Charles Burns

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Charles Burns

Inlägg av Magnus »

Hittar ingen tråd om Charles Burns.
Vi kan väl samla allt om honom på ett ställe.

Jag är ett stort Burns-fan.
X'Ed Out ser riktigt bra ut.
Jag har beställt den idag.

Bild

Den svampen har vi sett någonstans förut, eller hur!
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Charles Burns

Inlägg av Zara Hero »

Jo! Och är det inte den gula floden (som Tchang är nära att drunkna i) som flyter fram i bakgrunden?
Användarvisningsbild
pumbaaerik
Fine
Inlägg: 289
Blev medlem: tor 21 okt 2010, 18:26
Ort: Vänersborg

Re: Charles Burns

Inlägg av pumbaaerik »

Jag har personligen aldrig läst Charles Burns, men albumet på bilden ser riktigt fint ut!
Illustrerade Klassiker, första utgåvan. Köper allt från VG-M!
Kapten Stofil (memorabilia helst, om ni har!)
Skräckserier finns det också intresse för, helst kompletta årgångar!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Charles Burns

Inlägg av Wakuran »

Zara Hero skrev:Jo! Och är det inte den gula floden (som Tchang är nära att drunkna i) som flyter fram i bakgrunden?

Hmmm, öppet till tolkning. Burns har varit fan av Hergé länge. Minns en scen i El Borbah som i princip verkar rakt av tagen från Faraos Cigarrer. ("Vi har en förrädare ibland oss.")
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Charles Burns

Inlägg av Zara Hero »

Wakuran skrev:
Zara Hero skrev:Jo! Och är det inte den gula floden (som Tchang är nära att drunkna i) som flyter fram i bakgrunden?

Hmmm, öppet till tolkning. Burns har varit fan av Hergé länge. Minns en scen i El Borbah som i princip verkar rakt av tagen från Faraos Cigarrer. ("Vi har en förrädare ibland oss.")

Måste undersökas!
Denna f.ö. också lite Tintinaktig!
http://4.bp.blogspot.com/_kI7TdWpftSE/S ... 0-h/85.jpg
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Charles Burns

Inlägg av Wakuran »

Verkar finnas en hel del svenska tecknare som är intresserade av Burns, också. Lars Krantz är väl mest känd, men ser små spår litet här och där.

Och den här måste ju nämnas:

http://www.orup.se/musik/teddy/
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Happy Hamster
Fine
Inlägg: 261
Blev medlem: tor 06 nov 2008, 14:25
Ort: Sverige

Re: Charles Burns

Inlägg av Happy Hamster »

Om man är nyfiken på Charles Burns så ska man kolla in Black Hole. Finns utgivet på svenska till och med. [:)]
David Fincher lär för övrigt vara intresserad av att regissera en filmversion.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Charles Burns

Inlägg av Labrador Road 26 »

Som vanligt finns det intressanta saker med och av Burns på Youtube.
http://www.youtube.com/watch?v=8VoZvSYJV7s
http://www.youtube.com/watch?v=y56nJKgQs7w
http://www.youtube.com/watch?v=MbfPj4Eb4Xg
http://www.youtube.com/watch?v=imhHooV2zJ8
http://www.youtube.com/watch?v=cIVfWJr5Grc

Plus många fler. Förstår dock inte riktigt varför vissa kallar honom cartoonist istället för comic book creator som egentligen stämmer bättre.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Charles Burns

Inlägg av Agentum »

I en del fall kan det röra sig om att man anser sig för fin för att beblandas med de vanliga serietidningsfolket, "Comic Book låter ju inte direkt så imponrerande.

Eller så är det andra som sattit epitetet på hoom för att de själva anser det vara ett finare namn.

Vi vet ju hur folk i media gärna pratar om graphic novels osv som om det vore nåt helt annat än serier.

Jag har aldrig läst nåt av den här snubben får jag erkänna, vad är det för typ av serier? är det rätt likt fra/belg äventyrserier av klassiskt format alltså?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
pumbaaerik
Fine
Inlägg: 289
Blev medlem: tor 21 okt 2010, 18:26
Ort: Vänersborg

Re: Charles Burns

Inlägg av pumbaaerik »

Labrador Road 26 skrev:---
http://www.youtube.com/watch?v=8VoZvSYJV7s
---


OfT: Haha, fransmän och engelska alltså, det tar över en minut för honom att ställa första frågan i den där intervjun. Minst ett 'eh' i varje mening.

OT: Efter att ha läst plot-linen till Black Hole kan jag förstå att David Fincher är intresserad att göra en adaption av den, det verkar vara precis hans stil på albumet. Mörk, rå och riktigt härlig kan den nog bli. Får bli till att följa nyheterna kring historen och köpa boken om han får tummen ur arslet.
Illustrerade Klassiker, första utgåvan. Köper allt från VG-M!
Kapten Stofil (memorabilia helst, om ni har!)
Skräckserier finns det också intresse för, helst kompletta årgångar!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Charles Burns

Inlägg av Wakuran »

Labrador Road 26 skrev:Förstår dock inte riktigt varför vissa kallar honom cartoonist istället för comic book creator som egentligen stämmer bättre.

Tja. Det kan ju låta litet pompöst och pretto. Jag tycker inte cartoonist är direkt fel i sammanhanget.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Charles Burns

Inlägg av Labrador Road 26 »

Wakuran skrev:
Labrador Road 26 skrev:Förstår dock inte riktigt varför vissa kallar honom cartoonist istället för comic book creator som egentligen stämmer bättre.

Tja. Det kan ju låta litet pompöst och pretto. Jag tycker inte cartoonist är direkt fel i sammanhanget.

Men han gör knappast humoristiska enrutessaker.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Charles Burns

Inlägg av Wakuran »

Labrador Road 26 skrev:
Wakuran skrev:
Labrador Road 26 skrev:Förstår dock inte riktigt varför vissa kallar honom cartoonist istället för comic book creator som egentligen stämmer bättre.

Tja. Det kan ju låta litet pompöst och pretto. Jag tycker inte cartoonist är direkt fel i sammanhanget.

Men han gör knappast humoristiska enrutessaker.

Men cartoonist känns allmänt vedertaget även för serietecknare i praktiken. Nåja.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Charles Burns

Inlägg av Agentum »

Nä det är inte allmänt vedertaget, utan bara bland dem som inte vill se sig som en som skakar fram serier på löpande band för underhållning.

Själv ser jag till resultatet, inte sällan är de här cartoonisterna inte mycket att jubla över i jämförelse ändå.

Som sagt en form av städare - lokalvårdare, skulle jag säga.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Charles Burns

Inlägg av Wakuran »

Agentum skrev:Nä det är inte allmänt vedertaget, utan bara bland dem som inte vill se sig som en som skakar fram serier på löpande band för underhållning.

Själv ser jag till resultatet, inte sällan är de här cartoonisterna inte mycket att jubla över i jämförelse ändå.

Som sagt en form av städare - lokalvårdare, skulle jag säga.

Huh, cartoonist är väl inte så pretto? Vad menar du?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Charles Burns

Inlägg av Agentum »

Exakt det jag skriver.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Charles Burns

Inlägg av Wakuran »

Av din beskrivning lät det som folk använde uttrycket för att verka finare...

"Serietecknare? Jag är... hrrrmppf... "cartoonist"!"
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Charles Burns

Inlägg av Agentum »

Tja, jo lite så, även om de kanske inte tänker på det som att skita ner andra i branchen.:-)

Comic Bokks har helt enkelt fel klang när det gäller att nå högre, jo jag vet, för dig och mig och massor av andra människor är det struntsamma vad det heter, det är inte det vi bryr oss om egentligen, men inom en del kretsar funkar det bättre med ett som du beskriver finare namn.

Just när vi kommer till engelskans benämning på serier, först funny books och sen comic books, allt ger dig ju en föreställning om att det är nåt komiskt och barnsligt över alltihop.

Vi i Sverige kom ju något bättre undan med "serier" även om folk ju vet vad det är (eller tror sig veta) så håller det ju en mer allmän nivå.

Så just engelskspråkiga har nog gärna viljat hitta på ett ord som inte innehåller Comic eller Funny osv.

Som det jag nämnde, det står med stora ord om en del amerikanska serier som givits ut i vad vi kan se som en trade, men det heter graphic novel i texten, fast det ofta varit utgiet i lösa floppys som det mesta annat innan.
Det är nån skam i det här i vissa grupper helt enkelt, alltså om man bara tar orden för vad de betyder rakt av och inte vad de innebär.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
LaFayette
Good
Inlägg: 47
Blev medlem: mån 28 jun 2010, 18:39

Re: Charles Burns

Inlägg av LaFayette »

Är inte cartoonist en något mer generell term bara. Jag kan tänka mig att det skulle kunna användas av folk som bl.a gör serier och serielika saker men som inte är direkt knytna till industrin. När jag personligen tänker på en comic book artist i amerikansk bemärkelse tänker jag i första hand på någon som jobbar på ett förlag och producerar innehåll till serier dagligen..

Black Hole (som förövrigt lämpar sig väl för epitetet graphic novel i min mening) är det enda jag läst av Burns. Den rekommenderas i vilket fall.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Charles Burns

Inlägg av Agentum »

Jo, men du framstäler också varför man ska se ner på dem som har det som arbete, varför ska man det?

Du förklarar saken mycket bra dock, man är liksom inet en av de där som har serier som arbete för att roa folk, som om inet de som menas lever under en enorm press och att det finns 20ggr fler som vill ha deras platser och att marknaden bara kan svälja en viss mängd, och missar du är du körd särskild som ny i gamet.´

Jag har alltid ogillat det där snacket, man kan lika gärna vända det til att de som nu inet gav sig in i den stoar fighten hos det stora bolagen eller tom misslyckades när det försökte är andra klassens seriedolk.
Tycker du det låter bra eller?

Nä, inte jag heller, det handlar om vad man skapar och även om vad folk i gemen tycker om resultetet, bakgrunden är ointressant egentligen.

Sen finns givetvis genreserier, men nån ska ju verka där också, och om jag vore en av dessa skulle jag inte spotta på de som finns i "mainstream" man borde veta bättre om man är från den delen av världen helt enkelt.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar