här.

Agentum skrev:Sen vet jag som är uppvuxen på 80-talet att tyskarna körde den engelspråkiga svängen och tom var upp på idolbilder på min vägg musikmässigt. [8D] (jag menar ju tex. hårdrock som var stort då och sk. syntmusik, där var de ju klart med även om UK alltid var större)


Klart med? Ja ungefär som Beatles var "klart med" när det gäller gitarrpop. Kraftwerk var, tillsammans med Karlheinz Stockhausen de stora pionjärerna inom elektronisk musik och utan dem skulle synthmusiken knappast existerat som genre. Florian Schneider och grabbarna gjorde sina första syntdängor medan engelsmännen fortfarande haravde på med trött bluesrock.
"Det är min uppfattning och den delar jag" -Dupond i "Det sönderslagna örat"
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Johan och Pellevin?

Inlägg av Wakuran »

Nitro74 skrev:Att som svensk påstå att det tyska språket saknar inflytande är märkligt eftersom tyskan är det språk som har haft absolut störst inflytande på det svenska språket och det under betydligt längre tid än exempelvis engelskan (som egentligen bara haft det under de senaste 50-60 åren).

Egentligen gäller det mest för lågtyska, som var Lingua Franca under Hansaperioden, medan den vanligaste varianten i dagens Tyskland är högtyska. Den grundläggande skillnaden är att högtyska haft mer genomgående ljudförändringar, fler tonande konsonanter i final position som blivit tonlösa, etc.

Nitro74 skrev:
Agentum skrev:Seriemässigt med frankrike eller UK så är det en total förlust.


Nej förutom Ralf König har jag svårt att komma på några tyska serieskapare. Å andra sidan kommer jag inte på någon rysk eller kinesisk heller på rak arm, och de är ganska många fler.

Rikard från Shazam.se verkar ha hyfsad koll på tyska grejer. Reinhard Kleist är en mångsidig tecknare som verkar intressant.

Wilhelm Busch och E. A. Hoffmann måste man ju f.ö. nämna i sammanhanget.
Nitro74 skrev:
Agentum skrev:Sen vet jag som är uppvuxen på 80-talet att tyskarna körde den engelspråkiga svängen och tom var upp på idolbilder på min vägg musikmässigt. [8D] (jag menar ju tex. hårdrock som var stort då och sk. syntmusik, där var de ju klart med även om UK alltid var större)


Klart med? Ja ungefär som Beatles var "klart med" när det gäller gitarrpop. Kraftwerk var, tillsammans med Karlheinz Stockhausen de stora pionjärerna inom elektronisk musik och utan dem skulle synthmusiken knappast existerat som genre. Florian Schneider och grabbarna gjorde sina första syntdängor medan engelsmännen fortfarande haravde på med trött bluesrock.

En kul grej är att för folk som gillar industry och hård och deppig synth i Sverige så har tyska länge haft en särställning, så det ska tydligen finnas en hel del amatörband som skriver sina texter (eller ber sina klasskompisar) på grammatisk knackig skoltyska. [;)]
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Johan och Pellevin?

Inlägg av Peral »

Anledningen till att det kan verka som Europeiska länder inte har mycket att komma med är att Amerikanska serier har en totalt dominerande ställning när det kommer till svensk TV. Titta på Trean, fyran, femman och sexan så är det nära nog 100% amerikansk produktion. På TV frpnten är det närmast kultur skymning som gäller i reklam finansierad TV.
Sedan skall jag för ordningens skull också nämna Johan och Pellevin!
Användarvisningsbild
Offissa Pupp
Fine
Inlägg: 476
Blev medlem: tis 01 dec 2009, 10:31

Re: Johan och Pellevin?

Inlägg av Offissa Pupp »

Fast egentligen känns det som om ni pratar om olika saker. För precis som du säger Nitro så har Tyskland onekligen tillhört det kanske största kulturländerna i Europa. Men trots allt (och precis med den historiska förklaringen som du ger) så saknar ju Tyskland faktiskt idag den tongivande kulturella ställning dem en gång haft. Då hjälper det ju inte att komma dragandes med klassisk musik - idag ser situationen helt annorlunda ut. Jag pluggade en gång i tiden i Tyskland och jag minns att jag faktiskt blev förvånad över det skrala utbudet av humor och musik. Det mesta var inte särskilt roligt och den tyskspråkiga musiken var inte mycket att hänga i julgranen. Och då var jag ändå som sagt välvilligt inställd... Som tur tillhörde jag syntligan (krossa hårdrockarna!) och precis som Wakuran säger så finns det mycket musik i den genren. verkligen - skulle till och med säga att de är världsledande!

För att vingla in ämnet på serier igen: i Tyskland översätts faktiskt det mesta av den franskbelgiska serierna, utan att verkligen veta skulle jag tro att det är det största icke-franskspråkiga landet för franskspråkiga serier och kanske också Disneyserier. Så det är ett stort serieland; jag minns att det kom ett Asterixalbum när jag var där och det var verkligen stor händelse bland ALLA. Och ända pratar dem om sig själva som ett u-land för serier... (Säg hej till Sverige liksom.)

& Johan och Pellevin heter Johan und Pfiffikus på tyska. Alla post-Peyoalbum finns översatta!
Användarvisningsbild
Nitro74
Fine
Inlägg: 418
Blev medlem: ons 26 okt 2005, 08:52
Ort: Westeros
Kontakt:

Re: Johan och Pellevin?

Inlägg av Nitro74 »

Offissa Pupp skrev:Fast egentligen känns det som om ni pratar om olika saker. För precis som du säger Nitro så har Tyskland onekligen tillhört det kanske största kulturländerna i Europa. Men trots allt (och precis med den historiska förklaringen som du ger) så saknar ju Tyskland faktiskt idag den tongivande kulturella ställning dem en gång haft. Då hjälper det ju inte att komma dragandes med klassisk musik - idag ser situationen helt annorlunda ut. Jag pluggade en gång i tiden i Tyskland och jag minns att jag faktiskt blev förvånad över det skrala utbudet av humor och musik. Det mesta var inte särskilt roligt och den tyskspråkiga musiken var inte mycket att hänga i julgranen. Och då var jag ändå som sagt välvilligt inställd... Som tur tillhörde jag syntligan (krossa hårdrockarna!) och precis som Wakuran säger så finns det mycket musik i den genren. verkligen - skulle till och med säga att de är världsledande!

Den klassiska musiken är heller inte allt jag "kommer dragande" med, utan poängen där var mest att visa vad Tyskland bidragit med till det europeiska kulturarvet. Mina andra exempel är betydligt modernare. Karlheinz Stockhausen dog 2007 och var aktiv in i det sista. Filmerna "Der Untergang" och "Sophie Scholl" kom 2004 respektive 2005. TV-serierna jag nämner kom under 80- 90- och 00-talen. Att sedan tysk humor inte direkt är världsledande ger ju inte Argentum rätt i att Tyskland skulle vara ett kulturellt bakvatten som borde ge upp sitt språk.
"Det är min uppfattning och den delar jag" -Dupond i "Det sönderslagna örat"
Användarvisningsbild
Offissa Pupp
Fine
Inlägg: 476
Blev medlem: tis 01 dec 2009, 10:31

Re: Johan och Pellevin?

Inlägg av Offissa Pupp »

Och för att förtydliga menade jag (egentligen) att jag håller med dig.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Tyskland, ett kulturland?

Inlägg av Agentum »

Man kan inte dra upp hundratals år gamla saker, isf skulle vi sitta och hävda att vi var en stormakt osv, och det funkar ju inte.

Utan självklart var frågan ställd i modern tid.

Och visst är USA totalt tongivande för vad vi får se och höra, men man kan lätt sila lite och se att eftersom Tyskland som nämnts är en ekonomiskt framstående nation så är deras kulturella sida utåt inte alls i närheten av vad den borde vara, kanske är de hämmade på nåt sätt eller något.

Jag tror ändå lite på det jag skrev att de är så säkra på sitt språk osv så de struntar i andra och därmed skapar för sig själva enbart, andra är inte intressanta eftersom vad än man säger om språket så är det inte alls särskilt utbrett utanför de länder där Tyska finns som modersmål.

För att märkas i en kulturell värld måste man vara beredd att använda sig av annat än enbart sitt eget språk, tyskan är inte ett världspråk i den meningenävben om nu folk här kan få jobb om de kan tala tyska bra, det handlar inte om det.

Det kan nog bli ett hinder att så att säga se sig som ett stort land som andra ska förstå i första hand, Sverige är så litet så vi har inag illusioner om att man kan köra den grejen att alla borde lära sig vårt språk därför kan vi procentuellt bli mer framgångsrika tror jag.

OCH ta tråden med en nypa salt med, det är ju en rätt teoretisk diskussion, men jag känner ändå at tyskarna påverkade mig klart mer innan de blev ett enat land, västtyskland var kanske mer öppet för hur en sån här marknad fungerade än vad totalen sen blev med folk som absolut inte kunde ett ord annat än tyska.

Trots alt är det inte urminnes tider sen muren föll.

OCH jag tycker inet de bör ge upp sitt språk, utan kanske mer se det som att det har en viss vits att göra sig förstådd där man vill verka även själva, och engelskan är idag i världen klart ledande, den används av och till lkalt i alal möjöiga länder för musik, serier, filmer osv.

Även om man vill förneka saken så är det så, dock har det förståss funnits historiska tidsperioder där tyskan var superinne och senare franskan, vilket vi ju ser på var vi fått våra låneord från genom tiderna.

Som sagt en diskussion bara, inte hata Tyskland! eller nåt liknade, för så känner jag inte alls.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Tyskland, ett kulturland?

Inlägg av Peral »

Engelskan som världsspråk är intressant, Det finns en del siare som förutspår att det dominerande språket framöver kommer vara någon slags "Peking-engelska" Precis som Australien, SydAfrika och USA har satt sin prägel på det engelska språket kommer även Asiaterna att ha sin version av engelska som då pg. av folkmängden kommer att bli den klart ledande formen av engelska
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Tyskland, ett kulturland?

Inlägg av tfels »

Inom den nutida konstvärlden har väl Berlin länge räknats som en av de viktigaste städerna?
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Tyskland, ett kulturland?

Inlägg av Agentum »

Konst?

Du menar sk. finkonst med tavlor eler operor osv som inte påverkar oss vanlig dödliga alls?

Det är inte det tråden handlar om, jag lever inte på den nivån alls oh det gör säkert inte heller oerhört många tyskar.

Eller menar du att de är mer för den typen av konst än det som kanske kan kallas skäpkonst av många?

Nä, stort jäkla ekonomiskt kraftigt land men med liten påverkan inom det du nog anser är skräpkultur ens hos oss eller nära grannländer.
Visst jag tror säkert de har utmärkta operoor och stora konserter med klassisk musik osv, det förvånar mig inte, men jag är så dum i kolan så jag imponeras inte ett skit av sånt idag, det ger liksom inget till någon mer än väldigt få.

Du ska ju veta att när det snackas om konstcentrum osv så pratas det inet om vad vi sk "konstnärligt" upplever utan det är sk experter som avgör den saken, bli inte förvånad om du inet begripr någonting alls av det hela.
Egentligen ger jag nog nåt sånt mer minuspoäng faktiskt, men det är ju populärt att folk ska lära andra vad de ska gilla, men just sånt här är idag för de rika och inflytelserika och folk som tror att de är med i det gänget.

Jag förstår inte hur det kan vaar så svårt at se det här ur en vanlig dödligs prspektiv, men det är det tydligen.

Dessutom finns din kulturvariant i många andra områden i Europa som exempel.

Personligen förstår jag inet vad som händer, folk älskar att skita på tex USA eller UK, det är liksom frislag, men nu om nån tog upp Tyskland ja då är allt plötsligt obegripligt :roll:

Bli inte sur nu Tfels, utan det är jag som inet förstår den typen av kultur du menar helt enkelt.

Demn kulturen sätter idag väldigt lite spår i världen då vi alla har full kontroll idag, vi kan se och läsa vad vi vill fast vi inte tillhör de högre stånden.
Sådant var givetvis skyhögt mycket viktigare inna vi ofrälse fick dessa möjligheter att bedömma själva, och för mig är ingen konst som måste förklaras för mig nånting att ha alls.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Johan och Pellevin?

Inlägg av Rosen »

Nitro74 skrev: TV-serier som "Berlin Alexanderplatz", "Heimat"-serierna och den i Sverige på 80-talet oerhört populära "Der Schwarzwaldkilinik" är (åtminstone i de två första fallen) riktigt bra och de slår åtminstone fransmännen på fingrarna här.

Fast är det verkligen nåt att skryta med att man gör en bättre såpa än fransmännen? [;)]
Annars inbillar jag mig att om man frågar svenskar om tyska TV-serier så kommer de främst att minnas tyska deckare. Schimanski, kommissarie Rex, etc.


Själv är jag gammalt fan av Rymdpatrullen.
"I wear eyeliner like a superhero mask."
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Tyskland, ett kulturland?

Inlägg av Peral »

Nu har jag inte tillgång till någon Tysk tv-kanal, men hade jag det skulle jag bli mycket förvånad om de inte hade ungefär samma programproduktion som vi har i Norden, med deckare, såpor och allehanda talangtävlingar.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Tyskland, ett kulturland?

Inlägg av Agentum »

De samverkar ju tom med oss, som med Beck tex.

Jag är övertygad om att de hart klart interna saker de kör, men det gör vi ju allihop.

Men visst mins jag tyska deckare som nämns ovan, men en del är som sagt österikiskt som der bergdocktor, men de hade väl kliniken eller nåt sånt som väl var tyskt iaf?
Men när jag funderar som sagt blir allt med Västtyskland på nåt sätt, sen så avtog inflytandet på åtminstonde oss här i landet.

Sen får man givetvis väga in att efter ww2 så var det ju inte läge för tyskarna att göra ev. patriotiska filmer eller serier som alierade länder kunde.

Den stora skammen tog nog rätt hårt eftr 2 misslyckade krig att ta öve världen, särskilt då ww2.

Ändå skule man vilja se mer serier från det, hur den vanlige människan tänkte och gjorde, för trots allt så är det hela felaktigt presenterat av andra länder at alla var mördande nazister som gjorde alt för sin Furher.
Faktum är nog att de självklart deltog i kriget, nåt nnat hade väl vart skott i nacken direkt f.ö. och trodde på sitta land, de sat inte i varenda trupp och vävde ihop saker som att gasa alla judar osv.

Som med många andra länder, här passar ryssarna in bar med så gjorde man som det var sagt, även om engelska krigsserier vil visa nåt annat.

Appropå ryssar, ryssfemman är ju legendarisk.

Det gavs alltså till soldater i sovjet under ww2 och det är då ett mycket kraftigt testoreron som gjorde dem mer kraftfulla och orädda, det var så bar tat det trots att det är olagligt använd ännu idag.

OCH jag tror även andra allierade länder var helt i fullform att göra sånt här mot folk, det bevisas väl om inet annat av Cap. America.

Lägger man bort de extremaste grejorna så var nog alal jävligt lika goda kålsupare när det gällde att ta alal risker med vanligt folk i strid, men det får vi aldrig veta.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Bufkin
Very Fine
Inlägg: 875
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 06:01

Re: Tyskland, ett kulturland?

Inlägg av Bufkin »

Det behöver inte vara kulturens som är dålig om du inte känner till den, det kan vara du/vi/nationen som är inskränkta och ointresserade av andra intryck än det invanda.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Tyskland, ett kulturland?

Inlägg av tfels »

Agentum, jag tror du misstar dig lite angående kulturen i Berlin. Där är både kommersiell kultur och finkultur livaktig.

Men den kommersiella är ju inte så framgångsrik i Sverige som den brittiska och amerikanska. Kan det bero på att det tyska språket är såpass litet och att Tyskland förlorade kriget? Av den anledningen lär de ju ha kommit på efterkälken från start, så vi hann vänja oss vid det brittiska/amerikanska istället. Hur hade det sett ut med populärkulturen i Sverige idag om Tyskland hade vunnit kriget?
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Skriv svar