Serietidningarnas upplagor

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Krian
Fine
Inlägg: 217
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 09:29
Ort: Sverige
Kontakt:

Serietidningarnas upplagor

Inlägg av Krian »

Vet ni någon sida där man kan kolla upp hur många serier som trycktes upp av ett specifikt nummer?
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Inlägg av Looding »

Om det ändå fanns en sån sida...(suck) Men vem vet! Jag kanske inte letat tillräckligt!
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Jocke
Fine
Inlägg: 407
Blev medlem: lör 23 jul 2005, 18:40
Ort: Saint Lucia
Kontakt:

Inlägg av Jocke »

Verkar vara rätt hemliga siffror. Jag trodde helt klart att dessa sriffror var öppna och att man kunde få dessa från tidsam/förlaget.
Om jag fick en krona för varje hjärna du inte har Svampbob, skulle jag ha en krona!
Jocke @ Bamsesamlarna.com - http://www.bamsesamlarna.com - Sökes: Bobo 1978-80 i bra skick!
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Erik S »

[url="http://www.annonsinfo.se/"]Här[/url] finns info om hur många ex tidningarna trycks i och en massa annat.
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av lennon »

[quote="ERIK S"]

[url="http://www.annonsinfo.se/"]Här[/url] finns info om hur många ex tidningarna trycks i och en massa annat.
[/quote]
Intressant att 56% av Fantomens målgrupp är +25 år!
Ingen barntidning det inte [:)]
www.albumforlaget.se
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Ja är det nån tidning man har svårt att förstå för vem den är gjord för så är det Fantomen.
Dels samma gamla skåpmat för gamlingarna och sen vattenpistoler för småbarn.

9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av lennon »

[quote="Agentum"]

Ja är det nån tidning man har svårt att förstå för vem den är gjord för så är det Fantomen.
Dels samma gamla skåpmat för gamlingarna och sen vattenpistoler för småbarn.


[/quote]
Fantomen kanske har för stor målgrupp för sitt eget bästa !? Å andra sidan har det funkat i 50 år.
www.albumforlaget.se
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Fast det är väl på nedgång vad jag förstår, upplagan var ju inte direkt stor längre.

Det käns som om de hellre kör ner sig i botten med samma gamla tricks än ändrar sig och försöker rycka upp sig även om det säkerligen är för sent.

Fantomen är inte känd för barn längre, syrrans grabb som är 8 år visste inte ens vem det var när de var på Eskilstuna Zoo där det ju ännu finns en Fantomen värld.

"Mamma vem är Fantomen?" typ.

Spider-man världen skulle nog slå bättre nu hehe, Marvel World, men det blir nog knivigt att få tillstånd för :-D
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Jocke
Fine
Inlägg: 407
Blev medlem: lör 23 jul 2005, 18:40
Ort: Saint Lucia
Kontakt:

Inlägg av Jocke »

Upplagan på Bamse verkar fortfarande vara rätt hemlig.
Om jag fick en krona för varje hjärna du inte har Svampbob, skulle jag ha en krona!
Jocke @ Bamsesamlarna.com - http://www.bamsesamlarna.com - Sökes: Bobo 1978-80 i bra skick!
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4094
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

[quote="lennon"]

[quote="Agentum"]

Ja är det nån tidning man har svårt att förstå för vem den är gjord för så är det Fantomen.
Dels samma gamla skåpmat för gamlingarna och sen vattenpistoler för småbarn.


[/quote]
Fantomen kanske har för stor målgrupp för sitt eget bästa !? Å andra sidan har det funkat i 50 år.
[/quote]

Men under dessa 50 år har målgruppen 25+ mestadels knappast varit 56%. Under 1970-talet och 80-talet tillkom många nya läsare och det var framför allt barn och ungdomar. Tydligen är nyrekryteringen av antalet läsare väldigt liten när det gäller just Fantomen. Egentligen borde man kanske sälja av sin Fantomen-årgångar från 1970-talet och 1980-talet, medan det fortfarande finns nåt värde i dom?
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Erik S »

[quote="Jocke"]

Upplagan på Bamse verkar fortfarande vara rätt hemlig.
[/quote]
Jag antar att det beror på att det inte finns några annonser i Bamse (för det gör det väl inte? gjorde det iaf inte när jag prennade) som den inte är med på sidan
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av lennon »


[/quote]

Men under dessa 50 år har målgruppen 25+ mestadels knappast varit 56%. Under 1970-talet och 80-talet tillkom många nya läsare och det var framför allt barn och ungdomar. Tydligen är nyrekryteringen av antalet läsare väldigt liten när det gäller just Fantomen. Egentligen borde man kanske sälja av sin Fantomen-årgångar från 1970-talet och 1980-talet, medan det fortfarande finns nåt värde i dom?
[/quote]
Det finns inget större värde i Fantomentidningar från dessa årgångar, förutom några enstaka nummer från -75 och -76.
Jag drar i alla fall mitt strå till stacken vad gäller nyrekrytering - genom att ge bort prenumerationer. Påtvingad glädje[^]
www.albumforlaget.se
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4094
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

[quote]

Det finns inget större värde i Fantomentidningar från dessa årgångar, förutom några enstaka nummer från -75 och -76.

[/quote]

Jag kollade nu i Seriesams värderingsguide och värdena är ungefär som jag har förmodat, utom när det gäller nr 3 1976. Varför är den så mycket mer värd än de andra i denna årgång? Låg upplaga? Många ex förstörda? Eller är det några som samlar på bara just detta nr?
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

[quote="Anders1"]

[quote]

Det finns inget större värde i Fantomentidningar från dessa årgångar, förutom några enstaka nummer från -75 och -76.

[/quote]

Jag kollade nu i Seriesams värderingsguide och värdena är ungefär som jag har förmodat, utom när det gäller nr 3 1976. Varför är den så mycket mer värd än de andra i denna årgång? Låg upplaga? Många ex förstörda? Eller är det några som samlar på bara just detta nr?
[/quote]
Utan att vara säker chansar jag på att det är bröllopsnumret, fast det kanske var senare.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Marvel
Fine
Inlägg: 445
Blev medlem: tor 30 jun 2005, 10:17

Inlägg av Marvel »

Bröllopsnumret är 6/78.
http://www.seriesam.com/cgi-bin/guide?s=FANTOMEN%3B1978&covers=ON
Power is nothing without control!
Användarvisningsbild
rdbulldozer
Fine
Inlägg: 597
Blev medlem: tis 28 jun 2005, 17:33
Ort: Visby

Inlägg av rdbulldozer »

[quote="labrador road 26"]

[quote="Anders1"]

[quote]

Det finns inget större värde i Fantomentidningar från dessa årgångar, förutom några enstaka nummer från -75 och -76.

[/quote]

Jag kollade nu i Seriesams värderingsguide och värdena är ungefär som jag har förmodat, utom när det gäller nr 3 1976. Varför är den så mycket mer värd än de andra i denna årgång? Låg upplaga? Många ex förstörda? Eller är det några som samlar på bara just detta nr?
[/quote]
Utan att vara säker chansar jag på att det är bröllopsnumret, fast det kanske var senare.
[/quote]

Bröllopsnumret är extremt vanligt. folk trodde nog att det skulle bli extra värdefullt och därmed finns för många bevarde för att det skall stiga i värde. Samma är det med första Fantomenkrönikan.

Fantomen nummer 3/76 är av dålig kvalitet. Ryggen spricker bara av att man tittar på den.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4094
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

[quote]
Fantomen nummer 3/76 är av dålig kvalitet. Ryggen spricker bara av att man tittar på den.
[/quote]

Jo, Fantomennummer från 1976 är fragila. Men 3:an är väl knappast fragilare än t.ex. nr 2 och 4?
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av lennon »

[quote="Anders1"]

[quote]
Fantomen nummer 3/76 är av dålig kvalitet. Ryggen spricker bara av att man tittar på den.
[/quote]

Jo, Fantomennummer från 1976 är fragila. Men 3:an är väl knappast fragilare än t.ex. nr 2 och 4?
[/quote]
jo, det verkar vara så. Samma med 15 och 16 från 1975 - lika stor upplaga (vad jag vet) men svåra att hitta i bra skick.
www.albumforlaget.se
Användarvisningsbild
Schuberg
Very Fine
Inlägg: 770
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 16:07
Ort: Sverige

Inlägg av Schuberg »

OT: Instämmer med föregående talare, 3/76 är det sällan man ser till salu i Fine eller bättre. Många nummer från 1974 & 75 har symptomen att de vill ramla isär/släppa i nitarna eller att ryggen delar på sig. Under 1976 verkar det ha skett en uppryckning med bättre papper. Där utmärker sig 3/76 i guiden, men jag upplever även att det finns andra nummer med problem-dock inte lika utmärkande som 3:an. "Kluriga" nummer från 76 tycker jag annars är - 5 & 14. Nummer 14 tycker jag också ofta har en delad eller illa åtgången rygg/lös i klammer/långa lipor som liknar 3:ans problem. Har det senaste året fått hem c:a 7-8 st ex av nummer 14, 6-7st av dem har varit redo för pappersåtervinningen. Medan många andra nummer från 76 som jag har fått hem från "samma källor" samtidigt har varit i bra eller mycket bra skick. Tycker mig skönja att nr14 också vill utmärka sig i denna årgång. Vad har ni andra forumiter för erfarenheter av detta, någon fler som upplever att nr14 ofta är medfaren?[?] /slut OT.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

OT: Är "problem-numrena" tjockare än övriga något hållbarare nummer? /slut OT.

På Tidningsstatistiks hemsida kan man se att Kalle Anka exempelvis minskade med 13 900 ex till 106 300 från 2005 till 2006.
http://www.ts.se/Public/PDF/Upplagestatistik/tids_07_23feb.pdf
(PDF-fil, serier sidan 6, bara fyra tidningar listade)

Snabbkollade bara TS, går säkert att hitta fler uppgifter, kanske mest om man skapar ett konto:
http://www.ts.se/Public/Index.aspx
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Skriv svar