Nytryck av äldre album - för vem och varför

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Jocke S
Fine
Inlägg: 559
Blev medlem: tor 10 jan 2008, 13:32
Ort: Sverige

Nytryck av äldre album - för vem och varför

Inlägg av Jocke S »

Är det vanligt att webbutiker hänvisar till tradera för att motivera sina priser??? [;)]
Aldrig sett nåt liknande innan. Eller kommer del 1 av "Valhall - Den samlade sagan" innehålla de tre dyraste albumen direkt?
Varken första, andra eller tredje albumet har gått för över tusenlappen vad jag kan minnas?

Länk:

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9186048163 (samma text hos kulturbutik)

Beskrivning:
Valhall är en komisk äventyrsserie
som berättar om myterna om de
fornnordiska asagudarna. Den har
bland annat jämförts med Asterix
Som ingen annan serie är de tidigare
albumen ständigt efterfrågade.
Några av dem har till och med sålts
för över 1000 kronor på Tradera.


Det här drog i väg till en längre diskussion i Snabbfrågor-tråden, därför har jag brutit ut till enskild tråd.
//UlfK, moderator
" Kopian blir aldrig bättre än originalet "
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Erik S »

Jocke S skrev:Är det vanligt att webbutiker hänvisar till tradera för att motivera sina priser??? [;)]

Nu är inte jag nån expert på det här, men nog är det allt förlaget bakom boken som skrivit säljtexten och inte de olika webbutikerna, som inte skulle lägga ner energi på sånt.

Hursomhelst, nej, det är nog inte särskilt vanligt, men jag tycker det är ett helt okej vis att exemplifiera det stora samlarintresset på.

Aldrig sett nåt liknande innan. Eller kommer del 1 av "Valhall - Den samlade sagan" innehålla de tre dyraste albumen direkt?
Varken första, andra eller tredje albumet har gått för över tusenlappen vad jag kan minnas?

Eftersom det är just första boken så kan väl informationen utan problem ses som en presentation av hela den kommande serien, tycker jag. Det är ju ganska naturligt och det står inte att det gäller specifikt det första albumet, vilket det ju inte heller gör.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Magnus »

Det album som är mest relevant att jämföra med är VALHALL - Den stora boken 1.
Den går stadigt för ca 500.- eller mer.
http://www.tradera.com/VALHALL-Den-stor ... _123138998

Så en ny upplaga tycker jag är välkommen.
219.- och så extramaterialet.
Valet är inte så svårt, nytt isf begagnat den här gången.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Jocke S
Fine
Inlägg: 559
Blev medlem: tor 10 jan 2008, 13:32
Ort: Sverige

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Jocke S »

Men ingår de dyra albumen i den här första boken?
Fattade det som att det är de tre första, Nr 1, 2, 3 som publiceras i den här utgåvan.
Ser inte någon av de här tre första som potentiella tusenlappspasserare. Inte i dagsläget iallafall.
Möjligtvis att nr 10 eller 11 eller någon annan kan göra det, visserligen inte stenkoll på Valhall.
Hoppas bara att det inte sprider sig bland resten av deras sortiment.

Bamse Julalbum 2010,
Billigt, passa på, tänk på att albumet från julen 1977 i mycket bra skick kan komma att gå väldigt dyrt på tradera...

Herman Hedning 2010,
Billigt, Tänk på att första albumet signerat av Jonas Darnell har inbringat en hel del pengar.

Elvis Album
Billigt, om du inte tror oss har vi sparat en kopia av en auktion där första albumet passerade 2000 kr

o.s.v.



Priset på albumet har jag inget emot, helt ok pris, kul med extramaterial.
Kommer förmodligen handla på mig ett exemplar om de inte tar slut.
Men att de refererar till traderapriser på album som inte ingår i den boken de säljer verkar väldigt skumt...
Bättre isåfall att referera till den där "stora boken" som iallafall liknade den här nya än att de börjar samla och publicera uppgifter om priser på "Gudarnas gåvor".
Senast redigerad av 1 Jocke S, redigerad totalt 0 gånger.
" Kopian blir aldrig bättre än originalet "
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Snabbfrågor

Inlägg av burnout »

Håller med Magnus, det är nya boken som gäller, så det är bara att att nu släppa dom svindyra tidigare böckerna.
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Erik S »

Jocke S skrev:Men ingår de dyra albumen i den här första boken?
Fattade det som att det är de tre första, Nr 1, 2, 3 som publiceras i den här utgåvan.
Ser inte någon av de här tre första som potentiella tusenlappspasserare. Inte i dagsläget iallafall.
Möjligtvis att nr 10 eller 11 eller någon annan kan göra det, visserligen inte stenkoll på Valhall.
Hoppas bara att det inte sprider sig bland resten av deras sortiment.

Ja, givetvis innehåller den just nr 1, 2 och 3 och inga andra album. Men som jag skrev, eftersom det är den första boken i en ny serie så tycker jag det är logiskt att de i säljtexten även presenterar den kommande serien som helhet och med dess kommande böcker. Och då platsar det att belysa hur eftertraktad serien är bland samlare, och detta kan bland annat göras genom att exemplifiera med Traderaauktioner på vissa album.

Bamse Julalbum 2010,
Billigt, passa på, tänk på att albumet från julen 1977 i mycket bra skick kan komma att gå väldigt dyrt på tradera...

Herman Hedning 2010,
Billigt, Tänk på att första albumet signerat av Jonas Darnell har inbringat en hel del pengar.

Elvis Album
Billigt, om du inte tror oss har vi sparat en kopia av en auktion där första albumet passerade 2000 kr

o.s.v.

Inget av de album du nämner är nytryck på de andra album du ironiskt använder som säljargument, och därför haltar jämförelsen med Valhall-albumen.

Men att de refererar till traderapriser på album som inte ingår i den boken de säljer verkar väldigt skumt...
Bättre isåfall att referera till den där "stora boken" som iallafall liknade den här nya än att de börjar samla och publicera uppgifter om priser på "Gudarnas gåvor".

Som sagt, den där säljtexten bör ju vara att betrakta som en presentation av hela den kommande serien, eftersom det gäller första boken som inleder hela alltet.


EDIT: Efter det att du har klippt i texten står det ju t.o.m.:
"Våren 2011 startar utgivningen
av stora härliga volymer med som
samlar de klassiska äventyren tre och
tre tillsammans med 50 sidor extramaterial."
Vilket ytterligare, i mina ögon, tydliggör att det utan tvekan är en introduktion till hela bokserien som ges.
Användarvisningsbild
Jocke S
Fine
Inlägg: 559
Blev medlem: tor 10 jan 2008, 13:32
Ort: Sverige

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Jocke S »

Ironiskt och ironiskt, drog bara upp exempel jag ansåg vara likvärdiga.
Bamse 2010 innehåller förmodligen lika mycket av julnumret från 1977 som Valhalls samlade saga del 1 innehåller album som gått för över 1000 kr/st. Noll, noll, noll, zero, noll...

Men ta t.ex. Fantomen julalbumet från 2008 istället då om det låter bättre.
Innehåller enligt framsidan faksimilex av julalbumet från 1958.
Antar att de fortfarande håller på med sina nytryck varje år, men skulle de då varje år börja skriva om vad originalet har gått för på tradera???

"Albumet från 2008 Innehåller faksimilex av fantomens julalbum 1958, det har gått för närmare 500 kr på tradera under året"
Hade tyckt att det var irriterande om de hade gjort så på alla album, än så länge är det bara valhall, hoppas verkligen det stannar där...
Tycker inte företag som räknas som hyfsat seriösa ska börja länka till historiska Tradera-auktioner för att försöka öka försäljningen, för det är väl det som är tanken med reklamen de gör för sina album?
Sen handlar jag faktiskt hellre om jag får veta lite vad boken kan tänkas handla om, inte vad enskilda personer är beredda att ge på tradera för helt andra album, det kan JAG ta reda på själv om det nu skulle råka intressera mig...


Kan köpa att de börjar snacka traderapriser och försöka trycka upp försäljningen med svammel om tusenlappar hit och dit i DEL 4 (som faktiskt innehåller Nr 10-12) men INTE i del 1. Det borde räknas som falsk marknadsföring.

De har inte ens orkat bry sig om att bekräfta att det är nr 1-3 som publiceras i första, det får man räkna ut själv.

Tror bara det handlar om ren lathet isåfall om de tänkt publicera samma text på alla fyra albumen, istället för att marknadsföra boken de faktiskt säljer.

Hade hellre sett att de beskrivit produkten de säljer, men det är bara jag.

Tycker det är bättre att göra som de gjort på t.ex. Völvans syner som de också säljer, beskriver kort vad som händer.
Beskrivning:
Ragnarök!
När de fornnordiska asarna uppelever den längsta vintern de kan minnas, hittar man spår som visar att Fenrisulven strövar omkring fritt i Asgård. Men det är fimbulvintern som bekymrar asarna mest. Årstiderna har stannat upp och asarnas ordning är satt ur spel.
När de förstår att jättarna ligger bakom detta, förstår de att tiden är inne för RAGNARÖK!
Det här är det sista äventyret om asagudarna i Valhall.
" Kopian blir aldrig bättre än originalet "
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Magnus »

burnout skrev:Håller med Magnus, det är nya boken som gäller, så det är bara att att nu släppa dom svindyra tidigare böckerna.


Hoppas bara de kommer förbi de riktigt dyra albumen.
Det förutsätter att de får ut minst 4 samlingsböcker, där 4:an (med album 10-12 i) blir den stora besparingen!

Men upplägget med extramaterial är ju riktigt proffsigt gjort.
Nu måste även gamla rävar som redan har albumen fundera på om man skall vara med eller... [^]
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Labrador Road 26 »

Kan hålla med Jocke bitvis att det är lite underligt att hänvisa till Tradera, det blir liksom underförstått då "Köp den här samlingen och du kommer att göra en rejälv vinst när du säljer den vidare", vilket ju förstås inte stämmer. Tycker det gränsar till falsk marknadsföring, man försöker ge sken av något som inte stämmer. Hade förlaget enbart valt att beskriva det som att Valhall-serien är väldigt uppskattad bland seriesamlare såväl som läsare (eller någonting snarlikt) så tycker jag man gett en ärligare bild utan en skenbar verklighet.

Fast jag å andra sidan är nästan alltid väldigt kritisk till marknadsmässiga fulknep, så det är fullt möjligt att jag läser in mer än vad den genomsnittlige Adlibriskunden gör.

Detta är alltså ingen som helst värdering på själva samlingen i sig eller Valhall som serie heller, utan bara "säljpitchen" som förlaget valt.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Snabbfrågor

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Men är det verkligen att säga att den här utgåvan kommer att bli värdefull? Är det inte bara ett sätt att säga att innehållet är eftertraktat och omtyckt av samlare?

Hur kommer det att påverka andrahandsvärdet på nuvarande album tror ni?
Minns hur Snövit-DVDn (den första Disneyklassikern) tappade 80% i värde när nyutgåvan kom. Såldes för runt 1800kr på Tradera. En vecka efter nysläppet kunde man köpa den gamla eftertraktade för 300kr ungefär.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Labrador Road 26 »

APenny4YourThoughts skrev:Men är det verkligen att säga att den här utgåvan kommer att bli värdefull? Är det inte bara ett sätt att säga att innehållet är eftertraktat och omtyckt av samlare?

Hur kommer det att påverka andrahandsvärdet på nuvarande album tror ni?
Minns hur Snövit-DVDn (den första Disneyklassikern) tappade 80% i värde när nyutgåvan kom. Såldes för runt 1800kr på Tradera. En vecka efter nysläppet kunde man köpa den gamla eftertraktade för 300kr ungefär.

Nej det är verkligen inte samma sak, i och med att man exemplifierar det hela med en summa (som är klart högre än nypriset) ger det faktiskt en bild av att här finns det pengar att tjäna, inte rakt ut men definitivt underförstått. Kanske inte medvetet gjort från förlaget men i så fall jäkligt klantigt formulerat. Kan man inte formulera sig bra (och korrekt) bör man inte jobba med marknadsföring, hårt men sant.

Priserna/värdena på "gamla" utgåvan kommer att gå ner utan tvekan, då minst hälften av presumtiva Valhall-köpare struntar i om det är förstautgåva eller inte och de köper den som är billigast, är den dessutom ny blir valet inte svårt. Då återstår en mindre skara som verkligen ska ha just första utgåvan men i och med att efterfrågan minskat sjunker också priset då utbudet inte minskat.

Själv tycker jag det är helt obegripligt att förlag inte trycker nytt av samtliga saker som går för rejält höga summor i andrahandsmarknaden. Är folk (galningar [8)] ) villiga att pröjsa över två lakan för ett ynka Prins Valiant-album ja då finns det pengar för förlaget att tjäna om de bara ser till att trycka upp en ny omgång.

RCA tjänar ju inte ett enda öre/cent på att priserna på en gammal Sun-singel med Elvis Presley säljs för ofantliga summor, men de ser minsann till att släppa nya samlingar med gammalt material regelbundet.

Genom förlagens "inkompetens" överlåter de till seriesäljare på andrahandsmarknaden att tjäna storkovan och beklagar sig sedan att det är så svårt att få serieutgivningen att få runt ekonomiskt.

Nu blir säkert en del av er som säljar smått irriterade på detta inlägg. Men faktum kvarstår, förlagen har ingenting att vinna på att priserna trissas upp på Tradera. Det är lika idiotiskt som att ha en lång kö utanför krogen (för att det är häftigt, hippt eller något annat coolt), i kön spenderas inga pengar som kommer krogägaren till gagn. In med folket och låt de beställa så snabbt som möjligt.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Snabbfrågor

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Labrador Road 26 skrev:
APenny4YourThoughts skrev:Men är det verkligen att säga att den här utgåvan kommer att bli värdefull? Är det inte bara ett sätt att säga att innehållet är eftertraktat och omtyckt av samlare?

Hur kommer det att påverka andrahandsvärdet på nuvarande album tror ni?
Minns hur Snövit-DVDn (den första Disneyklassikern) tappade 80% i värde när nyutgåvan kom. Såldes för runt 1800kr på Tradera. En vecka efter nysläppet kunde man köpa den gamla eftertraktade för 300kr ungefär.

Nej det är verkligen inte samma sak, i och med att man exemplifierar det hela med en summa (som är klart högre än nypriset) ger det faktiskt en bild av att här finns det pengar att tjäna, inte rakt ut men definitivt underförstått. Kanske inte medvetet gjort från förlaget men i så fall jäkligt klantigt formulerat. Kan man inte formulera sig bra (och korrekt) bör man inte jobba med marknadsföring, hårt men sant.

Priserna/värdena på "gamla" utgåvan kommer att gå ner utan tvekan, då minst hälften av presumtiva Valhall-köpare struntar i om det är förstautgåva eller inte och de köper den som är billigast, är den dessutom ny blir valet inte svårt. Då återstår en mindre skara som verkligen ska ha just första utgåvan men i och med att efterfrågan minskat sjunker också priset då utbudet inte minskat.

Själv tycker jag det är helt obegripligt att förlag inte trycker nytt av samtliga saker som går för rejält höga summor i andrahandsmarknaden. Är folk (galningar [8)] ) villiga att pröjsa över två lakan för ett ynka Prins Valiant-album ja då finns det pengar för förlaget att tjäna om de bara ser till att trycka upp en ny omgång.

RCA tjänar ju inte ett enda öre/cent på att priserna på en gammal Sun-singel med Elvis Presley säljs för ofantliga summor, men de ser minsann till att släppa nya samlingar med gammalt material regelbundet.

Genom förlagens "inkompetens" överlåter de till seriesäljare på andrahandsmarknaden att tjäna storkovan och beklagar sig sedan att det är så svårt att få serieutgivningen att få runt ekonomiskt.

Nu blir säkert en del av er som säljar smått irriterade på detta inlägg. Men faktum kvarstår, förlagen har ingenting att vinna på att priserna trissas upp på Tradera. Det är lika idiotiskt som att ha en lång kö utanför krogen (för att det är häftigt, hippt eller något annat coolt), i kön spenderas inga pengar som kommer krogägaren till gagn. In med folket och låt de beställa så snabbt som möjligt.


Jag håller med i det mesta. Ditt resonemang borde ju dessutom tilltala stora delar av forumet, då det verkar vara större andel läsare än samlare rent generellt (inte specifikt Valhall). Billiga priser gör att man kan läsa mer serier om det är målet.

Håller definitivt med dig om att förlagen måste bli bättre på att få upp ögonen för vad som säljer och är dyrt på andrahandsmarknaden. Jag tycker precis som du att de har NOLL ansvar gentemot "galningarna" som investerat tusentals kronor i svårfunna Valhall-album. Det är bara att fläska på med 3000 nya album av varje. När de har sålt slut fläskar man på med 3000 till i tredje upplagan. Kötta vidare bara!
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Snabbfrågor

Inlägg av germund »

APenny4YourThoughts skrev:Håller definitivt med dig om att förlagen måste bli bättre på att få upp ögonen för vad som säljer och är dyrt på andrahandsmarknaden.


Jag tror inte det finns något förlag som anser sig ha det minsta ansvar mot samlare som betalar höga summor för förstautgåvor och många av oss har hyggligt bra koll på priserna på Tradera och andrahandsmarknaden.

Labrador Road 26 skrev:Är folk (galningar ) villiga att pröjsa över två lakan för ett ynka Prins Valiant-album ja då finns det pengar för förlaget att tjäna om de bara ser till att trycka upp en ny omgång.


Nej nej nej, jag önskar verkligen att det var så, men 100 galningar betalar inte för en nytryckning om det inte tillkommer fler köpare. Det är en brutal tankevurpa att förutsätta att en nyutgåva av ett album säljer volymer som betalar ens papperet att trycka den på bara för att förstaupplagan kostar 1000kr på Tradera. Det får man bedöma från fall till fall, men Valhallböckerna både tror och hoppas jag kommer att gå alldeles utmärkt.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Magnus »

Bra svar från germund! Det finns mycket att tänka över i det han säger.

Sen skulle jag vilja tillägga att vi(samlarkollektivet) nog inte kan kräva att det är nån form av "mänsklig rättighet" att det alltid skall finnas nya upplagor av allt som tidigare getts ut. Man måste helt enkelt vara lite beredd om man är intresserad, missar man att köpa så får man stå sitt kast.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Snabbfrågor

Inlägg av Labrador Road 26 »

Jag menar självklart inte att det kan eller bör finnas ett krav att samtligt ska tryckas på nytt. Men det kanske kunde vara värt för förlagen att spara så många exemplar att de också kan ge sig i kast när andrahandsmarknaden satt igång och priserna trissats upp. Inkomsten därifrån borde kunna ge en skaplig förtjänst. Men jag är långt ifrån någon ekonom så det är fullt möjligt att jag inte ser hela bilden.

I vilket fall som helst tycker jag det är besynnerligt när man i marknadsföring (ett ämne som ligger mig mycket närmare) hänvisar till populariteten i andrahandsmarknaden.

Ett fenomen som jag tycker mig se, inom det mesta, som bör gå att utnyttja bättre rent ekonomiskt är nostalgifaktorn. Verkar vara väldigt vanligt att när folk (mest män som jag uppfattat det) blir runt 35-40 år eller så, så blir suget efter barndomens höjdpunkter mera markant. Om man gjorde nyutgåvor av saker trettio år efter de egentligen kom ut borde man kunna sälja en ny skörd. Känns som det finns en outnyttjad potential där. Det har nog bitvis också med att göra att då ska också det som var bra från egna barn/ungdomen föras vidare till nästa generation, fast det är nog inte alltid helt gångbart, de kommer hitta sina egna godbitar.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Snabbfrågor

Inlägg av APenny4YourThoughts »

germund skrev:
APenny4YourThoughts skrev:Håller definitivt med dig om att förlagen måste bli bättre på att få upp ögonen för vad som säljer och är dyrt på andrahandsmarknaden.


Jag tror inte det finns något förlag som anser sig ha det minsta ansvar mot samlare som betalar höga summor för förstautgåvor och många av oss har hyggligt bra koll på priserna på Tradera och andrahandsmarknaden.

Labrador Road 26 skrev:Är folk (galningar ) villiga att pröjsa över två lakan för ett ynka Prins Valiant-album ja då finns det pengar för förlaget att tjäna om de bara ser till att trycka upp en ny omgång.


Nej nej nej, jag önskar verkligen att det var så, men 100 galningar betalar inte för en nytryckning om det inte tillkommer fler köpare. Det är en brutal tankevurpa att förutsätta att en nyutgåva av ett album säljer volymer som betalar ens papperet att trycka den på bara för att förstaupplagan kostar 1000kr på Tradera. Det får man bedöma från fall till fall, men Valhallböckerna både tror och hoppas jag kommer att gå alldeles utmärkt.


Jag har all respekt för Germunds insikter och säger han att det ligger till så här så gör det säkert det.

Ett klargörande dock. Nytryckning ska väl i första hand inte appellera till de som redan besitter albumen från 70- och 80-talen? Eller är det verkligen så man tänker när man ger ut en samlingsvolym av Valhall t ex? Motivet borde ju rimligen vara att kunna sälja brett till barn och ungdomar (via föräldrarna) som annars aldrig får chansen att läsa böckerna?

Om utgångspunkten är att det är 1000-kronorsgalningarna på Tradera som ska handla nyutgivningarna så förstår jag att man kalkylerar med dåliga resultat.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Nytryck av äldre album - för vem och varför

Inlägg av Wakuran »

Jag tror knappast att barn och ungdomar skulle lägga pengar/ intresse på omtryck av klassiska seriealbum, faktiskt. Möjligen låna dem på biblioteket. Marknaden bör mest bestå av nostalgiker och pappor. (D.v.s. papporna tycker deras barn ska läsa serien, snarare än att barnen kommer på det själva.)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Nytryck av äldre album - för vem och varför

Inlägg av burnout »

Man ska komma ihåg att "Valhall" 1-2-3 finns i nytryck redan. Dom "vita" som är 1:a säljer inte så bra, dels är dom mindre än senare utgåva (sämre i limningen med har jag för mig) Nytrycken som finns i större mängd är dyrare än dom "Riktiga 1:a utgåvan" Eftersom jag inte har kommit över den senare är en sak. Men jag kommer att köpa den nya och det är bara för dessa extrasidor + att jag slipper "slåss" med alla andra när dom kommer på tradera, prismässigt så kommer nog 1:a utgåvan av dom inbundna inte att rasa så mycket. Lite i början sen lägger den nog sig på en lagom nivå. Blir nog som med Modesty 1:an (den finns i 2 versioner) Det är vad jag tror. Men gardera sig mot "galningar" kan man inte
Användarvisningsbild
pumbaaerik
Fine
Inlägg: 289
Blev medlem: tor 21 okt 2010, 18:26
Ort: Vänersborg

Re: Nytryck av äldre album - för vem och varför

Inlägg av pumbaaerik »

Jag köper dem nog också, skönt att slippa betala tvåhundra kronor per album bara för att läsa dem. Alverfolket får gärna släppas i nytryck också för min del.
Illustrerade Klassiker, första utgåvan. Köper allt från VG-M!
Kapten Stofil (memorabilia helst, om ni har!)
Skräckserier finns det också intresse för, helst kompletta årgångar!
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Nytryck av äldre album - för vem och varför

Inlägg av Agentum »

Alverfolket i färg en gång till bifalles, det är ju bland det enda jag hör från fpolk utanför sånna här forum att de är sura över att det aldrig släpps igen eller att det görs mer övbersatt, det är en viktigare serie än bara för sånna som oss.

Dock sa ju han på Alvglans att de inet har med saken at göra längre iaf, så vem äger utgivningsrättighterna i Sverige om än någon?

Tråk Egmont ger väl knappast ut nåt de inte tagit i tidigare, så jag hoppas inet de ens är i närheten av det.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar